روستای پامنار

زمان مطالعه: دقیقه
بروزرسانی: 1400/07/03
بازدید: 1427
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

امروز قصد داریم به بررسی یکی از روستا های شهرستان دزفول بپردازیم. این روستا که پامنار نام دارد، یکی از روستا های مهم استان خوزستان می باشد. بر اساس آخرین سرشماری انجام گرفته در سال ۱۳۹۵ شهرستان دزفول تقریباً ۵۵۰ هزار نفر جمعیت داشته است. اغلب مردم شهرستان دزفول، دزفولی هستند و هفتاد درصد جمعیت این شهرستان را آن ها تشکیل می ‌دهند. اصالت همه ی این مردم نیز به تمدن ایلام بر می ‌گردد. ما قصد داریم در ادامه این مطلب به بررسی روستای پامنار از شهرستان دزفول بپردازیم؛ با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

 

روستای پامنار

 

  • روستای پامنار دزفول

روستای پامنار دزفول در فاصله ی ۴۰ کیلومتری شهر دزفول واقع شده است. این روستا که در دامنه ی کوه‌ های زاگرس قرار دارد، به دریاچه ی سد دز مشرف می باشد. همچنین قرار گیری این روستا در محدوده ی سد دز و سد کرخه باعث شده است تا طبیعت بسیار زیبا و سرسبزی برای این ناحیه به وجود بیاید. پامنار یکی از مهم‌ ترین مناطق گردشگری شهرستان دزفول از استان خوزستان است که سالانه تعداد بسیار زیادی از گردشگران را به خود جذب می ‌کند.

  • دیدنی های روستای پامنار 

با اینکه اکثر نقاط روستای پامنار دشت مانند هستند، اما این روستا ارتفاع زیادی ندارد و بیشتر قسمت های آن به زمین نزدیک هستند. آسمان روستای پامنار در هنگام غروب می تواند صحنه ی بسیار زیبایی را برای گردشگران ایجاد کند و نظر آنها را به خودش جلب نماید؛ شب هنگام نیز روستای پامنار آرامش بسیار دلپذیری دارد و وجود ستارگان در شب این روستا بسیار دلپذیر می باشد.
جاذبه ی دیگری که روستای پامنار دارد، وجود دریاچه ی سد دز در این ناحیه می باشد. دریاچه ی سد دز در پشت همین سد یعنی سد دز قرار گرفته است. این دریاچه که یکی از زیباترین دریاچه های ایران به شمار می رود، قسمت در شمال غربی شهرستان دزفول واقع شده است؛ درختان کنار بادام بلوط نقل جاز انجیر و بنه نیز در سراسر این روستا وجود دارند.
جاذبه ی گردشگری دیگری که قصد داریم به بررسی آن بپردازیم، قلعه ی شاداب می ‌باشد. این قلعه که مربوط به دوره ساسانیان است، حدود ۱۲ هزار متر مربع وسعت. دارد همچنین دو ورودی برای این قلعه در نظر گرفته شده است که یکی از این ورودی ها مسیر صعب العبوری است که تنها روستاییان از آن استفاده می کرده اند؛ جالب است بدانید این قلعه تا حدود 30 سال پیش، یک مکان مسکونی بوده است!

 

پامنار


در میان اهالی این روستا رایج است که در گذشته، شخصیت‌ های افسانه‌ ای بزرگی در این قلعه زندگی می کرده اند. شما می توانید برای رسیدن به این قلعه از روستا خارج شوید و از طریق جاده ی دریاچه به سمت روستای اسلام آباد، مسیر خود را برای رسیدن به قلعه ی شاداب ادامه دهید.

  •  تفریحات روستای پامنار دزفول

تقریبا می توان گفت تمام تفریحات موجود در روستای پامنار ارتباط خاصی با دریاچه ی سد دز در این روستا دارند. گردشگران می ‌توانند در این دریاچه به فعالیت ‌هایی مانند ماهیگیری و همچنین قایق سواری روی آب بپردازند. ماهی های موجود در دریاچه ی سد دز به دلیل تغذیه ی آن ها از مواد معدنی موجود در آب، از ارزش غذایی بسیار بالایی برخوردار هستند.
اگر شما نیز قصد دارید به قایق سواری بر روی آب این دریاچه بپردازید، باید توجه داشته باشید مکان هایی که به سد نزدیک هستند، اصلا مناسب قایق سواری نیستند؛ این موضوع نیز به این دلیل است که فشار زیاد جریان آب ممکن است قایق شما را منحرف کنند و کنترل قایق سواری را از شما سلب نماید. پس به شما توصیه می کنیم اگر قصد قایق سواری بر روی این دریاچه را دارید اکیداً از رفتن به نواحی نزدیک به سد خودداری کنید.
نکته دیگری که باید به آن توجه کنیم نیز آب تنی در دریاچه ی شهیون است؛  این دریاچه به دلیل اینکه یک دریاچه ی سد می باشد، می ‌تواند خطر شنا را افزایش دهد. دلیل این موضوع این است که توربین های دریاچه، جریان و فشار آب را به شدت افزایش می دهند و اگر شما در حین فعالیت توربین ها در این دریاچه شنا کنید، ممکن است جریان آب شما را کاملا به سمت سد هدایت کند. پس به شما توصیه می کنیم اگر قصد دارید در این آب شنا کنید حتماً در نواحی کم عمق به شنا بپردازید و مطمئن باشید که افرادی برای حفاظت از جان شما نیز در اطراف شما وجود دارند.
قبرستان قلعه نیز یکی دیگر از جاهای دیدنی روستای پامنار می باشد که بازدید از آن ممکن است برای گردشگران جالب و مفرح به نظر برسد؛ در این گورستان سنگ قبر های ایستاده ای وجود دارند که بر هر سنگ قبر، نقش و نگار ها و طرح های خاصی ترسیم شده است. این طرح‌ها و ترسیمات نشانگر مردان و زنانی هستند که برخی از آنها جنگجو و یا رزمنده بوده اند؛ برخی دیگر نیز در حال بالا رفتن از درخت های نخل هستند تا به خرما چینی بپردازند.

 

طبیعت روستا


اگر شما نیز به روستای پامنار سفر کردید می توانید آداب و رسوم خاص مردم این روستا را نیز مشاهده کنید؛ ساکنان این روستا که عشایر نیز هستند، هنوز بعد از گذشت سال ‌ها آداب و رسوم خود را حفظ کرده‌ اند؛ برای مثال کپوبافی که یکی از صنایع دستی مردم این روستا است، هنوز هم توسط مردان و زنان این ناحیه مورد توجه می باشد. کپوبافی یا همان ساخت حصیر با برگ نخل، برای گردشگران بسیار جذاب و دیدنی است. در ساخت این حصیر ها از ترکیب پشم و ابریشم و کاموا استفاده می شود. 

  • بهترین زمان سفر به روستای پامنار

می توان گفت بهترین زمان سفر برای سفر به روستای پامنار، سفر در ماه های اردیبهشت و خرداد می باشد. اما چیزی که وجود دارد این است که در فصل های تابستان و پاییز هم شما می توانید به این روستا سفر کنید و از سفر خود لذت ببرید. اهالی این روستا خانه های خود را به گردشگران اجاره می دهند تا گردشگران بتوانند اقامت خوبی را در طول مدت سفرشان داشته باشند. برخی  دیگر نیز که به اجاره کردن خانه‌ های روستاییان علاقه ندارند در کناره دریاچه چادر می ‌زنند و از زیبایی های اطراف این دریاچه استفاده می‌کنند.

  • راه های دسترسی به روستای پامنار

همان طور که در ابتدای مطلب نیز گفته شد روستای پامنار دزفول بخشی از ناحیه شهیون می باشد که در فاصله ی ۲۵ کیلومتری شهر دزفول قرار گرفته است. این روستا ۵۷ هکتار وسعت دارد و در میان دامنه‌ های رشته‌های کوه زاگرس واقع شده است. شما می توانید هر روز با استفاده از تاکسی ها و اتوبوس هایی که از دزفول حرکت می کنند، در کمتر از ۴۵ دقیقه به سمت این روستا یعنی روستای پامنار حرکت کنید

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
بیشتر بخوانید
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
10 مورد از قوانین عجیب مهمانداران هواپیما
10 مورد از قوانین عجیب مهمانداران هواپیما
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
امتیاز 4 از 5 | از 100 کاربر