جاهای دیدنی ایذه

زمان مطالعه: دقیقه
بروزرسانی: 1400/07/03
بازدید: 1201
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

ایذه یکی از شهر هایی است که ب خاطر پتانسیل گردشگری فوق العاده اش، شهره خاص و عام شده است. این شهر به قدری از نظر مکان های تاریخی غنی می باشد که ممکن است آن را با اصفهان یا شیراز مقایسه کنید. با ما همراه باشید تا با شهری که نه با ذخایر نفت و گاز، بلکه با یادگاری های تاریخی اش مشهور شده است.

 

ایذه

 

دشت سوسن ایذه 

در 35 کیلومتری شمال غربی شهرستان ایذه یکی از مکان های دیدنی این شهر قرار دارد. دشت سوسن یکی از مناطقی است که رود کارون از آن عبور می کند. این دشت توسط رود کارون به دو بخش شرقی و غربی تقسیم می شود. به دلیل وجود این رود بزرگ و پر آب، دو ساحل رودخانه به زمین هایی حاصلخیز تبدیل گشته اند.
از بهمن ماه تا خرداد، طبیعت این منطقه به قدری زیبا می شود که سالانه گردشگران زیادی را از اکثار نقاط ایران به خود جلب می کند.

دهکده زراس

دهکده زراس در شمال رودخانه کارون قرار گرفته و از نظر تاریخی و طبیعی یکی از زیبایی های شهرستان ایذه می باشد. یکی از جاذبه های شهرستان ایذه، دریاچه سد کارون است. منظره این دریاچه در کنار کوه های رفیع و طبیعت با نشاط، منظره ای رویایی و دل انگیز رقم می زند. از جاذبه های تاریخی این مکان نیز می توان به طاق طویله یا ارگ اتابکی مربوط به دوره ایلخانی و دوره تیموریان، خیابان محمد رسول‌الله، نقش برجسته کول فره با قدمت چند هزارسال، سنگ ‌نگاره‌های کول ‌فره در تنگه ‌ای در هفت کیلومتری شمال شرقی ایذه، شامل شش نقش برجسته متعلق به دوره ایلامیان و قلعه کژدم اشاره کرد.

قلعه تل

قلعه تل یکی از بنا های به جا مانده از دوره قاجار می باشد که متعلق به یکی از شورشی های زمان فتحعلی شاه بوده و در سال 1790 میلادی با خشت و گل بنا شده است. به دلیل قرار گیری این قلعه در محلی استراتژی و مسلط بر مسیر های ارتباطی بین اصفهان، شهرکرد، شوش و ایذه از اهمیت بالایی برخوردار می باشد.

 

زراس

 

آبشار شیوند

اگر به دنبال منظره و طبیعتی زیبا می گردید، حتما سری به آبشار شیوند شهرستان ایذه بزنید. این آبشار که در نزدیکی روستایی به همین نام قرار گرفته از جاذبه های طبیعی این شهرستان به شمار رفته و سالانه گردشگران زیادی را به خود جذب می کند.
دلیل زیبایی چشمگیری این منظره نزدیکی این آبشار با دریاچه کارون و رشته کوه زاگرس می باشد.

طاق طویله

طاق طویله یکی دیگر از دیدنی های تاریخی شهرستان ایذه می باشد که در انتهای خیابان رسول الله قرار گرفته و بنظر می رسد، بقایای کاروان سرایی متعلق به دوره اتابکان لر باشد. متاسفانه از این مکان تاریخی مراقبت های لازم صورت نمی گیرد. 

کول فرح

بهترین مکان دیدنی تاریخی این شهرستان را می توان کول فرح دانست. در فاصله هفت کیلومتری از شهر ایذه و در سمت جنوب شرقی آن، کول فرح قرار گرفته و گسترده ترین سنگ نگاره صخره ای را در خود جای داده است. در مجموع چهار نقش در کول فرح وجود دارد که در دامنه کوه قرار گرفته اند.

 

آبشار

 

آبشار توف اسپید

منطقه حفاظت شده شالو و مونگشت میزبان دو آبشار بزرگ است که به عنوان آبشار های اول و دوم توف اسپید شناخته می شوند و از ارتفاعات سر منشاء می گیرند. این دو آبشار در 34 کیلومتری جنوب شرقی ایذه قرار دارند و در فصل زمستان یخ زده و منظره ای حیرت انگیز از قندیل های یخ پدید می آورند.

مجموعه باستانی شمی

مجموعه باستانی شمی، در نه کیلومتری شمال ایذه قرار گرفته و عمرش به پیش از میلاد مسیح بر می گردد. این گورستان عظیم عموما از سنگ های مرمر تشکیل شده است و با مجسمه برنزی سردار اسپارتی خود نمایی می کند. ارتفاع این مجموعه 28 متر می باشد و یکی از یادگاری های تمدن پارت ها و ایلامی ها به شمار می رود.

پل شالو

پل شالو، بنایی باستانی با عمری بالغ بر چندین هزار سال است و یکی از جاذبه های تاریخی شهرستان ایذه به شمار می رود. طبق تحقیقات به عمل آمده این پل در مسیر جاده دزپارت بوده و یکی از نقاط ارتباطی مهم به شمار می رفته است. ماندگاری این بنا نشان از تدبیر و خلاقیت معمار این اثر داشته که این پل را با دو ستون رفیع استوار و از طناب هایی ضخیم برای اتصال آن استفاده نموده اند. متاسفانه این بنای تاریخی پس از آبگیری سد کارون 3 زیر آب رفت و از دیدگان مخفی شد.

 

پل شالو

 

تالاب میانگران

تالاب میانگران یکی دیگر از جاذبه های گردشگری استان خوزستان است و 2400 هکتار مساحت دارد. پوشش گیاهی این تالاب از نی، خارشتر، یونجه، شنبلیله، گیاهان محلی همچون شتی، پاوکده و گیاهان مرتعی تشکیل شده و به همین علت محل زندگی حیوانات زیادی می باشد. از جمله این حیوانات می توان به تنجه، آنقوت، اردک نوک‌پهن، سرسبز، خوتکا، اردک مرمری، اردک سرسفید، غازپیشانی سفید کوچک، فلامینگو، گاو چرانک، لک لک سفید، لکلک سیاه، باکلان و حواصیل خاکستری اشاره کرد. حضور این موجودات اهمیت تالاب میانگران را از نظر زیست محیطی دو چندان می کند.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
بیشتر بخوانید
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
10 مورد از قوانین عجیب مهمانداران هواپیما
10 مورد از قوانین عجیب مهمانداران هواپیما
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.8 از 5 | از 100 کاربر