چشمه بلقیس چرام

زمان مطالعه: دقیقه
بروزرسانی: 1400/06/31
بازدید: 2150
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

استان کهکیلویه و بویر احمد را می توان از استان های پر جاذبه ی ایران دانست. ایرانیان همواره در پی باغات و چشمه ها بودند و از شکوه آن بهره گرفته او لذت برده اند. از دیر باز هم این اشتیاق به طبیعت در مردم ما موج زده و باعث ایجاد زیبایی های طبیعی فراوانی شده اند. یکی از این جاذبه های طبیعت که چشم هر گردشگری را متحیر می کند چشمه بلقیس چرام است که واقع در ۴ کیلومتری شهر چرام می باشد. باغ چشمه بلقیس چرام باغی است که از تاریخ آن اطلاع زیادی وجود ندارد اما می توان گفت که چیزی را که اکنون ما به نام چشمه بلقیس چرام می شناسیم، باقی مانده از اوایل دوره پهلوی می باشد.

 

چشمه بلقیس

 

چشمه بلقیس کجاست؟ 

چشمه بلقیس چرام در استان کهکیلویه و بویر احمد است که در ۴ کیلومتری شهر چرام در جاده چرام - گچساران قرار دارد. این جاذبه گردشگری زیبا که می توان نام بهشت کوچک را بر آن بنهیم به قدری شگفت انگیز است که چشم هر بیننده ای را به خود خیره می کند. این اثر زیبای طبیعی در ۷ مهر ۱۳۸۱ با شماره ثبت ۶۲۸۸ در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت. این شگفتی با ارزش که اینک میراث ما ایرانیان است مسافران و میهمانان زیادی را به خود فرا می خواند که از این شکوه و جبروت حیرت زده شوند و از دیدن مناظر دل نشین آن لذت ببرند. این باغ چشمه از شرق به جاده چرام - گچساران، از جنوب به زمین های کشاورزی و از غرب به باغ جهاد کشاورزی (باغ عمران) منتهی می گردد. 

آشنائی با باغ چشمه بلقیس 

ابتدا بهتر است به سراغ علت نام گذاری این باغ چشمه برویم. به روایت اهالی این منطقه زنی که بلقیس نام داشت در پایان دوره ساسانی و اوایل دوره اسلامی این بنا را به وجود آورد. البته این نام گذاری رسمیت ندارد و تنها بیان مردم چرام می باشد. تا قبل از سال ۱۳۲۳ این باغ به این شکل نبوده است و تنها بیشه زاری با درختان مختلف از جمله بید بود. بعد از سال ۱۳۲۳ کم کم شکل و شمایل آن عوض شد. مراحل مختلفی از جمله از بین بردن علف های هرز، لوله کشی آب های چشمه هایی که در باغ بود، سنگ فرش کردن محیط و کاشتن درختان زیبا و زینتی و فضا سازی که در باغ انجام گرفت که این باغ چشمه به گونه ای شکیل درآید. 
در سال ۱۳۳۶ کارهای باغ تمام شد و در سال ۱۳۹۳ مورد تعمیر قرار گرفت و در تعمیرات و بازسازی به شکلی که امروزه است، در آمد. پل های شیشه ای، آبشارهای مصنوعی و سکوهایی که برای استراحت مسافرین است در سال ۹۳ به این مجموعه اضافه شد. مساحت باغ چیزی حدود ۵۵۴۰۲ متر مربع می باشد. در قسمت شمال غربی آن برج استوانه ای شکل با ارتفاع ۱۵متر و قطر ۷ متری قرار دارد.

 

بلقیس


در بخش شرقی باغ نیز آبشاری مصنوعی که در طول این سال ها به باغ اضافه شده است با ارتفاع ۲۰ متر واقع شده و اگر به سمت مرکز باغ می روید حوضی را خواهید دید که شعاع ۱۰ متری و عمقی ۱/۵ متری را دارا است و دو ورودی و خروجی دارد. دایره ای کوچک را در وسط این حوض می بینید که درختانی در آن قرار گرفته اند. این باغ چشمه را دو نوع درخت پوشش می دهد یکی درختان میوه و دیگری درختان زینتی که زیبایی آن را چند برابر کرده اند. درختان میوه را گردو، گلابی، سیب، لیمو ترش، انجیر، توت و نارنج تشکیل داده اند. 
خوشبختانه در تعمیرات و باز سازی که در طی سال های اخیر در این باغ چشمه رخ داد امکانات رفاهی برای مسافران از جمله سرویس بهداشتی و دکه های مواد غذایی و خدمات نور رسانی خوبی در سطح باغ قرار گرفت. این برق رسانی ها که در باغ انجام شد یکی از دلایلش را می توان پمپاژ آب آبشار دانست. از طریق لوله کشی هایی که در نهرهای باغ تعبیه شده کار آب رسانی به درختان انجام می شود. 
جوی بزرگی که در آن جا وجود دارد باعث شده که جوی های کوچکی را نیز پدید آورد و به سمت حوض مرکزی روانه می شود و در آخر از طریق خروجی که در حوض مرکزی است به سمت زمین های کشت برنج چرام و سپس به سد شهر می ریزد. این باغ که در دره ای قدیمی قرار دارد. آب و هوای خوب و پاکی را به همگان عرضه کرده است. در اطراف چشمه بلقیس چرام جاذبه های گردشگری دیگری از جمله دریاچه سد کوثر، منطقه حفاظت شده کوه دیل، مقبره محمود طیار، قلعه تاریخی چرام، آبشار الوان طسوج و تنگه پیر زال به چشم می خورد.

 

چشمه بلقیس


از این چشمه زیبا می شود به صورت 24 ساعته دیدن کرد و ورودی آن نیز رایگان است. طبیعت زیبای این منطقه و این چشمه باعث می شود که روح انسان برای مدتی آرامش را کسب کند و مکان بسیار مناسبی برای تفریح می باشد.
از هوای بسیار پاک آن باید ریه را پر کرد و با خیالی راحت از اینکه هیچ دود و آلودگی در این هوا پیدا نمی شود، نفس کشید. معمولا هر چه به سمت غروب می رود فضای زیباتری در این چشمه به وجود می آید که بسیار حیرت انگیز است. این مکان آرامش بخش را باید قدر دانست و در حفظ و نگهداری آن کوشید. با توجه به این که در طی سالیان اخیر بارندگی در کشور کم شده است آب این چشمه نیز رو به کاهش است اما کماکان زیبایی خود را حفظ نموده و از نعمات خود به مردم ارزانی می دارد.

بهترین زمان بازدید از چشمه بلقیس کهکیلویه و بویر احمد

تماشای مناظر طبیعی در همه فصول سال زیبایی های خاص خود را دارد و دیدن آن ها خالی از لطف نیست اما اگر در پی دیدن تمام شکوه این چشمه ی زیبا بر آمدید. در فصل بهار و اوایل تابستان به تماشای آن بروید زیرا به علت طبیعت گرمی که در منطقه حاکم است در پاییز و زمستان این باغ رو به خشکی می رود و درختانش سرسبزی خود را از دست می دهند.
فصل بهار به خصوص دو ماه اردیبهشت و خرداد بهشت واقعی این چشمه می باشد که با تمام وجود زیبایی های خود را نمایان می کند و مردمان را حیرت زده از دیدن این همه شگفتی می نماید.

 

بلقیس

 

راه های دسترسی به چشمه بلقیس چرام

اگر شما هم مشتاق رفتن به این چشمه زیبا و باشکوه شدید به شما کمک می کنیم که مسیرهای آسان و راحت را در پیش بگیرید و سفری جالب و جذاب داشته باشید. برای بازدید از این چشمه زیبا باید از طرق زیر راه رفتن را پیش گرفت:
اگر از چرام  به جاده چرام - گچساران ورود کنید باید مسیر را مستقیم به جنوب پیش بگیرید و از میان زمین های سبز باغ چشمه بلقیس چرام گذر نمائید.
اگر از سمت گچساران به این چشمه می روید چیزی حدود 112 کیلومتر راه در پی دارید و ابتدا باید به غرب رفته و به جاده دهدشت - بهبهان برسید، تا دهدشت حرکت کنید و به سوی شرق و چرام بروید. زمانی که به چرام رسیدید به سمت جنوب متمایل شده و بعد از طی 5 کیلومتر به چشمه بلقیس خواهید رسید.
اگر از یاسوج به این چشمه زیبا قصد حرکت دارید باید فاصله 170 کیلومتری را طی کنید و به سمت شمال غربی یاسوج بروید. برای رفتن به چشمه بلقیس از یاسوج 3 مسیر وجود دارد که اگر بهترین مسیر را بخواهید باید به شما مسیر جاده یاسوج - جلیل دهدشت را معرفی نماییم که کوتاه ترین فاصله را تا این چشمه دارد. طی کردن این مسیر 2 ساعت و 45 دقیقه زمان خواهد گرفت.

 

نظرات کاربران

  1. علی دشتی مقدم علی دشتی مقدم 1401/06/03
    10 نفر پسندیدند
    باغ را در واقع اسکندرخان چرامی و برادرش جانمحمدخان چرامی احداث کردند با کمک مردم محلی که سالها با دست و بیل و کلنگ باغ رو به این زیبایی درآوردند روح اسکندرخان در آرامش و آرزوی سلامتی و طول عمر داریم از خداوند برای جانمحمد خان بزرگ

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
بیشتر بخوانید
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
10 مورد از قوانین عجیب مهمانداران هواپیما
10 مورد از قوانین عجیب مهمانداران هواپیما
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
بیشتر بخوانید
امتیاز 3.9 از 5 | از 100 کاربر