روستای هجیج

زمان مطالعه: دقیقه
بروزرسانی: 1400/06/31
بازدید: 3301
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

نهمین استان پر جمعیت ایران، استان کرمانشاه و شهر های تابع آن است؛ مرکز این استان نیز که یکی از کلان‌ شهر های ایران می باشد، بزرگ ترین شهر کرد نشین و مهم ترین شهر در منطقه مرکزی غرب ایران است؛
استان کرمانشاه شهر های تاریخی و فرهنگی زیادی دارد که پیدایش همه ی آن ها به سده ی چهارم میلادی باز می‌ گردد. ما امروز قصد داریم یکی از روستا های این استان که هجیج نیز نام دارد را به شما معرفی کنیم و شما را با قسمت های مختلف آن آشنا نماییم. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید!

 

روستای هجیج

 

روستای هجیج کجاست؟ 

روستای هجیج یکی از جالب‌ ترین روستا های استان کرمانشاه به شمار می رود؛ این روستا که در ۳۴ کیلومتری شهر پاوه و ۱۲۳ کیلومتری مرکز استان کرمانشاه قرار گرفته است، در بخش نوسود واقع می باشد.
شهر پاوه نیز از شهر های مرزی ایران است و در 122 کیلومتری شمال غربی این استان قرار دارد. شهرستان پاوه که در کنار روستای هجیج نیز می باشد، از شمال و شمال شرق، به شهرستان مریوان در استان کردستان، از شرق و جنوب به شهرستان جوانرود و از غرب نیز به کشور عراق دسترسی دارد.
وجه تسمیه و دلیل نامگذاری این روستا نیز به دلیل استقرار محل روستا در این استان است؛ نام هجیج که به معنی دره ی سرسبز و عمیق می باشد، به طور مستقیم به دره ی موجود در همین روستا اشاره می کند.

درباره ی مردم هجیج 

ساکنان روستای هجیج، همگی کورد هستند. این مردم مهمان نواز و دوست داشتنی که به زبان کردی هورامی نیز صحبت می کنند، مردمانبی دام دار و خونگرم هستند که در مراتع و چراگاه‌ های سرسبز روستای هجیج، به دامداری و پرورش انواع طیور می پردازند.
جالب است بدانید که مردم این روستا علاوه بر دامداری و دامپروری، به باغ داری نیز می پردازند و باغ داری به طور کلی یکی از مهم ترین فعالیت های اهالی این روستا می باشد. گفتنی است که پرورش درختان توسط مردمان کورد هجیج، یکی از مهم ‌ترين فعالیت آنان برای تأمین درآمد خودشان می باشد. همچنین این افراد بعضی اوقات از طریق تراشیدن کوه و صخره ها و همچنین ایجاد گودال هایی در آن، به پرورش صیفی جات، سیب زمینی و حتی پرورش درخت نیز می پردازند.

 

مردم روستا


مردم روستای هجیج همگی هنرمند هستند و هنر هایی نظیر جولایی، چوخورانه و مَرس بافی، از جمله هنر هایی است که اهالی این روستا به آن ها مشغول هستند؛ البته متاسفانه با گذشت سالیان متمادی، این فعالیت ها امروزه در روستای هجیج و همچنین استان کرمانشاه کمرنگ تر شده است و امید است تا با تلاش ها و برنامه ریزی های مدون سازمان میراث فرهنگی، این هنر های زیبا که میراث نیاکان ما نیز هستند احیا شوند. 
 علاوه بر دامداری و کشاورزی، مردم این روستا از طریق تولید و فروش گليم، جاجيم، شال، گيوه، دستمال و سبد، لباس‌ های محلی رنگارنگ و همچنین گیوه که پاپوش سنتی کرد ها می باشد نیز امرار معاش می کنند. به شما توصیه می کنیم اگر از این روستای بسیار جذاب دیدن کردید، حتما به عنوان سوغات، خرید گیوه های کردی را فراموش نکنید! 
اگر بخواهیم در ارتباط با سنت های مرسوم در میان مردم این روستا نیز در آخر صحبت کنیم، باید بگوییم که پوشش مردان هجیج بسیار جذاب و زیبا است؛ مردان این روستا از کلاه، شلوار کردی، قبا که نوعی پوشش بلند می باشد و همچنین سره که نوع کوتاه آن است، استفاده می کنند. پوشیدن گيوه نیز در میان مردان مرسوم و رایج می باشد؛ زنان نیز از سربند، پيراهن، کُلَنجه که نوعی پوشش با تزيينات مختلف است، قبا که نوعی لباس آستين‌‏دار می باشد و همچنین جافی که نوعی شلوار است، استفاده می کنند.

جاذبه های دیدنی هجیج 

روستای هجیج، زیبایی های بکر و باور نکردنی زیادی دارد که در این قسمت قصد داریم به بررسی همه ی آن ها بپردازیم؛ این جاذبه های طبیعی و گردشگری که می تواند برای هر مسافری جذاب و عالی باشد، همچنین می تواند سوژه ی عکاسی نیز قرار بگیرد. روستای هجیج از جاذبه های گردشگری بسیار زیادی از جمله جاذبه های تاریخی، طبیعی، مذهبی و... برخوردار می باشد و همین موضوع باعث شده است تا این ناحیه، به عنوان یکی از پر مخاطب ترین ناحیه های گردشگری استان کرمانشاه تبدیل شود.
در این قسمت قصد داریم به بررسی مکان هایی مانند مسجد جامع هجیج، رودخانه ی سیروان، چشمه ی بل، کوسه هجیج و دیگر جاذبه های روستا بپردازیم؛ شما می توانید در طول سفر خودتان از تمامی این مناطق مفرح و دلپذیر بازدید کنید؛ پس به شما توصیه می کنیم که با ما تا انتهای این قسمت همراه باشید! 

  • مسجد جامع هجیج 

روستای هجیج یک مسجد جامع بسیار زیبا دارد؛ این مسجد که از معماری خاصی نیز برخوردار است، ستون ‌های چوبی، تزئینات و همچنین کنده کاری های زیبایی بر روی دیوار های خود دارد. در میان مردم روستا رایج است و گفته می شود که نجاران و معمارانی که وظیفه ی ساخت این مسجد زیبا را بر عهده داشته اند، از نسل هنرمندانی هستند که به همراه کوسه هجیج به این روستا و این ناحیه آمده‌ اند.

  • چله خانه و خانقاه 

 

چله خانه

 

چله ‌خانه که در این روستا قرار دارد،  معبدی است که در گذشته از آن برای اعتکاف و چله نشینی روستاییان مورد استفاده قرار می گرفته است. درون چله خانه، فضایی سنگی و گل ‌اندود وجود دارد و همچنین ستون ‌های چوبی نیز درون آن ساخته شده اند؛ ساخت چله خانه که قدمتی 1200 ساله دارد، به قرن دومی هجری قمری بر می گردد و همین موضوع باعث شده است تا این مکان، به یکی از آثار ملی ثبت شده ی روستا تبدیل شود.
همچنین خانقاه روستای هجیج نیز از بناهای مذهبی این روستا می باشد که پیروان قادریه در آن به ذکر و سماع می پرداخته اند؛ قادریان، از پیروان طریقت تصوف اهل سنت می باشند و این مکان برای آن ها از اهمیت زیادی برخوردار است.

  • حوض پیر 

این حوض که در مرکز روستا و پایین تر از آن نیز قرار دارد، یک حوض قدیمی است؛ جنس دیوار های حوض پیر از سنگ های ریز و درشت هستند. همچنین تخته سنگی مسطح در این حوض وجود دارد. در گذشته از حوض پیر، به دلیل عدم وجود آب لوله کشی، به عنوان محلی برای گرفتن وضو استفاده می شده است. دو جوی آب جداگانه برای مردان و زنان نیز جهت گرفتن وضو در این مکان قرار دارد.

  • چشمه ی بل 

چشمه ی خروشان بل، یکی از چشمه های خروشان این روستا است که آب آن از آبشار و از دل کوه تامین می گردد. این چشمه سپس راهی رودخانه ی سیروان می شود که در ادامه نیز قصد بررسی آن را داریم.
آب چشمه ی بل از خواص درمانی و معدنی خاصی برخوردار است و تقریبا می توان گفت در تمام فصول سال سطح آب آن در سطح قابل توجهی قرار دارد؛ گفتنی است که اگر شما نیز قصد بازدید از این چشمه ی زیبا را دارید، باید بدانید که فاصله ی روستا تا این چشمه حدود 2 کیلومتر می باشد.

 

سد دارایان

 

  •  رودخانه ی سیروان و سد داریان 

رودخانه ‌ی سیروان که در استان کرمانشاه قرار دارد، یکی از معروف ترین رودخانه های استان کرمانشاه می باشد که در غرب کشور واقع شده است؛ اسم سیروان نیز اسمی کردی می باشد که اهالی این روستا برای پسر های خود انتخاب می کنند. 
رودخانه ی سیروان همچنین از رودخانه های پر آب ایران به شمار می رود و خوشبختانه تا کنون دچار کم آبی و خشکی نشده است؛ حواشی رودخانه ی سیروان که اتفاقا یکی از جاذبه های اصلی این ناحیه می باشد، باعث شده است تا مناظر و چشم ‌انداز های بکر و زیبایی در این منطقه به وجود بیاید و همین موضوع نیز باعث شده است تا در طول چند سال گذشته، تفرجگاه ‌های بسیار زیاد در حریم این رودخانه ساخته شود. اگر قصد بازدید از رودخانه ی زیبای سیروان را دارید، به شما توصیه می کنیم که در فصل ‌های بهار و تابستان به بازدید از آن بپردازید! 

  • سد داریان

سد داریان نیز یک سد خاکی است که در هجیج قرار دارد؛ این سد خاکی که بر روی رودخانه ی سیروان ساخته شده است و در مجاورت روستا قرار دارد. امکانات تفریحی آبی مانند قایق رانی بر روی آب رودخانه سیروان، به دلیل وجود این سد خاکی، فراهم شده است.

  • کوسه هجیج

مقبره ی امام زاده عبدالله که به " کوسه هجیج " نیز معروف است، یکی از مکان های زیارتی و مذهبی این روستا می باشد؛ این مقبره برای اهالی روستای هجیج بسیار از احترام و اهمیت خاصی برخوردار است و مردم این روستا به دلیل داشتن کسب و کار و همچنین درآمد، خودشان را مدیون امامزاده عبدالله یا کوسه هجیج می دانند.

  •  ارتفاعات شاهو 

ارتفاعات شاهوی روستای هجیج، بخشی از رشته کوه‏‌ های کوه زاگرس به‌شمار می ‌‏رود؛ این ارتفاعات بسیار زیبا و باشکوه، طبیعت فوق العاده زیبا و همچنین مراتع و چراگاه ‌های سرسبزی مانند پیاز، دول میشا و گاول نیز دارد.

 

امامزاده کوسه


جالب است بدانید که در دامنه ی این ارتفاعات، چشمه های فراوانی وجود دارد؛ کشاورزان اهل روستای هجیج و همچنین اهالی شهر های پیرامون روستا، از این آب ها برای آبیاری زمین های خود و همچین آب آشامیدنی مورد نیاز خود استفاده می نمایند. گونه ‏‌های گیاهی منحصر به فردی نیز مانند گیاه گل گاوزبان، گل ختمی، گل گون و شنگ در ارتفاعات شاهو رشد می‌ کنند. در آخر نیز باید بگوییم که این منطقه، منطقه ای حفاظت شده است و حیواناتی مانند خرس، شغال، گرگ و روباه، از جمله حیواناتی هستند که در این ناحیه زندگی می کنند.

تفریحات روستا هجیج

روستای هجیج، تفریحاتی مانند رستوران، کافی شاپ، شهر بازی و مکان هایی از این قبیل ندارد؛ بیشتر این روستا به عنوان مکانی برای تفریحات طبیعی و ساده شناخته می شود؛ برای مثال قدم زدن در محیط روستا و دیدن خانه هایی با معماری پلکانی می تواند خودش به تنهایی برای افراد علاقه مند، تفریح خوب و سرگرم کننده ای باشد. اما تفریحات دیگری نیز در هجیج وجود دارند که می خواهیم آن ها را به شما معرفی کنیم!
سوژه های بسیاری در هجیج برای ثبت شدن منتظر لنز دوربین شما هستند. پس دوربین خود را برای ثبت تصاویر فراموش نکنید.

  •  پیک نیک 

کمپ کردن و پیک نیک در این روستا و در کنار خانواده و اقوام، می تواند تفریح خوب و لذت بخشی برای مسافران باشد؛ گردشگران همچنین می توانند به زیارت امامزاده سید عبدالله (ع) نیز بروند و از آن استفاده کنند. جلوه های تاریخی روستا نیز مانند نمای خانقاه روستا می تواند برای افراد جذاب و سرگرم کننده باشد.

  • قایق سواری 

تعدادی قایق بر روی رودخانه ی سیروان قرار دارد که گردشگران می توانند با پرداخت بلیط، از آن ها استفاده کنند و دقایقی را در کمال آرامش و سکوت، بر روی این دریاچه تجربه کنند.

  • عکاسی

چشمه ی بل، رودخانه ی سیروان، مسجد جامع هجیج، سد خاکی داریان، ارتفاعات شاهو و...، همگی می توانند برای عکاسان علاقه مند به طبیعت، لذت بخش و مفرح باشد.

  • کوهنوردی 

کوهنوردی در ارتفاعات شاهو نیز از دیگر فعالیت هایی است که گردشگران می توانند در ارتفاعات روستا انجام دهند؛ البته باید توجه داشته باشید که برای انجام این فعالیت، نیاز به وسایل مخصوص کوهنوردی مانند لباس مخصوص، عصای کوهنوردی، کفش مخصوص و دیگر وسایل نیز دارید؛ پس به شما توصیه می کنیم اگر قصد انجام این کار را دارید، حتما مجهز سفر کنید!

بهترین زمان بازدید از روستای هجیج 

اقلیم روستای هجیج به زعم قرار گیری در یک منطقه ی کوهستانی، اقلیمی معتدل و کوهستانی است؛ در فصل زمستان در این روستا هوا سرد می باشد و برف نیز می بارد. در فصل تابستان و بهار نیز روستای هجیج، آب و هوای بسیار مطبوع و دلپذیری دارد.

 

روستای هجیج


هر چند به طور کلی نمی توان گفت که کدام فصل برای سفر به این روستا بهتر است و این موضوع، یک موضوع و انتخاب سلیقه ای می باشد، اما ما به شما توصیه می کنیم اگر قصد دارید در آب و هوای معتدل و خوبی به این روستا بروید، فصل بهار و یا تابستان را برای خود انتخاب کنید.
در این روستا مسافرخانه و اقامتگاه های بوم گردی زیادی نیز وجود دارند؛ روستاییان نیز در فصل های سفر گردشگران، اقدام به اجاره ی خانه های خود به مسافران می کنند. همین موضوع باعث شده است تا افرادی که به این روستا سفر می کنند، مشکل و نگرانی ای از قبیل تهیه دیدن مکان استراحت نداشته باشند.

سوغات روستای هجیج 

همان طور که در ابتدا نیز گفته شد، به دلیل موقعیت جغرافیایی این روستا، اهالی هجیج به فعالیت هایی مانند دامداری، کشاورزی و همچنین هنر های دستی می پردازند؛ استفاده ی مردم از رودخانه ی سیروان و همچنین وجود مراتع سرسبز و حاصلخیز در اطراف روستا، باعث شده است تا محصولاتی مانند دوغ، کشک، شیر، روغن حیوانی و کره، از مهم ترین محصولات روستاییان باشد که مسافران می توانند آن ها را به عنوان سوغات برای اقوام خود در نظر بگیرند. گردو و انار نیز از جمله دیگر سوغاتی ها و محصولات این روستا می باشد. گیاهانی نیز مانند گل گاو زبان، گل ختمی، و گل شنگ و گل گون نیز از جمله گیاهانی است که می توانند برای دادن سوغاتی مناسب باشند.
می توان گفت بعد از انار و گردوی هجیج، گیوه ی سنتی این روستا که "کلاش" نیز نام دارند، رایج ترین کالایی است که مسافران آن را خریداری می کنند؛ این گیوه های مرغوب که کار دست زنان و مردان هنرمند روستای هجیج می باشد، نکته ی جالبی دارند و آن نیز این است که گلیم پای چپ و راست در آن تفاوتی با هم ندارد و می توان به جای هم آن ها را استفاده نمود!
در آخر نیز باید به لباس های رنگین پشمی هجیج اشاره کنیم که می توانید آن ها را بخرید و به عنوان سوغاتی هدیه بدهید؛ گلیم، دستمال، جاجیم، شال و سبد حصیری نیز از دیگر صنایع دستی روستای هجیج هستند که توسط زنان هنرمند روستایی ساخته و تولید می شوند.

 

سوغات

 

چگونه به روستای هجیج برویم؟

می توان به جرات گفت که جاده رسیدن به این روستا، یکی از زیباترین جاده های بین شهری ایران است. برای رسیدن به روستای هجیج، باید از جاده ی پر پیچ و خم و سنگی آن که از چندیدن تونل نیز می گذرد، گذر کنید. شما می توانید سفر خود را به رفتن به استان کرمانشاه آغاز کنید و سپس به پاوه بروید.
از مسیر کرمانشاه به روستای هجیج تا پاوه، حدود دو ساعت راه با ماشین است؛ از شهرستان پاوه تا روستای هجیج نیز چیزی حدود 25 کیلومتر راه در یک جاده ی کوهستانی وجود دارد. بعد از آن که از پاوه خارج شدید، باید به دنبال تابلو هایی باشد که شما را به رفتن "سودی نودشه" راهنمایی کنند. وقتی که وارد جاده ی سودی نودشه شدید، باید به داخل همین روستا بروید؛ سپس تا روستای هجیج، تنها 9 کیلومتر فاصله دارید و این 9 کیلومتر را نیز می توانید با گذر کردن از مسیر های کوهستانی، جاده های پیچ در پیچ، دره ای از رودخانه ی سیروان و همچنین چند تونل، پشت سر بگذارید و در نهایت به روستای هجیج برسید.
نیز برای رسیدن به روستا، راه دیگری نیز وجود دارد و آن این است که شما باید ابتدا به شهر مریوان بروید؛ سپس وارد جاده ی " اورامان تخت" بشوید و با گذر کردن از اورامان تخت، مسیرتان را به سمت روستای هجیج ادامه بدهید.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
بیشتر بخوانید
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
لوکس ترین هواپیما های جهان | مشخصات و قیمت + عکس
لوکس ترین هواپیما های جهان | مشخصات و قیمت + عکس
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.5 از 5 | از 100 کاربر