سد گاوازنگ

زمان مطالعه: دقیقه
بروزرسانی: 1400/06/30
بازدید: 1246
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

شهر زنجان، مرکز استان زنجان یکی از بزرگترین و پرجمعیت ترین استان های کشور می باشد. زنجان با مساحتی در حدود 81 کیلومتر مربع، بیش از 400 هزار نفر جمعیت دارد. شهر زنجان از آثار طبیعی، فرهنگی و تاریخی بسیاری برخوردار است و از جمله شهرهایی است که مسافران و گردشگران زیادی را به خود جلب می کند. علاوه بر آن هوای خنک و تمیز این ناحیه باعث می شود افراد بسیاری در تعطیلات به این شهر سفر کنند و از طبیعت سرسبز زنجان لذت ببرند. 
در میان همه جاذبه های گردشگری زنجان، سد گاوازنگ پر طرفدارترین آنها است. سد گاوازنگ در مجموعه تفریحی ائل داغی یا گاوازنگ در شمال شهر واقع می باشد و با زیبایی بی نظیری که دارد، به محلی برای گشت و گذار گردشگران از اقصی نقاط کشور تبدیل شده است. سد گاوازنگ در فصول گرم سال برای ماهیگیری و قایقرانی کاملا مناسب می باشد. 
متاسفانه در سال های اخیر برخی از شهروندان و مسافران بعد از گردش در تفرجگاه گاوازنگ، زباله های خود را در محیط رها کرده اند و این امر باعث آلودگی و آسیب به طبیعت این منطقه شده است؛ البته عده ای از دوستداران محیط زیست به صورت داوطلبانه اقدام به پاکسازی زباله ها از محوطه سد گاوازنگ کرده اند تا سد و رودخانه را از آلودگی حفظ کنند.

 

گاوازنگ

 

مجموعه تفریحی گاوازنگ زنجان

دهکده تفریحی گاوازنگ زنجان، بهترین مکان برای دور شدن از هیاهوی شهر و سپری کردن یک روز سرشار از آرامش در دامان طبیعت است. فضای سبز طبیعی اطراف سد گاوازنگ با چشم اندازی بی نظیر، مکانی مناسب برای برپا کردن یک پیک نیک خانوادگی دلچسب می باشد. چایخانه ها، کافه ها، بستنی فروشی ها، رستوران ها و مغازه های آش فروشی متعددی در این منطقه وجود دارند. حتی اگر گرسنه هم نباشید باید یک کاسه از آش های خوشمزه محلی زنجان را بچشید. 
تفرجگاه گاوازنگ همچنین محلی عالی برای ورزش های سالم مثل دوچرخه سواری، پیاده روی و کوهنوردی به شمار می رود. کوه گاوازنگ در نزدیکی مجموعه تفریحی گاوازنگ زنجان، دو هزار متر ارتفاع داشته و برای کوهنوردی بسیار مناسب است و حسابی شما را سرحال می کند. علاوه بر این وسایل ورزشی ویژه بانوان و آقایان در مسیر منتهی به تفرجگاه فراهم شده اند. بعضی از مردم ساکن زنجان برای ورزش صبحگاهی به این ناحیه می آیند و در هوای خنک و دلپذیر زنجان ورزش می کنند.
در مجموعه تفریحی گاوازنگ زنجان، آلاچیق های متعددی قرار داده شده که خانواده ها می توانند در آنها چادر برپا کنند. هوای شهر زنجان در اکثر فصول سال خنک است و شب های سردی دارد. پس اگر قصد دارید شب را در آلاچیق ها چادر بزنید، حتما لباس گرم به همراه داشته باشید.
در این مجموعه، تفریحات متعددی برای همه سنین تدارک دیده شده است؛ از جمله سینمای پنج بعدی، شهربازی مخصوص کودکان و فضای باز برای بادبادک هوا کردن. تفرجگاه دارای سرویس بهداشتی می باشد و چندین فروشگاه کوچک هم به مسافران خدمت رسانی می کنند.

 

گاوازنگ


در مجموعه تفریحی گاوازنگ زنجان، جشنواره های مختلف فصلی نیز برگزار می شود و گردشگران بسیاری برای شرکت در این جشنواره ها به زنجان سفر می کنند.

گاوازنگ زنجان کجاست؟

گاوازنگ شمالی ترین ناحیه شهر زنجان، مرکز استان زنجان می باشد که با احداث سد گاوازنگ در این منطقه به یکی از محبوب ترین مکان های گردشگری این شهر تبدیل شده است. آب و هوای مطبوع و طبیعت چشم نواز و امکانات رفاهی و تسهیلات اقامتی مطلوب، همگی باعث شده اند افراد زیادی سفر به گاوازنگ را در برنامه خود بگنجانند. شما می توانید در بام زنجان به تماشای دورنمای شهر بنشینید و فارغ از مشغله های شهری، ساعاتی را با آرامش گردش کنید.

معرفی سد گاوازنگ زنجان

سد گاوازنگ از انواع سد های خاکی با هسته رسی می باشد که بر روی مسیل گاوازنگ احداث شده است. ساخت این سد در سال 1375 آغاز شد و چند سال بعد، در سال 1379 به پایان رسید و مورد بهره برداری قرار گرفت. سد گاوازنگ 25 متر ارتفاع داشته و طول تاج آن 280 متر براورد شده است. ظرفیت این سد حدود 48/0 میلیون متر مکعب می باشد.
در اطراف این سد امکاناتی همچون مجموعه تفریحی گاوازنگ، سوییت های اقامتی و فعالیت های مهیجی مثل قایق سواری، دوچرخه سواری و ماهیگیری فراهم شده است و به این ترتیب منطقه گاوازنگ در روزهای مختلف سال، گردشگران زیادی را به سمت خود جذب می کند.

 

سد گاوازنگ

 

تفریح در اطراف سد گاوازنگ زنجان

طبیعت بکر اطراف سد گاوازنگ، به محلی بی بدیل برای تفریح و خوش گذرانی خانواده ها تبدیل شده است. این منطقه زیبا و خوش آب و هوا به مانند قطعه ای از بهشت می باشد که روح هر انسانی را جلا می دهد. رودخانه های خروشان، آبشار حیرت انگیز گاوازنگ و کوه های کوتاه و بلند اطراف آن، چنان جاذبه ای دارند که بی شک هر بیننده ای را مجذوب خود می کنند.

بهترین زمان بازدید از سد گاوازنگ

سد گاواسنگ و مجموعه تفریحی آن، در روزهای آغازین سال بسیار شلوغ هستند و افراد زیادی علاقه دارند تعطیلات نوروز خود را در کنار فضای دل انگیز سد بگذرانند. اما در فصول دیگر سال نیز سد گاوازنگ همچنان مقصد سفر بسیاری از گردشگران و مسافران می باشد. به طور کلی بهترین زمان برای سفر به سد گاوازنگ زنجان، فصل های بهار و تابستان هستند. در فصول گرم سال گردش در هوای خنک و لذت بردن از نسیم کوهپایه ای، تجربه ای به یاد ماندنی را برای مسافران به جا خواهد گذاشت. به دلیل کوهستانی بودن شهر زنجان، در پاییز و زمستان هوای این منطقه بسیار سرد و همراه با بارش برف و باران بسیار است؛ بنابراین احتمالا اکثر تفریحات مجموعه گاوازنگ مثل ماهیگیری و دوچرخه سواری قابل اجرا نخواهند بود.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
بیشتر بخوانید
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
بیشتر بخوانید
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.2 از 5 | از 100 کاربر