خانه قزوینی ها

زمان مطالعه: دقیقه
بروزرسانی: 1400/06/30
بازدید: 1025
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

خانه حاج حسن غفوری معروف به خانه قزوینی ها واقع در منطقه شهشهان اصفهان، خانه ای تاریخی با قدمتی مربوط به دوره ناصرالدین شاه قاجار می‌باشد.
این خانه دارای یک ورودی اصلی بوده و پس از عبور از دالان طولانی که انتها و ابتدای آن سر پوشیده است، به ورودی خانه خواهید رسید. تا اوایل دهه ۱۳۵۰ افرادی در این خانه که به خانه قزوینی ها مشهور بوده، سکونت داشته اند. بعد ها در سال ۱۳۵۳ خانه قزوینی ها از طرف دولت خریداری و در اختیار وزارت فرهنگ و هنر قرار گرفت، وزارت شروع به مرمت و بازسازی این خانه کرده و در تاریخ ۱۸ آذر ۱۳۵۴ این خانه را با شماره ثبت ۱۱۶۱ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسانده است و اکنون توریست ها می‌توانند از این خانه تاریخی و زیبا بازدید کنند.  در ادامه بیش‌تر با این خانه و معماری شگفت انگیزش آشنا خواهید شد، با ما همراه باشید.

 

خانه قزوینی ها

 

خانه قزوینی ها کجاست؟

همان‌ طور که پیش‌تر هم گفتیم، خانه قزوینی ها در استان اصفهان، منطقه شهشهان واقع شده است. در اصفهان خانه های تاریخی فراوانی وجود دارد؛ ولیکن بازدید از همه آن ها امکان پذیر نمی‌باشد و توریست ها می‌توانند از تعداد کمی از آن ها مانند خانه قزوینی ها بازدید کنند. کمی پیش‌تر اشاره کردیم که این خانه در انتهای دالانی قرار گرفته است، در طول این دالان دیواری از خانه ی تاریخی دیگر به نام خانه کهکشانی قرار دارد. خانه کهکشانی دو ورودی دارد که یکی از آن ها در انتهای این دالان منتهی به خانه قزوینی ها قرار گرفته است و دیگری در میدان شهشهان قرار دارد.
آدرس دقیق خانه قزوینی ها: اصفهان، خیابان ابن سینا، محله شهشهان، انتهای کوچه امام جمعه 

معماری خانه قزوینی ها

خانه قزوینی ها دارای معماری بسیار زیبا و ظرافتی است که خانه های تاریخی دیگر مثل خانه کهکشانی از آن محروم اند. از زیبایی‌های بیرونی می توان به شاه نشین ها آراسته شده با مقرنس های ظریف اشاره کرد، همچنین درهای این شاه نشین ها که با شیشه های منقوش دارند از زیباهای بیرونی این خانه به حساب می‌ آیند. گچبری ها و آیینه کاری های تالار پذیرایی، سالن اصلی با پنجره های ارسی، شیشه های رنگی و مشبک، مقرنس های گچبری شده طاق سالن اصلی، ایوان های قرینه سازی شده و اتاق هایی که آن ها را طلاکاری کرده اند، همه نشان دهنده معماری زیبا و دلنشین خانه قزوینی ها هستند. 

 

خانه قزوینی ها

 

بخش های مختلف خانه قزوینی ها

خانه قزوینی ها دارای بخش های مختلفی است که در ادامه می خواهیم با آن‌ها آشنا شویم. این خانه در قسمت شمالی دارای دو طبقه، یک تالار پذیرایی و دو اتاق سه دری در طرفین می‌ باشد. هر کدام از اتاق های سه دری دارای ایوانی کوچک هستند که روی سقف این ایوان ها اتاق های طبقه بالا قرار گرفته اند، اتاق های طبقه دوم دارای ارسی های مشرف به حیاط هستند‌. در قسمت غربی خانه حوضی هشت ضلعی قرار گرفته است که دور تا دور آن اتاق هایی مشرف به خود حوض و مشرف به حیاط اصلی قرار دارند، از این قسمت وارد حیاط اصلی خانه می‌ شوند. در قسمت شمال غربی آشپزخانه و چاه آب قرار دارد که بالای یک حیاط بالاخانه واقع شده است که در این مکان هم می‌ توان از چاه آب استفاده کرد و برخی اتاق ها به آن راه دارند. قسمت شرقی خانه دارای یک اتاق پنج دری و دو اتاق سه دری در طرفین آن می‌ باشد.

این خانه تاریخی هم اکنون چه وضعیتی دارد؟ 

خانه قزوینی ها در سال ۱۳۵۳ پس از مرمت و بازسازی از سوی وزارت فرهنگ و هنر به عنوان محل سازمان ملی حفاظت آثار باستانی مورد استفاده قرار گرفت؛ اما این خانه هم اکنون میزبان دفتر سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان می‌ باشد. این خانه علاوه بر دفتر میراث فرهنگی ، یکی از جاذبه های گردشگری شهر اصفهان نیز به حساب می‌ آید. برای بازدید از خانه تاریخی قزوینی ها همه روزه از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۴:۱۵ به غیر از جمعه ها  می‌ توانید مراجعه کنید‌.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
بیشتر بخوانید
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
10 مورد از قوانین عجیب مهمانداران هواپیما
10 مورد از قوانین عجیب مهمانداران هواپیما
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.6 از 5 | از 100 کاربر