زیبا ترین پل های جهان

زمان مطالعه: دقیقه
بروزرسانی: 1400/06/29
بازدید: 1483
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

پل ها راه هایی هستند برای رد شدن از دریاها، دریاچه ها و جاده ها و طرح هایی که برای پل ها در نظر گرفته می شود با توجه به موقعیت و محلی که پل در آن جای می گیرد، متغیر بوده و طرح پل تغییر پیدا می کند‌. 
 به عنوان مثال پل هایی از جنس سنگ برای رودخانه ها مناسب هستند. برخی از شگفت انگیز ترین پل های دنیا که جاذبه گردشگری یک کشور به حساب می آیند، با روش های فیزیکی ماهرانه و بی‌ نظیری ساخته شده اند.

 

پل زیبا

 

تاور بریج انگلستان

تاور بریج یا همان پل برج از به نام ترین پل های انگلستان می باشد. این سازه یعنی پل بریج بر رود تیمز قرار گرفته است. پل برج در سال ۱۸۸۶ کار خود را آغاز کرد و ساخت این پل تا سال ۱۸۹۴ به طول انجامید. پل برج در حوالی برج لندن قرار گرفته است. برج هایی که در پل برج قرار دارند، با استفاده از معماری گوتیک بنا شده اند.
همچنین این پل توانایی جابجایی و حرکت دارد و می توان قسمتی از مسیر جاده روی آن را در زمان نیاز بالا کشید تا کشتی های بزرگ به راحتی از زیر آن رد شوند. به خاطر اینکه پل تاور در کنار بندر و در راستای دریا قرار گرفته است و کشتی ها برای عبور از آنجا به آن نیاز دارند، تصمیم گرفتند تا پل تاور را متحرک بسازند تا رفت و آمد کشتی ها راحت شود.
هر یک از زبانه های پل تاور به عرض ۳۰ متر هستند و می توانند تا زاویه ۸۳ درجه باز شوند. در برج تاور موتور های هیدرولیکی وجود دارد که از قدرت بخار آن ها برلی پمپاژ آب به انباشت گر های هیدرولیک بهره می برند، تا موتور هایی را به کار بیندازند که پل را بالا می کشند. پل تاور در قدیم هر روز حدود ۵۰ بار باز و بسته می شد اما امروزه این تعداد تبدیل به ۱۰۰۰ بار در سال شده و در واقع کاهش یافته است. 
زمان و ساعات باز و بسته شدن پل تاور با برنامه ریزی صورت می گیرد، طبق برنامه ریزی ها دو نیمه پل با کمک زبانه ها به سمت بالا و پایین کشیده می شوند. در اواخر سده نوزدهم جمعیت قسمت شرق شهر لندن در کشور انگلستان رو به افزایش رفت. فکر ساخت پلی جدید بر رود تیمز در سال ۱۸۷۶ به میان آمد. تایید طرح نهایی پل تاور چندین سال به درازا کشید و در آخر در سال ۱۸۸۴ ساخت آن آغاز شد. 
برای ساخت پل تاور از ۵ پیمانکار و حدود ۴۵۰ کارگر و ۱۱ هزار استیل در چهار چوب آن استفاده شد. در نهایت در سال ۱۸۹۴ ساخت پل تاور بریج یا همان پل برج به پایان رسید. در آن زمان معماری گوتیک ویکتوریایی که در برج پل به کار رفته بود، مورد پسند مردم قرار نگرفت، ولی امروزه این برج به یکی از نماد های شهر لندن تبدیل شده است و از معروف ترین آن ها می باشد. برج پل یک مکان معروف برای گردشگری است. این پل زیبا آمیخته ای از پل معلق و اهرمی می باشد و دو برج را در بر می گیرد.

 

پل تاور بریج انگلیس

 

پل چنگ یانگ، چین

از زیبا ترین پل های جهان می توان به پل چنگ یانگ اشاره کرد. در شهر نانپینگ در شهرستان گوانگجی که در کشور چین واقع شده، پل چنگ یانگ قرار دارد. گردشگران تور چین پل چنگ یانگ را با نام باد و باران نیز می خوانند.

این پل در سال ۱۹۱۶ میلادی روی رود لینکسی با استفاده از موادی مثل سنگ و چوب، و بدون پرچ و میخ ساخته شده است. پل باد و باران بسیار پل کاربردی و حائز اهمیتی می باشد. پل چنگ یانگ دارای حدودا ۴/۶۴ متر طول، ۴/۳ متر عرض و ۶/۱۰ متر ارتفاع است. این پل زیبا و بسیار کاربردی، در میان کوه ها و مزرعه های برنج قرار دارد. پل چنگ یانگ جدا از پل های دیگر است و دارای تفاوت هایی می باشد از جمله آن که پل باد و باران به دست مردمی ساخته شده است که از اقلیت های مذهبی در کشور چین بوده اند.
بر روی پل باد و باران پنج معبد یا بتکده وجود دارد، و این معابد دارای راهرو های سر پوشیده اند که از این طریق به هم متصل می شوند. این پل منحصر به فرد سه طبقه دارد و از سنگ و چوب ساخته شده است، در حالی که طبقه بالایی آن بیشتر از چوب می باشد.
معماری این پل در نوع خود بسیار جالب می باشد، به عنوان مثال نشانی که از مهارت بی نظیر چینی ها در معماری خبر می دهد، این است که در این بنا حتی از یک میخ هم استفاده نشده است. پل چنگ یانگ سبب شده تا دو روستای پر جمعیت با یکدیگر راحت تر ارتباط بر قرار کنند، و به همین علت در زندگی مردمان آن جا بسیار با اهمیت و مهم می باشد. پل چنگ یانگ به هنگام باد و بارش باران همچون سر پناهی برای مردم روستا و کشاورزان آن ناحیه است. همچنین روی این پل نیمکت هایی وجود دارد که عابران می توانند به هنگام عبور روی آن نشسته و کمی استراحت کنند.

پل پونت دو گارد، فرانسه

پل پونت دو گارد در زمان بعد از مسیحیت بر روی رودخانه گارد بنا شد و نشان پیروزی در قنات سازی روم می باشد. پل پونت دو گارد حدود ۵۰ متر ارتفاع دارد و از سه طبقه تشکیل شده است که این سه طبقه ۲۷۵ متر ارتفاع دارد. 
این پل یک ویو فوق العاده زیبا و کاملا طبیعی را شامل می شود. قنات ها مهم ترین نشانه امپراطوری رم هستند. این قنات های بی نظیر حاصل تلاش ها و زحمات و مهندسان آن زمان بوده اند، این شاهکار توانایی حرکت و مهار آب را نشان می دهد که شگفت انگیز ترین آن ها متعلق به پونت دو گارد می باشد.
پل پونت دو گارد قسمتی از قنات تاریخی می باشد. این پل به خاطر عبور کردن قنات نیمس از رودخانه گاردون ساخته شده است. پل پونت دو گارد دارای سه طبقه می باشد که طبقه پایین این پل شامل ۶ سقف است. قسمت وسطی پی پونت دو گارد ۱۱ نیم دایره می باشد. بخش فوقانی آن نیز ۳۵ قوس دارد. این پل شامل شیبی به نزدیکی ۵۰ کیلومتر است که تنها دارای ۱۲ متر ارتفاع می باشد. 
لازم به ذکر می باشد که در این بنا هیچ گونه سنگ تراشی انجام نشده بلکه به طور کامل با مواد خشک ساخته شده است. وزن سنگ های به کار رفته در پل پونت دو گارد حدود ۶ تن بوده و ۴۰ متر ارتفاع دارد و به وسیله مهره های نقش بسته در محل حفظ می شود.

 

پل پونت دوگارد

 

پل هلیکس، سنگاپور

پل هلیکس، دارای آب و هوای گرمسیری است و با توجه به این شرایط نیاز به یک سر پناه در برابر آفتاب و بارش باران دارد. به همین خاطر یک ساختار برجسته بر روی آن ساخته شده است که به یک طراحی جدید و فوق العاده تبدیل شد.
پل هلیکس در ترکیب با راهنمایی طراحی های SCI طراحی و ساخته شد. پلی که از این طرح ها بدست آمد، یعنی پل هلیکس دارای دو ساختار مارپیچ ظریف می باشد، و به عنوان یک خر پای لوله ای برای استحکام در برابر بارها عمل می کند. پل هلیکس از روی فرم ساختار DNA منحنی ساخته شده است. 
لوله های مارپیچ این پل زیبا در موقعیتی، زیر نوک پل به هم متصل می شوند. دو قسمت مارپیچ به صورت جدا از هم به وسیله یک سری شامل لنگه ها و میله ها و حلقه های محکم حفظ شده و یک سازه محکم و با دوام را می سازد. این شکل از چیدمان برای حالت خمیده ای که پل هلیکس دارد، بسیار محکم و منحصر به فرد می باشد. پل هلیکس از جنس استنلس استیل با بهره گیری از بتن در دو طرف پل ساخته شده است.
پل هلیکس ۲۸۰ متر ارتفاع دارد و سه دهانه آن ۶۵ متر بوده است و دو دهانه انتها ۴۵ متری ساخته شده اند. مارپیچ های پل هلیکس دارای دو بخش اصلی و فرعی می باشند، این دو بخش در جهت های نا همسان به صورت مارپیچ هستند و به ترتیب به اندازه های ۸/۱۰ متر و ۴/۹ متر ارتفاع دارند. وزن پل هلیکس حدود ۱۷۰۰ تن می باشد. همچنین ساخت و ساز آن در سال ۲۰۰۷ شروع شد، ساخت پل هلیکس حدود سه سال طول کشید و در انتها با صرف هزینه ۶۸ میلیون دلار به پایان رسید و ساخته شد. 

پل مواج هندرسون، سنگاپور

پل مواج هندرسون، یک جاذبه توریستی است. این پل زیبا در سنگاپور قرار دارد، اگر دقیق تر بخواهید، پل هندرسون در بالای جاده هندرسون قرار گرفته است. پل هندرسون ۲۷۴ متر طول و ارتفاع آن از زمین حدود ۳۶ متر می باشد. یکی از زیبا ترین دیدنی های سنگاپور پل مواج هندرسون است. این پل از جنس فولاد می باشد و روی سطح آن از نوعی چوب درخت که در جنوب شرقی آسیا پیدا می شود به کار گرفته شده است، پل هندرسون، بلندترین پل عابر پیاده در کشور سنگاپور می باشد. پل مواج هندرسون با ساختاری غول پیکر و موجی شکل بسیار منحصر به فرد است. 
شکل موجی پل هندرسون مانند یک مجسمه تراشیده شده می باشد. این پل در شب بسیار حیرت آور و خیره کننده می شود، با چراغ هایی که روی آن نصب شده توجه هر عابری را به خود جلب می کند. 

 

پل هندرسون

 

پل آسمان، مالزی

یکی از مهم ترین جاذبه های جزیره لنکاوی واقع در مالزی، پل هوایی یا پل آسمان می باشد، که در میان گردشگران تور مالزی بسیار مشهور و محبوب است.  پل آسمان در پایانه تله کابین جزیره لنکاوی و در قسمت فوقانی کوه مات سینچانگ قرار دارد. پل آسمان مختص به عابران پیاده ساخته شده است، پل آسمان حدود ۱۲۵ متر طول دارد.
گردشگرانی که توسط تور مالزی به آنجا سفر می کنند، میتوانند از روی پل آسمان آبشار های گونونگ، مات سینکانگ و توجو و همچنین جزیره های اطراف لنکاوی را مشاهده نمایند. شما می توانید بر روی پل آسمان، زیبایی جنگل و آسمان را با هم احساس کنید. در برخی موارد پل آسمان پر می شود از مه غلیظ، به طوری که شما به سختی و یا حتی اصلا نمی توانید حتی چند قدم دورتر از خود را ببینید.
ستون پل آسمان ۸۲ متر ارتفاع دارد، خود پل ۱۰۰ متر زیر بنا دارد. پل هوایی لنکاوی به طول ۱۲۵ متر بوده و یک پل عابر پیاده به حساب می آید. پل آسمان معلق است و دارای عرضی به اندازه ۸/۱ متر می باشد. تنها راهی که می توان به پل آسمان رسید، از طریق ایستگاه آخر تله کابین لنکاوی می باشد.
در اطراف پل آسمان فنس کشیده اند و دو سکو برای وقت گذرانی و استراحت افرادی که به آنجا می آیند، قرار داده شده است. پل هوایی لنکاوی در سال ۲۰۰۴ آغاز، و بعد از ۱۲ ماه به پایان رسیده و ساخته شد.
تمامی متعلقات پل آسمان به وسیله هلیکوپتر به بالای کوهستان منتقل شده و نصب شده اند. پل آسمان از مصالح ایمنی پیشرفته ای ساخته شده است، پس این پل از ایمنی بسیار بالایی بر خوردار می باشد.

پل بسفر، استانبول

پل بسفر در استانبول بر روی تنگه بسفر قرار دارد. پل بسفر بخش آسیایی استانبول را به بخش اروپایی آن ربط می دهد. پل بسفر از جنس فولاد بوده است و معلق می باشد، این پل ۱۱۵۰ متر طول و ۳۹ متر عرض دارد. ارتفاع پل بسفر ۱۰۵ متر می باشد، همچنین فاصله آب دریا البته سطح آن تا پل بسفر حدود ۶۴ متر است. پل بسفر در سال ۱۹۰ آغاز شده و در سال ۱۹۷۳ به پایان رسید. اگر به استانبول سفر کردید حتما از پل بسفر دیدن کنید، و این فرصت را از خودتان دریغ ننمایید.
پل بسفر نخستین بار در حدود ۵۰۰ سال قبل از میلاد مطرح شد. در آن زمان داریوش امپراتور ایران، یک پل البته به صورت موقت برای تعقیب سکاها که فراری بودند بر روی تنگه بسفر ساخته بود. جالب است بدانید، تا قبل از ساخت پل تمامی حمل و نقل ها از میان تنگه بسفر با قایق صورت می گرفت.  

 

پل بسفر

  

پل مورینسل، اتریش

پل مورینسل یک کلمه آلمانی برای جزیره مور می باشد. پل مورینسل از جنس شیشه و فولاد است. پل مورینسل به خاطر اینکه بر روی رودخانه شناور بماند ساخته نشده، بلکه هدف آن است تا شما ببینید تا چه حد می توان به یک جسم کاسه ای، بزرگ و فلزی با چراغ های نئون که سر تا سر آن را گرفته، نزدیک شوید. جزیره مور را یک شخص هنرمند که اهل آمریکا می باشد به وجود آورد.
 هدف او از این کار بیان این بوده که چگونه ساخت و ساز مدرن توانایی این را پیدا می کند که بر روی رودخانه یک پوسته دریایی بزرگ بیرون می آید. پل مورینسل یک مکان علمی و تخیلی به محسوب می شود. پل مورینسل یک کافه، زمین بازی کودکان و محل اجرای تئاتر نیز می باشد و این ها از ویژگی های منحصر به فرد پل مورینسل است، که جذابیت پل مورینسل را دو چندان می کند. 

پل بادبان های دو قلو، انگلستان

پل بادبان های دوقلو در سال ۲۰۱۲ افتتاح شد. پل بادبان های دو قلو بر روی کانال بک واتر در دورست انگلستان قرار گرفته است. پل بادبان های دو قلو دارای دو بخشی می باشد که به سمت بالا کشیده می شوند که به شکل مثلث می باشد، ارتفاع هر کدام از آن ها ۲۳ متر است. 
هر دو بخش بالا رونده پل بادبان های دو قلو به وسیله اهرم هایی از جنس هیدرولیک، حرکت می کنند، آنها می توانند در طول روز حدود ۱۵ بار پل بادبان های دو قلو را باز نمایند تا کشتی ها و قایق ها از زیر آن رفت و آمد کنند. هنگامی که پل بادبان های دو قلو بسته است سطح آن کاملا صاف و هموار می باشد ولی به هنگام بالا رفتن دو بخش مثلث، پل شبیه به بادبان قایق می شود. باز شدن پل بادبان های دو قلو تنها ۲ دقیقه طول می کشد. 

 

پل زیبای جهان

 

پل مدور لاگونا گارزون، ارو گوئه

پل مدور لاگونا گارزون در حوالی ساحل جنوبی اروگوئه جای دارد. پل مدور لاگونا گارزون دو شهر روشا و مالدونادو را به یکدیگر متصل می کند.
بر روی پل مدور لاگونا گارزون هزاران خودرو به صورت هم زمان می توانند، برانند، زیرا این پل عجیب و زیبا عرض طویلی دارد. همچنین پل مدور لاگونا گارزون دو مسیر برای عبور و حرکت عابران پیاده نیز در نظر گرفته است، عابران می توانند با نگاه به منظره بی نظیر و عبور از این پل نهایت لذت را ببرند. 

پل گره خوش شانسی، چین

در شهر چانگشا یک پیاده روی قوس دار که از نوار موبیوس الگو گرفته شده است، افتتاح شد. این پیاده روی منحنی به عابران پیاده اجازه می دهد تا از مسیر هایی عبور کنند که تنوع زیادی دارد. پل گره خوش شانسی در طول مسیر خود به سمت بالا و پایین می رود و تصاویر منحصر به فردی از شهر چانگشا را در معرض نمایش قرار می دهد. 
همچنین در حوالی پل گره خوش شانسی رشته کوه هایی وجود دارند که زیبایی آن را دو برابر می کنند. شرکتی که پل گره خوش شانسی را طراحی کرده NEXT نام دارد. این شرکت دفتر هایی هم در پکن و آمستردام دارد. برای اولین بار در سال ۲۰۱۳ این شرکت طرح پل گره خوش شانسی را مطرح کرد.

 

پل پره خوش شانسی

 

پل طلائی، ویتنام 

شهر دانانگ در جنوب ویتنام قرار دارد که پل طلایی که بسیار زیبا و حیرت آور می باشد، در این شهر ساخته شده است. پل طلایی یکی از پر مخاطب ترین جاذبه های ویتنام می باشد. پل 
طلایی ویتنام بسیار مدرن است و طول آن حدودا ۱۵۰ متر می باشد. پل طلایی در منطقه تفریحی و گردشگری تپه های بانا که در حوالی دانانگ ویتنام است، قرار دارد. پل طلایی بخشی از پروژه ۲ میلیارد دلاری می باشد که در این مکان گردشگری پس انداز یا همان سرمایه گذاری شده است و همچنین پل طلایی راهی برای ارتباط میان ایستگاه تله کابین با باغ های آنسو می باشد.
 پل طلایی در سال ۲۰۱۸ میلادی افتتاح شد. این پل پس از افتتاح به یکی از پر بازدید ترین مکان های گردشگری ویتنام تبدیل شده است. مسئولیت معماری بی نظیر پل طلایی را شرکت TA بر عهده داشت که دفتر اصلی این شرکت در هوچی مینه قرار دارد.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
بیشتر بخوانید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
امتیاز 3.7 از 5 | از 100 کاربر