روستای کلم

زمان مطالعه: دقیقه
بروزرسانی: 1400/06/29
بازدید: 2286
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

روستای کلم یکی از روستا های واقع در ایلام می باشد که نسبت به دیگر روستا های خاص کشورمان کمتر شناخته شده است. روستای کلم آب و هوای مطبوع و خوش آیندی در ماه های گرم و فصل های بهار و تابستان دارد که یکی از دلایلی است که در تابستان به این روستا توجه بسیار زیادی می شود؛ در این فصول اکثرا افراد ساکن ایلام یا نزدیک به محدوده ی روستای کلم، به این روستا سفر می کنند. 
به علت موقعیت جغرافیایی خوبی که این روستا از دیر باز داشته است، افراد زیادی از قدیم الایام در این منطقه ساکن شده و زندگی می کردند. با اینکه استان ایلام تا چند سال پیش توجه زیادی به این منطقه نشان نداده و بسیاری از آثار و اماکن تاریخی این روستا را تخریب شده است، اما برنامه هایی وجود دارد که در راستای پیشرفت بیشتر این روستا و شناخته شدن هر چه بیشتر آثار تاریخی آن رو به اجرا است. برای آشنا شدن با این روستا با ما همراه باشید.

 

روستای کلم

 

آشنایی با روستای کلم در ایلام

روستای کلم یکی از توابع واقع در استان ایلام است و در کل روستای کلم به دو قسمت روستای کلم پایین و روستای کلم بالا تقسیم می شود. طبق آمار هایی که از سال ۱۳۸۵ از سرشماری مرکز آمار ایران به دست ما رسیده است، روستای کلم بالا جمعیتی بیشتر از روستای کلم پایین دارد و جمعیت روستای کلم بالا ۶۸۷ و جمعیت روستای کلم پایین ۹۵ نفر است.
همانطور که گفته شد روستای کلم به علت وجود رودخانه کلم در مجاورت آن ار قدیم مکانی مناسب برای سکونتگاه های انسانی بوده است و آثار تاریخی زیادی مانند قلعه، آتشکده کلم و امامزاده ها در نزدیکی این روستا قرار دارد که ارزش این روستا را به شدت بالا می برد.
مردم ساکن روستای کلم به زبان شیرین کردی سخن می‌ گویند و مانند اکثر افراد ایرانی مسلمان و شیعه جعفری هستند. از آن جایی که رودخانه پر آب کلم در کنار روستای کلم واقع شده است. مردم روستا بیشتر به شغل پرورش ماهی قزل آلا می پردازند و در روستای کلم حدود ۹ مرکز پرورش ماهی وجود دارد که هر یک از این مراکز با تولید ۴۰ تا ۵۰ تن ماهی، یکی از منابع مهم تامین ماهی استان ایلام، نقاط مختلف کشور و حتی کشور های خارجی مانند کشور عراق است.
البته روستای کلم در منطقه ای کوهستانی قرار دارد و باغ های زیادی نیز در این منطقه وجود دارد ولیکن باغداری یا کشاورزی جزو شغل های اصلی این منطقه نیست.

آثار تاریخی روستای کلم

همانطور که گفته شد موقعیت روستای کلم بسیار برای سکونت مناسب بوده و در این منطقه بنا ها و اثر های تاریخی زیادی وجود دارد که با اینکه بیشتر این آثار تخریب و ویران شده است با این حال به علت قدمت زیاد برای ما ارزش زیادی دارند.
در روستای کلم ویران هایی از قلعه ای تاریخی وجود دارد که از سنگ و گچ ساخته شده است و به دوران ساسانی بر می گردد؛ همچنین وجود این قلعه و آتشکده کلم این احتمال را به پژوهشگران می دهد که قدمت سکونت در این منطقه به دوران ماد ها برسد و این موضوع اهمیت این بنا ها را حتی بیشتر می کند.
نکته قابل ذکر این است که علاوه بر قلعه و آتشکده یک بنا در مقابل قلعه کلم وجود داشته که به علت بی مسئولیتی و کم توجهی کاملا تخریب شده و دیگر اثری از این بنا وجود ندارد.
به جز بنا هایی که به دوران ساسانی و یا دورانی دور تر بر می گردد؛ امامزاده نظام الدین، امامزاده تاج الدین و بقعه جابربن انصاری نیز در این منطقه قرار دارند که نسبت به دیگر آثار روستای کلم نو تر و تازه ساخت تر هستند.
امامزاده نظام الدین و تاج الدین از آثار ساخته شده در دوران پس از ورود اسلام به ایران اند و این امامزاده با کاربری مذهبی هنوز برای دعا، نماز و نیایش مورد استفاده قرار می گیرند. امامزاده نظام الدین و تاج الدین در تاریخ ۱۴ مرداد ۱۳۸۲ به ثبت آثار ملی ایران رسیده اند.

 

طبیعت روستا

 

بهترین زمان سفر به روستای کلم

روستای کلم در منطقه ای کوهستانی با ارتفاع ۱۵۰۰ متر از سطح دریا قرار دارد و همچنین دمای روستای کلم در بیشتر ماه های سال مطبوع و مناسب است ولی در فصل زمستان هوا بسیار سرد است و سفر به این روستا به شدت مشکل به نظر می رسد.
روستای کلم آب و هوای معتدل کوهستانی دارد و به همین علت در فصل های بهار و تابستان نیز هوا بسیار گرم و طاقت فرسا نیست و در عوض شما در فصل تابستان با هوای بسیار مطبوع و خوش‌ آیند رو به رو می‌شوید؛ به همین علت افراد زیادی در این فصل به روستای کلم سفر می کنند. البته وقتی به افزایش افراد گردشگر در فصل تابستان اشاره می کنیم نباید تاثیری که رودخانه کلم روی محبوبیت این روستا می گذارد را فراموش کنیم. 
پس اگر بخواهیم راجع به بهترین زمان سفر به روستای کلم نتیجه گیری کنیم؛ فصل های بهار و تابستان بهترین و مناسب ترین فصل ها برای مسافرت به روستای کلم هستند.

فاصله ایلام تا روستای کلم

روستای کلم در دهستان دوستان، شهرستان بدره و استان ایلام واقع شده است؛ روستای کلم با موقعیت جغرافیایی ۴۶ درجه و ۵۴ دقیقه طول شرقی و ۲۱ دقیقه شمالی، در ارتفاعات کبیر کوه قرار دارد و ارتفاع این روستا ۱۵۰۰ متر بالاتر از سطح زمین است. 
روستای کلم در ۳۰ کیلومتری شمال غربی شهر بدره و در ۱۲۰ کیلومتری جنوب شرقی شهر ایلام قرار گرفته است؛ رودخانه پر آب کلم در نزدیکی روستای کلم قرار دارد و این رودخانه از ارتفاعات و کوه های کبیر کوه سرچشمه می گیرد.
 

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
بیشتر بخوانید
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.2 از 5 | از 100 کاربر