شهرک غزالی

زمان مطالعه: دقیقه
بروزرسانی: 1400/06/29
بازدید: 2270
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

شهرک غزالی در ناحیه ۳ منطقه ۲۱ تهران واقع شده است شهرک غزالی یا همان شهرک سینمایی و تلویزیونی ایران در سال ۱۳۵۸ با تلاش مرحوم علی حاتمی ساخته شد. امروزه برای ساخت فیلم هایی که برای زمان های رضاشاه پهلوی یا محمدرضا شاه پهلوی هستند از این شهرک استفاده می شود. این شهرک در غرب تهران واقع شده و بخش اصلی این شهرک خیابان لاله زار می باشد. شهرک غزالی تحت نظر سازمان صدا و سیما قرار گرفته و در آن سریال هایی نظیر: سربداران، امام علی، مریم مقدس، کیف انگلیسی، شب دهم، مردان آنجلس، شهرزاد و.... ساخته شده است.

 

شهرک غزالی

 

شهرک سینمایی غزالی کجاست؟

علی حاتمی برای ساخت سریال هزار دستان دنبال یک مکانی می گشت که بتواند سریال خود را در آنجا درست کند. او برای ساختن این سریال زمین ۱۰ هکتاری را در نزدیک بزرگراه تهران- کرج انتخاب کرد. حاتمی از نقاشی ایتالیایی به نام چینه چیتا استفاده کرد و بعد به کمک جانی کورتینا دکوراتور معروف ایتالیایی، ماکت شهرک غزالی را درست کرد.
 ساخت شهرک از سال ۱۳۵۸ شروع شد و در نهایت در سال ۱۳۷۳ این شهرک افتتاح شد. امروزه کارگردانان بسیاری برای ساخت فیلم ها و سریال های تاریخی قسمت های جدیدی را در این شهرک ساخته اند.
علی حاتمی کارگران بسیار دقیقی بود و به همین دلیل در زمان ساخت فیلم بابا شمل توسط او چون از دکمه پلاستیکی استفاده شده بود علی رغم اینکه در زمان قاجار پلاستیک نبوده او کار را متوقف کرد. بخش اصلی شهرک غزالی خیابان لاله زار بود که به مرور زمان تخریب شد ولی در نهایت کارگردان به نام، آقای مسعود جعفری جوزانی با پول خودش برای سریال در چشم باد، کاملا این خیابان را مرمت کرد.

انواع لوکیشن های شهرک غزالی به سه دسته تقسیم می شود.

  • لوکیشن دکورها و بناهای قبل از اسلام که برای ساخت سریال هایی از جمله: مریم مقدس، بشارت منجی و ستاره خضرا، ابراهیم خلیل الله، راه آبی ابریشم ساخته شده است.
  • لوکیشن سریال مریم مقدس شامل بناهایی نظیر: خانه زکریا، خانه مریم، کاخ هیرود، بازارچه، هیکل سلیمان می باشد. مساحت لوکیشن دوره قبل از اسلام ۱۵ هزار متر می شود که می توان لوکیشن مریم مقدس را جزء ساختمان های اصلی این شهرک در نظر بگیریم.
  • لوکیشن فیلادلفیا که برای ساخت سریال های مردان آنجلس و بشارت منجی ساخته شده شامل قسمت های بازارچه، کاخ دقیانوس، کلیسا، دوازده شهر، عمارت دادگاه است.
  • لوکیشن دکورها و بناهای بعد اسلام که برای ساخت سریال هایی از جمله: طفلان مسلم، آخرین دعوت، تنهاترین سردار، ولایت عشق ساخته شد. یکی از قسمت های این لوکیشن، لوکیشن کوفه است که شامل قسمت های باشتین و سبزوار می باشد. مساحت این لوکیشن از لوکیشن قبل اسلام بزرگ تر بوده و ۳۵ هزار متر مربع است. 
  • لوکیشن دکور و بناهای دوران معاصر که برای ساخت سریال های مدار صفردرجه، شب دهم، کیف انگلیسی، سرزمین کهن، شهرزاد، چشم باد، جهان پهلوان تختی ساخته شد.بیشترین مساحت شهرک سینمایی غزالی را لوکیشن دوران معاصر تشکیل داده که ۶۲ هزار متر مربع است. 

لوکیشن های دوران معاصر شامل موارد زیر می باشد.

  • لوکیشن کلاه پهلوی که با مساحت ۷۰۰۰ متر در سال ۱۳۸۴ درست شد.
  • لوکیشن سرزمین کهن که در سال ۱۳۸۶ با مساحت ۲۰ هزارمترساخته شده و شامل میدان بهارستان و محله قدیم تهران می باشد. 
  • لوکیشن سریال تبریز در مه که شامل دکور بازار قدیم تهران بوده که در زمین ۱۰ هزار متر مربع ساخت شده است.
  • لوکیشن بازارچه خانی آباد که برای فیلم جهان پهلوان تختی در سال ۱۳۷۴ در زمینی با مساحت ۲۰۰۰ متر ساخته شد.
  • لوکیشن سینما تابان که اولین بار برای فیلم دختر لر مورد استفاده قرار گرفت.
  • لوکیشن همچو سرو که برای فیلم های با مضمون دفاع مقدس از آن استفاده می شود.

بخش های مختلف شهرک غزالی

در شهرک غزالی مجسمه بازیگران گرانقدری از جمله: جمشید مشایخی، محمد علی کشاورز، علی نصیریان، عزت الله انتظامی و داوود رشیدی وجود دارد.
بخش اصلی شهرک غزالی را می توان کوچه پس کوچه های تهران قدیم را در نظر گرفت که یادآور دوران قاجار هستند. دیگر بخش های شهرک سینمایی شامل میدان توپخانه، خیابان لاله زار، خیابان اکباتان، گراند هتل، جواهر فروشی قازاریان، ساختمان شهرداری، ساختمان عدلیه، ساختمان شاه اباد، کافه پارس تهران، کافه نادری را می باشد.
جالب است بدانید که در این شهرک مغازه های کلاه، بدلیجات، روسری، سی دی، کلاه و تنقلات نیز وجود دارد و حتی مغازه بستنی فروشی نیز وجود دارد. 

 

شهرک غزالی

 

امکانات شهرک غزالی 

در شهرک غزالی حدود ۲۵۰۰ نفر زندگی می کنند. این شهرک دارای مدرسه ابتدایی دخترانه و پسرانه به نام شهدای صدا و سیما می باشد. برای رضایت خاطر بیشتر گردشگران در این شهرک خانه سلامت و درمانگاه وجود دارد.
جالب است بدانید که شهرک غزالی دارای امکانات ورزشی نظیر چمن مصنوعی و مجموعه ورزشی به نام مجموعه ورزشی شهدای گمنام نیز می باشد.
برای استراحت و تفریح گردشگران تعدادی بوستان نیز در شهرک غزالی وجود داشته که شامل: بوستان مهر، بوستان رضوان و بوستان کودک است. افرادی که علاقه زیادی به عکس گرفتن با لوکیشن های فیلم ها و پوشیدن لباس بازیگران فیلم ها علاقه مند هستند خبر خوش اینکه می‌توانند با کرایه کردن این لباس ها عکس های یادگاری زیبایی بگیرند.
و یا کسانی که دنبال ایجاد حس نوستالژیک در خود هستند می توانند با استفاده از کالسکه وماشین های قدیمی این شهرک از فضای این شهرک لذت ببرند. در این شهرک کافه ترانه دلگشا قرارگرفته که در آن موسیقی های خاطره انگیز از خوانندگان معاصری از جمله استاد بنان، نازنین مریم نوری و ... را پخش می شود.
در شهرک غزالی عطاری، کافه تریا و کاباره کولین روز نیز قرار گرفته که حس دوران پهلوی را بیشتر زنده می کند.
جالب است بدانید که در این شهرک تقریبا تمام محله های تهران قدیم که شامل محله خانی آباد و توپ خونه و سینما ژاله نیز وجود دارد.

رستوران ها 

یکی از بخش های جذاب شهرک غزالی رستوران ها و کافه های این شهرک بوده که حس دوران قدیم را در شما ایجاد می‌کنند و در رستوران آن می توانید لذیذ ترین غذاها را میل کنید.

 

رستوران

 

هتل

گراند هتل یکی از جذاب ترین و خاطره انگیز ترین بخش های شهرک غزالی بوده که در سال ۱۳۵۹ برای سریال هزاردستان ساخته شد. این مجموعه در زمینی به مساحت ۱۰۰۰ متر مربع واقع شده و دارای بخش های متعددی از جمله رستوران و چای خانه سنتی می باشد. امروزه این قسمت از شهرک توسط بخش خصوصی اجاره شده است. 

اطلاعات بازدید از شهرک غزالی

شهرک غزالی را می توان هر روز و حتی جمعه ها از ساعت ۹صبح تا ۵ عصر از این مکان بازدید کنید.

بلیط شهرک سینمایی غزالی 

برای گرفتن بلیط شهرک غزالی همه روزه البته نه در ایام کرونا، می توانید به  خود شهرک مراجعه کرده و با پرداخت مبلغ ناچیزی بلیط ورودی آن را بگیرید.

ساعت بازدید

همه روزه از ساعت ۹ صبح تا ۵ عصر می توانید از شهرک غزالی دیدن کنید برای دیدن این شهرک حدود ۲ تا ۵ ساعت وقت نیاز است.
شهرک غزالی در ایام کرونا معمولا بسته بوده و بهتر است با شماره ی زیر قبل از رفتن به این شهرک تماس بگیرید.
شماره تماس: 02144195582

 

شهرک سینمایی

 

چگونه به شهرک غزالی برویم؟

شهرک سینمایی غزالی در کیلومتر ۱۵ خیابان ۵۵ ام روبه روی شرکت سایپا قرار گرفته است.
برای رفتن به آن شهرک بهتر است از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنید به این صورت که ابتدا در خط ۵ مترو در ایستگاه ایران خودرو پیاده شده و بعد با اتوبوس مخصوص شهرک به آن جا بروید.

نقشه شهرک غزالی

اکنون نقشه شهرک غزالی را باهم می بینیم.

 

نقشه شهرک غزالی

 

عکس های شهرک سینمایی غزالی 

در ادامه عکس های شهرک سینمایی غزالی را مشاهده می کنید.

 

عکس شهرک سینمایی

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
بیشتر بخوانید
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
بهترین مقاصد سفر با قطار؛ تجربه سفری متفاوت
بهترین مقاصد سفر با قطار؛ تجربه سفری متفاوت
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
امتیاز 3.8 از 5 | از 100 کاربر