روستای ماجلان

زمان مطالعه: دقیقه
بروزرسانی: 1400/06/28
بازدید: 2687
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

روستای ماجلان یکی از روستاهای باستانی و گردشگر پذیر است که در جنوب شرقی استان اردبیل واقع در شهرستان خلخال، قسمت شاهرود، دهستان شال قرار دارد. این روستا که یکی از روستاهای دیدنی کشورمان است دارای مردمانی بسیار خونگرم، مهربان و مهمان نواز می باشد و هر فردی که یک بار به این روستا سفر کرده است حتما مجددا در فکر سفر به این روستای خوش آب و هوا خواهد افتاد.
 

روستای ماجلان

 

ماجلان کجاست؟

همانطور که گفتیم روستای ماجلان در جنوب شرقی استان اردبیل واقع شده است و از شمال و شمال غربی مشرف به استان گیلان می باشد که در مسیر راه فومن، ماسوله، ماجلان و خلخال قرار دارد. 
این روستا دارای جاذبه های طبیعی و دیدنی بسیاری است، از این رو در تقسیم بندی های شهرستان خلخال، این روستا به عنوان روستای گردشگری معرفی شد و هر ساله افراد زیادی را ترغیب می کند تا برای دیدن زیبایی های آن به استان اردبیل سفر کنند. کوه های سر به فلک کشیده و سرسبز، چشمه های آب زلال، باغات زیبا و اماکن باستانی از دیگر جاذبه های طبیعی این روستا به شمار می روند و قرار گرفتن این روستا در مسیر راه ماسوله به خلخال نیز یکی از ویژگی های منحصر به فرد این روستا می باشد. 
یکی از مکان های دیدنی این روستا قله شاه معلم می باشد که ارتفاعی حدود 3058 متر از سطح دریا دارد و بسیاری از توریست ها برای دیدن آن به روستای ماجلان خلخال سفر می کنند. علاوه بر آن، ارتفاعات سرسبز بوران که انتهای آن مناطق مسکونی بومی های تالش می باشد یکی از بهترین ارتفاعات برای کوهنوردی است. از دیگر مکان های دیدنی روستای ماجلان خلخال می توان به غار یخی که در نزدیکی این روستا قرار گرفته است  اشاره کرد. نام این غار بوزخانه است و به علت ناشناخته ماندن آن در میان مردم تاکنون دست نخورده باقی مانده است. آب و هوای روستای ماجلان ترکیبی از آب و هوای شمال و آذربایجان است، بنابراین تنفس در این روستا یعنی دست یافتن به اکسیژنی خالص، از این رو افرادی که مشکلات ریوی داشته و نیازمند هوادرمانی هستند، می توانند از این موهبت الهی بهره ببرند. 
دین مردم روستای ماجلان اسلام بوده و همگی مذهب شیعه دارند. تمام مردم ساکن این روستا آذری زبان هستند. از گذشته اقتصاد مردم این روستا از راه کشاورزی، دامداری و باغداری بوده است و هم اکنون نیز از همین روش ها امرار معاش می کنند.  
در سال های اخیر توجه اداره میراث فرهنگی به این روستا بیشتر شده است و با اتمام  کار جاده ماسوله به ماجلان این روستا رونق گردشگری بسیاری را شاهد خواهد بود. فاصله شهر ماسوله تا شهر کلور در بخش شاهرود حدودا 50 کیلومتر است که با ساخت جاده ماسوله به ماجلان 17 روستای قرار گرفته در این مسیر توسعه پیدا خواهند کرد، اما با گذشت سی و چهار سال از زمان ساخت این جاده کار آن  هنوز به اتمام نرسیده است. در طی مسیر مسافرت از ماجلان به گیلان دو نوع طبیعت را خواهید دید که طبیعت کوهستانی به یکباره به طبیعت جنگل تغییر می یابد و این یکی از زیبای های بی نظیر این مسیر بوده که چشم هر مسافری را مجذوب خود می کند.

چه فصلی به ماجلان سفر کنیم؟

برای آن که بتوانید طبیعت سرسبز و چشم نواز روستای ماجلان خلخال ببینید بهترین زمان سفر فصل بهار، تابستان و پاییز می باشد که با سفر در این زمان علاوه بر طبیعت زیبا از آب و هوای پاک آن نیز بهره مند می شوید. 

 

روستای ماجلان 1

 

سوغات روستای ماجلان

اگر به روستای ماجلان خلخال سفر کردید فراموش نکنید که حتما از سوغاتی های بی نظیر آن مانند گلیم، جاجیم، جوراب، عسل و میوه های خوش طعم آن به یادگار ببرید تا هربار با دیدن آن ها خاطرات خوش سفر به روستای ماجلان برایتان زنده شود.

چطور به روستای ماجلان برویم؟

برای رفتن به روستای ماجلان خلخال می توانید از خودروی شخصی و یا وسیله حمل و نقل عمومی استفاده کنید. بدین صورت که اگر با خودرو شخصی قصد سفر به این روستا را دارید، بعد از پیمودن مسافتی حدود 536 کیلومتر و گذر از شهرهای کرج، قزوین، زنجان و در ابتدای رسیدن به اردبیل به روستای خلخال می رسید و سپس می توانید از مسیر بخش شاهرود به روستای زیبای ماجلان بروید. توجه داشته باشید که در این مسیر از روستای شال، روستای قشلاق گیلوان، روستای طارم گذر خواهید کرد و درحال حاضر تنها از کلور تا روستای طارم جاده آسفالت بوده و از روستای طارم تا ماجلان راه خاکی می باشد.
رفتن به روستای ماجلان خلخال از طریق وسیله حمل و نقل عمومی نیز بدین صورت است که همه روزه اتوبوس هایی از پایانه تهران آماده حرکت به سمت خلخال می باشند و شما می توانید با استفاده از آن ها به روستای ماجلان بروید. همچنین برای استفاده از حمل و نقل هوایی نیز توجه داشته باشید که نزدیک ترین فرودگاه به خلخال فرودگاه اردبیل می باشد و می توانید از طریق پروازهای تهران به اردبیل، خود را به اردبیل رسانده و از آن جا برای رفتن به روستای ماجلان باید ماشین کرایه کنید. 

نظرات کاربران

  1. صادق صادق 1401/10/25
    14 نفر پسندیدند
    خیر راه ماجولان اسفالت هستش

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
بیشتر بخوانید
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
بهترین زمان سفر به پوکت | مناسب ترین زمان دیدن الماس تایلند
بهترین زمان سفر به پوکت | مناسب ترین زمان دیدن الماس تایلند
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.8 از 5 | از 100 کاربر