نمارستاق

زمان مطالعه: دقیقه
بروزرسانی: 1400/06/28
بازدید: 2052
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

امروز قصد داریم یکی از روستاها و منطقه های استان مازندران را به شما معرفی کنیم؛ سفر و گردش برای هر فردی و در هر فصلی لذت بخش و دلپذیر است و کمتر کسی را می توانیم پیدا کنیم که عاشق سفر و کشف جاهای جدید نباشد!
اگر شما هم آن دسته از علاقه مندانی هستید که عاشق سفر به مقصد های گوناگون و همچنین دیدن جاذبه های گردشگری متفاوتی می باشید، حتما باید امروز این مطلب را تا انتها مطالعه کنید! چون در این مطلب قصد داریم به بررسی یک روستای بسیار زیبا در نزدیکی شهر آمل استان مازندران بپردازیم؛ این منطقه که نمارستاق نام دارد، از جاذبه های گردشگری گوناگونی برخوردار است. برای مثال دشت نمارستاق و همچنین آبشار دریوک، دو جاذبه ی گردشگری فوق العاده ی این ناحیه هستند که حتما باید با آن ها آشنا شوید!
طبیعت مطلوب و آب و هوای بسیار خوب شهرستان آمل نیز علت دیگری است که مسافران و گردشگران را به این روستا جذب می کند؛ نمارستاق به دلیل داشتن کوهستان های جنگلی، شهر های ساحلی، آب و هوای مطبوع و همچنین فرهنگ غنی مردمش شهرت دارد و به همین دلیل می باشد که این منطقه توانسته است به یکی از محبوب ترین روستا ها و شهر آمل، به یکی از پر گردشگر ترین شهر های استان مازندران تبدیل شود.
ما قصد داریم در این مقاله، موقعیت مکانی نمارستاق، آب و هوای آن، جاهای دیدنی روستا، مسیر دسترسی به آن و دیگر موضوعات مرتبط با این ناحیه ی گردشگری را برای شما شرح و توضیح دهیم؛ پس با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید!
 

نمارستاق

 

 نمارستاق کجاست؟

نمارستاق یک منطقه ی کوهستانی است؛ این روستا که در کوهپایه ی کوه دماوند واقع شده است، در بخش لاریجان نزدیک شهر آمل قرار دارد. از جمله خوبی ها و مزیت هایی که نمارستاق دارد، می توان به دسترسی مناسب و همچنین موقعیت مناسبش اشاره کرد؛ همچنین روستا های اطراف نمارستاق نیز مقاصد تفریحی بسیاری از گردشگران می باشند.
منطقه ی نمارستاق متشکل از 18 روستای مختلف است؛ نمارستاق که به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم می ‌شود، روستا هایی مانند روستای پنجاب، سوآ، امره، اطاقسرا، شیخ محله، پلریه، سلور، دوظهور، کلری، کفا، نمار و دیوران  که در بخش شمالی قرار دارند و همچنین روستا های نسل، نیزه، دره کنار، عبدالمناف (ع)، کردچالک و فیس که در بخش جنوبی این دهستان قرار گرفته اند را درون خود جای داده است. 
طبیعت این روستا و همچنین روستا های همجوار نمارستاق، رودخانه های  پرآب و خروشان، باغ های سرسبز، طبیعت کوهستانی و...، همگی از جمله دلایلی هستند که باعث می شوند برای یک بار هم که شده شما را وادار به بازدید از این روستا کنند!

فاصله ی آمل تا نمارستاق

روستای پنجاب، روستایی است که در کیلومتر 50 جاده ی آمل به سمت تهران قرار گرفته است؛ بعد از این که شما به روستای پنجاب رسیدید، باید 22 کیلومتر راه را طی کنید تا به روستای نمارستاق برسید. البته باید بدانید که از این 22 کیلومتر راه، حدود نصف آن جاده ی خاکی است و باید هنگام تردد در آن مراقب باشید. به طور کلی می توان گفت که فاصله ی شهرستان آمل تا نمارستاق چیزی حدود 25 کیلومتر راه است.

 آب و هوای نمارستاق

شاید شما هم به این موضوع معتقد باشید که هر فصلی برای بازدید از شهر یا روستایی می تواند لذت بخش باشد؛ چون به طور کلی، نمی توان فصل و موعد خاصی را برای سفر به یک استان یا یک روستا تعیین کرد، چون بعضی از افراد سفر در فصل سرما و برخی دیگر سفر را در فصل تابستان می پسندند؛
این موضوع در رابطه با آب و هوای نمارستاق نیز صدق می کند؛ این روستا به دلیل کوهستانی بودنش، پوشش گیاهی و جانوری زیاد غنی ای ندارد و بسیاری از مناطق آن را نواحی سنگلاخی که در کنار چشمه ها و آبشار ها است تشکیل می دهد؛ هر زمان که به این ناحیه سفر کنید می توانید از سفر خودتان لذت ببرید؛ اما خب مسلما سفر در فصل بهار و تابستان می تواند بسیار لذت بخش تر و راحت تر باشد. می توان گفت که از اوایل ماه خرداد تا ابتدای ماه مهر، بهترین زمان سفر به این منطقه و استفاده کردن از جذابیت های طبیعی آن می باشد. در این بازه ی زمانی، آب و هوای نمارستاق ملایم و خنک است و شما مطمئنا با گرمای طاقت فرسا مواجه نخواهید شد.

جاهای دیدنی نمارستاق

نمارستاق از جمله ناحیه های شهر آمل است که جاهای دیدنی بسیار زیادی دارد؛ برای مثال آبشار بلند کوه اره که تخته سنگ های عظیمی نیز دارد و در جنوب روستا واقع است، دشت وسیع و زیبای دریوک که از جمله مناطق ییلاقی بسیار زیبا به شمار می رود، منطقه ی البرز، دشت سفید، چشمه های آب معدنی، لهرا، اشلک، زردویج و همچنین قلعه قلا، از جمله جاذبه های طبیعی و توریسیتی نمارستاق به شمار می روند. یک رودخانه در نمارستاق نیز وجود دارد که این منطقه را به دو قسمت شمالی و جنوبی تقسیم ‌بندی کرده است؛ جالب است بدانید که این رودخانه از کوه ‌های ناظر و شکر لقاس سرچشمه می گیرد.
جاذبه های توریستی نمارستاق، تنها به مکان های طبیعی و تفریحی خلاصه نمی شود؛ در این ناحیه، زیارتگاه ها و مقبره های چند امامزاده نیز قرار گرفته اند. برای مثال مقبره ی امام زاده عبدالمناف (ع)، امام زاده عبدالله (ع) و همچنین امام زاده محمد (ع)، از جمله مکان های زیارتی این روستا به شمار می روند. علاوه بر مقبره ی امامزادگان، مقبره ی شیخ حسن یعقوب، تکیه ی کفا، تکیه ی کلری، تکه ی سوا و مواردی دیگر نیز در نمارستاق وجود دارند.
در ادامه قصد داریم به بررسی دشت دریوک، آبشار دریوک، دریاچه ی دریوک چالوس و همچنین مرداب دریوک کلاردشت بپردازیم که همه ی آن ها در نزدیکی نمارستاق قرار دارند؛ با ما همراه باشید.

دشت دریوک

می توان به جرات گفت زیباترین جاذبه های گردشگری نمارستاق، دشت و آبشار دریوک هستند؛ دشت دریوک در منطقه ی البرز قرار دارد و در 40 کیلومتری شهر آمل واقع شده است و با مناظر بی نظیر خودش گردشگران زیادی را از سراسر ایران به خود جذب می کند. اگر شما هم قصد دارید از این دشت زیبا دیدن کنید، باید بدانید که برای رسیدن به آن، حدود یک ساعت و نیم تا دو ساعت پیاده روی نیاز است. دشت دریوک وسعت بسیار زیادی ندارد اما طبیعت آن، طبیعتی چشم نواز و بکر می باشد.

آبشار دریوک

در ناحیه ی گردشگری نمارستاق، آبشار دریوک نیز قرار دارد؛ همان طور که در ابتدا نیز گفته شد، این آبشار نیز یکی از مهم ترین جاذبه های گردشگری این ناحیه به شمار می رود. جالب است بدانید که آبشار دریوک که در جنوب روستای نمار قرار گرفته است، بلندترین آبشار زمینی ایران می باشد و با ارتفاعی نزدیک به حدود 100 متر، در میان دره ی دریوک واقع شده است. 
چیزی که باعث می شود تا بازدید از این آبشار و دشت بر هر گردشگری واجب شود، زیبایی‌ های دشت دریوک است که به همراه قرار گیری نواحی سنگلاخی آبشار دریوک در کنار آن، باعث شده است تا منظره ای وصف نشدنی و فوق العاده برای مسافران ایجاد شود.
همچنین چشمه های آب معدنی نیز مانند چشمه های چهل چشمه و چشمه لهرا نیز در این ناحیه وجود دارند. چشمه ی اشلک نیز در قله ی این دشت واقع است که خواص درمانی آن بسیار می تواند برای افراد مفید باشد؛ همان طور که گفته شد، برای رسیدن به چشمه ی اشلک باید دشت دریوک را بالا بروید و به قله ی آن برسید.

 

نمارستاق

 

دریاچه ی دریوک چالوس

بعد از آن که از دشت دریوک بازدید کردید، می تواند برای یک سفر به دریاچه ی سد دریوک آماده شوید! متاسفانه باید بگوییم که این دریاچه از دشت دریوک فاصله ی زیادی دارد و برای بازدید از آن باید سوار ماشین خود شده و به شهرستان چالوس بروید.
دریاچه ی دریوک که یک هکتار وسعت دارد و از آب شیرینی هم برخوردار می باشد، در منطقه ی البرز مرکزی و رو به‌ روی دره ی ولی آباد هزارچم واقع شده است؛ این دریاچه ی فصلی که حاصل برف های آب شده ی کوه می باشد، در دامنه ی همین کوه که کوه "دال" نام دارد واقع می باشد. جالب است بدانید که اگر در فصل بهار هم به دیدن این منطقه بیایید، می توانید برف موجود بر روی قله های اطراف این منطقه را مشاهده کنید.
دریاچه ی دریوک چالوس، حدود پنج متر عمق دارد و اطراف آن توسط مراتع سرسبز و مرغزارها احاطه شده است؛ همین موضوع باعث می شود تا این دریاچه زیست بوم انواع پرندگان بومی و غیر بومی در این منطقه باشد؛ بعضی از پرندگان نیز در بعضی از فصل های خاص به این دریاچه مهاجرت می کنند. سفر به دریاچه ی دریوک چالوس در فصل زمستان می تواند برای افرادی که به عکاسی از غاز ها و مرغابی های این منطقه علاقه دارند، جالب و لذت بخش باشد.

مرداب دریوک کلاردشت

یکی از مهم ‌ترین مرداب های موجود در  ایران، همین مرداب دریوک کلاردشت می باشد؛ این مرداب خارق العاده که در منطقه ی کلاردشت استان مازندارن واقع شده است، در میان جنگل های کلاردشت قرار دارد و تقریبا مکانی بکر و دست نخورده است. برای رسیدن به این مرداب، باید از مسیر جاده ی چالوس به سمت کلاردشت حرکت کنید. همان طور که گفته شد این مکان کمتر شناخته شده است و به همین دلیل شاید تعداد زیادی از مسافران را هنگام بازدید خود از آن مشاهده نکنید. 

مسیر دسترسی به دشت نمارستاق

در ابتدای مطلب نیز گفته شد که می توانید برای رسیدن به این منطقه ی ییلاقی، به 40 کیلومتری جنوب شهرستان آمل بروید و سپس به شرق حرکت کنید. بعد از آن باید با طی کردن یک جاده ی آسفالت که 18 کیلومتر نیز طول دارد، خود را به دشت نمارستاق برسانید. راه دومی نیز برای رسیدن به نمارستاق وجود دارد و آن این است که شما برای رسیدن به این ییلاق، باید به قلب منطقه البرز مرکزی بروید و تقریبا دو سوم جاده ی هزار را طی نمایید.
 بعد از طی کردن دو سوم جاده ی هراز، شما به یک دو راهی می رسید؛ به این دوراهی "پنجاب" نیز گفته ‌می شود؛ بعد از رد کردن پنجاب باید چند روستا را طی کنید تا به روستای نمارستاق برسید. خوشبختانه مسیر رسیدن به این روستا یک مسیر آسفالت شده است که می توانید با ماشین شخصی خود به آسانی به آنجا بروید.

تجهیزات لازم برای سفر به نمارستاق

با توجه به این که این منطقه، یک منطقه ی کوهستانی می باشد، پس بسیار ضروری است که حتما وسایل مخصوص کوهنوردی و همچنین پیاده روی را همراه خود داشته باشید. برای مثال برای بازدید از دشت نمارستاق و دشت دریوک باید حتما کفشی مناسب پوشیده باشید و سپس به پیاده روی و کوهپیمایی بپردازید.
نکته ی دیگری که باید مد نظر قرار دهید، آب و هوای سرد نمارستاق است؛ این منطقه به دلیل ارتفاع زیادی که دارد، یکی از مناطق ییلاقی شهر آمل به شمار می رود و این به این معنا است که آب و هوای آن در اکثر ماه های سال، آب و هوای سرد و کوهستانی است؛ پس باید در نظر داشته باشید که همراه خود، حتما لباس های گرم و زمستانی نیز آورده باشید.
مانند هر سفر دیگر به شهر دیگر نیز همراه داشتن وسایلی مانند زیر انداز، مدارک و کارت شناسایی جهت اقامت گرفتن در هتل، بطری آب، دوربین عکاسی، مواد غذایی به اندازه ی کافی، دارو، شارژر موبایل، تلفن همراه، عصای کوه پیمایی و... نیز می تواند ضرروی و مفید باشد. اگر هم اهل طبیعت ‌گردی و کمپ کردن در طبیعت هستید، باید وسایل مخصوص کمپینگ را همراه خود داشته باشید؛ برای مثال چادر، ابزار آشپزی و سرو غذا، کیف کمک ‌های اولیه، طناب، چاقو و… از جمله ی این وسایل هستند.
 

نمارستاق

 

سخن آخر

در این مطلب، به بررسی دهستان نمارستاق، روستا های مختلف آن، جاذبه های گردشگری موجود در آن، آب و هوای ییلاقی و کوهستانی روستا، بهترین زمان برای بازدید از نمارستاق و همچنین تجهیزات لازم برای سفر به آن پرداختیم؛ امیدواریم به این ناحیه ی کوهستانی زیبا سفر کنید و از سفر خودتان نیز لذت ببرید!

 

 

 

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
بیشتر بخوانید
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
بیشتر بخوانید
امتیاز 3.5 از 5 | از 100 کاربر