بندر سیراف

زمان مطالعه: دقیقه
بروزرسانی: 1400/06/24
بازدید: 1190
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

بندر سیراف که با نام های بنده سیراب، بندر صیراف و بندر طاهری نیز شناخته شده است یکی از بندرهای باستانی و با پیشینه طولانی می باشد. این بندر از گذشته های دور به عنوان یکی از بنادر مهم به شمار می رفته و نقش بسیار مهمی را در بسیاری از مبادلات اقتصادی ایفا می کرده است.
بندر سیراف که در شهر سیراف واقع می باشد این شهر از سبک خاصی در معماری بهره برده است که این سبک شباهت زیادی سبک مهماری روستای ماسوله واقع در شمال ایران دارد که شما با دیدن هر دو منطقه، به شباهت زیاد آنها پی خواهید برد. با ما همراه باشید تا به جزییات بیشتری در رابطه با این منطقه دست پیدا کنید.

بندر سیراف کجاست؟

همان طور که قبل تر اشاره کردیم بندر سیراف در شهر سیراف واقع شده است که این شهر در مرکز شهرستان کنگان قرار دارد کنگان از توابع استان بوشهر در جنوب ایران می باشد.

 

بندر سیراف

 

قدمت بندر سیراف

بندر سیراف حدودا در قرن سوم میلادی ساخته شده است که می توان گفت قدمت این بندر حدودا 700 تا 800 سال می باشد.

بندر سیراف در کدام دوران ساخته شد؟

بندر سیراف در سده سوم میلادی در زمان حکومت ساسانیان و پادشاهی اردشیر بابکان بنا شده است که از همان زمان به شهرت جهانی دست پیدا کرد. نام این بندر از ارتخشیر آب به اردشیراب و بعد سیراب و در نهایت به سیراف تغییر داشته است. 
شهرت این بندر تا زمان بویهان در سده چهارم ادامه پیدا کرد اما بعد از آن با پیدایش و گسترش بنادر دیگر، از محبوبیت و معروفیت این بندر کاسته شد.

جاذبه های گردشگری بندر سیراف

بندر سیراف در گذشته بسیار پررونق و معروف بوده است و شاید اگر دو زلزله ای که بعدها در این منطقه روی داد و موجب مدفون شدن بخش هایی از این بندر در زیر آب نشده بود هم چنان همانند گذشته از قطب های مهم مبادلات اقتصادی به شمار میرفت اماعلی رغم رخداد این وقایع طبیعی، همچنان این منطقه برای دو قشر اهمیت بالایی دارد یکی برای قشر باستان شناسان و دیگری برای قشر صنعتگران پتروشیمی به این خاطر که بندر سیراف در میان دو منطقه انرژی پارس جنوبی و انرژی کنگان واقع شده است.
بندر سیراف دارای بناها و مکان های دیدنی ارزشمندی جهت جذب گردشگران می باشد در ادامه به تعدادی از انها اشاره می کنیم:

  1.  عمارت شیخ چبار نصوری: این عمارت متعلق به خاندان نصوری در 200 سال گذشته می باشد که به دستور شیخ ناصر نصوری در اوایل دوره قاجار بنا شده است.. موقعیت این بنا بر روی تپه ای بلند مشرف به دریا است که از چشم انداز مناسبی برخوردار می باشد. این عمارت دارای دو حیاط اندرونی و بیرونی و هم چنین یک شاه نشین است. برروی دیواره های این عمارت 18 عدد تابلو قرار دارد.
  2.  دخمه های باستانی: این دخمه ها برروی دامنه کوه های شمالی سیراف واقع شده است که برخی از باستان شناسان تصور می کنند این محل برای نگهداری آب باران مورد استفاده قرار می گرفته است و عده دیگر بر این باورند که برای قبور استفاده می شد.
  3.  چاه های سنگی: در بندر سیراف حدودا 100 چاه سنگی وجود دارد که همگی در دره لیر و شیلر واقع شده اند. براساس اندازه گیری های صورت گرفته است عمق تعدادی از این چاه ها به 130 متر می رسد که در فصول زمستان و بهار دارای آب هستند.
  4. گور تمدن: یکی از جذاب ترین بناهای بندر سیراف می باشد که علی رغم رخداد دو زلزله مهیب در سال های 327 و 496 شمسی همچنان سالم باقی مانده، این مکان، جهت دفن مردمان با ادیان و فرهنگ های مختلف به کار می رفته است به همین خاطر به این نام معروف شد.
  5. گور سیبویه: این مکان، محل دفن سیبویه و برادرش نوراوین است که این دو از علمای اهل تسنن هستند.
  6.  آرامگاه قطب الدین شیرازی: قطب الدین شیرازی از دانشمندان قرن 7 می باشد که این شخصیت برجسته تاثیر بسزایی در توسعه حکمت و فلسفه و علوم پزشکی و هنری داشته است.
  7. مسجد امام حسن بصری
  8. آبگیر دره لیر
  9.  موزه بندر سیراف
  10.  بازار بندر سیراف
  11.  دست کنده های کوه سیراف

آب و هوای بندر سیراف

آب و هوای بندر سیراف در ماه های فروردین و اردیبهشت بسیار معتدل همراه با نسیم خنک می باشد اما در ماه های گرم سال اعم از تیر و مرداد هوا بسیار گرم و طاقت فرسا است هم چنین آب و هوا در اوایل آبان ماه معتدل و مطبوع می باشد و سفر در این زمان به بندر سیراف بسیار مناسب است و شما متوجه هیچ نوع سرمایی نخواهید شد.

 

بندر سیراف

 

غذاهای محلی بندر سیراف

واقع شدن این بندر در حاشیه اطراف خلیج فارس، موجب شده است که آبزیان و جانوران دریایی نقش بسزایی در سفره مردم بومی این محله داشته باشند و اکثر مردم این ناحیه بیش از سه وعده در هفته از ماهی استفاده کنند و سرانه مصرف ماهی در منطقه نسبت به بقیه استان ها بسیار بیشتر باشد از این رو تنوع در پخت و طبخ این آبزی نیز بسیار زیاد است در ادامه به تعدادی از غذاهای این منطقه اشاره می کنیم:

  1. ماهی برشته
  2. ماهی کبابی
  3.  قلیه ماهی
  4. محبوس
  5. ودام
  6. کوفته ماهی
  7. پلیل
  8. قلیه سورو
  9. مشغول
  10. گل نشک
  11. اوسرابی
  12. مجک
  13. تهمه
  14. یا للک

سوغات و صنایع دستی بندر سیراف

از سوغات بندر سیراف می توان به جانوران آبزی واقع در خلیج فارس اعم از ماهی، میگو اشاره کرد هم چنین خرماهای حاصل از نخلستان های این منطقه از سوغات مهم سیراف به شمار می رود. این منطقه دارای صنایع دستی زیبایی همچون گلابتون دوزی، منچوق دوزی، آویزهای حلزونی و صدفی، سبد خصیری، دمپایی حصیری، لیف های بافتنی و صنایع دستی چوبی می باشد.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
بیشتر بخوانید
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.5 از 5 | از 100 کاربر