آبشار کیوان

زمان مطالعه: 3 دقیقه
بروزرسانی: 1403/03/09
بازدید: 2142

ایران به عنوان کشوری چهارفصل و مملو از زیبایی ها و جاذبه های طبیعی فراوان، آبشارهایی بسیار خاص و رویایی دارد که یکی از آن ها آبشار کیوان می باشد. این آبشار در دشت لیشتر استان کهگیلویه و بویر احمد قرار گرفته و از جاذبه های طبیعی و گردشگری گچساران به شمار می رود.

آبشار کیوان کجاست؟

آبشار کیوان در استان کهگیلویه و بویر احمد واقع است. این آبشار پس از روستای هفت چشمه و نزدیک به پاسگاه عبداللهی، در منطقه لیشتر قرار داشته و از جاذبه های گردشگری محبوب شهر گچساران به حساب می آید.
آدرس آبشار کیوان: ایران، استان کهگیلویه و بویراحمد، شهرستان گچساران، پس از روستای هفت چشمه، منطقه لیشتر

 

آبشار کیوان 1


آشنایی با آبشار پلکانی کیوان در لیشتر

آبشار کیوان از زیباترین و محبوب ترین چشم اندازهای طبیعی می باشد که در دشت لیشتر واقع است. طبیعت بکر و زیبای این منطقه در محل برخورد دو رود یا دره که در بین افراد محلی به دره تنگ درک و دره شور معروف اند، واقع است. آبشار کیوان در حقیقت یک آبشار پلکانی در محل تلاقی این دو دره می باشد. تعداد پلکان های آن 7 پله بوده و همه آن ها طبیعی هستند. به علت شکل پلکانی این آبشار، ارتفاع آن نسبتا کم بوده و فشار و تندی آب، کم است. شنا کردن در پلکان های این آبشار، تجربه ای شگفت انگیز و فراموش نشدنی خواهد بود. این آبشار در مسیر خود، رودخانه ای فصلی در شهر گچساران تشکیل می دهد. 
لازم به ذکر می باشد که علاوه بر آبشار کیوان، آبشارهای دیگری نیز در منطقه لیشتر وجود دارند که دارای ارتفاع بیشتری بوده و در اطراف آن ها برکه و پوشش گیاهی مناسب قرار دارد. 

تفریحات آبشار کیوان

آبشار کیوان مکانی محبوب و ایده آل برای علاقه مندان به طبیعت گردی و دره نوردی غیر حرفه ای است. این آبشار یکی از پربازدیدترین جاذبه های گردشگری در گچساران به ویژه برای اهالی جنوب ایران به حساب می آید. همچنین شنا و آب تنی در پلکان های آبشار کیوان، تجربه ای شگفت انگیز خواهد بود.

بهترین زمان بازدید از آبشار کیوان

به طور کلی بهترین زمان بازدید از این آبشار، فصل های بهار و تابستان می باشند. آبشار کیوان به خصوص در ایام نوروز میزبان گردشگران بسیار زیادی است و از پربازدیدترین مکان های گردشگری گچساران به شمار می آید. همچنین اگر در اواسط پاییز تا اوایل بهار به این منطقه سفر کنید، می توانید شاهد رود فصلی زیبایی باشید که از به هم رسیدن آب کوه های چهار بیشه، دیل و آب گرمو در نزدیکی پاسگاه عبداللهی به وجود می آید.

 

آبشار کیوان 2

 

راه های دسترسی به آبشار کیوان لیشتر

دسترسی به این آبشار از طریق روستای هفت چشمه امکان پذیر می باشد. مسیر پس از روستای هفت چشمه، مسیری خاکی است. لازم به ذکر است که بخشی از مسیر دسترسی به آبشار را باید پیاده طی کنید اما حدودا سه چهارم راه قابل پیمایش با اتومبیل می باشد. 

جاهای دیدنی نزدیک به آبشار کیوان

اگر روزی تصمیم گرفتید به آبشار کیوان سفر کنید، بازدید از جاذبه های زیر را که همگی فاصله کمی از آبشار کیوان دارند، در برنامه خود قرار دهید. 

  • سد کوثر یا تنگ دوک: این سد مخزنی بر روی رودخانه خیر آباد احداث شده و جاذبه های گردشگری این منطقه به شمار می رود.
  • دشت لیشتر: این دشت سرسبز تقریبا 6500 هکتار بوده و بسیار زیبا است. 
  • روستای مارین: این روستای تاریخی در فاصله حدودا 36 کیلومتری گچساران قرار دارد. روستای مارین در دره ای واقع شده که سمت شمال و جنوب غربی آن را کوه های کاردی و گنج فرا گرفته اند.
  • چهار طاقی خیر آباد: این جاذبه در فاصله 50 کیلومتری گچساران و در روستای ده ناصر واقع شده است. همچنین لازم به ذکر است که این بنا متعلق به دوران ساسانیان می باشد. 
  • منطقه حفاظت شده کوه خامین: این منطقه محافظت شده در 30 کیلومتری شهرستان دوگنبدان گچساران واقع شده و از تنوع جانوری و گیاهی خاصی برخوردار است. در این ناحیه شما می توانید شاهد گیاهان و درختانی از جمله انجیر وحشی، زالزالک، کیکم، کلخنگ و ارژن باشید. همچنین حیواناتی نظیر خرگوش، بز، شاهین، جغد، میش، پاژن، قوچ و کبک، خوک وحشی، پلنگ، سمور وحشی و گرگ در این منطقه یافت می شوند. 
     
تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
امتیاز 4.4 از 5 | از 100 کاربر