تپه چغا

زمان مطالعه: دقیقه
بروزرسانی: 1400/06/20
بازدید: 2424
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

بام بروجرد یا همان تپه تفریحی چغا، یکی از مکان های تفریحی مهم شهرستان بروجرد می باشد. این منطقه ی گردشگری که امکانات تفریحی و اکوسیستم طبیعی زیبایی دارد، یکی از مقصد های گردشگرانی است که به استان لرستان سفر می کنند.در این تپه جاذبه های زیادی وجود دارد که از جمله ی آن ها می توان به تندیس شخصیت های اسطوره مانند آرش کمانگیر، دریاچه ی مصنوعی، پارک، هتل و گلزار شهدا اشاره کرد؛ ما امروز قصد داریم به بررسی قسمت های مختلف این تپه ی تفریحی بپردزایم و آن را به شما معرفی کنیم. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

 تپه چغا کجاست؟

تپه چغا در شهرستان بروجرد و در استان لرستان قرار گرفته است؛ شهرستان بروجرد دومین شهرستان بزرگ  استان لرستان، بعد از شهرستان خرم آباد می باشد و از شهرستان های مهم این استان نیز به شمار می رود.

 

تصاویر تپه چغا بروجرد

 

 آشنایی با تپه چغا (بام بروجرد) 

در گویش بروجردی، به این تپه چوقا سرخه نیز گفته می شود و امروزه به طور مختصر آن را "چوغا" نیز می نامند. در رابطه با وجه تسمیه این تپه به این نام، دو دلیل وجود دارد که یکی از آن ها این موضوع است که محلیان، به دلیل قرار گیری این منطقه در ناحیه ای هموار و منفرد آن را چغا می نامند. چون این تپه ی ناهموار در منطقه ای هموار قرار گرفته است و چغا نیز در گویش لری، به معنای چیز سخت و مزاحم می باشد.اکوسیستم این منطقه، متشکل از منابع غنی گیاهان کمیاب وحشی و همچنین سنگ های آتشفشانی می باشد. شهرداری بروجرد در سال های گذشته، اقدام به توسعه و گسترش این منطقه کرده است؛ تا جایی که مکان های توریستی زیادی به این تپه اضافه شده است. از جمله ی این مکان ها می توان به هتل چهارستاره ی زاگرس، فضای سبز، دریاچه ی مصنوعی و دیگر موارد اشاره نمود.
در این ناحیه، گونه های جانوری زیادی نیز زندگی می کنند و چغا، زیست بوم بسیاری از جانوران در این شهرستان می باشد؛ برای مثال می توان به بلبل خرمائی، بوقلمون، شتر مرغ آفریقایی، قرقاول، طوطی، فنج، قناری، کبک، مرغ و خروس، طاووس، مرغ مینا، پرندگان شکاری و پرندگان دیگر اشاره کرد. این پرندگان که همگی در باغ پرندگان چغا نگهداری می شوند، در کنار دیگر جانوران مانند سگ، میمون، سنجاب، خرگوش، آهو و اسب زندگی می کنند.جالب است بدانید بیشتر جانوران این باغ پرندگان، از کشور هایی با آب و هوا ها و اقلیم های مختلف خریداری شده اند. این کشور ها شامل بلژیک، هندوستان، سنگال، لهستان، اندونزی و آمریکا می باشند.معماری و ساخت باغ پرندگان بروجرد که در تپه ی چغا قرار گرفته است، از باغ پرندگان استان اصفهان الگو برداری شده است و امروزه این مکان به یکی از پربازدیدترین مکان های گردشگری غرب کشور تبدیل گشته است.

 امکانات رفاهی و تفریحی تپه چغا

همان طور که در ابتدای مطاب نیز به آن اشاره شد، این ناحیه امروزه به عنوان یکی از تفرجگاه های شلوغ شهر بروجرد تبدیل شده است. وجود وسایل بازی، آلاچیق، دریاچه، هتل چهار ستاره ی زاگرس، و همچنین تندیس هایی از اسطوره های ایرانی و حیات وحش، از جمله ی ویژگی های این تفرجگاه می باشد. تپه "چغا"، امکانات تفریحی زیادی دارد که در ادامه قصد داریم آن ها را به صورت تیتر وار بیان کنیم :

 

تفریحات تپه چغا

 

  •   پیست دوچرخه ‌سواری
  •   پیست اتومبیل ‎رانی کودکان
  •   جاده ی راه سلامت (جاده ای که مجهز به وسایل ورزشی می باشد و افراد به پیاده روی در آن می پردازند)
  •   آلاچیق‎ برای کمپ مسافران
  •   باغ پرندگان (با نگهداری 78 گونه ی جانوری نادر)

مسافرانی که به این مکان سفر می کنند، می توانند چشم اندزی رو به تمام شهر داشته باشند و از این ویوی جذاب استفاده کنند. وسعت شهر بروجرد، گستردگی مناطق سرسبز اطراف تپه ی چغا و همچنین منظره ی زیبای باغ فدک، از جمله چشم انداز های زیبایی است که با قرارگیری روی این تپه می توانید آن ها را داشته باشید.  باغ فدک باغی است که در دامنه  این تپه قرار گرفته است و این مکان نیز مانند تپه  چغا، یکی از تفرجگاه های شهر بروجرد و استان لرستان می باشد. در باغ فدک، سه دریاچه ی بزرگ مخصوص قایقرانی قرار دارد که می تواند اوقات خوبی را برای افراد در این باغ به رقم بزند.

 ارتفاع تپه چغای بروجرد 

 بلندترین نقطه  تپه  "چغا" از سطح زمین، 340 متر می باشد؛ همچنین این تپه از سطح دریا 1950 متر ارتفاع دارد.

 سخن آخر

در این مطلب سعی کردیم به بررسی تپه  چغا، یکی از تفرجگاه های موجود در استان لرستان بپردازیم؛ اگر شما هم قصد سفر به این استان و بازدید از شهرستان بروجرد را دارید، به شما حتما توصیه می کنیم تا از این منطقه ی گردشگری دیدن کنید و از بازدید آن لذت ببرید!
 

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
بیشتر بخوانید
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
فاصله مشهد تا تهران و سایر شهرهای مهم ایران
فاصله مشهد تا تهران و سایر شهرهای مهم ایران
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
امتیاز 3.8 از 5 | از 100 کاربر