چشمه بل

زمان مطالعه: دقیقه
بروزرسانی: 1400/06/09
بازدید: 2468
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

استان کرمانشاه در غرب کشور واقع شده است و دارای آثار تاریخی و طبیعی زیادی است. با شنیدن نام کرمانشاه به یاد بیستون و طاق بستان و سراب نیلوفر و غار قوری قلعه خواهیم افتاد اما باید بدانیم جاذبه های این استان زیبا به همین جا ختم نمی شود. روستاهای مناطق اورامانات از تمدن بسیار بالایی  بهره برده اند و مردمانی بسیار فرهیخته  دارند و علاوه بر این هر روستا به طور معمول جاذبه های توریستی و گردشگری خود را دارد. چشمه بل از پر آب ترین چشمه های منطقه اورامانات است که در این استان قرار دارد. نکته ای که درباره روستاهای حوالی چشمه بل قابل ذکر است این امر است که محققان طبق بررسی های خود پی برده اند که این روستاها قدمتشان به قرن ها پیش از میلاد مسیح بر می گردد. حجم آب حیرت انگیز و شگفت آور چشمه باعث شهرت  آن است. چشمه بل در روستای هجیج واقع شده که زیبایی این روستای پلکانی را که به ماسوله کرمانشاه شهرت دارد چندین برابر نموده است. این چشمه زیبا در نزدیک دریاچه سد داریان می باشد و در تراز 838 متر از سطح دریا در مظهر جدید جای گرفته است. چشمه بل از پر آب ترین چشمه های اورامانات می باشد که همه ساله مسافرین زیادی برای دیدن آن راهی استان کرمانشاه می شوند و لحظات زیبایی را برای خود ثبت میکنند. می تواگفت این منطقه چیزی از زیبایی های شمال کشور کم ندارد و با مناطق شمالی در رقابت است.

 

عکس چشمه بل پاو روستای هجیج

 

معرفی کوتاه ترین رودخانه دنیا، چشمه بل یا کانی بل

گاهی برای توصیف مکان های دیدنی کلمات به شمارش خواهند افتاد و نمی دانند از کجا شروع کنند و کدام واژه را به کار گیرند که بتوانند قدری از عظمت و شکوه آن را به قلم در آورند. چشمه بل یا کانی بل یکی از مکان هایی است که بسیار حیرت انگیز می باشد و می توان با افتخار گفت کوتاه ترین رودخانه دنیا، رودخانه بل در ایران است که  سر منشاء آن چشمه بل می باشد و طول آن ۱۵متر است.  چشمه بل نزدیک رودخانه سیروان است و آب آن از مکانی غار مانند که از درون کوه بیرون می آید و باعث به وجود آمدن آبشار ملتهبی شده که همواره خروشان و پر آب است و آبش به رودخانه سیروان می ریزد و در اخر نیز وارد کشور عراق می شود و این کشور را نیز از نعمات روز افزون خود بی نصیب نمیگذارد.این چشمه خارق العاده واقع در استان کرمانشاه، شهرستان پاوه و در روستای هجیج قرار دارد که تقریبا هم مرز با استان کردستان می باشد. هر جا که آب باشد شاهد صحنه های زیبا و مناظر حیرت آوری خواهیم بود زیرا آب از با ارزش ترین عناصر حیات بشر است. زیبایی چشمه بل بسیار چشم نواز می باشد و حضور گردشگران در این منطقه امضایی بر این امر شده  که همواره این منطقه خالی از گردشگر نمی ماند.
اما اگر میخواهید بدانید علت نامگذاری این چشمه چه چیزی است باید به شما بگویم که در زبان مردمان کرد کانی به چشمه گفته می شود و بل هم واژه ای است که از خدای آب بابلیان الهام گرفته شده و دلیل نامگذاری این چشمه نیز همین عوامل می باشد. قدمت حیرت انگیزی که  به جرات می توان گفت در جهان کم نظیر است تاریخی می باشد که به ده ها و صد ها و هزاران ختم نمی شود بلکه عددی میلیونی قدمت این چشمه را  رقم می زند.۶۰ میلیون سال از قدمت و تاریخ چشمه بل می گذرد و همچنان خروشان ک پر التهاب در جوش و خروش است. همین تاریخ و التهابات کانی می باشد که باعث شد در ۳ مرداد سال ۱۳۸۸ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شود. قدمت چشمه بل به دوران کرتا سه بر‌میگردد.
در کنار این چشمهی فعال و زیبا آرامگاه سید عبیدالله واقع شده که اهالی منطقه بر این عقیده هستند که ایشان از برادران امام هشتم است و حتی برخی از اهالی علت وجود چشمه را نیز برکت وجود این امامزاده می دانند ومی گویند به برکت وجود ایشان است که این چشمه همیشه پر آب است.آب زلال و گوارای چشمه را می توان از آب های معدنی دانست و از آن استفاده کرد و بهره گرفت. این آب املاح معدنی از جمله نیترات، کلراید، فلوراید و سختی استانداردی دارد و به گفته کارشناسان آب بسیار خوبی برای نوشیدن است. در این سالها 3 واحد تولید آب معدنی که آب 2 میلیون  نفر را می توانند تهیه نمایند و همینطور یک مزرعه بزرگ پرورش ماهی راه اندازی شد.  در طی سال های اخیر چشمه بل در روستای هجیج با توجه به شرایط خوب آب و هوایی که دارد توانسته گردشگران و مسافران زیادی را به خود جذب نماید.
در زمان قدیم و از دیرباز معمولا هر جا که آب زیادی وجود داشت از آن برای تهیه آسیاب بهره می گرفتند مردم اورامانات نیز همچون باقی افراد این کار را انجام داده و آسیاب بل از مشهورترین آسیاب های این منطقه بوده است. این ‌چشمه به اندازه ای قابل اهمیت است که شاعران این مرز و بوم در اشعار خود بارها از بل نام برده و نامش را در شعرهای خود به کرات ذکر کرده اند.

 

روستای هجیج


پوشش گیاهی متنوع و جذاب چشمه باعث می شود که چشم شما فقط آب را نبیند و دچار تکرار صحنه ها نشوید در گوشه به گوشه این منطقه می توانید شاهد گیاهان و درختان مختلفی باشید مثلا در جایی که چشمه و آبشار بل می باشد شما شاهد رشد گیاهان آبزی از جمله سرخس آبی و عدسک آبی یک ریشه هستید. گیاهان کنار آبزی از قبیل علف هفت بند و غلات و گیاهان خشک زی نیز همچون بومادران، شبدروحشی، گل گندم و شقایق وحشی در این منطقه در حال رشد و نمو می باشند.
درختانی مانند بلوط، پسته وحشی و گل های نیلوفر کبود که در کنار سراب هایی که آن منطقه را تحت پوشش قرار داده اند وجود دارد که پوشش زیبا و متنوعی را برای گردشگران و مسافران به ارمغان آورده است. در کنار همه این گیاهان که نام بردیم باید یاداور شویم که گیاهان دارویی متعددی نیز در حوالی چشمه می روید که نعمات دو چندانی برای مردم محلی و استان می باشد که می توانند از آن ها بهره بگیرند و استفاده کنند.به جز این پوشش گیاهی سر سبز و کم یاب گونه های پر تنوع جانوری نیز در این منطقه زندگی می کنند. از جمله این جانوران می توان به سنجاب ایرانی اشاره داشت که اگر شانس با شما یارباشد شاهد دیدن آن ها هستید، این سنجاب های سریع مشغول بازی شده و شما نیز با دیدن آن ها حس و حال کودکی را در خود پیدا می کنید.
البته در این سال ها شاهد احداث سد داریان برروی این رودخانه هستیم که سبب شد بیشتر از 100 متر این چشمه در زیر آب غرق شود و مقداری از جذابیت های توریستی خود را از دست بدهد. اما با قطعیت می توان گفت این چشمه و این منطقه همچنان زیبایی خود را حفظ کرده است و گردشگرانی که به دیدن آن می روند نمی توانند به راحتی چشم از این همه طبیعت دلنشین بردارند.این حجم از شکوه و عظمتی که در منطقه اورامانات قرار دارد به خصوص در منطقه سر سبز و پر آب چشمه بل سبب می شود که شما بتوانید با عکس برداری در منطقه خاطره های خود را ثبت ضبط نمایید و از دیدن آن ها لحظات خوشی که برایتان به ارمغان اورده شده است را به خاطر آورید. خوشبختانه در این منطقه به فکر معلولان عزیز بوده اند و مسیرهایی برای ترددشان در نظر گرفته اند که آن ها نیز از دیدن این فضا لذت ببرند. همچنین پوشش شبکه ای خوبی که در این مناطق در دسترس قرار دارد توانسته رضایت گردشگران را کسب نماید و آن ها با مشکل آنتن دهی گوشی همراه رو برو نشوند.در ضمن یاد آور می شویم بازدید از این چشمه رایگان است و شما بدون هزینه ورودی می توانید به دیدن و بازدید از این منطقه بپردازید.

بهترین زمان بازدید از چشمه بل

چشمه بل را هر موقع که بخواهید می توانید بازدید کنید اما اگر بخواهید در بهترین زمان ممکن به دیدن این زیبایی دلربا بروید به شما فصل بهار و تابستان را پیشنهاد می کنیم زیرا در فصل سرما این منطقه به شدت سرد می شود. در این فصول تمام زیبایی های چشمه و محیط و آن با شکوه هر چه تمام تر رخ نمایان کرده و شما می توانید از آن لذت ببرید. شما می توانید در این فصول سری هم به داخل روستای هجیج بزنید و با مردم خونگرم آن جا بیشتر آشنا شوید. صنایع دستی آن ها را ببینید و به عنوان سوغاتی رهاورد سفر خود کنید. علاوه بر صنایع دستی از جمله گیوه که توسط مردم روستا بافته می شود شما می توانید خوراکی های خوش طعم محلی  را تهیه کنید و از خوردن آن ها لذت ببرید.

فاصله کرمانشاه تا چشمه بل چقدر است؟

همان طور که اشاره کردیم چشمه بل در استان کرمانشاه قرار دارد. اما فاصله شهر کرمانشاه تا چشمه بل چیزی در حدود 156 کیلومتر، یعنی حدود 2 ساعت و 49 دقیقه است.
 

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
بیشتر بخوانید
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.1 از 5 | از 100 کاربر