مسجد مصری اصفهان

زمان مطالعه: 3 دقیقه
بروزرسانی: 1403/03/08
بازدید: 1502

اصفهان شهری که به نصف جهان شهرت پیدا کرده است، دارای بیش از 22 هزار اثر و بنای تاریخی می باشد که چیزی حدود 1850 مورد از آن ها ثبت ملی شده است. 7 اثر از این اثرات به عنوان میراث جهانی یونسکو معرفی شده است و دارای ثبت جهانی می باشد. هر گوشه این شهر زیبا و تاریخی می تواند محلی برای دست یابی به تاریخ و زوایای جذاب بناهای تاریخی باشد. یکی از این بناها مسجد مصری است.

آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند

  1. مسجد مصری اصفهان کجاست؟
  2. معماری مسجد مصری اصفهان 

مسجد مصری که قدمتی مربوط به سده 11 هجری قمری دارد، در میدان قدس یا طوقچی اصفهان و در کنار قبرستان شور قرار گرفته است. این مسجد که در محله جوباره قرار گرفته، در زمان شاه عباس دوم و در سال 1061 هجری قمری ساخته شده است. بانی مسجد فردی به نام حاجی میرزا خان می باشد که به دلیل اینکه این فرد تاجری مصری بوده، این مسجد با نام مسجد مصری معروف شده است. این مسجد در 12 اسفند 1315 با شماره ثبت 273 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

 

مسجد مصری اصفهان

 

مسجد مصری اصفهان کجاست؟

مسجد مصری در میدان قدس شهر اصفهان که به طوقچی معروف است و در محله جوباره و در کوچه مسجد مصری قرار دارد. مقبره خواجه میر حسن که مطابق کتیبه آن به سال 788 برمی گردد، مقابل این مسجد قرار گرفته است.

تور مشهد از اصفهان - رزرو تور مشهد از اصفهان با کمترین قیمت موجود در بازار + امکان مقایسه قیمت + تورهای لحظه آخری مشهد

معماری مسجد مصری اصفهان 

معماری مسجد مصری اصفهان که نشان دهنده معماری شگفت انگیز دوران صفوی می باشد، دارای سر دری کاشی کاری شده است. این مسجد زیبا و کوچک، بنایی به ابعاد 40 در 50 متر مربع دارد. داخل این مسجد بسیار ساده و فاقد تزئینات خاصی است و گچ اندود می باشد.

کتیبه ای که بر روی لوح سنگ مرمر در داخل مسجد قرار دارد نشان دهنده بانی این مسجد، حاج میرزا خان، است. بر روی این لوح با خط محمدرضا امامی اشعاری با خط نستعلیق نوشته شده  که مصراع آخر آن نشان دهنده تاریخ 1061 هجری قمری می باشد. کتیبه ای که در سردر ورودی قرار دارد، با خط جعفر بن عبدالله تاریخ 1116 را نشان می دهد. این خطوط بر زمینه کاشی خشت لاجوردی و با خط ثلث سفید نوشته شده است.

این مسجد دارای 2 سنگاب زیبا است که یکی داخل مسجد و دیگری روبروی سردر آن در خارج مسجد قرار دارد. بر روی سنگاب بیرونی با خط ثلث برجسته بر سنگ سیاه نام واقف آن و تاریخ 1200 هجری قمری نقش بسته است. بر روی سنگاب درونی نیز با خط نستعلیق برجسته درباره نگهداری از سنگاب و تاریخ 1243 هجری نوشته شده است.

نظرات کاربران

  • فاطمه شعبان زاده فاطمه شعبان زاده 1403/03/13
    2 نفر پسندیدند
    سلام.چرابه چنین بنایی اهمیت نمیدهید.خادم مسجدیک پیرمردمخالف نظام است که این مسجدراارث پدرش میداند هیچ اخوندی اجازه ندارد حرفهای سیاسی ودرحمایت حضرت آقا ویارانشون بزنند هیچ جوانی حق ندارد موذن یامکبرباشد چون حاج آقا رضا اجازه نمیدهد.گردوخاک وکثیفی ازمسجدمیبارد.خواهشا بازرس بفرستید کلیددارمسجدعوض شود یک آدم عاقل بیاید

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
امتیاز 4.8 از 5 | از 101 کاربر