روستای آهار

زمان مطالعه: 4 دقیقه
بروزرسانی: 1402/12/23
بازدید: 4283
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

اگر شما قصد یک مسافرت کوتاه یک روزه را دارید و اهل تهران یا شهرهای اطراف تهران هستید، میتوان به جرات گفت طبیعت زیبا و بکر روستای آهار تهران، یکی از بهترین انتخاب های شما به عنوان یک مسافرت کوتاه مدت است. جالب است بدانید این روستا در فصل پاییز زیبایی بسیار بی نظیری دارد که هر گردشگری باید حداقل یک بار از آن دیدن کند. از این روستا میتوان به عنوان یکی از آبادترین و پر رونق ترین روستاهای این منطقه یادکرد. در ادامه قصد داریم به بررسی جزئی تر این روستای بکر بپردازیم و آن را به عنوان یک گردشگر که قصد دارد به آنجا سفر کند بررسی کنیم؛ با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

روستای آهار

روستای آهار کجاست؟

میتوان گفت روستای آهار یکی از جذابترین مکان های مخصوص گردشگری اطراف شهر تهران است؛  روستای آهار تهران در بخش رودبار قصران منطقه شمیرانات قرار دارد. این روستا در مسیر جاده لشگرک به سمت فشم واقع شده است. این منطقه به دلیل کوهستانی بودن جغرافیای آن، یکی از مقصد های محبوب برای کوهنوردانی است که قصد کوهنوردی در این ناحیه را دارند. از روستای آهار، به عنوان بزرگترین روستای این شهر یعنی رودبار قصران شمیرانات یاد میشود. روستای آهار تقریبا با شهر تهران مسافتی حدود 40 کیلومتر فاصله دارد و تهرانیان عزیز که در شمال تهران هستند میتوانند با صرف کردن تنها زمان نیم ساعت الی 45 دقیقه به این روستا برسند.

مکان های دیدنی روستای آهار

در ادامه با معرفی مکان های دیدنی روستای آهار همراه ما باشید.

امامزاده سید طاهرو سید زاهد شکرآب

یکی از مکان های زیارتی روستای آهار، مقبره ی امامزاده سید طاهر و سید زاهد شکراب هستند که در روستای آهار تهران واقع شده اند. برای دیدن این دو امامزاده باید دره شکرآب در غرب روستا را پیمایش کنید تا بتوانید بعد از حدود 50 دقیقه به این مقبره برسید.ساخت بنای مقبره ی این دو امامزاده، به دوره ی قاجار بر میگردد. اگر به دره ی شکرآب وارد شوید، میتوانید به راحتی برج مقبره ی این امامزاده را که سقفی شیروانی هم دارد را مشاهده کنید. در اطراف این مقبره، یک ساختمان معروف دیگر هم وجود دارد که "خرابه ی پیر" نام دارد؛ علاقه مندان به باستان شناسی و سازه های قدیمی، میتوانند از این بنا که قدمتی حدود 700 سال دارد، بازدید کنند. اتاق های مجاور امامزاده سید طاهر و سید زاهد شکرآب، توسط بومیان این روستا برای اقامت گردشگران تعبیه و ساخته شده اند؛ کوهنوردانی که قصد دارند شب را در این روستا بگذرانند و صبح به ادامه ی سفر خود بپردازند، میتوانند این اتاق ها را برای یک شب اجاره کرده و شب را درون آن استراحت کنند.

رودخانه ی شکر آب

اگر بخواهیم به یکی از مهم ترین جاذبه های گردشگری روستای آهار تهران اشاره کنیم، باید نام رودخانه ی زیبای شکرآب را بیاوریم. پیاده روی در طول این رودخانه با آب بسیار خنکی که از کوهساران اطراف سرچشمه میگیرد، چشم هر گردشگر و بازدیدکننده ای را به خودش جذب میکند؛ وجود باغ های فراوان و آبشار های باورنکردنی و زیبای حریم رودخانه هم به زیبایی این مکان بکر افزوده اند.

روستای آهار تهران

آبشار صخره ای شکرآب

آبشار صخره ای شکرآب نیز یکی از بهترین جاذبه های گردشگری روستای آهار تهران است. برای اینکه بتوانید به این آبشار زیبا برسید، ابتدا باید وارد دره شکرآب شوید. میتوان گفت دره ی شکرآب مهمترین مسیر طبیعت گردها و گردشگرانی است که به آهار سفر می کنند. با حرکت کردن به صورت موازات رودخانه، می توانید بعد از عبور کردن از امامزاده سید طاهر، به آبشار شکرآب برسید. نکته ی قابل توجه این است که با گذر کردن از مقبره ی امامزاده سید طاهر، رودخانه حالت دوراهی به خود میگیرد؛ برای رسیدن به آبشار شکرآب باید به سمت چپ بروید. تماشای این آبشار خروشان و زیبا به خصوص در فصل بهار، یکی از بهترین تفریحاتی است که علاقه مندان به طبیعت می توانند آن را داشته باشند. این آبشار صخره ای بیش از 9 متر ارتفاع دارد و آب با فاصله ی 9 متری به روی سطح زمین ریخته میشود.  محلیان برای رفع خستگی بازدیدکنندگان این آبشار که راه تقریبا طولانی ای را برای رسیدن به آن پیموده اند، یک کافه در نزدیکی این آبشار ساخته اند که شما میتوانید از انواع نوشیدنی ها و غذا های آن برای رفع خستگی خود استفاده کنید.

قلعه دختر قصران

قلعه دختر یا قصر دخترک، یکی از بناهایی است که قدمت آن به قبل رسیدن اسلام به ایران برمیگردد. این بنا یک بنای مذهبی و به نوعی یک معبد است که در زمان ساسانی ساخته شده است؛ در آن زمان ایرانیان درون آتشکده ها به عبادت و پرستش خداوند میپرداختند؛ قصر دخترک هم یکی از همین آتشکده هایی است که در زمان ساسانیان در این روستا بنا شده است. این آتشکده روی یک کوه مرتفع قرار دارد. نام های دیگر این معبد، قزل ماما و آدران قصران است که با این نام ها نیز این معبد را میشناسند. همانطور که گفته شد زرتشتی ها از این مکان به عنوان یک معبد استفاده میکرده اند و این قلعه محلی برای عبادت آنها بوده است. میتوان نتیجه گرفت با توجه به ابعاد بزرگ این قلعه و یا معبد، این مکان اهمیت زیادی در هزاران سال پیش در روستای آهار و منطقه ی قصران و فشم داشته است.

دریاچه آهار

با ادامه دادن مسیر دره شکراب به طرف دشت گل کیله، شما به یک دریاچه ی فصلی در این روستا میرسید. این دریاچه همنام با اسم همین روستا است. برای رسیدن به دریاچه ی فصلی آهار، باید چندین ساعت به کوهنوردی در یک مسیر سخت بپردازید. میتوان گفت تقریبا اوایل بهار بهترین زمان برای بازدید از این دریاچه ی فصلی واقع در روستای آهار تهران است. نکته ی قابل توجه این است که در بیشتر مواقع، برفی که در زمستان در این منطقه باریده است، تا اواخر بهار روی این ارتفاعات خواهد ماند؛ پس اگر قصد به آمدن به این دریاچه را دارید، باید توجه داشته باشید که وسایل و تجهیزات کافی را به همراه داشته باشید.

آهار تهران

تفریحات موجود در روستای آهار

تقریبا میتوان گفت اکثر افرادی که به آهار می آیند، غالبا برای طبیعت گردی و پیمایش دره به این مکان سفر میکنند. دره هایی که در روستای آهار وجود دارند، هر کدام به دلیل خاصی توسط گردشگران برای پیمایش و بازدید انتخاب میشوند. دره ی شکراب، دره ی کانیک بیشه، تنگه پشکنک و دره آهار از جمله ی این مکان هاست.

تفریح دیگری که افراد به خاطر آن روستای آهار را برای یک مسافرت کوتاه انتخاب میکنند، ارتفاعات برفی در فصل زمستان است که برای علاقه مندان به ورزش اسکی، بسیار بی نظیر خواهد بود.

نزدیکترین هتل به روستای آهار، هتل ایرانگردی میگون است. همچنین اگر شما از تهران یا کرج یا شهر های دیگر به این منطقه سفر میکنید، میتوانید به راحتی در هتل ایرانگردی میگون اقامت بگیرید. این هتل نزدیکترین هتل به روستای آهار است که آماده ی پذیرایی و ارائه ی خدمت به گردشگران میباشد. اگر هم از هتل و محیط شهری خانه های هتل خوشتان نمی آید میتوانید درون روستا ویلایی اجاره کرده و در آنجا مستقر شوید؛ برخی گردشگران هم که میخواهند شب را درون طبیعت بگذرانند، در دره های اطراف روستا کمپ میکنند و شب را درون چادر های مسافرتی خود میگذرانند.

روستای ده تنگه

روستای ده تنگه هم یکی از روستای های اطراف روستای آهار است که بازدید از آن به شما توصیه میشود. روستای ده تنگه در شمال غربی روستای آهار واقع است. از روستای ده تنگه به عنوان یک روستای مسکونی یاد نمیشود و اهالی و باغداران این روستا، از زمین های این منطقه به منظور کشاورزی و دامداری استفاده میکنند؛ اما بازدید از آن و طبیعت فوق العاده ی آن به هر گردشگری که به روستای آهار می آید توصیه میشود.

کوهنوردی در روستای آهار

کوهنوردی در روستای آهار

کوه‌های بلندی در اطراف این روستا وجود دارد. بسیاری از قله‌هایی که در اطراف این منطقه هستند، جزو پرطرفدارترین مسیرهای کوهنوردی هستند. برای مثال کوه توچال یکی از معروف ترین کوه های تهران است که به بام تهران نیز شهرت دارد. جالب است بدانید این کوه به روستای آهار دسترسی دارد. لازم به ذکر است پیمایش مسیر بین روستای آهار و قله ی توچال، کار هر کوهنوردی نیست و تنها افراد حرفه ای میتوانند از پس آن بر بیایند؛ پیمایش این مسیر برای کوهنوردی، به تجهیزات کافی و تخصصی نیاز دارد. افرادی که بتوانند خود را از طریق روستای آهار تهران به توچال برسانند، میتوانند در کوهپایه های این کوهستان، از چشمه‌های خروشانی مانند چشمه ی ویشه و چشمه ی گل بندسر بازدید کنند.

به طور خلاصه همانطور که گفته شد جاذبه‌های طبیعی اطراف این روستا، آبشار شکرآب، روستای ده تنگه ،آتشگاه قصران و مکان های توریستی دیگر است که گردشگران می توانند از آنها استفاده کنند و به تفریح بپردازند.

آب و هوای روستای آهار

روستای آهار اقلیمی سرد و کوهستانی دارد. به همین دلیل است که شما میتوانید تمام چهار فصل را کاملا در این روستا تجربه کنید. در فصل زمستان در این منطقه، ارتفاع برف در برخی نقاط روستا تقریبا به یک متر میرسد! همچنین روستای آهار زمستانی طولانی دارد؛ در این فصل سرد، دمای هوا در روستای آهار تهران تا منفی پانزده درجه هم خواهد آمد! این دما یکی از سردترین هوا هایی خواهد بود که اگر به آهار سفر کنید مطمئنا هیچگاه آن را فراموش نخواهید کرد. بارش باران نیز در فصل های پاییز و بهار در این روستا بسیار زیاد است. روستای آهار در تابستان به اندازه ی شهر تهران گرم نیست و دمای مطبوع تر و بهتری دارد. در این روستا گیاهان دارویی زیادی هم وجود دارد. شما میتوانید از میوه ها و گیاهان دارویی این منطقه، در فصل های بهار و تابستان استفاده کنید.

شاید سوال کنید که چه زمانی بهترین وقت برای سفر به این روستای زیبا است؛ پاسخ ما این است که واقعا اگر هر موقع از سال از این روستا دیدن کنید عاشق آن می شوید! طبیعت این روستا چه در فصل زمستان و چه در فصل تابستان، زیبایی ها و ویژگی های خاص خودش را دارد و هر فصلی مسلما جلوه و منظره ی خودش را برای شما به نمایش می کشد. اما اگر عاشق یک هوای خنک و خوب هستید میتوانید اواسط فصل بهار و یا اوایل پاییز به این منطقه بیایید و با مناظر شگفت انگیز آن رو به رو شوید. مطمئن باشید حتی اگر در زمستان برفی هم به دیدار آهار بروید، سفری خوب و به یاد ماندنی خواهید داشت.

پاییز آهار

 فاصله تهران تا روستای آهار

روستای آهار از مرکز تهران 65 کیلومتر فاصله دارد. اگر ترافیک سنگین تهران در برخی از بزرگراه ها یا خیابان ها را در نظر نگیریم، تقریبا میتوان با صرف کردن چیزی حدود یک ساعت به آهار برویم.

چگونه به روستای آهار برویم؟

شهروندان تهرانی میتوانند به آسانی به روستای آهار برسند. بعد از آنکه تجهیزات خود را برای یک سفر کوتاه مدت آماده کردید، باید ابتدا به بزرگراه شهید بابایی در شمال شرق شهر تهران بروید. هنگامی که وارد این بزرگراه شدید باید تا ورودی جاده لشگرک برانید و وقتی به آنجا رسیدید به این جاده وارد شوید. روستای آهار تا ابتدای جاده ی لشگرک تقریبا حدود 33 کیلومتر فاصله دارد که فاصله ی زیادی نیست. در انتهای این جاده یعنی جاده ی لشگرک یک پلیس راه وجود دارد؛ با عبور کردن از پلیس راه انتهای جاده، باید مسیر خود را ادامه دهید تا به فشم برسید. وقتی که از حاجی آباد و اوشان گذشتید، در حالی که هنوز به فشم نرسیده اید و تا فشم فاصله دارید، باید به خروجی دره بهشت وارد شوید. این فرعی راه اصلی رسیدن به روستای آهار است که مستقیما شما را به آهار تهران میبرد.

روستای کندر کرج - بهشتی از گل های لاله 

عکس های روستای آهار

در ادامه چند عکس بسیار زیبا که نمایانگر طبیعت بکر و زیبای روستای آهار تهران است را برای شما قرار داده ایم! همانطور که گفته شد طبیعت روستای آهار و بافت گیاهی آن، در فصل پاییز زیبایی خاصی به خودش میگیرد و به شما در یک آخر هفته ی خوب و عالی، انرژی مضاعفی میدهد. عکاسی از مناظر زیبای روستای آهار در این فصل نیز میتواند تا حد زیادی برای علاقه مندان لذت بخش باشد. امیدواریم مناظر این روستای زیبا برای شما چشم نواز بوده و شما را به سفر به این روستای بکر و فوق العاده ترغیب کنند!

روستای آهار

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید! جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
بیشتر بخوانید
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
فاصله مشهد تا تهران و سایر شهرهای مهم ایران
فاصله مشهد تا تهران و سایر شهرهای مهم ایران
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.1 از 5 | از 106 کاربر