چشمه گراب

زمان مطالعه: 3 دقیقه
بروزرسانی: 1403/03/08
بازدید: 2157

شهر مشهد نگین استان خراسان رضوی و حرم امام رضا (ع) نگین شهر مشهد است. به دلیل تقاضای فراوانی که برای سفر به شهر مشهد وجود دارد، هر ساله تورهای زیادی برای این شهر برگزار می شود. شهر مشهد علاوه بر جاذبه های مذهبی، دارای جاذبه های متنوع گردشگری دیگری نیز می باشد. از جمله این جاذبه ها می توان به چشمه گراب اشاره کرد که شاهکاری بی نظیر و گنجینه ای ارزشمند در دل طبیعت است. این چشمه که نظر بسیاری از زمین شناسان را به خود جلب نموده، به دلیل مواد معدنی موجود در آن فواید درمانی فراوان و متعددی دارد.

چشمه گراب کجاست؟

چشمه گراب در مسیر جاده قدیم مشهد به نیشابور و در فاصله یک کیلومتری از جنوب این جاده قرار دارد. این چشمه در واقع یکی از دیدنی ها و جاذبه های شهر مشهد می باشد که فاصله ای حدودا 50 کیلومتری از این شهر دارد. برای رسیدن به چشمه گراب، باید از عوارضی ملک آباد به سمت جنوب و روستای باغچه حرکت کرده و در دوراهی واقع در پایین این روستا، به سمت شرق و در امتداد جاده فریمان و سنگ بست حرکت کنید. در فاصله حدود 3 کیلومتری از روستای باغچه، تابلوی چشمه گراب قابل مشاهده می باشد. متاسفانه مسیر دسترسی به این چشمه مناسب و مطلوب نمی باشد؛ زیرا این شاهکار زمین شناسی، آنطور که شایسته است، مورد توجه قرار نگرفته است. 

 

چشمه گراب مشهد

 

عمق چشمه گراب

معنی واژه گراب، از نظر زبان شناسان و مورخان، چشمه یا آب معدنی ای است که از ترکیبات گوگرد بهره مند باشد. چشمه گراب تنها یک عدد چشمه نیست؛ بلکه مجموعه ای است که از تعدادی چشمه بر روی چند تپه به وجود آمده و حدودا 500 متر از یکدیگر فاصله دارند. این چشمه در ارتفاع بالاتری از سطح زمین قرار داشته و دارای دهانه های مخروطی شکل می باشند. بزرگ ترین چشمه در این مجموعه، روی تپه ای با 30 متر ارتفاع قرار دارد و آب آن به رنگ سبز دیده می شود. این چشمه سبز رنگ را می توان مظهر و سرچشمه اصلی چشمه گراب به شمار آورد.
جالب است بدانید آب هر کدام از چشمه های این مجموعه رنگ و طعم متفاوتی دارد؛ به این علت که مواد معدنی موجود در هر کدام و میزان آن ها با یکدیگر متفاوت است. این تنوع یکی از ویژگی های شاخص و متمایز کننده چشمه گراب از سایر چشمه ها می باشد. 

خواص درمانی چشمه گراب

تحقیقاتی که بر روی آب چشمه گراب صورت گرفته اند، خواص درمانی ارزشمند و گوناگون این چشمه را اثبات می کنند. طبق نظر کارشناسان زمین شناسی آب، این چشمه در زمره آب های کلروره سدیک آهن ‌دار و هیپوترمال و دارای میزان بالای اسیدی بودن به شمار می رود. در آب های این چشمه موادی چون املاح کلر و سولفات و ترکیبات اشباع فراوان یافت می شود و نشانگر آن است که آب این چشمه با منابع بسیار غنی زمینی در ارتباط می باشد. ترکیبات موجود در چشمه گراب از زمین های دوره "تریاس" در دریاها باقی مانده است. 
مردم بومی این منطقه اعتقاد فراوانی به خواص درمانی این چشمه دارند و سال هاست که از آب آن برای درمان بیماری های پوستی خود بهره می برند. طبق تحقیقات، آب چشمه گراب برای تسکین و درمان بیماری های مفصلی می تواند مفید واقع شود. همچنین افزایش ترشحات بزاق، صفرا، معده و لوزالمعده نیز از دیگر خواص درمانی این چشمه محسوب می گردد. طبق بررسی های انجام شده، آب این چشمه به دلیل ترکیبات موجود در آن، خاصیت مدر بودن یا افزایش دادن میزان ادرار را دارا می باشد؛ به همین جهت به دفع مواد زاید از بدن کمک شایانی می کند. 

چشمه گراب چقدر از مشهد فاصله دارد؟

فاصله این چشمه از شهر مشهد چیزی در حدود 50 کیلومتر می باشد. لازم به ذکر است که در حال حاضر این چشمه فاقد امکانات رفاهی خاصی بوده و بیشتر به خاطر خواص درمانی موجود در آب آن مورد توجه گردشگران قرار می گیرد. 

 

تور مشهد - ✅ سفر به مشهد مقدس با تورهای تخفیف خورده ✅

 

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
امتیاز 3.6 از 5 | از 100 کاربر