چمستان

زمان مطالعه: 3 دقیقه
بروزرسانی: 1403/03/08
بازدید: 1307

 مازندران از استان های زیبای کشور ایران محسوب می شود که همواره گردشگران فراوانی به دلیل آب و هوای خوب و مطلوب به آنجا سفر می کنند. چمستان واقع در شهرستان نور در استان مازندران می باشد که با رودها و طبیعت زیبا و جذاب خود شناخته شده است. نام شهر چمستان در زبان طبری که گویشی مازندرانی می باشد ریشه دارد. در گذشته به این شهر چمازستان نیز می گفتند. کلمه چماز اشاره به نوعی سرخس دارد.برخی از نقاط شمالی کشور بکر و حتی می توان گفت دیده نشده می باشند از جمله ی  این مناطق شهر چمستان است. به دلیل اینکه شهر چمستان در سطح بالای دریا قرار گرفته است دارای منظره ای چشم نواز است که میتواند دل هر گردشگری را برباید وبازهم گزینه سفرهای بعدی مسافران قرار گیرد.

 

چمستان کجاست؟


 چمستان کجاست؟

چمستان واقع در استان مازندران می باشد. چمستان در فاصله 15کیلومتری شهرستان زیبای نور قرار دارد و از سمت شمال غربی به این شهر متصل می گردد.شهر چمستان در همسایگی شهرستان های آمل، نور و بلده است. چمستان به علت اینکه در زمین های جلگه خیز و کوه پایه ها قرار گرفته است دارای طبیعت سرسبزی می باشد. سراسر محیط شهر چمستان پوشیده از جنگل های کوچک و بزرگ است و همواره دو رود لاویح و وازرود از کنار آن عبور می کند.

جاهای دیدنی چمستان

 از جمله مهمترین و جذاب ترین مناطق دیدنی چمستان که چشم گردشگران را شیفته خود کرده است و نظر آن ها را به خود جلب کرده است می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

جنگل کپشل چمستان

 جنگل زیبای کپشل در فاصله 2ونیم کیلومتری مرکز شهر چمستان واقع شده است. پوشش گیاهی این جنگل از بلوط، توسکا، افرا ، لرک، انجیلی و ممرز تشکیل شده است. این جنگل تفریحی دارای چشمه های آب زیادی می باشد. رودخانه لاویج از کنار این جنگل زیبا گذر می کند. امکانات مناسبی برای گردشگران از جمله رستوران، آلاچیق، قهوه خانه، چشمه های آب معدنی، نماز خانه، محیط بازی کودکان در نظر گرفته شده است. از این جنگل زیبا می توان عسل های معروف لاویج را با خود سوغات به ارمغان برد. 

 دریاچه الیمالات

دریاچه الیمالات در دل جنگل واقع شده است. این دریاچه به نگین مازندران شهرت دارد. دریاچه الیمالات در قسمت جنوبی دو راهی که منتهی می شود به روستای کارگر کلا و در 8 کیلومتری مسیر شهرستان نور به چمستان واقع شده است. درختانی که اطراف این دریاچه می باشند تا نزدیک ساحل کشیده شده اند. و گویا این دریاچه را به آغوش دارند. دریاچه الیمالات در تمام فصول سال زیبایی منحصر به فرد خود را دارا است. در این دریاچه ماهی های قرمز زیادی وجود دارد، زیرا اکثر مردمی که در این منطقه زندگی می کنند ماهی های قرمز نوروزی خود را در این دریاچه رها می کنند. در دریاچه الیمالات ماهیانی مانند آمور و قزل آلا زندگی می کنند و این فرصت خوبی است برای کسانی که به ماهیگیری علاقه دارند. از جمله تفریحاتی که در این دریاچه فراهم گشته است قایق سواری و کمپینگ می باشد. در اطراف این دریاچه امکانات رفاهی از جمله آلاچیق، فروشگاه و رستوران وجود دارد.

 

دریاچه الیمالات و آبشار حرام او

 

آبشار حرام او

آبشار زیبا و پر آب حرام او در مسیر جاده چمستان به لاویج واقع گردیده است. نام این آبشار به خاطر سرازیر شدن آب از ارتفاعات سوردار و اینکه از قسمت پائین حرم امامزاده ای است که در آنجا دفن می باشد، (حرام) نام گذاری شده و در زبان طبری او به معنای آب است.  این آبشار 15 متر ارتفاع دارد و در کنار جاده است و دارای امکانات تفریحی می باشد. آب این آباشر از دل زمین بیرون می آید اما به علت ساخت جاده و تراشیدن سنگ های کوه اطراف آن ارتفاع این آبشار زیاد شده است. مردم این منطقه معتقدند که آب این آبشار خواص  درمانی دارد.

فیل سنگی

قطعه سنگ بزرگی که بر اثر فرسایش طبیعی و تاثیرات جوی آب و هوا به شکل فیل در آمده است در مرکز روستای لاویج واقع شده است که این قطعه سنگ به فیل سنگی نام گذاری کرده اند.حکایات زیادی در ارتباط با این قطعه سنگ که به فیل سنگی معروف است روایت شده از جمله اینکه مردم این روستا بر این باورند که امام حسن(ع) در گذشته به لاویج سفر کرده است و چون در آن زمان فیل خیلی بزرگی از هندوستان به این روستا آورده بودند و باعث ترس و وحشت مردم شده بود امام حسن (ع) به خاطر اینکه مردم صدمه نبینند و دچار ترس نشوند با عصای امامت خویش آن فیل را به سنگ تبدیل کرده است.
 اهالی روستا اعتقاد دارند که کسی نباید به این فیل سنگی آسیبی بزند و گرنه مورد هجوم مار و عقرب قرار می گیرد به هیمن علت این سنگواره کمتر مورد تخریب انسانی قرار گرفته است این فیل سنگی از آثار دیدنی لاویج در شهر چمستان می باشد. از دیگر مناطق دیدنی چمستان می توان به دریاچه اسپی کلا 3.9 کیلومتری چمستان، امامزاده حسن سازیک 5 کیلومتری چمستان، بهشت رضا شیرکلا 12.8 کیلومتری چمستان و همچنین به جنگل واز که یکی از مناطق قدیمی جنگل های هیرکانی است و از مناطق بکر ایران محسوب می شود اشاره کرد.

بهترین روستاهای چمستان

 شهر چمستان دارای روستاهای متعددی می باشد که هرکدام به نوبه خود جذابیت و زیبایی خاص خود را دارا هستند. از جمله این روستاها می توان به روستاهای ذیل اشاره نمود:

 

روستای  گزنا سرا و لاویج چمستان

 

 روستای گزنا سرا

 گزنا سرا از روستاهای زیبای چمستان می باشد که بخاطر سرد بودن و ییلاقی بودن آن افراد زیادی در تابستان به آنجا می روند. نام گذاری این روستا از دو واژه گزنا و سرا است. گزنا یا همان گزنه گیاهی است که دارای خار زیاد می باشد و تماس آن با پوست موجب  سوزش زیادی است  و سرا هم به معنای خانه می باشد.در این روستا گیاه گزنه رشد و نمو دارد و این نام گذاری به همین دلیل می باشد. این روستا دارای مناطق بکر زیادی می باشد. جنگل پنسا، اتراجار، چمازچال از مناطق جنگلی و گیاهی این روستا هستند که قدمت بسیاری دارند. از چشمه های معروف این منطقه میتوان از قلقلک چشمه نام برد. قله مرتفع گنج کول و مبره آقا بالاشاه از زیبایی ها و مکانهای جذاب گزناسرا است.

روستای لاویج

 این روستا در 25 کیلومتری جنوب چمستان قرار دارد که از روستاهای کوهستانی و مهم نور و شهرچمستان است. روستای لاویج در نزدیکی شهر نور و پارک جنگلی کپشل واقع شده است. این روستا به دلیل وجود چشمه های آب گرمی که در خود دارد معروف گشته است. در فرهنگ ایران از چشمه های آب گرم  خواص درمانی بالایی دارند و این روستا همه ساله شاهد تعداد زیادی از گردشگران و مسافران برای استفاده از خواص چشمه های آب گرم می باشد. در این روستا امکانات رفاهی، اقامتی و استفاده از آب معدنی فراهم گردیده است. مردم این روستا بسیار مهمان نواز هستند و محصولات زیادی از جمله عسل لاویج را تولید می کنند. فیل سنگی در این روستا واقع شده است.

روستای آهو دشت

فاصله این روستا تا شهر چمستان 3کیلومتر است و در دهستان ناتل رستاق واقع شده است. آهو دشت از روستاهای زیبا و سر سبز چمستان می باشد. پوشش گیاهی گسترده از جمله نقاط مثبت این منطقه در مازندران است. این روستا همانطور که نامش پیدا است محل سکونت آهوان بسیاری بوده است. بقعه آقا شاه بالو که بنایی آجری با گنبدی مخروطی است واقع در این روستا است.

بهترین زمان سفر به چمستان

 به دلیل آب هوای خنک و ییلاقی چمستان برای سفر به این شهر زیبا بهترین زمان در فصل بهار و تابستان می باشد.

چطور به چمستان برویم؟

اگر از تهران به سوی چمستان می رویم از جاده هراز به آمل حرکت می کنیم. قبل از اینکه به آمل برسیم نزدیک به هلومسر، تقاطعی می باشد که باید از سمت راست حرکت و به جاده امامزاده عبدالله وارد شد. تقریبا 26کیلومتر و مدت 30دقیقه رانندگی فاصله هلومسر تا چمستان می باشد.

فاصله تهران تا چمستان 

فاصله تهران تا چمستان 180 کیلومتر می باشد.

 فاصله نور تا چمستان

چمستان در 15 کیلومتری شهر نور واقع گردیده است.

نقشه چمستان

در ادامه نقشه چمستان را به شما نشان می دهیم.

 

 نقشه چمستان
 

تاکنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
امتیاز 4.3 از 5 | از 100 کاربر