جزیره سیری

زمان مطالعه: 3 دقیقه
بروزرسانی: 1402/12/13
بازدید: 5230
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

جزیره سیری، جزیره ای ذوزنقه شکل، از جنس مرجان واقع در خلیج فارس می‌باشد که بالاتر از جزیره ابوموسی  و با فاصله ۲۷ کیلومتر از غرب آن قرار گرفته است. این جزیره با مساحتی حدود ۱۷کیلومتر از شهر دبی کشور امارات، ۹۹ کیلومتر فاصله دارد. نام این جزیره به فارسی راز بوده؛ اما ساکنان عرب این منطقه این جزیره را سری می‌خواندند، به همین دلیل همه این جزیره را به اسم سری می‌شناختند و کمی بعد اسم آن به سیری تبدیل می‌شود. جزیره سیری در زمان محمدرضا شاه به ایران تعلق گرفته و امروزه بزرگ‌ترین منبع نفت ایران می‌باشد که به همین دلیل افرادی نظامی و افرادی که بر روی سکوهای نفتی کار می‌کنند در این جزیره سکونت دارند. در این جزیره که بزرگ‌ترین منبع نفت ایران می‌باشد، ۵ میدان نفتی از جمله سیوند، دنا، نصرت، اسفند و الوند وجود دارد. این جزیره بسیار هموار بوده و از تپه و ارتفاعات ب خوردار نمی‌باشد؛ بالاترین ارتفاع جزیره سیری ۲۴ متر از سطح دریاست. با ما همراه باشید تا در ادامه با این جزیره بسیار مهم ایران بیش‌تر آشنا شوید. 

 

جزیره سیری

 

سیری، جزیره ای که ورود زنان به آن ممنوع است

جزیره سیری بزرگ‌ترین منبع نفت ایران می‌باشد که برای اولین بار در سال ۱۳۵۵ در آن نفت کشف شده و توسط شرکت نفتی سوفیران استخراج شده است، اکنون از این این جزیره روزانه حدود ۱۰۵ هزار بشکه نفت استخراج می‌شود، به همین دلیل این جزیره از نظر اقتصادی برای کشور بسیار مهم می‌باشد؛ اما با این وجود یک سری معایبی هم دارد از جمله اینکه این جزیره دارای آب وهوایی نامناسب و بسیار گرم با رطوبت بالا بوده، که این امر سبب می‌شود در جزیره فقط کارکنان سکوهای نفتی و افراد نظامی سکونت داشته باشند. شرایط جوی این جزیره به صورتی است که سکونت زنان و کودکان در آن امکان پذیر نمی‌باشد، به همین دلیل در این جزیره هیچ خانواده ای سکونت ندارند. به دلایل بالا به طور کلی به جز تعطیلات عید نوروز ورود زنان به طور رسمی به این جزیره ممنوع است. جالب است بدانید که امروزه در این جزیره هیچ فرد بومی نیز مشاهده نمی‌شود، همچنین حتی برخی مردها هم نمی‌توانند شرایط جوی، رطوبت بالای این جزیره و تبعات وجود شرکت های نفت متعدد در این منطقه را تحمل کنند. افرادی که در این جزیره برای کار سکونت دارند فکر می‌کنند که خود را به تبعیدی خود خواسته محکوم کرده اند. 

در اطراف سیری چه جزایری وجود دارد

جزیره سیری در ۷۲ کیلومتری بندر لنگه و حدود ۱۵۲ مایل دریایی بندرعباس قرار گرفته است. از جزایر نزدیک به جزیره سیری می‌توان به جزیره فارور کوچک با ۲۶ کیلومتر فاصله، جزیره ابوموسی با ۲۷ کیلومتر فاصله، جزیره فارور بزرگ با ۴۳ کیلومتر فاصله، جزیره کیش با ۸۷ کیلومتر فاصله، جزیره لنگه با ۸۹ کیلومتر فاصله و جزیره قشم با ۲۰۱ کیلومتر فاصله اشاره کرد؛ اما در میان همه این جزایر نزدیک به جزیره سیری، از جزیره ابوموسی و فارور کوچک گردشگران بیش‌تری برای بازدید از این جزیره به آن مراجعه می‌کنند.

امکانات رفاهی جزیره سیری

جزیره سیری یک جزیره مرجانی بسیار زیباست، که سواحلی بسیار بکر و دوست داشتنی دارد؛ اما این جزیره، جزیره ای توریستی نیست! همانطور که در مطالب بالا گفتیم این جزیره بزرگ‌ترین منبع نفت ایران بوده و جزیره ای صنعتی _ نظامی محسوب می‌شود، از این رو این رو جزیره سیری دارای امکانات رفاهی _ توریستی مثل سایر جزایر خلیج فارس نمی‌باشد. یکی دیگر از دلایل توریستی نبودن این جزیره ممنوع بودن ورود زنان است که باعث می‌شود افراد نتوانند به صورت خانوادگی به آن سفر کنند و همچنین به دلیل آب و هوای نامناسب آن، این جزیره را زیاد گزینه مناسبی برای توریست ها نمی‌دانند.

 

امکانات رفاهی جزیره سیری

 

آب و هوای جزیره سیری

جزیره سیری هم مانند دیگر جزایر خلیج فارس، جزیره ای گرمسیر می‌باشد، همانطور که پیش‌تر گفتیم این جزیره دارای آب و هوای گرم و مرطوب است، در تابستان گرمای هوا به بالای ۴۰ درجه سانتی گراد و رطوبت هوا به بالای ۵۰ درصد می‌رسد. جزیره سیری در فصل های بهار، تابستان و پائیز اصلا آب وهوای مناسبی ندارد و تحمل  رطوبت هوای بالای آن برای زنان و کودکان سخت خواهد بود. اگرمی‌خواهید از این جزیره دیدن کنید بهتر است فصل زمستان را انتخاب کنید، زیرا در فصل زمستان جزیره سیری بر خلاف بقیه مناطق که درگیر سرما هستند، آب و هوایی مناسب و معتدل دارد؛ اما این امر به این معنا نیست که در زمستان خبری از شرجی بودن جو جزیره نمی‌باشد؛ بلکه این جزیره در زمستان هم آب و هوایی شرجی دارد ولی رطوبت هوا نسبت به دیگر فصل ها کمتر می‌باشد.

اطلاعات پرواز جزیره سیری

جزیره سیری دارای فرودگاهی کوچک است، این فرودگاه عمومی بوده و برای افرادی که می‌خواهند به این جزیره سفر کنند نیز قابل دسترسی است. از شرکت های هواپیمایی موجود در این جزیره می‌توان به شرکت هواپیمایی کاسپین به مقصد شیراز و لامرد، شرکت هواپیمایی آسمان به مقصد شیراز و شرکت هواپیمایی کارون به مقصد شیراز اشاره کرد.

چطور به جزیره سیری برویم 

برای سفر به این جزیره زیبا و مهم باید این نکته را در نظر بگیرید که ورود زنان به این جزیره به جز در ایام تعطیلات نوروز ممنوع است، پس برای سفر خانوادگی به این جزیره باید در ایام تعطیلات نوروز به آن سفر کنید؛ اما اگر آقا هستید و به تنهایی می‌خواهید سفر کنید، بهتر است که در فصل زمستان جزیره سیری را برای سفر انتخاب کنید، زیرا همانطور که پیش‌تر گفتیم در این فصل هوای جزیره مناسب تر می‌باشد. برای سفر به این جزیره اگر امکان بازدید از جزیره ابوموسی یا فارور کوچک را دارید، اول به جزایر سفر کرده و بعد از آنجا از طریق دریا به این جزیره بیایید، کلا یک روز زمان برای بازدید از تمام جزیره سیری زمان لازم است؛ اما اگر زمان ندارید می‌توانید از طریق بندر لنگه به این جزیره سفر کنید. البته لازم به ذکر است که شما می‌توانید از همه جزایر نزدیک به جزیره سیری به این جزیره سفر کنید. 

فاصله جزیره سیری تا کیش

یکی از جزایر نزدیک به جزیره سیری، جزیره زیبای کیش می‌باشد. فاصله دریایی جزیره کیش تا جزیره سیری ۸۷ کیلومتر بوده و برای دسترسی به جزیره کیش از این جزیره می‌توان از راه دریایی استفاده کرد.
 

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
بیشتر بخوانید
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
بیشتر بخوانید
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
امتیاز 3.9 از 5 | از 100 کاربر