جزیره آکدامار

زمان مطالعه: 2 دقیقه
بروزرسانی: 1402/12/08
بازدید: 5225
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

جزیره آکدامار جایی دل انگیز و عاشقانه برای افراد جوان است و به همین دلیل سالانه گردشگران فراوانی را مخصوصا از بین ایرانیان و عکاسان جذب خود می‌کند و به دلیل نزدیکی آن به مرز ایران موقعیتی بسیار جذاب و دیدنی برای ایرانیان شده است.جزیره آکدامار دارای جاذبه های توریستی فراوانی از جمله کلیسایی به نام صلیب مقدس، دریاچه وان، صخره های آهکی جذاب و ساحل دل انگیزی است که باعث شده مقصد دلربایی برای عاشقان و توریست ها از جمله ایرانیان باشد.بسیاری از افراد نام این جزیره  را، جزیره مهربانی یا جزیره عشق نام گذاری کرده اند. به دلیل تاریخچه نامگذاری جزیره آکدامار که ما در این مقاله، در ادامه درباره آن صحبت خواهیم کرد.

جزیره آکدامار (آختامار) کجاست؟

جزیره آکدامار یا همان آختامار ، از نظر موقعیت جغرافیایی در حدود ۵۰  کیلومتری از دریاچه زیبا وان واقع شده است. و در فاصله ۳ کیلومتری از آن ساحل دلربا و دل انگیزی وجود دارد . که گردشگران فراوان را به جزیره آکدامار جذب می کند.  و در قسمت غربی جزیره می توانید صخره های آهکی خاکستری را مشاهده کنید. که ارتفاع آن ها ۸۰ متر بالاتر از دریاچه وان قرار گرفته است. و به دلیل این صخره ها گردشگرانی که قصد دارند به این جزیره سفر کنند از کفش کوهنوردی باید استفاده کنند. و در سمت شرقی جزیره چشمه آب گوارایی وجود دارد.

جزیره-آکدامار وان

وسعت جزیره آکدامار ترکیه

وسعت جزیره آکدامار در ترکیه ۷۰۰۰۰متر مربع می باشد. زیره آکدامار در ترکیه بهترین و دلرباترین جزیره موجود در دریاچه وان نسبت به سایر جزیره هایی است  که در این دریاچه قرار دارند
این جزیره به دلیل نزدیکی دریاچه وان به مرزهای ایران ، نزدیک ترین مقصد گردشگران ایرانیان به حساب می آید.

هزینه بازدید از جزیره آکدامار در ترکیه

برای رفتن به جزیره آکدامار باید از کشتی های مسافربری و یا قایق های تندرو استفاده کنید.که برای این کار باید به یکی از مرزهای غربی ایران مراجعه کرده و با راه زمینی یا دریایی را انتخاب کنید. که اگر راه زمینی را انتخاب کنید به وسیله یک تور زمینی قیمت 570 لیر  باید خرج کنید. ولی اگر بخواهید از راه دریا به جزیره آختامار سفر کنید باید ۱۵ تا ۲۰ لیر ترکیه هزینه باید پرداخت کنید و بعد اگر قصد داشتید از کلیسا تاریخی در شهر وان ترکیه دیدن کنید برای هر نفر باید ۱۸ لیر حدوداً پرداخت کنید .اما خبر خوب اینکه از کودکان برای بازدید از این کلیسا هزینه ای دریافت نمی شود.و هزینه تور جزیره آکدامار حدودا ۶۰ لیر می باشد .پس می توان گفت به طور تقریبی هر فرد  با داشتن حدود 690 لیر  می تواند  از جزیره آکدامار به همراه جاذبه های دیدنی  شهر وان ترکیه و خود دریاچه وان و کلیسایی که در شهر وان ترکیه وجود دارد دیدن کند.

جاذبه های اطراف جزیره آکدامار در ترکیه

جزیره آکدامار در ترکیه دارای جاذبه های فراوان و دل انگیزی هست که باعث شده گردشگران فراوانی را به خود جذب کند.

کلیسا صلیب مقدس وان

این کلیسا  که در جزیره آکدامار واقع شده است و سابقه تاریخی آن به زمان ۹۱۵ تا ۹۲۱ میلادی مربوط می شود.این بناتاریخی  به وسیله یک کشیش ارمنی به نام مانوئل و با فرمان گاگیک یکم پادشاه وقت آن زمان در قرن ۹۱۵ تا ۹۲۱ میلادی  با هدف نگهداری صلیبی که در قرن هفتم پس از به سرقت بردن آن از قدس به ایران منتقل شده و سپس  به این جزیره  آورده شده است ، بنا شده است .

نمایشگاه عکاسی داخل کلیسا

علاوه بر اینکه خود شما می توانید از داخل این کلیسا عکس بگیرید می توانید از عکس های عکاس معروف ترکیه ای  به نام عزت کریبار که از جاهای مختلف داخل کلیسا عکس گرفته نیز دیدن کنید.

عینک واقعیت مجازی

در این کلیسا برای اینکه شما دقیق تر به جزئیات این جزیره نگاه کنید یک عینک واقعیت مجازی قرار داده شده است که به وسیله آن می توانید جزئیات جذاب و دقیقی را از دریاچه و کلیسا و خود جزیره آکدامار را ببینید.

البته جزیره آکدامار زیبایی خاصی در فصل بهار دارد به دلیل پرنده های زیبای سفید رنگی که منظره جذابی به این جزیره در فصل بهار می دهد ، و همچنین طراوت زیبایی که با رویش  گل ها و گیاهان به این جزیره داده می شود. و باعث شده که این جزیره  گردشگران را ساعت ها مجذوب خود کند. ولی البته باید گفت که در این جزیره کسی زندگی نمی کند ، و فقط به عنوان یک مقصد توریستی به حساب می آید. به دلیل قرار گرفتن این جزیره در دومین دریاچه بزرگ خاورمیانه، یعنی دریاچه وان ترکیه باعث شده که این جزیره به جزیره آرامش بخش برای بسیاری از گردشگران تبدیل شود.

کلیسای-صلیب-مقدس

دسترسی به جزیره آکدامار وان

برای رفتن به جزیره آکدامار باید از طریق کشتی های مسافربری و یا قایق های تندرو استفاده کنید . و به  این صورت که اول  خود را با ماشین به اسکله ساحلی  دریاچه وان رسانده و بعد به وسیله قایق های تندرو که در دریاچه وان  قرار دارند خود را به جزیره آکدامار برسانید . و البته از مناظر زیبا سر راهتان نهایت لذت و آرامش را به این وسیله ببرید.  ساعت رفت این قایق ها به سمت جزیره از اسکله دریاچه وان در روز شامل ۱۰:۳۰ ,۱۳:۰۰ و ۱۶:۳۰ می باشد.

نحوه رسیدن به شهر وان ترکیه

می توانید به وسیله قطار یا اتوبوس یا حتی هواپیما اقدام کنید.  اگر هواپیما را انتخاب کردید باید گفت که پرواز های کمی از ایران به این شهر صورت می گیرد پس بهتر است ابتدا خود را به شهر استانبول در ترکیه رسانده و بعد از آنجا با هواپیما به شهر وان بروید.و اگر قطار را انتخاب کنید ، باید بدانید که فقط دو روز در هفته قطار تبریز به وان می رود که البته معطلی هایی نیز دارد . پس پیشنهاد ما این است که بهترین راه برای رفتن به شهر وان استفاده از خودروشخصی یا اتوبوس است . و بعد با قایق به سمت جزیره آکدامار سفر کنید.  البته لازم به ذکر است که برای رفتن با خودرو شخصی سه مرز رازی در شهر خوی تبریز ، مرز سرو در ارومیه و مرز بازرگان را باید انتخاب کنید.
که مرز رازی کوتاه ترین راه است ولی در ساعات ۹ صبح تا ۵ عصر فقط باز است.مرز سرو ولی در تمام شبانه روز باز است.و مرز بازرگان که نسبت به سایرین دورتر است مسیری ترانزیتی بوده که آن هیچ محدودیت زمانی ندارد.و در آخر لازم به ذکر است که حتما باید پلاک خودرو شما ، پلاک بین المللی باشد یا به اصطلاح کاپورتاژ شده باشد وگرنه اجازه خروج از هیچ کدام از این مرزها را ندارید.پس اگر پلاک ماشین شما فقط مال ایران است با آن تا یک از مرزهای گفته شده رفته و سپس با خودروهایی که پلاک بین المللی دارند سفر کنید.و یا در نهایت با یکی از تور های گردشگری وان می توانید به جزیره آکدامار سفر کنید.

ساحل وان - زیباترین ساحل شهر وان

تاریخچه جذاب از کلیسا صلیب مقدس در جزیره آکدامار

پادشگاه وقت آن زمان گاگیک یکم زمانی که اعلام استقلال کرد جزیره آکدامار را به عنوان مرکز حکومت مذهبی  خود در نظر گرفت. به این دلیل دستور داد که معمار مانوئل که معمار معروف آن زمان بود کاخ های فراوانی را در این جزیره درست کند و بعد در کنار آن هم کلیسا صلیب مقدس را نیز بنا کرد.به دلیل جنگ های فراوانی که در آن زمان در این جزیره رخ داده و بالا آمدن سطح دریاچه وان تمام کاخ ها و روستاها تخریب شده اند و چون کلیسایی که در شهر وان ترکیه وجود دارد از همگی کاخ ها و روستا ها ارتفاع بلندتری داشته از آن روزگار باقی مانده است.

کلیسای-صلیب-مقدس آکدامار

در قرن سیزدهم و هجدهم میلادی کلیسایی که در شهر وان ترکیه قرار دارد . به عنوان مرکز علمی بوده و راهبان بسیاری را به خود جذب کرده بود. در زمان جنگ با مغول ها و بعد از آن، آمدن قوم آق قویونلو ها و قراقویونلو ها به جزیره آکدامار و همچنین جنگ های وحشتناک میان ایران و عثمانی به این کلیسا صدمه های فراوانی وارد شد. اما به دلیل اهمیت این مکان مقدس بازسازی شده است.
در سال ۱۹۱۵ میلادی عثمانی ها، ارامنه ها و کشیشان ارامنه را قتل عام  کردند و کتاب های دست نویس آن ها را به دریاچه وان ریخته  و اموال آن ها را به تاراج بردند.  در سال ۱۹۶۰ میلادی نیز ارتش ترکیه قصد داشت با مواد منفجره این کلیسا را نابود کند که یاشار کمال مانع از این کار شد . در سال ۱۹۸۰ میلادی بین ترکیه و کردها درگیری رخ داد به این دلیل جزیره آکدامار در آن زمان به پادگان نظامی تبدیل شد. و به کلیسا صلیب مقدس ، خسارت های  زیادی وارد شد . ولی سرانجام این جزیره از نیروهای نظامی خالی شد و به جای آن به یک مقصد گردشگری مذهبی و تاریخی تبدیل شد.  البته لازم به ذکر است که در سال ۲۰۰۴ میلادی دولت وقت ترکیه به فکر ایجاد امکاناتی نظیر ساخت اسکله و قایق برای توریست ها شد.

بازسازی کلیسا آختامار وان

در سال ۲۰۰۷ میلادی در ۲۹مارس معادل با ۹ فروردین ۱۳۶۸ خورشیدی این کلیسا را دولت ترکیه به موزه آک دامار به معنای موزه دولتی تبدیل کرد،  اما ارمنیان با این موضوع مخالف بودند و می گفتند که دولت ترکیه به آن ها اجازه دهد تا مراسم مذهبی در اینجا برگزار شودو با موزه شدن آن مخالف بودند .در ۳ سال بعد که نخستین مراسم مذهبی انجام شد.  ارامنه به اتفاق آرا دنبال نصب صلیب بر روی آن کلیسا بودند که دولت ترکیه در ۲ اکتبر همان سال این کار را عملی کرد و دیگر الان بر روی کلیسا آکدامار در جزیره آکدامار صلیب نصب شده است.و سالانه گردشگران فراوانی را برای دیدن این کلیسا ۱۱۰۰ ساله قرون وسطایی به خود جذب می کند.

جاهای دیدنی وان - برای سفر به وان با جاهای دیدنیش آشنا شو

دلیل نامگذاری این جزیره به نام آکدامار یا به زبان ترکی استانبولی آختامار

یکی دیگر از دلایلی که گردشگران به این جزیره سفر می کنند،  قصه ی عاشقانه یا افسانه ای هست . که دلیل نامگذاری این جزیره هم به این موضوع بر می گردد.  که ما قصد داریم در ادامه درباره آن صحبت کنیم.داستان نامگذاری این جزیره مربوط می شود به به دختر شاه آن زمان به نام تامارا که عاشق یک پسر رعیت شده بود برای دیدن هم دیگر  دختر شاه در شب ها که تاریکی همه جا را فراگرفته بود . با فانوس نور انداخته،  و به این وسیله آن پسر رعیت راه را پیدا می کرد ، و به سمت این جزیره که دختر شاه در آن بود شنا می کرد .  و همین اتفاق به طور متوالی رخ می داد بین شاهزاده خانم تامارا و پسر رعیت ، تا اینکه سرانجام شاه موضوع را می فهمد.  و فانوسی که تامارا دخترش برای آن پسر رعیت می انداخت تا راه را پیدا کند را می شکند. در  نتیجه پسرک رعیت راه را گم کرده و آخرین حرفی که بر زبان او جاری می شود گفتن نام آن شاهزاده خانم بود ، یعنی می گوید آی تامارا ، به معنای ای تامارا و بر این اساس آی تامارا به آختامار تبدیل شده و ما الان این جزیره را به نام جزیره آکدامار می شناسیم.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید! جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بیشتر بخوانید
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
عجیب ترین قوانین هواپیمایی که از وجود آن‌‌ها بی خبرید!
عجیب ترین قوانین هواپیمایی که از وجود آن‌‌ها بی خبرید!
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
بیشتر بخوانید
امتیاز 4 از 5 | از 100 کاربر