دشت شیمبار

زمان مطالعه: 3 دقیقه
بروزرسانی: 1402/12/15
بازدید: 5032
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

همیشه فصل تابستان با آغاز مسافرت ها همراه است. بعضی به دید و بازدید اقوام می روند و بعضی دیگر به آغوش طبیعت. یکی از بهترین جاذبه های طبیعی ایران، شیرین بهار یا دشت شیمبار می باشد. این دشت در 100 کیلومتری مسجد سلیمان به شهر کرد و در مرز بین استان چهار محال بختیاری و خوزستان قرار دارد و بخشی از مسیر کوچ عشایر می باشد. از این رو می توان به آن دشت شیمبار شهرکرد نیز گفت. اگر از علاقه مندان طبیعت هستید، دشت شیمبار بهشت شما است. شیرین بهار تمام زیبایی های طبیعت را در خود جای داده و برای هر سلیقه ای چیزی برای ارائه دارد. از کوه های مرتفع گرفته تا آبشار های زیبا و جنگل های بلوط. در ادامه بیشتر با نگین سبز استان خوزستان آشنا می شویم.

دشت شیمبار یا شیرین بهار

به لطف رودخانه های پر آبی همچون دز و کارون، استان خوزستان جلگه های حاصلخیز زیادی دارد. یکی از زیبا ترین جلگه های استان خوزستان، دشت شیمبار یا شیرین بهار است. این دشت از کوه های مرتفع، جنگل های بلوط، آبشار های زیبا و چشمه های پر آب تشکیل شده و در صد کیلومتری جاده مسجد سلیمان به شهر کرد و 225 کیلومتری شهر اهواز قرار دارد. شیرین بهار مسیر بخشی از مسیر کوچ عشایر از مناطق گرمسیر خوزستان به سوی کوهرنگ و زرد کوه و مناطق سردسیری در چهارمحال و بختیاری می باشد.

 

دشت شیمبار یا شیرین بهار

 

چرا نام این منطقه شیمبار است؟

عده ای بر این باور اند که نام اصلی این منطقه شیرین بهار بوده و در گذر زمان این نام به شیمبار تغییر پیدا کرده است. گروهی دیگر معتقد اند به دلیل اینکه این منطقه در گذشته تعداد زیادی خرس، گرگ و پلنگ داشته برای گذران شب خطرناک بوده  و «شوم+بار» نامیده می شده است. «شوم+بار» به معنی مکانی که برای بار گذاشتن و گذراندن شب، شوم و خطرناک است، می باشد.

قومیت مردمان منطقه شیمبار

مردمان منطقه شیمبار از سه قومیت لر، لک و بختیاری تشکیل شده اند. این مردمان سالیان سال در دشت شیمبار زندگی کرده و به دامداری و کشاورزی پرداخته اند.

طبیعت منطقه شیمبار

منطقه شیمبار از نظر طبیعت بسیار غنی می باشد. وجود کوهستان در کنار جنگل و چشمه، این منطقه را زیست بوم بسیاری از جانوران و گیاهان کرده است. در قلب شیرین بهار تالاب عظیمی به وسعت 2 هزار هکتار وجود دارد که استراحتگاه پرندگان مهاجری همچون حواصیل، چنگر و کشیم می باشد و از این جهت بسیار ارزشمند است. سرتاسر سطح تالاب با درختان ودرختچه های بومی منطقه پوشیده شده و فضایی دل انگیز ایجاد کرده است. آب این تالاب وسیع توسط چشمه هایی که از کوه های کینو، تار و للر منشاء می گیرد، تامین می شود. آب این چشمه ها پس از پر کردن تالاب مسیر خود را به سمت سد شهید عباس پور ادامه می دهند. دور تا دور دشت شیمبار توسط کوه های دِلا، قلندرون، دمه و چال‌منار احاطه شده و به همین دلیل کوهنوردان زیبادی را به خود جذب می کند.

جاذبه های گردشگری دشت شیمبار

جاذبه های گردشگری شیرین بهار به دو بخش طبیعی و تاریخی تقسیم بندی می شود. بخش طبیعی از جنگل های بلوط، آبشار ها، چشمه ها، کوه های مرتفع و تالاب تشکیل شده است؛ در مقابل بخش تاریخی هم دیدنی های جذابی برای ارائه دارد. در چندین نقطه از تنگ سوسن و سرخاب ، تنگ سنان و تنگ سرد آسیاب‌های آبی باستانی وجود دارد که تا بیست سال پیش از آن ها استفاده می شد؛ اما این آسیا های آبی قدیمی ترین اثر تاریخی دشت شیمبار به حساب نمی آیند. قدیمی ترین اثر تاریخی دشت شیمبار به دوره ساسانی باز می گردد. این اثر پلی به نام نگین است که در اصل راه خروجی شیرین بهار به حساب می آید. وظیفه این پل ماندگاری، کنترل آب خروجی و جلوگیری از آب گرفتگی زمین های اطراف در اثر باران های لحظه ای و سیل آسا می باشد و از این نظر اهمیت بالایی دارد. علاوه بر این ها در این منطقه نقش برجسته هایی با نام های «تنگ بتا» و «تنگ سنان» وجود دارد که از تمدن مردمان دشت شیمبار خبر می دهد. این سنگ نگاره ها به دوره اشکانیان مربوط می باشد. در شیرین بهار گورستانی قدیمی از ایل بختیاری وجود دارد که دو شیر سنگی به عنوان نماد آن شناخته می شوند.

 

طبیعت شیمبار

 

پوشش گیاهی و جانوری دشت شیمبار

جنگل های دشت شیمبار از درختان بلوط، بادام کوهی، انار، انگور، توت وحشی، ارزن، بنه (پسته ی کوهی) و جاز تشکیل شده و بسیار غنی می باشند. به طورکلی پوشش گیاهی شیرین بهار به سه بخش تقسیم بندی می شود. بخش اول مربوط به درختان کوهستانی می باشد که از درختان بلوط تشکیل می شود. بخش دوم را درختان شط شیمبار در بر می گیرند که بیشتر آن ها جاز هستند. بخش آخر متعلق به درختچه های متراکم دشت می باشد که شدت تراکم آن ها بسیار چشمگیر است. این پوشش غنی گیاهی زیستگاهی عظیم برای حیوانات به وجود آورده است که از میان آن ها می توان به کل و بز، کبک، خرس، سنجاب ایرانی، تیهو، گرگ، گراز، پلنگ، خرس قهوه‌ای، خرگوش، گربه وحشی، کفتار، انواع خفاش، شغال، تشی و قوچ وحشی اشاره کرد. تالاب شیمبار منزلگاه پرندگانی چون چَنگَر، پِلیکان، مرغ دریایی و چِلچِله شده است. این حیوانات که برخی از آن ها در خطر انقراض هستند، با انتخاب شیرین بهار به عنوان زیستگاه خود، اهمیت این دشت را دو چندان کرده اند.

اقامت در شیمبار

اگر قصد گذران شب را در دشت شیمبار دارید، روستای نگین شیمبار یکی از گزینه های شما برای اقامت است. این روستا از توابع شهرستان اندیکای خوزستان می باشد و در نزدیکی تالاب قرار دارد. در زمین 5000 متر مربعی این روستا 10 سوئیت بنا شده و جمعا گنجایش 50 نفر را دارد. فضای اطرف سوئیت ها دارای میز و نیمکت می باشد که نشستن و گوش سپردن به صدای تالاب و پرندگان آن را ممکن ساخته و خاطره ای زیبا برای شما رقم خواهد زد. هر سوئیت امکاناتی نظیر آشپزخانه، اتاق خواب، پذیرایی، سرویس بهداشتی و حمام دارد. علاوه بر این اقامتگاه می توان هتل هایی از اهواز یا شهرکرد را رزرو کرد. هتل هایی همچون هتل پارس اهواز، هتل پرشیا اهواز و هتل نادری اهواز یا هتل آزادی، هتل جهانگردی، هتل دامون، هتل دیبا شهر کرد. 

بهترین زمان برای سفر به دشت شیمبار

به دلیل قرار داشتن منطقه شیمبار در جنوب کشورمان در فصول بهار و تابستان هوای این مناطق گرم و شرجی خواهد بود؛ در نتیجه بهترین فصل برای سفر به این طبیعت جذاب، فصل پاییز می باشد. موقعیت جغرافیایی نگین سبز خوزستان در ۳۲ درجه و “۱۰ ۹ تا “۵۵ ۳۹ و ۳۲ درجه عرض شمالی و “۳۳ ۳۰ ۴۹ تا “۰۰ ۴۴ ۴۹ درجه طول شرقی قرار دارد. شیرین بهار در امتداد رشته کوه زاگرس خوزستان قرار داشته و یخچال های طبیعی نیز ذر آن دیده می شود. دشت شیمبار در تاریخ ۱۵/ ۱۰/۱۳۸۷ با شماره 82 توسط شورای عالی محیط زیست به عنوان منطقه حفاظت شده ثبت شده است.

 

بهترین زمان سفر به شیمبار

 

دسترسی به دشت شیمبار خوزستان

بهترین مسیری که می توانم به شما پیشنهاد کنیم مسیر مسجد سلیمان به شهر کرد است که به تازگی احداث شده و آسفالت می باشد. در منطقه شیمبار مسیر های دسترسی به روستا ها شنی است. اگر به دیدن طبیعت زنده و حیوانات علاقه مندید بهتر است از مسیر های فرعی استفاده کنید. یکی دیگر از مسیر های مناسب این منطقه مسیر اندیکا به بازفت است که فقط بخشی از آن شنی بوده و باقی مسیر آسفالت است.

عکس های دشت شیمبا

در ادامه عکس هایی از دشت شیمبا را به شما نشان می دهیم.

 

عکس دشت شیمبار

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
بیشتر بخوانید
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
10 مورد از قوانین عجیب مهمانداران هواپیما
10 مورد از قوانین عجیب مهمانداران هواپیما
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.8 از 5 | از 100 کاربر