جاهای دیدنی یاسوج

زمان مطالعه: دقیقه
بروزرسانی: 1400/05/02
بازدید: 3056
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

شهر زیبای یاسوج، مرکز استان کهگیلویه و بویر احمد، واقع در جنوب غربی کشور است‌.این شهر، در میان جنگل های بلوط، و از شهرهای سردسیر و پر بارش ایران است و به همین دلیل منابع آبی زیادی در آن وجود دارد. شهر یاسوج، به دلیل طبیعت بکر و مناظر کم نظیر، چشمه ها، آبشار های فراوان، مراتع و دریاچه های بسیار زیبا، به پایتخت طبیعت ایران مشهور شده است.آثار تاریخی به جا مانده، با قدمتی چندین هزارساله، بیانگر پیشینه پربار این شهر هستند.طبق اکتشافات انجام شده، نشان می دهد که این شهر، محل تولد پادشاهان هخامنشی، و مهد شکل گیری این امپراتوری بزرگ بوده است همچنین این شهر، ییلاق پر اهمیت دوره عیلامیان نیز بوده است. تابستان های این شهر، آب و هوای معتدل و دلپذیری دارد که به همین، گردشگران زیادی از سراسر ایران، برای گذراندن تعطیلات خود، به دامان طبیعت بکر و زیبای یاسوج، پناه می برند.جاذبه های طبیعی و گردشگری این شهر، زیاد هستند.در این مقاله قصد داریم تا شما را با چند نمونه از آثار گردشگری بی نظیر یاسوج آشنا کنیم.

 

جاهای دیدنی یاسوج

 

تنگه تامرادی

تنگه تامرادی، بهشت آبشارهای ایران، در فاصله ۴۵کیلومتری از شهر یاسوج  و در مسیر جاده یاسوج به گچساران قرار دارد.این تنگه از مکان های پرطرفدار و تفریحی این شهر محسوب میشود که ۲۰ آبشار زیبا را در دل خود جای داده است. در ورودی این تنگه، روستای حسین آباد واقع شده که در این روستا، مقبره ای مربوط به دوران هخامنشیان قرار گرفته که نشان دهنده قدمت تاریخی این منطقه می باشد.گفته می شود این تنگه، منطقه ای است که آریوبرزن، سردار شجاع ایرانی، در دوران هخامنشی، با لشکر اسکندر مقدونی مقابله کرده است. جاذبه های اصلی این تنگه، چهار آبشار به طول ۸ تا ۱۵ متر هستند، که بلند ترین آن ها، ۵۰ متر ارتفاع دارد.علاوه بر این آبشار ها، غارهایی در این منطقه وجود دارد که آب از دل آن ها عبور می کند و قطره قطره از دیواره های آن می چکد. در کنار این غارها، حوضچه هایی قرار گرفته، که زیبایی این منطقه را چشمگیر تر کرده است. این تنگه زیبا، با کوه های زرآور و ساورز احاطه شده و در ارتفاع ۱۴۰۰متری از سطح دریا قرار دارد.در این منطقه، گونه های گیاهی و جانوری منحصر به فردی، از جمله خرس قهوه ای و سنجاب های منطقه زاگرس را می توان مشاهده کرد‌.

روستای کریک

کریک، روستایی ییلاقی و یکی از جاذبه های دیدنی یاسوج است، که به دلیل معماری شگفت انگیز و زیبای پلکانی ، به ماسوله جنوب شهرت دارد. این روستا در مسیر جاده یاسوج به سی سخت، ودر فاصله ۱۵ کیلومتری ازشهر یاسوج قرار گرفته است. از کنار این روستای خوش آب و هوا و سرسبز، رودخانه ای با آبی خنک زلال عبور می کند که فضای روستا را چندین برابر دل انگیز و تماشایی کرده است. همین طور چشمه های فراوانی در اطراف روستا قرار دارند که تاکستان ها، باغهای سیب، گردو و شالیزارهای برنج را سیراب می کنند.آب و هوای این روستا عالی و دلپذیر است و اهالی روستا، بسیار مهمان نواز و مهربان هستند و همین، یکی از دلایلی است که این روستا را به گردشگرپذیرترین و محبوب ترین روستا های یاسوج تبدیل کرده است.

دشت مور پیسه

دشت زیبای مور پیسه، در روستای کاکان، و در۳۵ کیلومتری شهر یاسوج، در محور اقلید قرار دارد.آب و هوای این منطقه، در فصل های بهار و تابستان، بسیار مطبوع و دلپذیر، ودر زمستان، سرد است. این دشت بی همتا، به مهد لاله های واژگون ایران، معروف است.دامنه های مملو از لاله های واژگون و گل های وحشی دیگر، زیبایی چشمگیری به این منطقه بخشیده است.این دشت، به دلیل مجاورت با دو شهر یاسوج و سی سخت، امکان بازدید گردشگران زیادی را برای این منطقه فراهم می کند.دشت لاله های واژگون مور پیسه، چون فرشینه ای رنگین در ارتفاعات دنا، این منطقه را به بهشتی تماشایی برای عاشقان طبیعت مبدل کرده است.

 

جاهای دیدنی یاسوج

 

دشت راق

دشت راق، در۶۰کیلومتری شهر یاسوج و در میان دو کوه قوچی و کوه باریک قرار دارد.این دشت زیبا و وسیع، منطقه ای سردسیر وییلاقی می باشد که در آن، گونه های گیاهی و جانوری از تنوع زیادی برخوردار هستند.در این دشت، با مساحتی بالغ بر ۱۰۰۰هکتار، انواع مختلفی از گیاهان بومی و وحشی، از جمله لاله واژگون، گیاه چوک، جاشیر، چویل، بیلهر، شهن، بیشک و … رشد می کند.خوشبختانه در این دشت، تا کنون هیچ گونه ساخت و سازی صورت نگرفته و در حالت طبیعی و بکر خود باقی مانده است.

دره المون

از مکان های گردشگری دیگر یاسوج، می توان به دره زیبای المون اشاره کرد. این دره کوهستانی و شگفت انگیز، دارای منابع آبی فراوان، طبیعتی منحصر به فرد و بکرمی باشد. رودخانه های متعدد و رویش لاله های واژگون اطراف این دره و جنگل های بلوط، این منطقه را به عنوان مکانی خاص، برای گردشگران و طبیعت گردان زیادی تبدیل کرده است . برای بازدید از این دره زیبا، از طریق جاده نور آباد به المون، از روستاهای چهار طاق، دشت و امیر ایوب عبور کنید و پس از ۵۰ کیلومتر، به دره المون می رسید.

دریاچه کوه گل

دریاچه کوه گل،در نزدیکی منطقه سی سخت، یکی از بزرگترین و پرآب ترین دریاچه های استان کهگیلویه و بویر احمد به شمار می رود.کوه گل، درفاصله ۳۵ کیلومتری یاسوج، و ۸ کیلومتری از شهر سی سخت قرار دارد. این دریاچه با مساحت حدود۵۰۰ متر و ۱۵ متر عمق، در نزدیکی آبشار کوه گل و دشت لاله های واژگون قرار گرفته‌ است. کوه گل، تقریبا در تمام فصول سال، پراز آب است و از لحاظ پوشش گیاهی و جانوری جزو غنی ترین اکوسیستم های منطقه دنا به شمار می رود. همه ساله گردشگران زیادی، برای استراحت و تفریح درساحل دریاچه کوه گل وتماشای پرندگان مهاجر، بوییدن عطر دل انگیز گلهای وحشی و گیاهان کوهی، راهی این منطقه می شوند.

 

مکان های گردشگری یاسوج

 

آبشار یاسوج

آبشار یاسوج، از زیباترین آبشارهای ایران است که در شمال و فاصله ۲ کیلومتری از شهر یاسوج قرار گرفته است.این آبشار با ۱۰ متر ارتفاع، در انتهای تنگه ای قرار گرفته که برای دسترسی به آن، باید ۱۵۰ متراز داخل تنگه عبور کرد.آب آشامیدنی یاسوج و آب مورد نیاز برای آبیاری باغات، از این آبشار تامین می شود.درختان زیبایی در اطراف آبشار، به وسیله دو رشته کوه حصار زیبایی را ایجاد کرده اند.آلاچیق هایی نیز برای اقامت و تفریح مسافران در این مکان قرار داده شده است.

غار ده شیخ دنا، غاری به قدمت۱۳۵ میلیون سال

غار ده شیخ،جاذبه ای شگفت انگیز و ناشناخته و است که ۱۳۵میلیون سال قدمت دارد.این غار، در استان کهگیلویه و بویراحمد، و در نزدیکی روستای کریک قرار گرفته است.طی بررسی های زمین شناسی، این غار را متعلق به دوران دوم زمین شناسی می دانند که در طی سالهای طولانی، در اثر ریزش نزولات جوی، حفره هایی را در این غار تشکیل داده اند.غار ده شیخ، قدیمی ترین و منحصر به فرد ترین جاذبه طبیعی این استان است که به غار علی صدر ۲ نیز معروف است.یکی از عجایب جالب در مورد این غار، سرد بودن داخل غار در تابستان، و گرم بودن آن در فصل زمستان است! این رازی است که تا کنون جواب قطعی و علمی برای آن پیدا نشده است.غار ده شیخ، در ارتفاع۱۶۷۰ متری از سطح آبهای آزاد قرار گرفته و دهانه اش بسیار تنگ و باریک است؛ به طوری که برای ورود به آن، باید ۵ تا ۶ متر را بصورت نشسته طی کنید. ارتفاع این غار، در برخی مناطق، به ۷ متر نیز می رسد و فضای داخل آن، با قندیل های آهکی، به زیبایی شکل گرفته اند.غار ده شیخ دنا، بیش از ۶ کیلومتر عمق دارد و هم اکنون، از لحاظ وسعت، دومین غار بزرگ ایران به شمار می رود‌.

چشمه میشی

چشمه میشی، یکی دیگر از جاذبه های طبیعی و زیبای شهر یاسوج است که در چهار کیلومتری شهر سی سخت قرار دارد. چشمه میشی، یک چشمه دائمی، واز مهمترین چشمه های منطقه سی سخت به شمار می رود. این چشمه، تامین کننده آب آشامیدنی و آب مورد نیاز باغات گردو، انگور و سیب سی سخت است.این چشمه فوق العاده زیبا و پرخروش، در دره ای صخره ای و بلند جاری است که در تابستان، فرصت خوبی را برای کوهنوردان ایجاد می کند تا از کوهنوردی در این منطقه بکر و خنک لذت ببرند.مردم محلی، به چشمه میشی، چشمه بشو نیز می گویند که قدمت این نام، به دوران کیخسرو شاه و سلسله کیانیان بر می گردد. زمانی که شاه کیخسرو، به فرمان اهورا مزدا باید در این مکان غسل می کرد و تاج شاهی را به جانشین خود، لهراسب می داد، این چشمه به نام بشو نام گذاری شد.

 

عکس مکا دیدنی یاسوج

 

گورستان لما، قبرستانی با قدمت۳۵۰۰ سال

گورستان تاریخی لما، در فاصله ۴۰ کیلومتری محور اصفهان به یاسوج، و در منطقه چال شاهین شهرستان دنا قرار دارد.این گورستان، بر اساس گفته باستان شناسان، ۳۵۰۰سال قدمت دارد و تاکنون بیش از ۴۰۰ اثر تاریخی و گنجینه مربوط به هزاره قبل از میلاد، از این منطقه کشف، و در موزه نگهداری می شود.بر اساس کاوش های باستان شناسی، این گورستان قدیمی، مربوط به خانواده ها و اقوام ایلامی بوده که هر کدام از مرده هایشان را در یک گور، و در اعماق ۲تا۴ متری از سطح زمین دفن می کردند. در داخل هر قبر، علاوه بر ظروف و اشیا مختلف، استخوان هایی نظیر استخوان های اسب و گوسفند، وجود داشتند.گورستان لما، اولین و قدیمی ترین گورستان کشف شده در استان کهگیلویه و بویر احمد است که به منظور شناخت بیشتر فرهنگ ایلامی ها، از اهمیت زیادی برخوردار است.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
بیشتر بخوانید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.5 از 5 | از 100 کاربر