بندر گناوه

زمان مطالعه: 3 دقیقه
بروزرسانی: 1402/11/30
بازدید: 7554

شهر ساحلی بندر گناوه یکی اززیباترین و مهم ترین بنادر بوشهر می باشد، این بندر در مرکز شهرستان گناوه قرار گرفته است. بندر گناوه جز مناطق لر نشین بوشهر می باشد. گناوه را در قدیم با نام های جنابا یا جنابه معروف بوده این بندر دارای قدمتی 1500 ساله می باشد که در دوره ساسانیان به رشد فراوانی رسیده است. این بندر به دلیل داشتن ساحل زیبا و بازارچه های سنتی و اماکن تاریخی که دارد هرساله مورد توجه گردشگران بسیاری قرار می گیرد.

 

بندر گناوه

 

بندر گناوه کجاست؟

بندر گناوه یکی از قدیمی ترین بنادر کشور ایران محسوب می شود که در یکی از شهرهای شمالی استان بوشهر و در مرکز شهرستان گناوه قرار گرفته و درفاصله مسافتی ۱۶۰ کیلومتری شمال بوشهر می باشد این بندر قدیمی و تاریخی از شمال غربی با بندر دیلم و از شمال شرقی با استان فارس، از شرق با دشستان و از قسمت جنوب با بوشهر و از غرب با خلیج فارس تماس دارد.

مساحت و جمعیت بندر گناوه

مساحت شهرستان گناوه حدود 240000 هکتار می باشد و  بندر گناوه با 110 کیلومتر مرز آبی از قدیمی ترین بنادر کشور به حساب می آید. طبق آخرین آمار سرشماری بندر گناوه جمعیت این شهر ۱۰۲٬۴۸۴ نفر (۱۹٬۹۷۷ خانوار) بوده ‌است و از لحاظ طول جغرافیایی بندر گناوه  در ۵۰ درجه و ۳۱ دقیقه شرقی و از عرض جغرافیایی ۲۹ درجه و ۳۴ دقیقه شمالی قرار دارد.

زبان و مذهب مردم گناوه

از آنجا که این شهر جز مناطق لر نشین می باشد پس گویش مردم گناوه زبان لری جنوبی است و مذهب اکثر ساکنین بندر گناوه شیعه و اقلیتی نیز سنی می باشند.  به دلیل مهاجرت برخی از مردم از شهرهای اطراف به بندر گناوه  باعث شده این شهرستان از اقوام مختلفی تشکیل شود. اعراب نشین نیز محله مخصوص خود را داشته و از اقوام دشتی نیز عده‌ای در گناوه ساکن هستند.

 

بندر گناوه بوشهر

 

دیدنی های بندر گناوه

بندر گناوه مکان های دیدنی فراوانی دارد که در ادامه به معرفی آنها می پردازیم.

ساحل ماسه‌ای و دریای گناوه

از ویژگی های  برجسته ی ساحل بندر گناوه ماسه ای بودن این ساحل می باشد که نظیر آن در ایران کم است. این ساحل ماسه ای منحصر به فرد مکان خوبی برای ثبت تصاویر زیبا از طبیعت بکر و همچنین میتوانید از تفریحات دیگری چون اسب سواری ساحلی ، قایق سواری و شنا در دریای این بندر لذت ببرید. برای گردشگران کمپ ها و اقامت گاه هایی تعبیه شده تا  در  زمان تعطیلات نوروز، برگزاری جشنواره غذاهای محلی و مجسمه های شنی گردشگران بتوانند از این مکان ها استفاده کنند. جالب است بدانید بازی های بومی در کنار ساحل این بندر برگزار می شود که این ساحل شنی را دیدنی تر می کند.

تالاب حله

تالاب حله تالابی است در گناوه که از رود حله سرچشمه می گیرد و جزء مناطق محافظت شده می باشد. این تالاب زیستگاه پرندگان مهاجر و حیوان هایی مانند گراز،گرگ، شغال و خرگوش است که وسعت آن حدود 40 هزار هکتار می باشد. در اطراف این تالاب مزارع سرسبز و حیات وحش بکری وجود دارد که برای طرفداران طبیعت، منظره را دیدنی تر کرده است.

ندر ریگ

ندر ریگ در گناوه یکی از آثار تاریخی مهم به شمار می رود که از زمان صفویان محل نزاع ایرانیان، انگلیسی ها و پرتغالی ها بوده است. در آن زمان یکی از قهرمانان به نام ایرانی که نامش میرمهنا بوده و در آن منطقه زندگی می کرده موفق به اتمام سلطه پرتغالی ها در خلیج فارس می شود به همین دلیل این مکان یکی از جاذبه های تاریخی گناوه محسوب می شود. خدمات گردشگری هم در این منطقه بهبود یافته و میزبان علاقه مندان است.

غارتو دیو

در نزدیکی گناوه کوهی باستانی قرار گرفته که به خانه دیوها یا غار تودیو شهرت دارد. این اثر تاریخی جز دخمه های زرتشتی می باشد که زمانی مردگان را در آن قرار می دادند. مردم گناوه افسانه های زیادی درباره غارتودیو ساخته اند، در اصل غارخانه دیو دارای راهروی 5 متری است که به بقایایی از چارتاقی می رسد. برای رفتن به این غار دیو باید به روستای مال قائد، در چند کیلومتری بندر گناوه بروید.

بناهای مذهبی و تاریخی

بندر گناوه مانند دیگر شهرهای مذهبی ایران دارای بناهای قدمتی، تاریخی و مذهبی است که امامزاده سلیمان از برجسته ترین مکان های مذهبی این بندر می باشد. این محل در بین مردم محلی جایگاه قابل احترامی دارد.  بناهای بی بی مریم ، شاه صدالدین و آقا ابوالحسن نیز از دیگر جاذبه های گردشگری این بندر محسوب می شوند.

بازار ماهی فروشا

بندر گناوه همانطور که از اسمش پیداست به خاطر همجوار بودن با دریا ، اکثر مردمانش صیاد و ماهیگیر هستند و غذاهای دریایی متنووعی در این مکان یافت می شود. یکی دیگر از مناظر دیدنی این بندر بازار ماهی فروشا گناوه می باشد که در بلوار ملوان واقع شده و انواع ماهی های جنوبی ، مرکب ماهی، میگو، خرچنگ و کوسه نیز در این بازار موجود می باشد.

 

بازار ماهی فروشای گناوه

 

بازارهای بندر گناوه

بازارهای بندر گناوه به دلیل همجوار بودن به کشورهای عربی، موجب شده تا بسیاری از محصولات معروف این کشور ها با قیمتی مناسب در این بندر در دسترس باشد. به همین دلیل برخی بازار گناوه را ((دبی)) ایران می نامند  از معروفترین بازار این بندر بازار سیف می باشد این بازار در میدان امام خمینی واقع شده و مرکز خرید وسایل برقی است. ولی نکته ی قابل توجه این بوده که اکثر کالاها بدون ضمانت نامه هستند.

تفریحات بندر گناوه

بندرگاه گناوه با طبیعت زیبا وبکر خود مکانی مناسب برای علاقمندان و گردشگران مناظر طبیعی می باشد. بندر گناوه برای تفریح و بازدید از نگین درخشان خلیج فارس در روزهای گرم و آفتابی،دلفین هایی که در دوسوی لنج ها و قایق ها به این سو و آن سو می پرند، همچنین دیدن شب های مهتابی بندر گناوه و قدم زدن کنار ساحل با صدای ملودیک امواج دریا می تواند گزینه خوبی باشد.

آب و هوای بندر گناوه

بهترین زمان برای سفر به بندر گناوه اواسط آبان ماه تا اواسط فروردین می باشد که در این ماه از سال می توانید از دشت های پر از گل های رنگارنگ در اطراف شهر لذت ببرید. آب و هوای گناوه گرم و مرطوب است و در ماه های تابستانی سال، این منطقه از درجه دمای بالایی برخوردار است و ممکن است سفر در این ماه برای برخی خوشایند نباشد.

سوغات بندر گناوه

در سطح شهر گناوه کارگاه های گبه و گلیم بافی زیادی وجود دارد زیرا گبه بافی در گناوه بسیار رایج است. از دیگر خریدنی های این منطقه میتوان از حصیر و سفال هم نام برد. در این بندر شغل اصلی مردم ماهیگیری می باشد و مرغوبترین میگو ها و ماهی ها صید می شود، میتوانید برای خرید ماهی از گناوه ماهی حلوا ، شوریده ، ماهور و سرخو را انتخاب کنید.

چطور به بندرگاه برویم؟

برای رفتن به بندر گناوه راه های بسیاری وجود دارد اگر از طریق قطار بخواهید سفر کنید، بندر گناوه دارای قطار مستقیم نیست و شما می بایست در نزدیک ترین ایستگاه قطار به بندر گناوه یعنی بندر ماهشهر پیاده شوید. فاصله ماهشهر تا بندر گناوه از راه زمینی 3 ساعت و 50 دقیقه است. اگر از طریق اتوبوس سفر خود را انتخاب می کنید با اتوبوس حدود 15 ساعت از تهران تا گناوه فاصله است. شما می توانید از اصفهان و شیراز هم به راحتی با اتوبوس به گناوه سفر کنید. اگر سفر هوایی را انتخاب کردید نزدیک ترین فرودگاه به بندرگناوه، فرودگاه بوشهر است.

 

ساحل گناوه

 

نزدیک ترین فرودگاه به بندر گناوه

فرودگاه گناوه در حدود 50 سال می باشد که تعطیل شده است، پس پرواز مستقیم به این بندر وجود ندارد. نزدیکترین فرودگاه به بندر گناوه، فرودگاه بوشهر بوده که فاصله فرودگاه بوشهر تا گناوه به صورت زمینی یک ساعت و نیم است.

مسافت تهران تا بندر گناوه

از تهران تا بندر گناوه فاصله زمینی 1040 کیلومتر است.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
امتیاز 3.6 از 5 | از 102 کاربر