بندر گناوه

زمان مطالعه: 5 دقیقه
بروزرسانی: 1403/05/13
بازدید: 7992

بندر گناوه را باید یکی از زیباترین و مهم‌ترین شهرهای ساحلی استان بوشهر دانست. این بندر در مرکز شهرستان گناوه قرار دارد و جزو مناطق لر نشین بوشهر محسوب می‌شود. بیشتر محبوبیت گناوه به‌خاطر امکان خرید ارزان و باکیفیت در آن است اما باید بدانید این شهر جنوبی ایران جاذبه‌های دیدنی زیادی نیز دارد و همین امر باعث شده سالانه گردشگران زیادی آن را به‌عنوان مقصد سفر خود انتخاب کنند. در این مقاله قصد داریم همه چیز را درباره بندر گناوه بررسی کنیم. اگر شما هم علاقه‌مند به کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه هستید، با ما تا انتهای این مطلب از وب‌سایت لحظه آخر همراه باشید.

بندر گناوه

چرا باید به گناوه سفر کرد؟

گناوه یکی از زیباترین شهرهای استان بوشهر است که در مجاورت با ساحل خلیج فارس قرار دارد. اصلی‌ترین دلیل گردشگران برای انتخاب این شهر به‌عنوان مقصد سفر امکان خرید ارزان و با کیفیت در آن است. در بازارهای این شهر اجناس و کالاهای خارجی را با قیمت بسیار مناسب می‌فروشند و همچنین شما می‌توانید هر کالایی که بخواهید از شیر مرغ تا جان آدمیزاد را در این شهر پیدا کنید. اما جدا از مسئله خرید، بندر گناوه یک ساحل پر از صدف و زیبا دارد که در آن می‌توانید به تماشای شنای دلفین‌ها و حرکت لنج‌ها بپردازید. همچنین تماشای ماهیگیران هنگام غروب، می‌تواند یکی از زیباترین تصاویری باشد که در طول عمرتان دیده‌اید. از دیگر جذابیت‌های این ساحل، دیدن مشعل‌های شعله‌ور جزیره خارک هنگام شب است.

معرفی کلی شهر گناوه

گناوه یکی از شهرهای بندری استان بوشهر است که بین دو بندر بوشهر و دیلم قرار دارد. جمعیت شهر گناوه بر اساس آمار سال 2016، 73,472  است. مساحت بندر گناوه 18 کیلومتر مربع است و از سال 1343 به‌‌عنوان یک شهر شناخته می‌شود. این شهر روزهای یخبندان ندارد و کمترین دمای آن در فصل زمستان 10 درجه سانتی‌گراد است.

معرفی کلی شهر گناوه

زبان و مذهب مردم گناوه

از آنجا که این شهر یکی از مناطق لر نشین جنوب است، گویش مردم آن به زبان لری جنوبی است و مذهب اکثر ساکنین بندر گناوه شیعه و اقلیتی نیز سنی هستند.  به دلیل مهاجرت برخی از مردم از شهرهای اطراف به بندر گناوه  باعث شده این شهرستان از اقوام مختلفی تشکیل شود. اعراب نیز محله مخصوص خود را داشته و از اقوام دشتی نیز عده‌ای در گناوه ساکن هستند.

آشنایی با جاهای دیدنی بندر گناوه

همانطور که گفته شد، بندر گناوه جاهای دیدنی زیادی دارد که بازدید از آنها می‌تواند لذت سفر شما را بیشتر کند. در ادامه برخی از جاهای دیدنی گناوه را به شما معرفی خواهیم کرد.

ساحل ماسه‌ای و دریای گناوه

گناوه ساحلی زیبا دارد که یکی از ویژگی‌های  برجسته آن ساحل ماسه‌ای است که نظیر آن در ایران کم پیدا می‌شود. این ساحل ماسه‌ای منحصر به فرد مکان خوبی برای ثبت تصاویر زیبا از طبیعت بکر است و همچنین امکان انجام تفریحاتی همچون اسب‌سواری، قایق‌سواری و شنا نیز در آن وجود دارد. در این مکان برای گردشگران کمپ‌ها و اقامتگاه‌هایی تعبیه شده تا در ایام مختلف بتوانند از این مکان‌ها استفاده کنند. جالب است بدانید بازی‌های بومی در کنار ساحل این بندر برگزار می‌شود که جذابیت این ساحل ماسه‌ای را بیشتر می‌کند.

ساحل ماسه‌ای و دریای گناوه

ندر ریگ؛ پایان سلطه پرتغالی ها

ندر ریگ یکی از جاذبه‌های تاریخی گناوه به شمار می‌رود که از زمان صفویان محل نزاع ایرانیان، انگلیسی‌ها و پرتغالی‌ها بوده است. در آن زمان یکی از قهرمانان مشهور ایرانی به نام میرمهنا، موفق به اتمام سلطه پرتغالی‌ها در خلیج فارس شد به همین دلیل این مکان یکی از جاذبه‌های تاریخی بندر گناوه محسوب می‌شود.

تور داخلی - برای رزرو تورهای مسافرتی داخل ایران با قیمت مناسب همین حالا کلیک کنید!

تالاب حله؛ مأمن پرندگان مهاجر

حله تالابی در گناوه است که از رود حله سرچشمه می‌گیرد و یکی از مناطق محافظت شده این منطقه محسوب می‌شود. این تالاب، زیستگاه پرندگان مهاجر و حیوان‌هایی مانند گراز، گرگ، شغال و خرگوش است و وسعتی حدود 40 هزار هکتار دارد. در اطراف تالاب حله مزارع سرسبز و حیات وحش بکری وجود دارد که این منطقه را دیدنی‌تر کرده است.

تالاب حله

غارتودیو؛ خانه دیوها

در نزدیکی گناوه کوهی باستانی را می‌توانید ببینید که به خانه دیوها یا غار تودیو شهرت دارد. در این کوه دخمه‌های زرتشتی که قدمت تاریخی زیادی دارند، قابل مشاهده هستند. مردم گناوه افسانه‌های زیادی درباره غار تودیو ساخته‌اند که معروف‌ترینشان همان خانه دیو است. برای رفتن به این غار باید به روستای مال قائد، در چند کیلومتری بندر گناوه بروید.

بناهای مذهبی و تاریخی

بندر گناوه مانند دیگر شهرهای مذهبی ایران دارای بناهای تاریخی و مذهبی است که امامزاده سلیمان از برجسته‌ترین آنها محسوب می‌شود. این مکان در بین محلی‌ها جایگاه قابل احترامی دارد.  بناهای بی بی مریم، شاه صدرالدین و آقا ابوالحسن نیز از دیگر جاذبه‌های گردشگری این بندر محسوب می‌شوند که تم تاریخی - مذهبی دارند.

بناهای مذهبی و تاریخی

بازارهای بندر گناوه

همجوار بودن بندر گناوه با کشورهای عربی موجب شده تا بسیاری از محصولات معروف این کشورها با قیمتی مناسب در این بندر در دسترس باشد. به همین دلیل برخی بازار گناوه را «دبی» ایران می‌نامند. در ادامه برخی از مهم‌ترین بازارهای این شهر جنوبی را به شما معرفی خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

بازار بزرگ تهران - مهم ترین مرکز خریدی که در پایتخت وجود دارد و آن را قلب اقتصادی ایران می نامند "بازار بزرگ تهران" می باشد.

بازار اصلی گناوه

این بازار را باید شلوغ‌ترین و معروف‌ترین بازار بندر گناوه دانست که تقریبا هر کالایی که بخواهید می‌توانید در آن پیدا کنید. در این بازار همچنین تعداد زیادی دست‌فروش نیز کار می‌کنند. توصیه می‌شود اگر دنبال محصول خاصی هستید حتما بساط دست‌فروش‌ها را نیز جستجو کنید.

بازار اصلی گناوه

بازار سیف

یکی دیگر از بازارهای محبوب گناوه که می‌توانید در آن خرید ارزان انجام دهید، بازار سیف است. شمال می‌توانید در این بازار کالاهای برقی بخرید اما باید به این نکته توجه کنید که کالاهای برقی بازار سیف گارانتی ندارند و در خرید آنها باید دقت کنید.

بازار ماهی فروش ‌ها

ماهی‌گیری در میان مردم بندر گناوه به خاطر همجوار بودن با دریا، یکی از شغل‌های رایج است. به همین دلیل بازار ماهی‌فروش‌های این شهر یکی از جاذبه‌های آن نیز به حساب می‌آید. زیرا در این بازار علاوه بر اینکه می‌توانید آبزیان جنوبی مانند مرکب ماهی، میگو، خرچنگ و کوسه را خریداری کنید، امکان آشنایی بیشتر با مردم گناوه را نیز خواهید داشت.

بازار ماهی فروش ‌ها

بازار بندر دیلم

این باز در 68 کیلومتری غرب بندر دیلم قرار دارد و از بندر گناوه تا آن حدود 50 دقیقه با ماشین راه است. اما اگر به گناوه سفر کرده‌اید، حیف است به این بازار سر نزنید. در بازار دیلم می‌توانید محصولاتی که توسط کشورهای تایلند، چین و سنگاپور تولید شده‌اند را خریداری کنید.

مراکز خرید نزدیک به بندر گناوه

برخی از مراکز خرید که در نزدیکی بندر گناوه قرار دارند نیز به شرح زیر است:

  • پاساژ ملت در بوشهر
  • پاساژ نادر در بوشهر
  • پاساژ آزادگان در بوشهر
  • پاساژ زیتون در بوشهر

مراکز خرید نزدیک به بندر گناوه

تفریحات بندر گناوه

در بندر گناوه جدا از بازدید از جاذبه‌ها و خرید کردن، تفریحات زیادی هم برای انجام دادن وجود دارد. دلفین‌هایی که در دو سوی لنج‌ها و قایق‌ها به این سو و آن سو می‌پرند، همچنین دیدن شب‌های مهتابی بندر گناوه و قدم زدن کنار ساحل با صدای ملودیک امواج دریا می‌تواند گزینه خوبی باشد. برخی از تفریحاتی که می‌توانید در سفر به گناوه انجام دهید، به شرح زیر هستند:

  • قدم زدن کنار ساحل
  • اسب‌سواری کنار ساحل
  • قایق‌سواری
  • ماهیگیری
  • عکاسی

آب و هوا و بهترین زمان سفر بندر گناوه

بهترین زمان برای سفر به بندر گناوه اواسط آبان ماه تا اواسط فروردین است که در این بازه زمانی از سال می‌توانید از دشت‌های پر از گل‌های رنگارنگ در اطراف شهر لذت ببرید. آب و هوای گناوه گرم و مرطوب است و در ماه‌های تابستانی سال، این منطقه از درجه دمای بالایی برخوردار است و امکان دارد سفر در این ماه برای برخی خوشایند نباشد.

آب و هوا و بهترین زمان سفر بندر گناوه

مسیر دسترسی به بندر گناوه

برای رفتن به بندر گناوه راه‌های بسیاری وجود دارد اگر از طریق قطار بخواهید سفر کنید، بندر گناوه دارای قطار مستقیم نیست و باید در بندر ماهشهر، به‌عنوان در نزدیک‌ترین ایستگاه قطار به گناوه پیاده شوید. از ماهشهر تا گناوه به‌صورت زمینی، حدود 3 ساعت و 50 دقیقه راه است.

اگر از طریق اتوبوس سفر خود را انتخاب می‌کنید با اتوبوس حدود 15 ساعت از تهران تا گناوه فاصله است. درواقع فاصله تهران تا بندر گناوه حدود  1057 کیلومتر است. شما می توانید از اصفهان و شیراز هم به راحتی با اتوبوس به گناوه بروید. اگر سفر هوایی را انتخاب کردید نزدیک‌ترین فرودگاه به بندر گناوه، بوشهر است. فرودگاه گناوه حدود 50 سال است که تعطیل شده ، پس پرواز مستقیم به این بندر وجود ندارد. نزدیک‌ترین فرودگاه به بندر گناوه، فرودگاه بوشهر است.

سوغات بندر گناوه

در سطح شهر گناوه کارگاه‌های گبه و گلیم‌بافی زیادی وجود دارد و به همین دلیل گبه‌بافی در گناوه بسیار رایج است. از دیگر خریدنی‌های این منطقه می‌توان از حصیر و سفال هم نام برد. در این بندر شغل اصلی مردم ماهیگیری است و مرغوب‌ترین میگوها و ماهی‌ها صید می‌شود، توصیه می‌شود هنگام خرید ماهی از گناوه ماهی حلوا، شوریده، ماهور و سرخو را انتخاب کنید.

سوغات بندر گناوه

در سفر به بندر گناوه کجا اقامت کنیم؟

در گناوه هتل‌ها و اقامتگاه‌های زیادی وجود دارد که گردشگران می‌توانند یکی از آنها را در طول سفرشان برای شب‌مانی انتخاب کنند. برخی از این هتل‌ها به شرح زیر هستند:

  • هتل ستاره خلیج فارس
  • هتل خور
  • مرکز اسکان فرهنگیان
  • هتل ساحل گناوه
  • هتل آپارتمان صفوی
  • هتل آپارتمان محبی
  • هتل آپارتمان دهدشتی
  • خانه مسافر گلستان

در سفر به گناوه چه غذایی بخوریم؟

بیشتر غذاهای محلی گناوه هم مانند دیگر شهرهای جنوبی ایران با میگو و ماهی درست می‌شود. از میان معروف‌ترین غذاهای محلی گناوه که حتما باید در طول سفرتان به بندر امتحان کنید می‌توان به قیمه بوشهری و میگو پلو اشاره کرد. این غذاها را در رستوران‌های گناوه می‌توانید به راحتی پیدا کنید.

در سفر به گناوه چه غذایی بخوریم؟

چرا باید به بندر گناوه سفر کنیم؟

در این مطلب بندر گناوه را به عنوان یکی از مقاصد توریستی استان بوشهر به شما معرفی کردیم. دلایل زیادی برای انتخاب این شهر به‌عنوان مقصد سفر وجود دارد که از میان مهم‌ترین آنها می‌توانید به امکان خرید ارزان و با کیفیت در این بندر و ساحل خلیج فارس و تفریحاتش اشاره کرد. اگر نکته دیگری درباره این موضوع وجود دارد که در این مقاله بدان اشاره نشد، حتما آن را با ما و دیگر خوانندگان به اشتراک بگذارید تا دیگران هم بهره ببرند. امید است این مطلب برایتان مفید بوده باشد و بتوانید از آن استفاده کنید.

سوالات متداول

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
امتیاز 3.6 از 5 | از 102 کاربر