جاهای دیدنی هند

زمان مطالعه: 6 دقیقه
بروزرسانی: 1403/02/04
بازدید: 2179
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

جاهای دیدنی هند؛ از سرزمین رنگ ‌ها تا بهشت ادویه ها

نام هندوستان، رنگ، تنوع فرهنگی و طعم تند غذاهای هندی را به یاد می‌آورد. این کشور پر جنب و جوش که هفتمین کشور بزرگ دنیا هم محسوب می‌شود؛ پر از تضادهای شگفت‌انگیز است. هند همچنین دومین سرزمین پرجمعیت جهان نیز هست و طبیعی خواهد بود که این انسان‌های مختلف با فرهنگ‌ها و مذاهب متنوع در طول تاریخ آمدذه‌اند و رفته‌اند و یک فرهنگ رنگارنگ و غنی به جای گذاشته‌اند. این رنگانگی در جاهای دیدنی هند هم نمود پیدا کرده است و هر نقطه از این کشور را که ببینید، تعداد زیادی جاذبه گردشگری خواهید یافت. در ادامه این مقاله قصد داریم برخی از مهم‌ترین این جاذبه‌ها را به شما معرفی کنیم. اگر دوست دارید بیشتر درباره این موضوع بدانید، با ما تا انتهای این مطلب از وبسایت لحظه آخر همراه باشید.

آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند

  1. جاهای دیدنی هند؛ از سرزمین رنگ ‌ها تا بهشت ادویه ها
  2. تاج محل؛ سفر خود را از ضلع اول مثلث طلایی آغاز کنید
  3. شهر مقدس بنارس؛ قبل از ورود غسل کنید
  4. شهر طلایی جیزآلمر؛ یادگاری از دوران گذشته
  5. دروازه هند؛ طاق نصرتی برای خوش‌ آمدگویی به بریتانیایی‌ ها
  6. کاخ دریاچه؛ جایی که میزبان ملکه الیزابت بوده است
  7. معبد طلایی آمریتسار؛ یک نیلوفر آبی که می درخشد
  8. قلعه سرخ دهلی نو؛ اینجا باید عروسی کنید
  9. پارک ملی کانها؛ ذخیره‌گاه ببرهای هند
  10. کاخ هوا محل؛ یک هرم پیج طبقه
  11. غارهای آجانتا؛ بودا را در این صومعه‌ ها بشناسید
  12. جزیره هولاک؛ جایی برای یافتن آرامش
  13. قصر میسور؛ جایی که سالانه بیش از  6 میلیون گردشگر جذب می کند
  14. سواحل گوا؛ اینجا همه جور تفریحی به راه است
  15. پارک ملی پریار؛ خانه فیل هندی و ببر بنگال
  16. معبد ماهابودی؛ مقدس ترین معبد بودایی ها در جهان
  17. قطب منار؛ بلندترین بنای آجری دنیا در دهلی
  18. مسجد مکه حیدرآباد؛ اتاقی که موهای پیامبر در آن نگهداری می‌ شود
  19. رصدخانه جانتار مانتار؛ با شاهزاده شماره ها ملاقات کنید
  20. غارهای الفنتا؛ شبکه ای از غارهای حجاری شده در بمبئی
  21. مجموعه معابد خاجوراهو؛ یک میراث جهانی به تمام معنا
  22. پناهگاه حیات وحش مناس؛ پیش به سوی سافاری در هند

جاهای دیدنی هند

تاج محل؛ سفر خود را از ضلع اول مثلث طلایی آغاز کنید

در میان پیکج‌هایی که برای سفر به هند توسط آژانس‌های گردشگری مختلف برنامه‌ریزی می‌شود، تور مثلث طلایی یکی از ارزان‌ترین و البته جذاب‌ترین آفرهاست. تاج محل اسم یکی از شناخته شده‌ترین ساختمان‌های هند است که به بنای قدرت عشق شهرت دارد. این آرامگاه محل دفن همسر مورد علاقه جهان شاه بوده که در سال 1631 دار فانی  را وداع گفت. ساخت تاج محل حدودا 17 سال با کمک و تلاش 20 هزار کارگر به اتمام رسید. آنچه که این جاذبه را جالب‌تر کرده، عناصر طرح اسلامی از جمله طاق‌ها، مناره‌ها، گنبد اصلی و خطاطی سیاه منقوش به درب ورودی است، برای ساخت این آرامگاه از سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی زیادی استفاده کرده‌اند. اگر قصد دیدن این ناحیه را دارید حتما صبح زود و یا غروب را انتخاب کنید چرا که در اثر تغییر نور، فضا به طرز چشمگیری تغییر خواهد کرد.

سفر به شهر زیبای هند و تماشای عمارت های باستانی و زیبای این کشور

شهر مقدس بنارس؛ قبل از ورود غسل کنید

شهر مقدس بنارس نام یکی دیگر از جاهای دیدنی هند است که آن را با لقب قدیمی‌ترین شهر جهان هم می‌شناسند. معمولا افرادی که می‌خواهند وارد این شهر مقدس شوند، ابتدا غسل می‌کنند. در این شهر می‌توانید لذت تفریح قایق‌سواری و قدم زدن در کوچه‌های پر پیچ و خم را تجربه کنید. همچنین هر ساله در این مکان دیدنی جشنواره‌های معنوی و مذهبی هندی‌ها برگزار می شود که شرکت در آنها خالی از لطف نیست.

شهر مقدس بنارس؛ قبل از ورود غسل کنید

شهر طلایی جیزآلمر؛ یادگاری از دوران گذشته

شهر طلایی جیزآلمر را باید یکی دیگر از جاهای دیدنی هند به حساب آورد. نام این شهر را از  شن‌های زرد رنگی گرفته‌اند که در بیشتر قسمت‌های آن استفاده شده است. در شهر طلایی جیزآلمر قصرهای باشکوه قدیمی، دروازه های باشکوه و قلعه طلایی، خانه‌های قدیمی، سنگرهای متعدد و... را می‌توانید ببینید. درون قلعه این شهر تاریخی علاوه بر دیدن معماری و کاشی‌کاری ایتالیایی و چینی می‌توان یک کتابخانه نفیس نیز مشاهده کرد که کتاب‌های آن به قرن 16 باز می‌گردد.

کشور هند - عجیب ترین کشور در جهان

دروازه هند؛ طاق نصرتی برای خوش‌ آمدگویی به بریتانیایی‌ ها

دروازه هند در واقع نماد این کشور است. این دروازه به‌عنوان یک طاق نصرت، برای خوش آمدگویی به پادشاه جورج پنجم و همسرش ملکه ماری در سال 1911 ساخته شد و برای مدتی بلندترین سازه شهر بمبئی محسوب می‌شد. پس از این که هندوستان استقلال خود را به دست آورد و دیگر تحت سلطه انگلستان نبود، این دروازه به یک جای دیدنی برای گردشگران داخلی و خارجی تبدیل شد. اگر تور هند را رزرو کرده‌اید؛ حتما این جاذبه را هم در لیست بازدیدهای خود قرار دهید. البته باید بدانید که یک جاذبه گردشگری دیگر با همین نام هم در شهر دهلی وجود دارد.

دروازه هند؛ طاق نصرتی برای خوش‌ آمدگویی به بریتانیایی‌ ها

کاخ دریاچه؛ جایی که میزبان ملکه الیزابت بوده است

کاخ دریاچه در واقع نام یکی از جاهای دیدنی هند است که در گذشته محل تفریح خاندان سلطنتی بوده اما امروزه تبدیل به یک هتل-رستوران مجلل و زیبا شده است. زیر بنای این جاذبه حدودا چهار هکتار است که در آن می‌توان ساختمان کاخ، حیاط، باغ، تراس‌های متعدد و ... را مشاهده کرد. همه این بناها با سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی آذین شده‌اند. از جمله افراد معروفی که در این کاخ مهمان بوده‌اند، می‌توان به لرد کرزن، ویوین لی، ملکه الیزابت، شاه ایران، پادشاه نپال و بانوی اول ایالات متحده ژاکلین کندی اشاره کرد.

اختلاف ساعت ایران و هند - اختلاف ساعت بین ایران و هند چقدر است؟

معبد طلایی آمریتسار؛ یک نیلوفر آبی که می درخشد

معبد طلایی آمریتسار در سال 1577 توسط Ram Das تاسیس شد، این قلعه جای مهمی برای افراد معتقد به فرهنگ و دین سیک محسوب می‌شود و علاوه‌بر این به علت ساختار زیبایی که دارد هم برای گردشگران جذابیت دارند. معماری این معبد ترکیبی از سبک هندی و اسلامی است. قسمت مرمر پایین معبد و بخش‌های منبت‌کاری شده آن بسیار زیبا و قابل تامل است، جذاب‌ترین قسمت این بنا، گنبد هم چون نیلوفر آبی آن است که نمادی از خلوص برای سیک ها محسوب می‌شود.

معبد طلایی آمریتسار؛ یک نیلوفر آبی که می درخشد

قلعه سرخ دهلی نو؛ اینجا باید عروسی کنید

قلعه سرخ دهلی نو یکی از جاهای دیدنی کشور هند محسوب  و یکی دیگر از ضلع‌های مثلث طلایی است که به پایتخت رنگارنگ هند شهرت دارد. این جاذبه گردشگری را با نام‌های قلعه آگره و لال قلعه نیز می‌شناسند. تعداد زیادی کاخ‌های افسانه‌ای هند از جمله کاج جهانگیر، در این قلعه قرار گرفته است. قلعه سرخ دهلی نو را باید محل مناسبی برای ازدواج سنتی یا مدرن دانست بنابراین اگر تور دهلی را برای ماه عسل خود رزرو کرده‌اید حتما سری هم به این قلعه بزنید.

واحد پول هند - واحد پول کشور هند چیست

پارک ملی کانها؛ ذخیره‌گاه ببرهای هند

پارک ملی کانها را باید ذخیره‌گاه ببر کانها در هند دانست که به‌عنوان یکی از مهم‌ترین پارک‌های جهان شناخته می‌شود. در این پارک ملی علاوه‌بر ببر، حدودا 300 نوع گونه جانوری از جمله پلنگ هندی، خرس تنبل، باراسینگه و دهول نیز زندگی می‌کنند. همچنین بیش از هزار گونه گیاه گلدار را نیز در کانها می‌توانید پیدا کنید. از میان پرنده‌های موجود در این پارک می‌توان به ایبیس سیاه، زنبورخواران، مضراب گاو، پارکت‌های شکوفه‌دار، حواصیل حوضچه، درختچه، گل مرغ، تاج‌دار، شاخ خاکستری، غلتک هندی، کمتر کمکی، گورب‌های کوچک، گل سوت کمتری، مینی بوت، شاخدار پارچه‌ای مالابار، دارکوب، کبوتر، مگس خوار بهشت ، مینا، مرغ دریایی هند، مرغ جنگلی سرخ، لاپینگ قرمز، عقاب استپی، طغیان آبی تیزل، صدای سفید چشم سفید، شاه ماهی، خار موی سفید، ضربات چوبی و کرکس اشاره کرد، اگر به محیط‌زیست و طبیعت بکر علاقه‌مند هستید، پارک ملی کانها یکی از جاهای دیدنی هند است که حتما باید از آن بازدید کنید.

پارک ملی کانها؛ ذخیره‌گاه ببرهای هند

کاخ هوا محل؛ یک هرم پیج طبقه

این کاخ در واقع یک بنای پنج طبقه به شکل هرم است که معماری لانه زنبوری دارد. هر بخش از این پنجره‌های مینیاتوری را با ماسه سنگ منبت‌کاری کرده‌اند و بیشتر این بنا را با ماسه‌های صورتی و قرمز ساخته‌اند. معماری زیبای این کاخ به همراه فواره‌ها و آبنماها متعدد از جمله دلایلی است که گردشگران را جذب این جاذبه می‌کند.

هزینه سفر به هند | چقدر برای سفر به هند باید هزینه کرد؟

غارهای آجانتا؛ بودا را در این صومعه‌ ها بشناسید

غارهای آژانتا در واقع 30 معبد صخره‌ای، متعلق به دیدن بودا هستند که در امتداد تنگه رودخانه، به شکل نعل اسب قرار گرفته‌اند. قدمت این غارها به قرن 5 میلادی باز می‌گردد. آژانتا که در آن مجسمه‌های زیادی مربوط می‌توان پیدا کرد، در فهرست میراث جهان یونسکو به ثبت رسیده است.

غارهای آجانتا؛ بودا را در این صومعه‌ ها بشناسید

جزیره هولاک؛ جایی برای یافتن آرامش

جزیره هولاک را باید یکی دیگر از جاهای دیدنی هند دانست که بین جزایر آندان و نیکوبار در ۴۰ کیلومتری پورت بلر قرا دارد، این منطقه آرام و بکر بسیار مناسب افرادی است که می خواهند برای چند روز یا چند ساعت از هرج و مرج شهر دور باشند. گرچه در این محل جاذبه دیدنی چندانی مشاهده نمی‌کنید اما این جزیره بهترین و آرام‌ترین ساحل را دارد و به همین دلیل هم در لیست بازدیدهای بسیاری از گردشگران قرار می‌گیرد.

موزه‌های عجیب هند - موزه های هند همه را متعجب کرده است!

قصر میسور؛ جایی که سالانه بیش از  6 میلیون گردشگر جذب می کند

کاخ میسور را باید جاذبه‌ای دانست که با تاریخ این کشور عجین شده است. این کاخ در طول تاریخ اقامتگاه چندین حاکم هندی بوده و به همین دلیل امروزه این منطقه را با نام شهر کاخ‌ها نیز می‌شناسند. این نام از روی کاخ‌های فراوانی این منطقه انتخاب شده است. شاید برایتان جالب باشد که بدانید سبک معماری همه این کاخ‌ها هندی است و در ساخت تمامشان از چندین نوع سنگ قیمتی و نیمه قیمتی استفاده شده است. هر سال بیش از شش میلیون گردشگر از این قصر دیدن می‌کنند.

قصر میسور؛ جایی که سالانه بیش از  6 میلیون گردشگر جذب می کند

سواحل گوا؛ اینجا همه جور تفریحی به راه است

ساحل گوا یکی از جاهای دیدنی هند محسوب می‌شود که فضایی آرام و بکر را در اختیار گردشگران قرار می‌دهد. این منطقه بسیار مناسب افرادی است که می خواهند در محیطی آرام و فضایی باز یوگا انجام دهند. در این منطقه استراحتگاه‌های متعددی وجود دارد و فاصله این ساحل با مراکز تجاری بسیار اندک است. بنابراین کسانی که تور گوا را رزرو می‌کنند نیابد نگران این مسائل باشند. شاید برایتان جالب باشد که بدانید این ساحل محل حیات وحش حیواناتی نظیر گوزن، میمون، فیل، پلنگ، ببر، پلنگ سیاه و همچنین شاه کبرای معروف هند است.

پارک ملی پریار؛ خانه فیل هندی و ببر بنگال

یکی از محبوب‌ترین جاذبه های گردشگری هند، پارک ملی پریار و پناهگاه حیات وحش در اطراف دریاچه آن است. این دریاچه در سال 1895 برای آبیاری و تأمین آب شهر مادورای هندوستان، مهندسان انگلیسی ساخته شد. این پارک زیبا که در سال 1934 تاسیس شده امروزه محل حیات گونه‌های مختلفی از پستانداران نظیر فیل هندی، گراز وحشی، سمور دریایی، ماکاک و ببر بنگال است. از دیگر جاذبه‌های دیدنی این پارک می‌توان به تماشای پرندگانی مانند لک لک، پرنده شاه ماهی، مرغ شاخدار و ... اشاره کرد. پیاده‌روی در پارک، تماشای پرنده‌های رنگارنگ، آب زلال دریاچه، مناظر باشکوه کوهستان و... از دیگر لذت‌های بازدید از این پارک است.

پارک ملی پریار؛ خانه فیل هندی و ببر بنگال

معبد ماهابودی؛ مقدس ترین معبد بودایی ها در جهان

معبد ماهابودی که یکی از مقدس‌ترین مکان‌های مذهبی بودایی جهان محسوب می شود هر ساله پذیرای هزاران بازدیدکننده از سراسر جهان است. در این مکان دیدنی معمولا راهبه‌ها مشغول به دعا و عبادت هستند. این منطقه بر محور فلسفه و منطق در قرن شش ساخته شده و از آن زمان تا به کنون به علت تغییرات و خسارات بارها مورد مرمت قرار گرفته است. در قسمت بالای معبد ماهابودی یک گلدسته هرمی زیبا و یک مجسمه طلاکاری شده بزرگ بودا قرار دارد که نظر هر گردشگری را به خود جلب می‌کند، هم چنین بزرگ‌ترین و مورد احترام‌ترین درخت جهان هم در این منطقه قرار دارد.

قطب منار؛ بلندترین بنای آجری دنیا در دهلی

یکی دیگر از جاهای دیدنی هند که در لیست مثلث طلایی هم قرار دارد، قطب منار است. این مناره را باید بلندترین بنای آجری در دنیا دانست. در ساخت این بنا از مرمر و سنگ‌های سرخ استفاده شده است. قُطُب منار را باید یکی از برجسته‌ترین نمونه‌های معماری هندو- اسلامی دانست که به تقلید از منار جام افغانستان ساخته شده است. این بنا به پنج قسمت تقسیم شده و در هر طبقه کتیبه‌هایی از قران را می‌توانید ببینید. قطب منار یکی از جاهای دیدنی هند است که در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت رسیده است.

قطب منار؛ بلندترین بنای آجری دنیا در دهلی

مسجد مکه حیدرآباد؛ اتاقی که موهای پیامبر در آن نگهداری می‌ شود

مسجد مکه حیدرآباد، یکی از بزرگترین مساجد جهان و یکی از قدیمی‌ترین مساجد هند است که ساخت آن در سال 1614 در زمان محمدقلی قطب شاه آغاز شد و ساخت آن 80 سال طول کشید. این مسجد بزرگ دارای ظرفیت 10 هزار نفری است و از جمله آثار برجسته موجود در آن می‌توان به معماری زیبا، کتیبه‌های قرآنی، 15 ستون متعدد، درواز مرکزی، حوض بزرگ، میدان عظیم و ... اشاره کرد. نقل است که در این مسجد اتاقی وجود دارد که در آن می توان موهای پیامبر اسلام را مشاهده کرد.

رصدخانه جانتار مانتار؛ با شاهزاده شماره ها ملاقات کنید

رصدخانه جانتار مانتار را باید یکی از پنج رصدخانه نجومی دانست که توسط ماهاراجا جی سینگ در سال 1725 ساخته شد. در این جاذبه گردشگری یک ساعت آفتابی بسیار بزرگ وجود دارد که به شاهزاده شماره‌ها معروف شده است. این رصدخانه را با نام مانتر نیز می‌شناسند. در این رصدخانه ابزارهای زیادی همچون سامرات یانترا، جایاپراکاش یانترا، میسرا یانترا و... وجود دارند که می‌توانید از آنها بازدید کنید.

رصدخانه جانتار مانتار؛ با شاهزاده شماره ها ملاقات کنید

غارهای الفنتا؛ شبکه ای از غارهای حجاری شده در بمبئی

اگر تور بمبئی را رزرو کردید، غارهای زنجیره‌ای حجاری شده الفنتا را نیز در لیست بازدیدهای خود قرار دهید. این غارها در 10 کیلومتری مهاراشترا قرار دارد و در آن می‌توانید مجسمه‌های سنگی که به فرقه هندو  و  یکی از خدایانشان به اسم شیوا مربوط می‌شود.

مجموعه معابد خاجوراهو؛ یک میراث جهانی به تمام معنا

خاجوراهو یک مجموعه بناهای تاریخی در هند است که آن را در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسانده‌اند. در این معابد نمادها و مسجدهایی وابسته به عشق زمینی دیده می‌شوند. این معابد در سال 950 میلادی و 1050 میلادی ساخته شده است. تا قرن 12 این معابد 85 عدد بود اما در حال حاضر تنها 25 تای آن باقی مانده است.

قصر میسور؛ جایی که سالانه بیش از  6 میلیون گردشگر جذب می کند

پناهگاه حیات وحش مناس؛ پیش به سوی سافاری در هند

در ایالت مناس هند که در کوهپایه هیمالیا قرار دارد یک پارک ملی به همین نام واقع شده است که آن را در سال 1985 در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسانده‌اند. تنوع زیستی این منطقه بالاست و زیست گیاهی و جانوری بسیار غنی‌ای دارد. یکی از تفریحاتی که می‌توانید در این منطقه به سراغ آن بروید؛ سافاری است. شما می‌توانید از بسیاری شهرهای بزرگ هند با قطار خود را به لوکیشن این حیات وحش برسانید و به همین دلیل لازم نیست حتما تور مخصوص آن را رزرو کنید.

آیا در سفر به هند باید از همه جاذبه های گردشگری دیدن کنیم؟

در این مقاله تعدادی از مهم‌ترین جاهای دیدنی هند را بررسی کردیم. در پاسخ به این سوال که آیا در سفر به هند باید از همه این جاذبه‌ها دیدن کرد یا نه باید گفت، طبیعتا نمی‌توانید همه این جاذبه‌ها را در طول یک سفر ببینید، مگر اینکه تعداد روزهای سفرتان زیاد باشد. در غیر این تور توصیه می‌شود براساس توری که انتخاب کرده‌اید، یک لیست از جاذبه‌هایی که باید ببینید را درست کنید. اگر قصد سفر به هند را دارید، تورهای مختلف آن را می‌توانید از وبسایت لحظه آخر رزرو نمایید. حتی امکان رزرو تور قسطی هم برایتان وجود دارد. پس نگران هزینه‌ها نباشید و همین حالا اقدام کنید.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
بیشتر بخوانید
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
تعطیلات عید فطر امسال کجا برویم؟
تعطیلات عید فطر امسال کجا برویم؟
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
امتیاز 4 از 5 | از 100 کاربر