خلیج فارس

زمان مطالعه: 3 دقیقه
بروزرسانی: 1402/05/10
بازدید: 1835
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

خلیج فارس نام خلیجی در ناحیه خاورمیانه بین ایران و شبه جزیره عربستان واقع شده می باشد که امتداد آن به اقیانوس هند می رسد. باریک ترین دهانه این خلیج تنگه هرمز است که به عنوان منطقه ای استراتژیکی محسوب می شود. این خلیج عامل همسایگی ایران با بسیاری از کشور های عربی مانند عراق، کویت، بحرین، عمان و ... شده است. خلیج فارس قرن های زیادی تحت تسلط انگلستان بوده اما امروز به عنوان خلیج فارس شناخته می شود. مخاطب گرامی لحظه آخر اگر می خواهید بدانید خلیج فارس کجاست؟ سهم ایران از خلیج فارس چقدر است؟ و ... پیشنهاد می کنیم تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

خلیج فارس کجاست؟

خلیج فارس در واقع یک دریای مدیترانه ای در آسیای غربی است. این خلیج بین ایران و شبه جزیره عربستان قرار دارد. بر اساس تاریخ و جغرافیای بین المللی نام این منطقه به نام خلیج فارس شناخته می شود اما دولت های عربی این خلیج را به عنوان خلیج عربی با گویش اَلْخَلِيْجُ ٱلْعَرَبِيُّ می شناسند. خلیج فارس از لحاظ اقتصادی به علت موقعیت ماهیگیری، صخره های گسترده بلکه مرجانی و صدف های مرواریدی بسیار حائز اهمیت است اما متأسفانه امروزه به علت نشت روغن و نفت زیست محیط این ناحیه به شدت آسیب دیده است. بر اساس تحقیقات مساحت خلیج فارس حدوداً 251000 کیلومتر مربع می باشد که در این مساحت تعداد زیادی جزایر مسکونی و غیر مسکونی واقع شده است.

 

خلیج فارس کجاست

 

خلیج فارس چگونه به وجود آمده است؟

شایعات در مورد چگونگی به وجود آمدن خلیج فارس زیاد است اما علمی ترین دلیل تشکیل خلیج فارس مربوط به فرورانش صفحه عربستان در زیر کوه های زاگرس است. زمین شناسان بر این باورند که حدود پانصد هزار سال پیش خلیج فارس در دشت های ایران ساخته شد و پس از مدتی به شکل کنونی خود در آمده است. آخرین تغییرات خلیج فارس مربوط به عصر یخبندان بوده است که در این دوره خلیج فارس با گسترش مواجهه شد. جالب است بدانیم در گذشته های دور چیزی به نام خلیج در این ناحیه وجود نداشته، بلکه در این منطقه گودالی بزرگ بوده است که آب اروند رود به آن می ریخته اما در این ناحیه برکه های زیادی وجود داشته که با بالا آمدن آب خلیج تمام این بقایا از به زیر آب رفته است.

سهم ایران از خلیج فارس چند درصد است؟

با توجه به اهمیت استراتژیک منطقه خلیج فارس در سطح بین الملل و شرایط ایده آل خلیج از جهت نظامی، اقتصادی، امنیتی و ... بین ایران و سایر کشور های عربی به منظور سهم حقیقی ایران همواره چالش هایی وجود دارد؛ اما بر اساس آخرین تحقیقات حدوداً 56 درصد از خلیج به ایران تعلق دارد. منبع غنی نفت و گاز و وجود ثروت عظیم در این منطقه در ناحیه از تنگه هرمز و خلیج فارس یکی از دلایلی است که عموم کشور های عربی ترغیب به تصاحب این منطقه می کنند؛ اما بر اساس آخرین مذاکرات مالک بیش از 50 درصد این خلیج کشور ایران است.

شرایط آب و هوایی در خلیج فارس

متأسفانه آب و هوای خلیج فارس در عموم ماه های سال چندان خوشایند نیست و میزان بارندگی در این ناحیه چندان زیاد نمی باشد، اما رطوبت هوا در این نقطه بالا است. پدیده رعد و برق و مه در این ناحیه نادر است دلی طوفان گرد و غبار در این ناحیه وجود دارد و معمولاً در فصل پاییز در آب خلیج فارس طغیان و فوران رخ می دهد. با توجه به جذابیت جزایر این ناحیه عموم گردشگران داخلی و خارجی علاقه دارند تا از این منطقه بازدید کنند که مناسب ترین فصل برای آن اواسط پاییز تا پایان زمستان است چرا که پس آن آب و هوای این ناحیه به شدت گرم می شود و شرایط تفریح چندان فراهم نیست.

 

خلیج فارس

 

جزایر ایرانی خلیج فارس

در ادامه تعریف خلیج فارس کجاست؟ باید اضافه کرد که خلیج فارس محل قرار گیری تعداد زیادی از جزایر کوچک و بزرگ است که تمام این جزایر به علت موقعیت آب و هوایی و شرایط جغرافیا بایر و خالی از سکنه هستند اما در این بین جزایری هم هستند که به علت ساختار خود به عنوان مناطق توریستی مهم کشور قلمداد می شوند هم چنین بخشی از جزایر غیر مسکونی خلیج فارس به عنوان منطقه ای نظامی، ارتباطی و یا اسکله کشتی ها مورد استفاده قرار می گیرند. امروزه همزمان با توسعه ساخت جزایر مصنوعی و هتل سازی متاسفانه اکوسیستم و حیات وحش این ناحیه با آسیب زیادی مواجهه شده است که این موضوع می تواند شرایط خلیج فارس را با مشکل مواجهه کند، جدول زیر شامل معرفی جزایر مسکونی و غیر مسکونی خلیج فارس است که می تواند علاوه بر آشنایی شما مخاطب گرامی با نام جزایر خلیج فارس به شما اطلاعات دیگری نیز بدهد.

 

شیف(تاریخی)هنگام(ماهیگیری، غنی از معادن، حیات وحش)خارک(نفت، تاریخی)صیر ابونعیر(ثبت شده توسط یونسکو، دارای شن های کهربایی)   نخیلو(زیست بوم آبزیان و پرندگان) مولیات( زیست گاه پرندگان) 
ابوموسی(نظامی/ دارای فرودگاه)لارک(ماهیگیری)خارکو(تاریخی، نظامی)زرکوه(وجود فرودگاه)جبرین(محل رویش گیاهی خوراکی و تخم گذاری پرستوها)سه دندون(زیست گاه پرندگان دریایی)
تنب کوچک(وجود نفت کش های متعدد)هرمز(گردشگری، کوه های خوراکی)مینو(حیات وحش غنی، برداشت خرما)شیدور(پناهگاه آبزیان و پرندگان)ام سیله(محلی برای لانه سازی پرندگان دریایی)مطاف(محل به گل نشستن کشتی های ناشی به علت جزر و مد آب)
تنب بزرگ(دارای اهمیت صنعتی، نظامی و تجاری)هندرابی(تاریخی، فرودگاه)نگین(اقتصادی)شیخ اندرآبی(وجود زیارتگاه، جنگل های حرا)بونه(تاریخی و محل زندگی پرندگان آبزی)میرمهنا(قدمگاه امیر المومنین و در حال تأسیس منطقه گردشگری)
قشم(گردشگری و اقتصادی)سیری(حیات وحش، اهمیت نظامی)صدرا(کشتی سازی، پتروشیمی و سکوسازی)فرورگان(پیوست به کیش)  دارا(محل تخم گذاری پرستوها)   مَرغی(تخم گذاری لاک پشت ها)
کیش(گردشگری و تجاری)فرور بزرگ(حیات وحش)فارور(حیات وحش)عباسک(در حال تأسیس موزه خلی ج فارس)قبر ناخدا(محل دفن ناخدای هندی و تخم گذاری پرستوها)چراغی(زیست بوم پرندگان دریایی)
لاوان(نفت و حیات وحش غنی)فارسی(نفت، طبیعت منحصر به فرد)فارور کوچک(بخشی از کیش)ام الکرم(محل زیست پرندگان، جنگل های حرا)خرو(زیستگاه مرجان ها، لاک پشت ها و پرندگان مهاجر)جزایر ناز(محلی برای ماهیگیری و چشم انداز زیبا)

 

جمع بندی

اکنون که متوجه شدیم خلیج فارس کجاست؟ و در خصوص اهمیت والای آن در سطح خاورمیانه و بین المللی آگاه شدیم باید بدانیم خلیج فارس در واقع مملو از جزایر عربی زبان و فارسی زبان می باشد که فرهنگ های مختلفی را در خود جای داده است، جالب است بدانیم هر یک از جزایر خلیج فارس دارای فرهنگ آداب و رسوم متفاوت اما نزدیک به هم هستند. سبک پوشش لباس، مراسم های مختلف، وجود حیات وحش متفاوت، طبیعت زیبا و متنوع و ... از جمله دلایلی است گردشگران را در فصل پاییز و زمستان ترغیب به بازدید از جزایر خلیج فارس می کند، اگر شما هم خاطره ای در خصوص بازدید از جزایر خلیج فارس دارید حتماً آن را با به اشتراک بگذارید.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
بیشتر بخوانید
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.9 از 5 | از 100 کاربر