کوهرنگ بهشت سفید ایران

زمان مطالعه: 3 دقیقه
بروزرسانی: 1402/12/23
بازدید: 4366
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

در استان چهار محال بختیاری شهرستانی با طبیعت بکر، جاذبه های دیدنی بسیار و آب و هوایی عالی به نام کوهرنگ پذیرای گردشگران می باشد. این شهرستان به سبب کوه های رنگارنگ و پوشش گیاهی زیبا و رنگی که دارد به سرزمین کوه های رنگی معروف است. در کوهرنگ قوم هفت لنگ بختیاری ساکن هستند که آن ها به زبان لری صحبت می کنند. با همراه باشید تا بیش تر با این شهرستان زیبا آشنا شوید.

کوهرنگ کجاست؟

کوهرنگ در شمال غربی استان چهار محال بختیاری قرار گرفته است، این شهرستان تا پایتخت استان چهارمحال که شهر کرد می باشد ۹۰ کیلومتر فاصله دارد. کوهرنگ به سه بخش مرکزی، بازفت و دوآب صمصامی تقسیم می شود و مرکز این شهرستان شهر چلگرد قرار دارد. این منطقه به دلیل وجود زردکوه ،که دومین قله مرتفع زاگرس است، سرچشمه زاینده رود، کارون و دز می باشد.

ارتفاع کوهرنگ

چلگرد مرکز شهرستان کوهرنگ از سطح دریا حدود ۲۳۹۰ متر ارتفاع دارد. زردکوه که در این شهرستان قرار دارد قله های مرتفعی دارد از جمله قله کلونچین که ۴۲۲۱ متر ارتفاع و قله شاه شهیدان با ۴۱۵۰ متر ارتفاع از بلندترین قله های این کوه می باشند.

کوهرنگ

جاهای دیدنی کوهرنگ

همان طور گفته شد کوهرنگ دارای طبیعتی بکر و زیبا است، همچنین جاذبه های گردشگری فراوانی را در خود جای داده. این شهرستان قدمتی ۵۰ هزار ساله دارد که همین امر سبب وجود جاذبه های تاریخی زیبایی در کوهرنگ شده، در ادامه چند جاذبه ی دیدنی این‌ شهرستان زیبا را برایتان معرفی کرده ایم.

رود کوهرنگ

رود کوهرنگ سرچشمه اصلی رود های کارون، زاینده رود و دز می باشد، که به رود کارون می ریزد، همچنین محل تامین آب آشامیدنی شهرکرد و فارسان می باشد. این رود در دامنه ارتفاعات زردکوه واقع شده و طبیعتی زیبا را برای جاذبه گردشگری رقم زده است. کوهرنگ دارای چشمه و رودهای متعددی است که همین امر آن را به سرزمین چشمه ها تبدیل کرده است.

پیست اسکی کوهرنگ

پیست اسکی کوهرنگ در شهر چلگرد، قسمت مرکزی کوهرنگ قرار گرفته است. این پیست در زمستان پذیرای گردشگران زیادی می باشد، و ارتفاع برف در این پیست در زمستان به ۱۵ متر می رسد که باعث ایجاد یخچال های دائمی می شود.  این پیست که در سال ۱۳۵۴ ساخته شده، دارای ۸۰۰ متر طول و شیب ۲۰ درصدی است.

غار یخی کوهرنگ

غار یخی کوهرنگ در کنار روستای شیخ علی خان و در ۲۵ کیلومتری چلگرد کوهرنگ قرار دارد. ارتفاع برف های این غار به ۵۰ متر می رسد. دره های عمیق این غار سبب جمع شدن حجم زیادی برف شده و در نتیجه این غار همه فصول سال برفی است؛ اما در فصول گرم ضخامت یخ ها بسیار کمه و از ایستادن روی آن ها باید خودداری کرد.

آبشار شیخ علی خان

آبشار شیخ علی خان در روستای شیخ علی خان واقع شده و با شهر چلگرد، در مرکز کوهرنگ ۱۲ کیلومتر و با شهر کرد صد کیلومتر فاصله دارد. در فصل بهار آب این آبشار دوبرابر بوده و منظره ای زیباتر دارد، همچنین وجود لاله های واژگون در این منطقه زیبایی این آبشار را دو چندان کرده و گردشگران زیادی را به خود جذب می کند.

جاذبه های دیدنی کوهرنگ

دشت لاله های واژگون

این دشت پر از گل در کنار آبشار علی خان قرار گرفته و جزو اثر طبیعی ملی لاله های واژگون مورد حفاظت محیط زیست ایران می باشد. این دشت ۳۶۰۰ هکتار وسعت داشته و در ارتفاع ۲۵۰۰ تا ۲۸۰۰ متری دامنه کوه میلی قرار دارد. لاله های واژگون از فروردین گل می دهد و تا اردیبهشت گل های خود را حفظ کرده و به محلی به آن گل قلندری، گل بگریو و گل اشک مریم می گویند.

تونل کوهرنگ

تونل کوهرنگ برای انتقال آب رود کوهرنگ به زاینده رود در سال ۱۳۳۲ بهره برداری شد، اولین تونل ۲۹۰۰ متر طول دارد و سالانه ۲۵۵ میلیون متر مکعب را به زاینده رود منتقل می کند. تونل دوم در سال ۱۳۶۴ بهره برداری شده و این تونل هم حدودا ۲۵۵ میلیون متر مکعب آب سالانه انتقال می دهد. تونل سوم در سال ۱۳۷۷ بهره برداری شده و تا امروز ادامه دارد.

بهترین زمان سفر به کوهرنگ

بهترین زمان سفر به این شهرستان در فصل های تابستان و بهار می باشد زیرا کوهرنگ در این فصول آب و هوایی عالی دارد، در فصل پاییز و زمستان هم این شهرستان پذیرای گردشگران می باشد و  دارای جاذبه های زیبایی در این فصول است.

کوهرنگ در فصل زمستان

سوغات کوهرنگ

کوهرنگ دارای سوغات و صنایع دستی مخصوص خود می باشد. از صنایع دستی کوهرنگ می توان به قالی بختیاری، چوقا بافی، وریس بافی، خورجین بافی و بافت سیاه چادر اشاره کرد. همچنین از خوراکی های خوشمزه این شهرستان که به عنوان سوغاتی خریده می شود می توان به کرفس کوهی، موسیر، تره کوهی، چویل، بن سرخ، عسل کوهرنگ و انواع لبنیات اشاره کرد.

راهنمای اقامت در کوهرنگ

برای اقامت در این شهرستان می توانید به هتلی که در شهر چلگرد به نام هتل کوهرنگ است، مراجعه کنید. هتل ۳ ستاره کوهرنگ با چشم انداز آبشار و در نزدیکی پیست اسکی کوهرنگ واقع شده، این هتل دارای امکاناتی از جمله کتابخانه، مرکز خرید، کافی شاپ، رستوران، تاکسی سرویس بیست و چهار ساعته، کافی نت، گیم نت، زمین ورزشی، زمین تنیس، سالن بیلیارد و خدمات پزشکی می باشد. اگر دوست دارید که در دل طبیعت اقامت داشته باشید و طبیعت را لمس کنید می توانید چادر زدن در طبیعت را برای اقامت انتخاب کنید.

چطور به شهرستان کوهرنگ برویم؟

برای دسترسی به کوهرنگ از تهران دو راه وجود دارد.

  • از تهران به جاده قم، کاشان و اصفهان بروید و از جنوب اصفهان به سمت شهر کرد رفته و از آنجا به طاقانک و چلگرد می رسید. راه بعدی این است که بعد از عبور از قم وارد کمربندی شده، از سمت غرب اصفهان وارد شهر گلپایگان شده و از جنوب آن وارد استان چهارمحال و بعد چلگرد شوید.
تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
بیشتر بخوانید
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.8 از 5 | از 100 کاربر