جاهای دیدنی کرج

زمان مطالعه: دقیقه
بروزرسانی: 1402/01/16
بازدید: 3081
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

در طول سال بسیاری از مردم ایران هنگام سفر ممکن است شهر کرج را انتخاب کنند یا از این شهر گذر کنند. اگر در صورت سفر چند روزی را در این شهر توقف کنید بی شک شاهد مناطق دیدنی و خاطره انگیزی خواهید بود. در این مقاله قصد داریم مناطق دیدنی و جاذبه های کرج را به شما معرفی کنیم تا در صورت بازدید از این شهر بتوانید اوقاتی لذت بخش را سپری کنید.

دشت لاله کندر و پارک  جنگلی جهان نمای کرج

پارک جنگلی جهان نما

پارک جنگلی جهان نما به عنوان بزرگ ترین پارک شهر کرج، یکی از جاذبه های دیدنی این شهر است. مساحت این پارک هزار و چهارصد هکتار است که در آن گونه های مختلف گیاهی و دریاچه ای زیبا قرار دارد. قدمت پارک به 50 سال قبل می رسد و درختان کهنسالی در آن قرار دارد. در صورتی که قصد رفتن به این پارک را داشته باشید باید حد فاصل اتوبان تهران-کرج و بزرگراه شهید همت را طی کنید.

آدرس پارک جنگلی جهان نما:

کرج، آزاد راه تهران – کرج

پارک جنگلی جهان نما

دشت لاله کندر

در حوالی شهر کرج ناحیه ای خوش آب و هوا به نام روستای کندر وجود دارد. در واقع روستای کندر کرج در 42 کیلومتری شمال شرق کرج و 7 کیلومتری جاده کرج-چالوس قرار دارد. این روستا علاوه بر آب و هوای مطبوع و دلچسب، چشم اندازی بسیار زیبا دارد. یکی از زیباترین قسمت های این روستا دشتی پوشیده از لاله های رنگارنگ در دامنه کوه به نام دشت کندر است. دشت کندر دارای مساحت سه و نیم هکتار است و از بزرگترین مزارع باغ لاله در کشور و حتی در آسیا محسوب می شود.برپایی جشنواره گل لاله در فصل بهار در استان البرز و شهرستان کرج نزدیک به 40 سال قدمت دارد. با این حال، دشت کندر برای اولین بار در بهار سال 1399 برپا و مهیای حضور بازدید کنندگان گردید. این دشت با همکاری اهالی روستا زمانی به وجود آمد که مردم آن جا تصمیم گرفتند با کاشت لاله های فراوان در روستا، زیبایی آن را گسترش دهند. دشت کندر با سرمایه خصوصی فردی به نام "مصطفی" و کمک گروهی به نام "گل الف" با طراحی شخصی به نام "پهلوانی" شکل گرفته است.

آدرس دشت لاله کندر:

 ۲۲ کیلومتری شمال شرق شهر کرج و در ۷ کیلومتری جاده کرج به چالوس

جاهای دیدنی تهران - معرفی محبوب‌ترین و زیباترین مکان‌های دیدنی تهران + ویدئو و آدرس!

دشت لاله کندر

بام کرج

 به قسمت کوهپایه های عظیمیه کرج، بام کرج گفته می شود. این بام هر روزه مهیای حضور شهروندان کرجی و یا افرادی است که از سایر شهرها به کرج سفر می کنند. اگر می خواهید به بام کرج بروید بهتر است بدانید این بام در انتهای بلوار طالقانی شمال قرار دارد. در قسمت پائینی بام نیز میدان کوهپایه قرار دارد.  وقتی که از بام بالا می روید مناظر زیباتری دیده و هوای پاک تری را استشمام می شود.در صورت رفتن به بام کرج می توانید از سراسر بلوار طالقانی و منطقه عظیمیه دیدن کنید و از منظره آن لذت ببرید. اگر به اطراف دقت کنید می بینید که در پائین بام بنرهایی جهت حفظ محیط زیست و اجتناب از ریختن زباله قرار داده شده است. بنابراین در هنگام بازدید رعایت نظافت محیط اهمیت اساسی در حفظ آن خواهد داشت.

آدرس بام کرج :

استان البرز، شهر کرج، انتهاب بلوار طالقانی شمالی

بام تهران - پارکی که در آن تهران زیر پای شماست! تفریح و ورزش در کنار یکدیگر

بام کرج

روستای ارنگه

روستای ارنگه شامل چندین روستا به نام های گوراب، ابهرک، سیجان، سرزیارت چی، چاران و خور می شود و به همین دلیل در میان روستاهای جاده چالوس به نام ارنگه بزرگ شهرت دارد. وقتی می خواهید وارد روستا شوید در ابتدای آن قبرستانی تاریخی و باصفا نظر شما را به خود جلب خواهد کرد. نیمکت های درون قبرستان، حوض آب و درختان توت حال و هوای خاصی به آن بخشیده اند. قبرستان روستای ارنگه از نظر قدمت به دوران زرتشت می رسد.روستای ارنگه یک رودخانه باصفا دارد که رودخانه ای فصلی است. بنابراین اگر می خواهید از منظره رودخانه بهره ببرید بهتر است تا اواخر مرداد از این ناحیه بازدید کنید. اگر قصد دارید تابستان از این روستا دیدن کنید از مسیر رودخانه می توانید به یک آبشار برسید. از دیگر قسمت های دیدنی این روستا که مکانی تاریخی هم به شمار می آید "تپه قلعه ها" است. طبق گفته های مردم این منطقه قدمت این قلعه نیز به زمان زرتشتیان می رسد. وقتی به نقطه بالای این تپه برسید می توانید شاهد نمای کلی روستا و مناظر سرسبز آن باشید.

آدرس روستای ارنگه:

در ۱۸ کیلومتری جاده چالوس

جاهای دیدنی تهران - معرفی محبوب‌ترین و زیباترین مکان‌های دیدنی تهران + ویدئو و آدرس!

عکس ارنگه و جاده چالوس

جاده چالوس

یکی از جاده های کشور که از نظر زیبایی شهرت فراوان دارد و به عنوان چهارمین جاده زیبای جهان شناخته شده است، جاده چالوس است. این جاده  از شهر کرج تا شهر چالوس در استان مازندران امتداد پیدا می کند. وقتی در طول جاده چالوس حرکت کنید به ویژه آن قسمتی که نزدیک به سد کرج است، انواع رستوران ها، کافه ها و استراحتگاه ها را خواهید دید. همین سد کرج یا سد امیر کبیر خود در ساختن فضای زیبای این جاده تاثیر بسیار زیادی دارد به طوری که این مکان را به یک منطقه گردشگری پرطرفدار تبدیل کرده است.علاوه بر سد امیر کبیر، روستای "حسنک در" با فاصله 72 کیلومتری از کرج از دیگر محل های دیدنی این جاده است. محل قرار گیری این روستا در سر راه رودخانه کرج است و یک مکان دیدنی مناسب برای اواخر بهار و تابستان است. از دیگر قسمت های دیدنی این جاده می توان به روستای بسیار کوچک "ورزن"، طبیعت زیبای دهستان "آسارا" و روستای "تکیه سپهسالار" اشاره کرد. با وجود این مناظر و بناهای زیبا در مسیر ، جاده چالوس به یکی از مهم ترین قطب های گردشگری تبدیل شده است.

آدرس جاده چالوس:

کرج، جاده چالوس

جاده چالوس - همه چیز درباره جاده ۵۹ ایران

جاده چالوس

پیست اسکی دیزین

پیست اسکی دیزین یکی دیگر از جاذبه های شهر کرج است که در 74 کیلومتری آن قرار دارد، همچنین 123 کیلومتر از شهر تهران فاصله دارد. این پیست از اواسط پاییز تا اوایل بهار گردشگران زیادی را از نقاط مختلف به سمت خود جذب می کند. برای رفتن به پیست اسکی دیزین راه های زیادی وجود دارد اما اگر از مسیر جاده چالوس بروید هم راحت تر می رسید و هم از زیبایی های جاده بهره خواهید برد. پس از حرکت از سمت جاده چالوس وقتی از هتل گچسر گذشتید باید وارد ورودی ولایت رود شوید پس از آن با کمی طی کردن مسافت، به پیست اسکی دیزین می رسید.

آدرس پیست اسکی دیزین:‌

کرج، جاده چالوس، جاده دیزین، پیست بین‌المللی اسکی دیزین

پیست اسکی دیزین - پیست اسکی دیزین ، مهمترین پیست اسکی ایران و منطقه خاورمیانه! برای اطلاعات و شناخت بیشتر، بر روی لینک کلیک کنید.

پیست اسکی دیزین

روستای کردان

یکی دیگر از مکان های دیدنی کرج روستای خوش آب و هوای کردان است که در 25 کیلومتری شهر قرار دارد. اگر برای رفتن به این روستا از سمت میدان کرج حرکت کنید بدون ترافیک نیم ساعته به کردان می رسید. با ورود به این روستا باغ های سرسبز بسیاری چون باغ گیلاس، زردآلو، گردو و توت را خواهید دید. این منطقه علاوه بر زیبایی های طبیعی و آب و هوای خوش از قدمتی تاریخی برخوردار است. برج تاریخی مقبره کردان یکی از قسمت های دیدنی این روستا است که قدمت آن به دوره سلجوقیان می رسد.

آدرس روستای کردان:   

در فاصله ۲۵ کیلومتری کرج

دریاچه اوان و روستای کردان

دریاچه اُوان

برای رفتن به دریاچه اُوان اگر از سمت استان البرز به سمت استان قزوین حرکت کنید پس از طی کردن 167 کیلومتر به دریاچه اُوان در نیمه شمالی الموت می رسید. محل قرار گیری این دریاچه در دامنه کوه خشچال و میان چهار روستای اوان، وربن، زواردشت و زرآباد استان قزوین قرار دارد. قسمتی از آب دریاچه اُوان از طریق چشمه های زیرزمینی و مقدار کمی از آن نیز از طریق بارندگی تامین می شود. قسمت هایی ازدریاچه عمیق تر است و عمق عمیق ترین قسمت آن به 6 متر می رسد.
دریاچه اُوان در فصل تابستان محل مناسبی برای تفریحاتی چون ماهیگیری، آب تنی، قایق سواری و حتی غواصی است. فصل پائیز، دریاچه با وجود پرندگان مهاجری چون قو، غاز و مرغابی دیدنی خواهد بود. در فصل زمستان نیز به دلیل یخ بستن آب این محل مکان مناسبی برای اسکیت سواری است. در داخل دریاچه می توانید انواع ماهی ها چون ماهی قزل آلای خال داری، ماهی کپور و اردک ماهی را ببینید. اطراف دریاچه نیز با وجود رستوران ها و کافه ها فضای متنوعی را برای گردشگران فراهم کرده است.

آدرس دریاچه اُوان:

استان قزوین، ۷۵ کیلومتری شمال شرق شهر قزوین، منطقه الموت، معلم كلايه

دریاچه اُوان

آبشار هفت چشمه

از دیگر مکان های دیدنی کرج می توان به آبشار هفت چشمه اشاره کرد که در کیلومتر 17 جاده کرج-چالوس قرار دارد. این آبشار در نزدیکی روستای ارنگه واقع شده است. آبشار با داشتن ارتفاع 90 متر یکی از آبشارهای بزرگ کشور محسوب می شود. برای رسیدن به این آبشار باید از سنگ ها و صخره ها عبور کرد همچنین در مسیر آبشار اصلی آبشارهایی با ارتفاع 5 متر وجود دارد که به آن ها "هفت چشمه" گفته می شود.

آدرس آبشار هفت چشمه:

 کیلومتر ۱۷ جاده کرج به چالوس، در نزدیکی روستای ارنگه و بالادست رودخانه ارنگه 

آبشار هفت چشمه

کاخ مروارید (کاخ شمس)

کاخ مروارید یکی از مکان های دیدنی مهرشهر کرج، از آثار دوره پهلوی است. این کاخ توسط "وسلی پیترز" و "فرانک لوید رایت"، از بزرگترین معماران دنیا، بین سال های 1345 تا 1347 ساخته شده است. از آن جایی که شمس پهلوی از بیماری آسم رنج می برد این منطقه را برای سکونت انتخاب کرد و دستور ساخت کاخ مروارید را داد.زیربنای کاخ مروارید 2500 متر است و همه فضاهای معماری آن با فرم حلزونی و نورگیرهای گوناگون به شکل دانه‌های مروارید ساخته شده است. در قسمت شمالی کاخ دریاچه ای به شکل باله های سفره ماهی طراحی و ساخته شده است. این کاخ که یکی از شاهکارهای معماری دوره پهلوی به شمار می آید در تاریخ 30 خرداد 1357 به عنوان آثار ملی ایران به ثبت رسید.

آدرس کاخ مروارید:

کرج، مهرشهر، انتهای بلوار ارم

کاخ مروارید و کاخ سلیمانیه کرج

کاخ سلیمانیه

کاخ سلیمانیه در قسمت مرکزی شهر قدیم کرج، حدفاصل بلوارهای شهید چمران و امامزاده حسن در دانشکده کشاورزی کنونی ساخته شده است. این کاخ توسط محمد حسین خان نظام الدوله اصفهانی (صدر اصفهانی) در بین سال های 1225 تا 1227 هجری قمریبنا گردید. سلیمان میرزا یکی از پسران فتحعلی شاه برای اقامت تابستانی، دستور ساخت این کاخ را داد.
معماری این کاخ به صورت نمایی آجری، متقارن با سقف هایی شیروانی است. از ویژگی های این کاخ می توان به تالارها، ارسی ها، نقاشی ها، آیینه کاری ها، قوس های نیم دایره نما، سقف شیروانی و دو طبقه بودن آن اشاره کرد. پله های فیروزه ای رنگ، اتاق های تو در تو، پنجره های بلند و نور گیر همه در ساخت فضایی صمیمی و با صفا کمک کرده است.در فضاهای داخلی آن می توانید نقاشی های دیواری بزرگ، آینه کاری ها، تزیینات گچی اندود شده و... را ببینید. دو تا از نقاشی های داخل تالار که یکی از آن ها تصویر آقامحمد خان و دیگری تصویر فتحعلی شاه و اطرافیانش است توسط عبدالله خان نقاش باشی به تصویر درآمده است.

آدرس کاخ سلیمانیه:

 کرج، محله دانشکده کشاورزی کرج، بلوار هفت تیر،خیابان کیانپور 

کاخ سلیمانیه

برج تهمینه

جاده چالوس به عنوان یکی از زیباترین جاده های کشور و حتی دنیا رودخانه، روستاهای زیبا، مناطق جنگلی، بناهای تاریخی و مناظر زیبا را در اطراف خود جای داده است. یکی از بناهای زیبای اطراف این جاده برج آرامگاهی میدانک یا برج تهمینه است. این برج به عنوان یکی از بناهای دیدنی و تاریخی در کیلومتر 60 جاده کرج به چالوس و در روستای میدانک قرار دارد.  
برج میدانک که در نزد اهالی به برج تهمینه مشهور است محل دفن یکی از قلعه بانان یا اعضای خاندان پادوسپان از حکام محلی رویان در حدود قرن هشتم تا نهم هجری است. پوشش برج به صورت گنبدی است که قسمت بیرونی آن از بین رفته و پوشش زیرین آن باقی مانده است. برای ساخت این برج از مصالحی چون سنگ، گچ و نوعی ملاط ساروج استفاده شده است.

آدرس برج تهمینه:

۶۰ کیلومتری جاده کرج به چالوس، روستای میدانک 

برج تهمینه

پارک چمران

یکی از بزرگترین و زیباترین پارک های کرج پارک چمران است که بعد از میدان امام حسین واقع شده است. مساحت این پارک 37 هکتار است و با درختانی انبوه و سرسبز پوشیده شده است. عبور رودخانه کرج از این فضا نیز آن را به یک مکان بسیار دیدنی و مناسب برای گردش تبدیل کرده است. فضای مناسب و آب و هوای دلچسب پارک باعث شده افراد بسیاری تعطیلات یا آخر هفته های خود را در این پارک سپری کنند.

آدرس پارک چمران:

کرج، بلوار چمران، بالاتر از میدان امام حسین

پارک های تهران - معرفی کامل پارک های تهران + فیلم های زیبای آن!

پارک چمران

سد کرج - اولین سد چند منظوره کشور ایران می باشد.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
بیشتر بخوانید
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
10 مورد از قوانین عجیب مهمانداران هواپیما
10 مورد از قوانین عجیب مهمانداران هواپیما
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.6 از 5 | از 100 کاربر