طبیعت لرستان

زمان مطالعه: دقیقه
بروزرسانی: 1400/04/13
بازدید: 1570
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

در غرب کشورمان استان زیبای لرستان قرار دارد، که از جاذبه‌های گردشگری مهم کشور به شمار می رود. سالانه گردشگران زیادی به لرستان سفر می کنند؛ تا از آبشارها جنگل های بر سر کوه ها و دریاچه ها دیدن کنند. لرستان در سال های اخیر بین گردشگران و طبیعت گردان محبوبیت زیادی پیدا کرده و سفر به این استان بیشتر شده است.به دلیل اینکه لرستان وسیع و پهناور می باشد و جاذبه‌های آن در کل استان پخش گردیده است، برای دیدن تمامی این جاذبه‌ها، کل شهر را باید به گشت و گذار پرداخت. سفر به لرستان از جمله سفرهایی است، که هرکس حداقل یک بار باید تجربه کند.

محبوب ترین مکان های طبیعت گردی لرستان

گردشگری در لرستان، طبیعت گردی محسوب می شود. البته این را نمی توان نادیده گرفت، که لرستان از لحاظ امکانات رفاهی مناسب است و داری رستوران‌های بزرگ، مراکز خرید مدرن و هتل‌های  خوبی با کیفیت بالا می باشد.لرستان را بهشت آبشارهای ایران می‌نامند، و همچنین لقب عروس طبیعت را به این استان داده‌اند.لرستان دارای آب و هوایی چهار فصل بوده و می توان در تمام فصول سال به این استان سفر کرد.

 

مخمل کوه و آبشار نوژن لرستان

 

مخمل کوه

مخمل کوه یک جاذبه گردشگری در نزدیک خرم آباد است، که گردشگران زیادی را برای دیدن این جاذبه به خود جذب می کند. همانطور که از نام آن پیداست، در منطقه کوهستانی قرار دارد، که از سنگهای بزرگ تشکیل شده و اسم این جاذبه را به دلیل سنگهایی که از گل سنگ تشکیل شده و شکل مخمل به کوه داده انتخاب کرده‌اند. مخمل کوه دارای یک طبیعت و دسترسی فوق العاده می باشد و مناسب پیاده روی در طبیعت است. اگر این کوه نظر شما را برای طبیعت گردی جلب کرده، می توانید به میدان 22 بهمن خرم آباد بروید و از انتهای خیابان ولیعصر پیاده روی خود را آغاز کنید. همچنین در قسمت شمالی مخمل کوه یک پارک جنگلی وجود دارد، که می توانید از آن هم بازدید کرده و لذت ببرید.

آبشار نوژیان

آبشار نوژیان یک جاذبه پر ارتفاع و هیجان انگیز در لرستان است، که ارتفاع آن 95 متر می باشد. این آبشار که از پوشش گیاهی سبز، درختان انبوه و گیاهان دارویی تشکیل شده، در 40 کیلومتری جنوب شرقی خرم آباد قرار دارد. آبشار نوژیان دارای آبی  زلال و طبیعت بکر است؛ که به دلیل گیاهان دارویی که در آن وجود دارد، شهرت خاصی در شهر لرستان دارد.

آبشار شوی

آبشار شوی یا همان آبشار تله زنگ جزو بلندترین آبشار های ایران به شمار می رود که بین مرز دو استان لرستان و خوزستان واقع شده است. این آبشار زیبا و دیدنی در نزدیکی شهر دورود لرستان قرار دارد و با استفاده از ایستگاه شوی در خط قطار دورود-اندیمشک و کمی پیاده روی و کوهنوردی می توان به آن دسترسی داشت.

دریاچه گهر

در میان رشته کوه های اشترانکوه دریاچه ای وجود دارد، که زیبایی بی نظیری را خلق کرده است. دریاچه گهر یک جاذبه گردشگری زیبا برای طبیعت گردان می باشد، که می توانند لذت زیادی را از سفر به این دریاچه تجربه کنند. یک سوی این دریاچه، دره نی گاه قرار گرفته و سوی دیگر آن یک دشت وسیعی پر از شقایق و لاله وجود دارد.دریاچه گهر با وسعت 85 هکتار یکی از بزرگترین دریاچه های آب شیرین کشور به شمار می‌رود.گهر دارای تنوع جانوری و گیاهی می باشد، که به راحتی یافت نمی شود.در اینجا چند نمونه از گونه های گیاهی و جانوری آن را نام می بریم. گونه‌های گیاهی مانند درخت  پسته،گلابی،بلوط،انجیر،زالزالک،بید و  انواع متفاوتی از گلها و گونه‌های جانوری مانند آهو،پلنگ،بز،خرگوش و گونه‌های مختلف دیگر در این منطقه زندگی می‌کنند. 

 

تنگه شیرز و دریاچه گهر

 

تنگه شیرز

در 50 کیلومتری شهر کوهدشت و بین سه استان کرمانشاه، ایلام و لرستان تنگه شیرز قرار دارد، که از مقاصد طبیعت گردی جذاب لرستان است. وسط این دره رودخانه ای با آب بسیار زلال و شفاف قرار گرفته، تا حدی که ماهی های داخل آن را می توان دید. بخشی از صخره های تنگه ارتفاعی در حدود 150 تا 200 متر داشته و تقریبا تا 5 کیلومتر ادامه دارند و گاهی ممکن است حتی نور خورشید از میان صخره ها عبور نکند. در این تنگه انواع درخت های انجیر، بلوط، گلابی وحشی، چنار، انگور و گل‌های رنگارنگ مسیر را و صخره ها را پیچک ها و گیاهان پوشانده اند. در پایان مسیر تنگه شیرز نیز غاری مربوط به دوران غارنشینی دیده می شود

دره خزینه

اگر علاقه مند به صخره نوردی، کوهنوردی و هیجان هستید، حتما به این دره سر بزنید و از دیدنی های چشم نواز آن نیز لذت ببرید. دره خزینه مابین جاده شهرستان پلدختر به اندیمشک و در روستای خزینه واقع شده است. در این دره یک پل معلق قدیمی به طول 112 متر و در ارتفاع 85 متری (ارتفاعی معادل یک ساختمان سی طبقه) قرار دارد، که اگر بخواهید می توانید آن را امتحان کنید. یکی از نکات جالب در مورد این دره شباهت آن به گرند کانیون آمریکا است. در این دره بخشی به نام پیچ نعل اسبی وجود دارد و در همین قسمت شباهت این دو دره آنقدر زیاد می شود، که کمتر کسی می تواند تفاوت آنها را دریابد.

 تونل برفی ازنا

تونل برفی ازنا یک پدیده اعجاب انگیز کاملا طبیعی، که به مرور زمان تشکیل شده است. سقف این تونل ارتفاعی بین 2.5 تا 3 متر و طول 800 متری دارد. تشکیل این تونل به وسیله برف هایی که در طی هزاران سال روی یکدیگر انباشته شده اند و جاری شدن آنها به شکل رود به دلیل آب شدن برف ها در فصول گرم صورت گرفته است. بازدید از این تونل بسیار خطرناک بوده و توصیه می شود، زیاد وارد آن نشوید زیرا احتمال ریزش آن همواره وجود دارد. اما بهتر است، تجربه لذت بخش قدم زدن در یک تونل برفی در کنار صدای زیبای چکه آب را به هیچ عنوان از دست ندهید.

 

آبشار بیشه و تونل برفی ازنا

 

آبشار بیشه

آبشار بیشه در سال 1387 به عنوان میراث طبیعی ایران ثبت شده و اگر قصد اقامت در این منطقه را داشته باشید، به راحتی و با هزینه ای مقرون به صرفه می توانید اقامتگاه های محلی را رزرو کنید. این آبشار که در 60 کیلومتری خرم آباد واقع شده دارای ارتفاع 48 متری و عرض 20 متری است. آبشار بیشه یکی از انتخاب های فوق العاده برای گردش به همراه خانواده می باشد. لازم به ذکر است، شنا در این آبشار بسیار خطرناک است و به هیچ عنوان این کار را نکنید.

آبشار وارک

آبشار نوژان و وارک توسط یک مسیر دو راهی از یکدیگر جدا می شوند، که برای رسیدن به این آبشار باید مسیری را انتخاب کنید، که به جنگلی پر از درختان بلوط برسد و آبشار دوقلو وارک را میان آن مشاهده کنید. بخشی از این مسیر را باید پیاده روی کنید، زیرا امکان عبور ماشین وجود ندارد.

آبشار سفید

آبشار سفید که از میان صخره ها می گذرد و در دامنه زاگرس جریان می یابد، در جاده الیگودرز قرار گرفته است. این آبشار دارای ارتفاع 70 متری است که موجب می شود، آب هنگام ریزش با هوا ترکیب شده و پس از برخورد با فشار به سنگ ها، دچار حالت حبابی و سفید رنگ شده و در نهایت آبشار به رنگ سفید دیده شود. علت نامگذاری این آبشار همین موضوع می باشد. از دیگر دلایلی که گردشگران زیادی جذب این جاذبه توریستی می شوند، می توان به آب گوارا و معدنی، پوشش گیاهی و جنگلی فوق العاده و همچنین کوه ها و صخره های منحصر به فرد اطراف آبشار اشاره کرد.

غار کلماکره

نمونه ای دیگر از نقاط گردشگری دیدنی لرستان غار کلماکره می باشد. در این غار آثار زیادی که مربوط به تمدن ایران در دوره هخامنشیان و ساسانیان بوده، یافت شده است. برخی می گویند در آن دوران از این غار به عنوان خزانه استفاده می شده و به همین دلیل است، که گنجینه های زیادی مثل نقاب های باستانی و کاسه های ماهی بادامی و بسیاری دیگر که در موزه های خارج از کشور هستند، در آن پیدا شده بودند. یکی از 6 گنج بزرگ جهان در غار کلماکره و به طور کاملا اتفاقی کشف گردید. برای دیدن بیشتر آثار مربوط به این غار باید به موزه بریتانیا، موزه نیویورک و موزه لوور رفت.

 

دشت لاله‌های واژگون و غار کلماکره

 

دشت لاله‌های واژگون

این دشت که در شهرستان الیگودرز واقع شده، که یکی از زیباترین و شگفت انگیزترین نقاط گردشگری لرستان محسوب می شود. دشت لاله های واژگون از جنوب شرقی الیگودرز تا دامنه زاگرس ادامه دارد. این دشت را دو نوع لاله یکی سوسن چلچراغ و دیگری اشک مریم که هر دو بسیار کمیاب هستند، تشکیل می دهند. اگر تصمیم دارید که از این دشت فوق العاده دیدن کنید فصل بهار بهترین زمان برای اینکار به شمار می رود.

 دریاچه کیو

این جاذبه زیبا در خرم آباد و در نزدیکی شهر قرار دارد، این دسترسی راحت به امکانات رفاهی شهر، یکی از دلایلی می باشد، که گردشگران زیادی مجذوب بازدید از دریاچه کیو می شوند. کیو در زبان لری دارای معنای کبود و تیره است؛ که وجود گیاهان خاصی که در کف آب قرار دارند و باعث می شوند دریاچه به رنگ کبود دیده شود، علت این نامگذاری را توجیه می کند. در این منطقه توریستی خدمات تفریحی مانند اسکی روی آب، قایق سواری، جت اسکی و… ارائه می شوند. اگر زمان مناسبی به آنجا سفر کرده باشید، احتمال دارد بتوانید پرنده های مهاجر را ببینید.

تنگه هلت

این دره به وسیله عبور رود زال و فرسایش صخره ها به مرور زمان به صورت کاملا طبیعی مانند دره خزینه به وجود آمده است. یکی از نکات و ویژگی های بسیار جالب تنگه هلت وجود نداشتن هیچ گونه گیاه در آن است. در این دره تنها چیزی که قابل مشاهده می باشد، ترکیب باشکوه آب و صخره است.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
بیشتر بخوانید
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
بهترین زمان سفر به پوکت | مناسب ترین زمان دیدن الماس تایلند
بهترین زمان سفر به پوکت | مناسب ترین زمان دیدن الماس تایلند
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.4 از 5 | از 100 کاربر