جاهای دیدنی کرمانشاه

زمان مطالعه: 5 دقیقه
بروزرسانی: 1402/03/25
بازدید: 1064
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

 شهر کرمانشاه، پایتخت استان کرمانشاه نهمین شهر پرجمعیت و یکی از کلان شهر های ایران به حساب می آید. این شهر از بزرگترین شهرهای کردنشین است و جمعیتی حدود ۹۴۶۶۵۱ نفر دارد. قدمت این شهر تاریخی به سده چهارم میلادی باز می گردد و از جاذبه های تاریخی فراوانی برخوردار می باشد، این شهر در دوران سلجوقیان شهر ارشد کردستان انتخاب شده و این شهر امروزه به خاطر قرار گرفتن در راه زیارتی بغداد و کربلا دارای اهمیت بالایی است. با ما همراه باشید تا بیش تر  با این شهر پر از جاذبه آشنا شوید.

مناطق دیدنی کرمانشاه

شهر کرمانشاه جاذبه های فراوانی دارد که حتی به آن لقب پر جاذبه ترین شهر ایران را داده اند. این شهر دارای طبیعتی بکر و دست نخورده می باشد، جاذبه های تاریخی این شهر هم نشان از قدمت بالای این شهر دارد. در ادامه شما را با تعدادی از جاذبه های این شهر زیبا اشنا خواهیم کرد.

 

مناطق دیدنی کرمانشاه

بیستون

بیستون یکی از جاذبه های تاریخی، فرهنگی ایران می باشد که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده، این کوه یکی از کوه های کوهستان پرآو است که در نزدیکی شهر بیستون و ۳۲ کیلومتری شهر کرمانشاه قرار گرفته است. بیستون ارتفاعی حدود ۱۲۰۰ متر و عرضی حدود ۵۰۰۰ متر دارد که آن را به مرتفع ترین دیوار ایران و پنجمین دیوار مرتفع جهان تبدیل کرده است.
کوه بیستون در گذشته کنار جاده ای پر تردد قرار داشته که کاروان ها و نظامیان از آن عبور می کردند، که این جاده از شهر های بابل و بغداد به سمت کوه های زاگرس و اکباتان می رود، این امر یکی از عوامل قدرت نمایی پادشاهان ایران  این جاده بوده است.

بیستون کرمانشاه - آشنایی با آثار تاریخی این مجموعه + تاریخچه + راهنمای بازدید

طاق بستان

قدمت طاق بستان به دوره ساسانی باز می گردد، این منطقه در شمال شرقی کرمانشاه واقع شده و از ارزش تاریخی زیادی برخوردار است. طاق بستان که مجموعه ای از سنگ نوشته ها را دارد، سنگ نوشته هایش نشان دهنده صحنه هایی از تاریخ می باشد، برای مثال صحنه های از تاج گذاری خسرو پرویز، تاج گذاری اردشیر دوم، تاج گذاری شاهپور دوم و سوم و چندین کتیبه متعلق به دوران پهلوی.

سراب صحنه

سراب صحنه منطقه ای خوش آب و هوا و طبیعتی خیره کننده است که در محلی به نام دربند، شهر صحنه و در ۵۵ کیلومتری شهر کرمانشاه، استان کرمانشاه قرار دارد. این منطقه دارای چشمه ها و رود های متعددی است که در آب و هوای این مطقه بسیار تاثیر دارند و همین طور تامین کننده آب شهر صحنه هستند. برای رفتن به این دره سر سبز باید از جاده همدان، کرمانشاه بروید تا ۵۵ کیلومتری شهر کرمانشاه برسید.

مسجد شافعی ها

مسجد شافعی ها، مسجدی متعلق به اهل سنت شهر کرمانشاه است که در سال ۱۳۲۴ ساخته شده. این مسجد در نزدیکی میدان جوانشیر و تاریکه بازار قرار گرفته و مساحتی حدود ۱۰۶۰ متر مربع دارد. مسجد شافعی ها دارای قسمت های شبستان زنانه و مردانه، کتابخانه، فضای تحویل کفش و آبدارخانه می باشد. مسجد از فلز و به صورت طاق ضربی ساخته شده و نمای بیرونی ان را با سنگ تراورتن تزئین کرده اند.

نقش برجسته هرکول

هرکول نماد قدرت و نام یکی از خدایان یونانی است، نقشی از این خدای اساطیری یونان باستان در منطقه بیستون می باشد که  تنها اثر تاریخی باقی مانده مربوط به دوره سلوکیان است‌. این نقش در یونسکو به ثبت رسیده و در فهرست آثار ملی ایران نیز هست. در گذشته قرار بر ساخت جاده هندان کرمانشاه بود که از کنار بیستون می گذشت، در طی ساخت این جاده کارگرها این مجسمه را کشف می کنند و پروژه ساخت کنسل می شود تا از جایی غیر از کنار بیستون جاده عبور کند.

 

مکان های دیدنی کرمانشاه

 

تکیه معاون الملک

تکیه معاون الملک که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده، در محله آبشوران، خیابان حداد عادل واقع شده. این تکیه به دستور معین الرعایا در دوران قاجار ساخته شده و محل برگزاری مراسم های مذهبی بوده است. در دوران مشروطیت این تکیه که محل تجمع مخالفان مشروطه بوده توسط مشروطه خواهان به آتش کشیده شده و قسمتی از بنای آن تخریب می شود.

سراب نیلوفر

سراب نیلوفر، دریاچه در ۲۰ کیلومتری کرمانشاه است. این سراب چند بار به طور کامل خشک شده و امروزه در آن ردی از نیلوفرهای آبی دیده نمی شود؛ اما در یک دهه پیش این سراب پر از نیلوفرهای آبی بوده است. در اطراف سراب نیلوفر مکان هایی برای تفریح گردشگران تهیه شده و همچنین پارکی در اطراف آن وجود دارد که گردشگران به خود جذب می کند.

باغ گل ها

این باغ که تازه در کرمانشاه تاسیس شده بسیار زیباست و رتبه دوم در بین باغ گل ها را در ایران دارد. باغ گل کرمانشاه با ۵.۳ هکتار مساحت، دارای گل های خارجی از جمله گل های فرانسوی، ژاپنی و ایتالیایی می باشد. این باغ گل از سال ۱۳۹۱ بهره برداری شده و در سال ۱۳۹۳ پروژه ساخت آن به اتمام رسیده است.  فصل بهار بهترین زمان برای بازدید از این باغ گل می باشد.

غار پرآو

غار پرآو که معنای لغوی آن غار پر آب است، در شمال شرق کرمانشاه بین طاق بستان و بیستون و در ارتفاع ۳۰۵۰ متری کوه پراو قرار گرفته است. این غار لقب اورست غارهای جهان را دارد زیرا بزرگترین غار عمودی جهان می باشد. این غار عمقی حدود ۷۵۱ متر و طولی حدود ۱۴۵۴ متر دارد و آب جاری در غار حاصل ذوب یخ های زیر زمینی غار است.

تنگ گولم

تنگ گولم در ۲۰ کیلومتری شهرستان گیلانغرب قرار گرفته و دارای آبشاری زیبا با طبیعتی خیره کننده است. این منطقه در اثر فرسایش رودخانه ای به نام کنگاوش به وجود امده، این رودخانه فصلی بوده و در فصل های پر بارش، پر آب و در فصل های کم بارش کم‌آب می باشد. تنگ گولم با چشم انداز آبشار بسیار زیبایش یکی از مقاصد دوست داشتنی گردشگران است.

 

جاذبه های کرمانشاه

 

گیلانغرب

گیلانغرب یکی از شهرستان های استان کرمانشاه است، که جمعیتی حدود ۲۲۳۳۱ نفر دارد. این شهرستان مکان های تاریخی از جمله کاخ ارباب ساسانی، گوردخمه گلین،جیر کوه و وجه تسمیه کنگاوش را  در خود جای داده و دارای جاذبه های طبیعی از جمله سراب مورت گیلانغرب، دربند گلین، پارک طبیعی ناودار، ملینه، پاچه، تنگه گولم، منطقه سرسبز چله، گردنه قلاجه و منطقه تفریحی دیره می باشد.

گور دخمه دکان داوود

در شهرستان سر پل ذهاب، استان کرمانشاه مقبره ای سنگی با قدمتی مربوط به دوره ماد ها وجود دارد. این مکان برای پیروان دین یاری مقدس بوده و برخی اوقات در آنجا مراسم های مذهبی خودشان را برگزار می کنند و نذورات خود را بین مردم آن منطقه تقسیم می کنند. این مقبره بر صخره ای نقش بسته و در زیر این صخره یک قبرستان واقع شده است.

تالاب هشیلان

تالاب هشیلان در ۳۱ کیلومتری شهر کرمانشاه واقع شده و ارتفاعی حدود ۱۳۰۰ متر از سطح دریا دارد. این تالاب دارای گونه های مختلفی از پرندگان از جمله لک لک، حواصیل، بوتیمار، غار خاکستری و انواع اردک می باشد که همین سبب شده محل مناسبی برای پژوهش های پرنده شناسی باشد. میانگین بارش سالانه تالاب ۴۵۱ میلی متر است، در اطراف این تالاب فقط درخت بید وجود دارد که آن هم به صورت پراکنده و بسیار کم است.

طاق گرا

در جاده کرمانشاه به سرپل ذهاب، در گردنه پاتاق طاق گرا واقع شده است. برای قدمت این طاق نظرهای مختلفی وجود دارد، برخی آن را متعلق به دوره ساسانی و برخی متعلق به دوره اشکانی می دانند؛ اما بیش تر باستان شناسان بر این عقیده اند که متعلق به دوره خسرو دوم پادشاه ساسانی می باشد. این بنا کارکرد های متفاوتی از جمله یادگار احداث راه کاروانرو، توقف گاه موکب شاهی، اریکه سلطنتی، پاسگاه مرزی و بنای یادبود پیروزی دارد.

 

مکان های تاریخی استان کرمانشاه

 

آبشار پیران

آبشار پیران در استان کرمانشاه، شهرستان سر پل ذهاب، غرب شهر ریژاو و در روستای ژالکه واقع شده، که همچنین از بلندترین آبشار های ایران است. در بالای این آبشار روستان ژالکه و در پایین این آبشار روستای پیران قرار دارد، ارتفاع آبشار تقریبا به ۱۸۰ متر می رسد. در اطراف این آبشار جاذبه های از جمله قلعه یزدگرد در ارتفاع کوه دالاهو، ارامگاه ابودجانه، آرامگاه بابا یادگار و سراب اسکندری قرار دارد، همچنین اطراف این آبشار گیاه هایی مثل بلوط، پسته کوهی، زالزالک، آلبالوی وحشی، تمشک وحشی، بید، انجیر کوهی، گردو، انار، چنار، انگور، هلو و زیتون وجود دارد که سرسبزی آن ها زیبایی آبشار را دو چندان کرده است. در اطراف آبشار می توان گیاهان داروهایی همچون چینور، گنور، ریواس، سماق، اسپند، زو، کنگر، سیرونه، پیچک، کول، قارچ، تولکه، توشکه، گیلاخه، چاوبازه، شن و سیاکوز را یافت.

غار دو اشکفت

غار دو اشکفت در شهر کرمانشاه، نزدیک طاق بستان و در دامنه کوه میوله قرار دارد. این مکان شامل دو غار مجاور هم است که ارتفاعی حدود ۱۶۰۰ متر از سطح دریا دارند و قدمت آن ها به دوره پارینه سنگی باز می گردد، این غار در این دوران محل زندگی انسان های شکارچی بوده است. در این غار ابزارهای و آثاری از دوران پارینه سنگی یافت شده که باستان شناسان روی آن ها کار می کنند و آن ها معتقدند علاوه بر این غار چندین غاز و مکان های دیگر کرمانشاه هم محل سکونت انسان های شکارچی دوره پارینه سنگی بوده است.

غار قوری قلعه

غار قوری قلعه در استان کرمانشاه، شهرستان روانسر، منطقه اورامانات و در دامنه کوه شاهو واقع شده است. این غاربا طولی حدود ۱۲ کیلومتر و عمق ۳۱۴۰ متر، بزرگترین غار آبی آسیا و طولانی ترین غار ایران محسوب می شود. حوضچه های کف این غار حداکثر عمقی ۱۴ متری دارند و همچنین این غار در همه فصول سال دمایی ثابت از ۷ تا ۱۱ درجه سانتی گراد دارد.

موزه پارینه سنگی

موزه پارینه سنگی در شهر کرمانشاه، خیابان مدرس و تکیه بیگلر بیگی واقع شده است، موسسان این موزه فریدون بیگلری و علیرضا مرادی بیستونی می باشند. این موزه شامل مجموعه هایی از ابزار و استخوان های انسان های متعلق به دوره پارینه سنگی است که از مناطق مختلفی مثل غار دواشکفت توسط باستان شناسان کشف شده است، که برخی از این ابزار متعلق به یک میلیون سال پیش هستند. این موزه مقصد خوبی برای گردشگران علاقهدمند به تاریخ بشریت و باستان شناسی می باشد.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
بیشتر بخوانید
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
لوکس ترین هواپیما های جهان | مشخصات و قیمت + عکس
لوکس ترین هواپیما های جهان | مشخصات و قیمت + عکس
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
امتیاز 3.9 از 5 | از 100 کاربر