بلده

زمان مطالعه: دقیقه
بروزرسانی: 1400/04/09
بازدید: 3810
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

شهر بلده که از طرفی به جاده چالوس و از طرف دیگر به جاده هراز متصل است، دارای آثار تاریخی متعددی می باشد. بلده دارای آب و هوایی کوهستانی و ییلاقی است و مردم این شهر به خاطر نزدیکی به مازندران به زبان مازندرانی سخن می گویند. این شهر به خاطر روستای یوش که محل زندگی نیما یوشیج می باشد، مشهور است. با ما همراه باشید تا بیش تر با این شهر و مناظر خیره کننده اش آشنا شوید.

بلده کجاست؟

یکی از جاذبه‌های طبیعی استان مازندران که در شهرستان نور واقع شده است، بلده در همسایگی چمستان و بخش مرکزی نور قرار دارد، در ۸۵ کیلومتری جنوب شهرستان نور واقع شده است که پلی ارتباطی میان دو جاده ی چالوس و هراز محسوب می شود. این روستا همان طور که گفته شد، منطقه ای کوهستانی و ییلاقی بوده که بسیاری از ساکنان آن در فصل سرما به قشلاق سفر می کنند. روستای یوش  که در شهر بلده قرار دارد، مناظری فریبنده و آب و هوایی بسیار خوب دارد؛ بدیهی است که به یکی از مناطق محبوب گردشگری بین مسافران داخلی بدل شود.

 

نمایی زیبا از بلده

 

معرفی شهر بلده

شهر بلده دارای بهترین جاذبه های طبیعی و گردشگری است که برای سفر و طبیعت گردی بسیار مناسب است. این شهر که در ۵۰ کیلومتری جاده ی هراز و چالوس قرار واقع شده، روستا های زیادی دارد. از جمله روستای نج، سادات محله، کمررود، خجیر کلا، سر اسب و…
ناصرالدین شاه قاجار در دوران حکومتش به این شهر سفر کرده و سفرنامه ای درباره سفر به این شهر نوشته است، که در آن از روستای کمررود نیز یاد کرده است. روستای ناحیه از دیگر روستاهای این شهر است که طبیعتی بکر و زیبا دارد، همچنین بزرگانی چون ابوالحسن عمیدی نوری، عفت عمیدی نوری و دکتر مصطفی الموتی زاده این روستا هستند.

مساحت و جمعیت شهر بلده

این شهر زیبا ارتفاعی حدود ۲۰۱۴ متر از سطح دریا دارد‌ و جمعیت این شهر زیبا حدود ۱۲۰۰ نفر می باشد و همانطور که گفته شد، بیش تر مردم این شهر مازندرانی سخن می گویند. اطلاعاتی درباره مساحت این شهر در دست نمی باشد.

جاهای دیدنی بلده

بهترین زمان برای سفر بلده فصل بهار از اواسط اردیبهشت ماه تا آخر تابستان می باشد. شهر بلده که در بخش ورودی آن شاهد مجسمه‌ای از نیما یوشیج، پدر شعر نو خواهید بود، جاذبه های طبیعی و تاریخی بسیاری دارد که در این بخش به آنها اشاره خواهیم کرد.

  • قلعه پولاد

قلعه پولاد، یکی از دروازه های ورودی این شهر می باشد که در گذشته سه دروازه داشت. این دروازه امروزه با نام قلعه بلده یا قلعه نو نیز شناخته می شو‌د. قلعه پولاد با ۷۰۰ سال قدمت به سلسله سلجوقیان نسبت داده شده است؛ همچنین گفته می شود، این قلعه متعلق به سلسله باد و سپانان طبرستان می باشد. این قلعه دیدنی که در کنار صخره ها و شیب کوه واقع شده، در شمال غرب بلده قرار دارد و به عنوان یک اثر ملی به ثبت رسیده است.

 

معرفی شهر بلده

 

  • بقعة سلطان احمد

این بقعه که در حاشیه شرق شهر بلد واقع شده است، از آجر و روکش گچ با گنبدی مخروطی شکل ساخته شده؛ همچنین کتیبه ای چوبی با خط کوفی در این بقعه قرار دارد.

  • منزل خان بابا خان

این عمارت که منسوب به دوره قاجار می باشد و اکنون به ثبت ملی رسیده، در شرق بلده واقع شده است.

  • آبشار سواسره

از جمله مکان های دیدنی روستای بلده می توان به آبشار سواسره اشاره نمود که ۵۳ کیلومتر با جاده هراز و ۵۵ کیلومتر به جاده چالوس فاصله دارد. این آبشار که مشرف به بلده می باشد، در فضایی کوهستانی و پر بیشه، با هوای خنک واقع شده است. ارتفاع این آبشار حدود ۱۰۰ متر برآورد شده و در اطراف آن گیاهان دارویی رشد می‌کنند که خواص بسیاری دارند.

  • رودخانه بطاهرکلا

این رودخانه که از دامنه‌های شرق کوه رستم چال واقع در کیلومتر ۲۶ جنوب غرب بلده سرچشمه می گیرد، ۲۰ کیلومتر طول دارد و مناظر طبیعی و زیبا که در مسیر این رودخانه قرار دارند، مکان مناسبی برای گذراندن یک آخر هفته زیبا است‌. رودخانه بطاهرکلا، آبشارهای کوچک و بزرگ زیادی را به وجود آورده است و در امتداد مسیر خود با رودخانه لور ادغام می شود که سبب تغییر نام آن به خوشرود می باید.

  • خانه نیما یوشیج

در روستای یوش کوچه ای به نام نیما یوشیج نام گذاری شده و خانه نیما یوشیج در آنجا واقع شده است. خانه نیما یوشیج موزه ای شده که امروزه گردشگران می توانند از آن بازدید کنند.

  • پل ولاشد

پل ولاشد در جاده روستای ولاشد بر روی رودخانه ای خروشان قرار دارد، این پل تاریخی متعلق به دوره قاجار می باشد.

 

جاذبه های دیدنی شهر بلده

 

  • تکیه چوبی تاکر

تکیه چوبی تاکر واقع در روستای تاکر متعلق به دوران قاجار است،  در این تکیه منبری قدیمی و سقاخانه ای کاشی کاری شده و کتیبه هایی چوبی در مدح امام حسین وجود دارد.

راه های دسترسی به شهر بلده

روستای بلده از سمت غرب ۱۰ کیلومتر با روستای یوش و از سمت شرق ۹۸ کیلومتر با آمل فاصله دارد.  می توان از طریق جاده های چالوس و هراز که این شهر که به آن ها متصل است، به بلده سفر کرد. 
راه های رفتن به بلده از چالوس و هراز متفاوت هستند. 

  • مسیر چالوس: پس از گذر از پل زنگوله به سمت راست بپیچید و مسیر جاده پل زنگوله – بلده را در پیش بگیرید.
  • مسیر هراز: با رسیدن به کیلومتر ۴۵ جاده هراز و محور ارتباطی آمل – تهران، باید ۵۵ کیلومتر از دوآب که توسط پل هردورود از جاده هراز جدا شده است به غرب بروید.
تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
بیشتر بخوانید
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
10 مورد از قوانین عجیب مهمانداران هواپیما
10 مورد از قوانین عجیب مهمانداران هواپیما
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.3 از 5 | از 100 کاربر