بندر انزلی

زمان مطالعه: 7 دقیقه
بروزرسانی: 1402/11/16
بازدید: 13441
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

 

آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند

  1. بندر انزلی کجاست؟
  2. تاریخچه بندر انزلی
  3. فرهنگ و آداب و رسوم مردم بندر انزلی
  4. آب و هوای بندر انزلی
  5. بهترین زمان سفر به انزلی
  6. مسیرهای دسترسی به انزلی
  7. مذهب و زبان مردم بندر انزلی
  8. لباس محلی بندر انزلی
  9. جا‌های دیدنی بندر انزلی
    1. تالاب انزلی
    2. بلوار ساحلی بندر انزلی
    3. پل غازیان انزلی
  10. کاخ میان پشته
    1. پناهگاه حیات وحش سرخانکل
    2. حافظیه انزلی
    3. گورستان لهستانی‌های بندر انزلی
    4. کاخ موزه نظامی انزلی
    5. دهکده ساحلی انزلی
    6. مناره انزلی یا برج ساعت انزلی
    7. موج شکن انزلی
    8. کشتی تفریحی میرزا کوچک خان
    9. خانه‌های رنگی انزلی
  11. پارک های بندر انزلی
    1. پارک جنگلی بندر انزلی
  12. جا‌های تفریحی و گردشگری انزلی
    1. مجموعه مارینا کاسپین
    2. آکواریوم انزلی
    3. کلبه وحشت انزلی
  13. مراکز خرید بندر انزلی
    1. مرکز خرید خاطره
    2. مجتمع تجاری ستاره شمال
  14. بازارهای بندر انزلی
    1. مرکز خرید خاطره
    2. بازار کاسپین
    3. مجتمع تجاری ستاره شمال
    4. بازار ماهی فروشان بندر انزلی
    5. بازار گیلار بندر انزلی
    6. مجتمع تجاری ونوس
    7. بازار ساحلی انزلی
    8. بازار سنتی کپورچال 
    9. شنبه بازار انزلی
    10. بازار پردیس انزلی
    11. بازار سپه انزلی
    12. بازار آسیای میانه
  15. بهترین رستوران‌های بندر انزلی
  16. معرفی هتل های انزلی با امتیاز خوب:
  17. غذاهای محلی بندر انزلی

بندر انزلی، بندری زیبا با جاذبه‌های گردشگری فراوان در مرکز شهر انزلی است. شهر انزلی که دومین شهر پرجمعیت استان گیلان است، بزرگ‌ترین و اولین بندرگاه دریای خزر در ایران را در خود جای داده است. فاصله بندر انزلی تا مرکز استان گیلان حدودا 40 کیلومتر است. به طور کلی این بندر دارای جاذبه‌های دیدنی و زیبا، مردمی مهمان‌نواز، مراکز خرید متنوع، پارک‌های جنگلی زیبا، رستوران‌های محلی و... است. برای آشنایی کامل با این بندر و تجربه سفری خوب و به یادماندنی با اطلاعات کامل در مورد آن، همراه ما باشید. 

معرفی بندر انزلی

بندر انزلی کجاست؟

بندر انزلی کجاست؟ موقعیت جغرافیایی بندر انزلی چگونه است؟ بندر انزلی (در طول جغرافیایی ۴۹ درجه و ۲۸ دقیقه و عرض جغرافیایی ۳۷ درجه و ۲۸ دقیقه با ارتفاع منفی  ۲۶  متری از سطح دریا) مرکز شهرستان انزلی در غرب استان گیلان قرار دارد. این شهر متشکل از سواحل خزر است. تالاب بین‌المللی بندر انزلی از چند جزیره و شبه جزیره تشکیل شده است که به واسطه پل به یکدیگر متصل‌اند.
بندر انزلی به دلیل نزدیکی به کشورهای همسایه شمالی ایران، ارتباط با اروپا از طریق رود ولگا و از طرف دیگر وجود دریای سیاه  از جنبه استراتژیک و اقتصادی برای ایران از اهمیت زیادی برخوردار است.

تاریخچه بندر انزلی

بندر انزلی تا پیش از سال ۱۳۵۷ به نام بندر پهلوی شناخته می‌شد و در حال حاضر یکی از مقاصد گردشگری و مراکز مهم اقتصادی در شمال کشور به شمار می‌رود. انزلی پس از رشت به عنوان یکی از پرجمعیت‌ترین و همچنین بزرگ‌ترین شهرهای استان گیلان محسوب می‌شود و از نظر تراکم جمعیت یکی از متراکم‌ترین شهر‌های ایران است. این شهر آب و هوای مرطوبی دارد که میزان بارش سالانه در آن زیاد خواهد بود. رطوبت نسبی در این شهر بین ۷۰ تا ۹۷ درصد بوده و به صورت سالانه ۱۸۷۲ میلی‌متر بارش را در آن شاهد هستیم.
بازار‌های بی‌شمار و بزرگ، تفریحات آبی و بنا‌های تاریخی این شهرستان هرسال ۱۳ تا ۱۵ میلیون  گردشگر  را به خود جذب می‌کند. این شهر با داشتن غذاهای متنوع و خوش طعم یکی از ۱۹ شهری به شمار می‌آید که در یونسکو در زمینه خوراک‌شناسی به ثبت رسیده است.

بندر انزلی

فرهنگ و آداب و رسوم مردم بندر انزلی

بندر انزلی به دلیل ورود ارمنی‌ها و اروپایی‌ها که از جنگ جهانی فرار کرده بودند، با فرهنگ غربی آشنا شده و امروزه هم کمی از این فرهنگ در شهر مشاهده می‌شود.
مردم بندر انزلی مانند سایر مردم کشور پهناور ایران مهمان‌نواز هستند؛ این مردمان خوش ذوق غالباً با کار‌های خدماتی، برنج‌کاری، کشاورزی، ماهیگیری، صنایع دستی امرار معاش می‌کنند. از آداب و رسوم زیبای این منطقه، برگزاری مراسم‌های جشن و شادی با آهنگ‌های سنتی و لباس‌های محلی رنگی را می‌توان نام برد.

بندر انزلی

مردم بندر انزلی غالبا همانند دیگر شهر‌های ایران مسلمان و شیعه هستند؛ ولی مسیحیان زیادی نیز نسبت به ناحیه‌های دیگر کشور عزیزمان در این منطقه زندگی می‌کنند، همچنین همان‌طور که گفته شد ارمنی‌ها در جنگ‌ جهانی به این منطقه مهاجرت کرده و امروزه هم در این شهر تعدادی از آن‌ها ساکن هستند. مردمان انزلی به زبان گیلکی بیه پسی و با لهجه مخصوص انزلی صحبت می‌کنند، به افراد اهل انزلی، انزلیچی گفته می‌شود. مردمان این استان نیز با هر مذهب و باور همانند دیگر نقاط ایران با صلح و امنیت کنار یکدیگر زندگی می‌کنند.بندر انزلی در  کدام استان است؟انزلی از زیباترین شهرستان های استان گیلان است که طبیعت زیبا و نظیری دارد. جاذبه های طبیعی و روح نواز این استان این شهرستان را به یکی از توریستی ترین شهرستان های استان گیلان تبدیل کرده است.

سفر به زیباترین شهرهای داخلی با لحظه آخر

آب و هوای بندر انزلی

آب و هوای رشت، مرطوب و شرجی با میانگین بارش ۱۹۰۳ میلی‌لیتر در سال دارد. میزان رطوبت در این شهر به ۷۰ الی ۹۰ درصد در سال نیز می‌رسد و بیش‌تر بارندگی در ماه آبان اتفاق می‌افتد. این منطقه تابستان‌هایی گرم و مرطوب و زمستان‌هایی معتدل دارد. آب و هوای این منطقه باعث ایجاد مشاغل کشاورزی و کشت برنج در این شهرستان شده که خود تأمین‌کننده برنج مناطق مختلف ایران با بهترین کیفیت است.

بندر انزلی

بهترین زمان سفر به انزلی

بهترین زمان سفر به این شهر در فصل بهار و پاییز است. در این فصول آب و هوا بسیار معتدل بوده و رطوبت هوا نیز در حداقل میزان خود قرار دارد؛ به همین علتبهترین زمان سفر به شمار می‌روند. ضمن این‌که در فصل بهار نیلوفر‌های آبی در تالاب به نمایش درمی‌آیند؛ همچنین در این فصل سراسر انزلی سرسبزی خود را در معرض نمایش قرار داده و می‌توانید از گشت و گذار‌های شهری نیز لذت ببرید. در فصل پاییز نیز این شهر دارای یک هوای خنک است و برای سفر بسیار لذت‌ بخش خواهد بود.

مسیرهای دسترسی به انزلی

برای رفتن به انزلی از طرق مختلفی می‌توانید استفاده کنید؛ دسترسی به این بندر با خودروی شخصی، اتوبوس، قطار و هواپیما امکان‌پذیر است. در صورتی که قصد سفر با خودروی شخصی از تهران به این بندر را دارید، لازم است از بزرگراه شهید همت به سمت کرج رفته و سپس وارد بزرگراه قزوین _ رشت شوید. بعد از رسیدن به رشت وارد بزرگراه رشت_انزلی شده و به این بندر برسید. مدت زمان رسیدن شما به انزلی از این طریق حدودا 5 ساعت است. 
اگر تصمیم دارید خود را با اتوبوس به انزلی برسانید باید به سمت پایانه غرب، بیهقی یا آزادی بروید و از آنجا سوار اتوبوس‌های این بندر شوید. در این صورت حدودا 7 ساعت مسیر خواهید داشت. ناگفته نماند با قطار نیز می‌توانید به انزلی سفر کنید. دو قطار مسافربری از تهران به انزلی وجود دارد که معمولا از ایستگاه راه آهن تهران حرکت می‌کند. با انتخاب این مسیر یک مسیر 8 ساعته پیش روی شماست. 
در نهایت آخرین انتخابی که می‌توانید داشته باشید هواپیما است. برای اینکار باید از پروازهای مستقیم تهران به فرودگاه سردار جنگل رشت استفاده کنید و از رشت با تاکسی یا اتوبوس به انزلی بروید. سفر شما حدودا 1 ساعت و نیم به طول می‌انجامد. 
 

اسکله بندر انزلی

مذهب و زبان مردم بندر انزلی

مردم بندر انزلی غالبا همانند دیگر شهر های ایران مسلمان و شیعه هستند؛ ولی مسیحیان زیادی نیز نسبت به ناحیه های دیگر کشور عزیزمان در این منطقه زندگی می کنند، همچنین همانطور که گفته شد ارمنی ها در جنگ‌ جهانی به این منطقه مهاجرت کرده و امروزه هم در این شهر تعدادی از آن ها ساکن هستند. مردمان انزلی به زبان گیلکی بیه پسی و با لهجه مخصوص انزلی صحبت می‌کنند، به افراد اهل انزلی، انزلیچی گفته می‌شود. مردمان این استان نیز با هر مذهب و باور همانند دیگر نقاط ایران با صلح و امنیت کنار یکدیگر زندگی می کنند. 

شمال ایران - اطلاعاتی کامل در رابطه با شمال ایران را در لینک مطالعه نمایید. 

لباس محلی بندر انزلی

لباس های محلی مردان و زنان بندر انزلی از رنگی ترین و شادترین و لباس های جهان است و دارای پوشش کامل است. لباس های محلی شمال ایران به سه دسته قاسم آبادی، تالشی و رسوخی تقسیم می‌شوند. زنان انزلی لباس محلی شامل روسری، سربلند، پیراهن یا جامه، جلیقه کت، الجاقبا (جلیقه مخملی )، دامن، شلیته (دامن کوتاه پرچین)، شلوار و چادر کمر می شود.
لباس محلی مردان انزلی شامل پیراهن، جلیقه، شلوار گشاد، شال کمر، کلاه نمدی می شود. 

جاذبه های گردشگری بندر انزلی

جا‌های دیدنی بندر انزلی

دیدنی‌های بندر انزلی بی‌شمار است. به طور کلی باید گفت جاهای دیدنی طبیعی بندر انزلی به قدری زیاد است که شاید با یک بار سفر به این بندر نتوانید از همه طبیعت و جاهای دیدنی آن دیدن کرده و لذت ببرید. طبیعتی بکر، بازارهایی زیبا و قدیمی، مراکز خرید متنوع، دریایی بی‌کران و آرام‌بخش و... از جمله جاذبه‌ها و نقاط گردشگری این بندر زیباست. همراه ما باشید تا با جاهای دیدنی بندر انزلی به طور کامل و دقیق آشنا شوید.ما در اینجا چند تا از جاهای دیدنی بندر انزلی را برای شما معرفی کرده ایم.

تالاب انزلی

در صورتی که به این شهر سفر می‌کنید حتماً از این تالاب بازدید نمایید. مسلماً زیبایی و شکوه این تالاب از نظر محیط زیست اهمیت زیادی دارد. این تالاب زیستگاه مناسبی برای پرندگان و حیوانات آبزی مثل ماهی‌ها و گیاهان آبی است. این مکان یکی از بهترین مکان‌ها برای ماهیگیری و مشاهده پرندگان به شمار می‌رود.
آدرس: استان گیلان، انزلی، خیابان تکاوران، پل هوایی، تعاونی نیزار
ساعات بازدید: باید از ساعت ۹ صبح تا ۷ بعدازظهر 

هزینه بازدید: هزینه بازدید از این مکان با توجه به وسیله‌ای که انتخاب می‌کنید مانند قایق و فصلی که به این منطقه سفر می‌نمایید متفاوت خواهد بود.

تالاب انزلی

بلوار ساحلی بندر انزلی

این بلوار یکی از قدیمی‌ترین و مدرن‌ترین بلوار‌های کشور ایران به حساب می‌آید که در ساخت آن از معماری اروپایی بهره برده‌اند. زمانی که به این بلوار سفر می‌کنید چشم‌اندازی بسیار منحصربه‌فرد و زیبا از دریای خزر و تالاب انزلی را شاهد خواهید بود.

آدرس: گیلان بندر انزلی
ساعات بازدید: جهت این امر محدودیت زمانی وجود ندارد.
هزینه بازدید: رایگان

لوکس ترین شهرهای شمال - در این لینک لیستی از لوکس ترین شهرهای شمال قرار دارد.

پل غازیان انزلی

این پل یکی از پل‌های تاریخی کشور ایران به حساب می‌آید که در زمان خود به عنوان یکی از مجهزترین و مدرن‌ترین پل‌ها شناخته می‌شد. طول آن حدود ۲۱۰ متر و عرض آن ۱۰ متر بوده و دارای ارتفاعی در حدود ۸۶ متر است. این پل پنج دهنه دارد و در زمان‌های گذشته یکی از این دهانه‌ها که دارای ۲۵ متر طول است به عنوان دهانه متحرک مورد استفاده قرار می‌گرفت.
آدرس: گیلان، بندر انزلی، رودخانه انزلی، بین غازیان و میان پشته و در مسیر ارتباطی تهران و رشت
ساعت بازدید: هیچ محدودیت زمانی برای بازدید وجود ندارد.

پل‌های انزلی

کاخ میان پشته

در شهرستان انزلی میان دو پل انزلی و غازیان قرار دارد که در دوره قاجار ساخته شد و کاربری آن بعد از انقلاب به موزه نیروی دریایی تغییر پیدا کرد؛ این موزه سلاح‌های گرم و سرد نیروی دریایی و ماکت‌های مختلف از ناو‌های جنگی را به نمایش می‌گذارد.
آدرس: شهرستان بندر انزلی، خیابان تکاوران، کاخ میان پشته
ساعت بازدید: 9 صبح تا 5 عصر
 

پل غازیان انزلی

متل قو - صفرتا صد متل قو، یکی از محبوب‌ترین جاذبه های گردشگری شمال ایران را بخوانید.

پناهگاه حیات وحش سرخانکل

این پناهگاه بخشی از تالاب انزلی به شمار می‌رود که تقریباً در وسط آن قرار دارد. برای دیدن این پناهگاه پیشنهاد می‌شود تا در فصل بهار و تابستان اقدام نمایید؛ چرا که در این فصول می‌توانید نیلوفر‌های آبی را مشاهده کنید.

آدرس: گیلان، بندر بندر انزلی، تالاب انزلی
ساعت بازدید: برای مشاهده این پناهگاه باید در ساعات کاری قایق‌های تالاب انزلی، به این مکان مراجعه کنید.
هزینه بازدید: هزینه بازدید از این پناهگاه با توجه به فصول مختلف متفاوت خواهد بود.

پناهگاه حیات وحش سرخانکل

حافظیه انزلی

یکی دیگر از جا‌های دیدنی انزلی تحت عنوان حافظه‌ انزلی شناخته می‌شود. زمانی که به این منطقه سفر می‌کنید در نگاه اول یاد حافظیه شیراز خواهید افتاد؛ چرا که بسیاری از المان‌های فرهنگی و تاریخی در این منطقه شباهت زیادی به حافظیه شیراز دارند.

آدرس: استان گیلان، بندر، بلوار ساحلی انزلی، مجاورت بنای شهرداری
ساعت بازدید: برای بازدید از این مکان محدودیت زمانی وجود ندارد.
هزینه بازدید: رایگان

حافظیه انزلی

گورستان لهستانی‌های بندر انزلی

در پی جنگ جهانی دوم ده‌ها هزار نفر از مردمان لهستانی را به اردوگاه کار اجباری فرستادند؛ تا اینکه با دخالت آلمانی‌ها و مقاومت لهستانی‌ها درخواست برگرداندن مردم لهستانی داده شد، ولی در راه برگشت بر اثر بیماری و سوء تغذیه تعداد بی‌شماری از لهستانی‌ها جان باختند و تعدادی دیگر در ایران ماندگار شدند.
آدرس: شهرستان بندر انزلی، خیابان مطهری، انتهای خیابان شهید بهشتی
ساعت بازدید:  صبح تا 5 بعد از ظهر

گورستان لهستانی ها

  • کاخ موزه نظامی انزلی

در نگاه اول یک ساختمان خشک و بی‌روح را مشاهده خواهید کرد؛ اما این عمارت دارای یک معماری بسیار ظریف و زیبا است که از یک طرف منظره دریا و از طرف دیگر سبزی‌های باغ‌های انزلی را به نمایش در می‌آورد. این مکان گردشگری به نام کاخ میان پشته نیز شهرت دارد که در سال ۱۳۰۸ به دستور رضا پهلوی بنا گردید.

آدرس: گیلان، بندر انزلی، میان دو پل انزلی و پل غازیان
ساعات بازدید: همه روزه از ساعت ۸ الی ۱۳ و بعدازظهر‌ها از ساعت ۱۵ الی ۱۸
هزینه بازدید: هزینه بازدید به عنوان هزینه بلیط ورودی برای هر نفر ۵۰۰۰ تومان است.

کاخ موزه نظامی انزلی

  • دهکده ساحلی انزلی

این مکان به عنوان بزرگ‌ترین باغ شهر ایران شناخته می‌شود. در حقیقت این شهرک در سال ۱۳۴۸ ساخته شد و از نظر فضای داخلی بسیار سرسبز و غنی است. این مکان با گذشت بیش از نیم قرن هنوز به عنوان یکی از زیباترین شهرک‌های شمال کشور به حساب می‌آید. در درون دهکده ساحلی بندر انزلی ویلا‌های بسیار زیادی را مشاهده می‌کنیم که از امکانات رفاهی و خدمات زیادی برخوردار هستند.

جاهای دیدنی رشت - در این لینک محبوب ترین مکان های دیدنی رشت را می توانید مشاهده کنید.


آدرس: گیلان، بندر انزلی، غازیان، بین محله شالیور و بی‌بی حوریه
ساعت بازدید: بازدید از این مکان محدودیت زمانی ندارد.
هزینه بازدید: رایگان
دهکده ساحلی انزلی
  • مناره انزلی یا برج ساعت انزلی

یکی از مشخصه‌ها و نماد‌های مهم بندر انزلی تحت عنوان برج ساعت انزلی شناخته می‌شود که در سال ۱۳۹۴ به واسطه ناصرالدین شاه بنا گردید. این بنا در حال حاضر در پشت بازار سپه قرار دارد و همچنان ساعت به کار رفته شده در این مکان کار می‌کند. این برج دارای ۲۸ متر ارتفاع است و در زمان‌های گذشته در واقع یک فانوس دریایی بوده که برای راهنمایی کشتی‌هایی که به سمت بندر انزلی می‌آمدند استفاده می‌شد.

آدرس: استان گیلان، بندر انزلی، مطهری، بازار بزرگ سپه، خیابان سپه، متری پاسداران و خیابان قاآنی شمالی ۳
ساعت بازدید: بدون محدودیت زمانی
هزینه بازدید: رایگان

برج ساعت انزلی

موج شکن انزلی

به طور کلی می‌توان گفت به منظور جلوگیری از آسیب به قایق‌ها و کشتی‌ها که در بندر پهلو می‌گیرند از موج شکن استفاده می‌شود. در انزلی نیز یکی از موج شکن‌های بسیار کاربردی وجود داشته که بیشتر در زمان‌های گذشته مورد استفاده قرار می‌گرفت و در حال حاضر بیشتر جنبه تفریحی دارد. این جاذبه گردشگری یک مکان بسیار مناسب برای تماشای دریا و تهیه عکس‌های یادگاری است.

آدرس: گیلان، بندر انزلی، بلوار ساحلی، انتهای بلوار ساحلی
ساعت بازدید: هیچ گونه محدودیت زمانی برای بازدید وجود ندارد؛ اما باید توجه داشته باشید که برای بازدید نیازمند یک تا دو ساعت زمان خواهید بود.
هزینه بازدید: رایگان

موج شکن انزلی

کشتی تفریحی میرزا کوچک خان

در صورتی که به این منطقه سفر می‌کنید حتماً برای بازدید از کشتی تفریحی اقدام نمایید. این کشتی تفریحی در سال ۱۹۷۱ و در ۵ طبقه با امکانات بسیار کامل ساخته شد. امکانات این کشتی تفریحی به قدری کامل هستند که احساس می‌کنید در یک هتل پنج ستاره به سر می‌برید. این کشتی گنجایش بیش از ۲۵۰ مسافر را دارد و یکی از جاذبه‌های تفریحی این منطقه به شمار می‌رود.

آدرس: گیلان، بندر انزلی
ساعت بازدید: برای بازید بازه زمانی در نظر گرفته نشده است.
هزینه بازدید: با در نظر گرفتن نوع خدمات هزینه بازدید نیز متغیر خواهد بود.

کشتی تفریحی میرزا کوچک خان

خانه‌های رنگی انزلی

این خانه‌ها جزء معدود خانه‌های رنگی کشور ایران هستند که شباهت بسیار زیادی به محله و خانه‌های رنگی شهر استانبول دارند؛ به همین دلیل بسیار مورد استقبال گردشگران و مسافران قرار می‌گیرند. به وسیله قایق می‌توانید از بخش‌های مختلف انزلی دیدن کنید و به سمت تالاب و خانه‌های رنگی حرکت نمایید و لوکیشن‌های بسیار مناسبی را برای عکاسی بیابید.

آدرس: گیلان، بندر انزلی، خیابان میرزا کوچک خان
ساعت بازدید: صبح تا غروب امکان بازدید از این منطقه وجود دارد و برای بازدید از این فضا در حدود ۴۵ دقیقه زمان نیاز خواهید داشت.

خانه‌های رنگی انزلی

پارک های بندر انزلی

پارک کارآموزی، پارک جنگلی بندر انزلی و پارک جنگلی گیسوم از جمله پارک های تفریحی و زیبای بندر انزلی هستند؛ پارک های جنگلی با پوشش گیاهی و آب و هوای بینظیر از جمله معروف ترین پارک های این منطقه به شمار می آیند ‌.

ماسوله - با کلیک بر روی لینک با یکی از روستاهای زیبای ایران در شهر سرسبز رشت آشنا شوید.

پارک جنگلی بندر انزلی

این پارک جنگلی دارای امکانات بسیار مناسبی مانند پیاده‌روی و دوچرخه ‌سواری است؛ همچنین جت اسکی و بسیاری از تفریحات آبی نیز در این پارک جنگلی مشاهده می‌شوند. در ورودی این پارک غرفه‌های زیادی برای فروش صنایع دستی وجود دارند که می‌توان از آن‌ها برای خرید یک سوغاتی مناسب استفاده کرد.

آدرس: گیلان، بندر بندر انزلی، جاده رشت به انزلی
ساعت بازدید: برای بازدید از این پارک جنگلی محدودیت زمانی وجود ندارد.
هزینه بازدید: رایگان

پارک های بندر انزلی

جا‌های تفریحی و گردشگری انزلی

سفر به بندر انزلی به چند جاذبه طبیعی ختم نخواهد شد؛ در واقع در این شهر زیبایی‌ها و جاذبه‌های بسیار دیگری نیز وجود دارند که برخی از آن‌ها به عنوان مکان‌های تفریحی و استفاده از منطقه آزاد با امکانات بسیار زیاد است. در حال حاضر بسیاری از گردشگران و مسافران برای استفاده از جاذبه‌های تفریحی و گردشگری بسیار زیادی که در این منطقه قرار دارند، اقدام به مسافرت می‌کنند.

مجموعه مارینا کاسپین

این مجموعه به عنوان اولین مارینای شمالی کشور شناخته می‌شود که امکانات بسیار مناسب و به‌روزی دارد. شایان ذکر است که مارینا یک مجموعه ورزشی و گردشگری دریایی به شمار می‌رود که یک محیطی بسیار مناسب را برای نگهداری قایق‌ها فراهم می‌آورد. بسیاری از تفریحات ورزشی و تفریحات آبی در این مجموعه در اختیار گردشگران قرار داده خواهند شد. علاوه بر این وجود بسیاری از رستوران‌ها و کافی شاپ‌ها در کنار استراحتگاه‌های ساحلی یک منطقه بسیار مناسب را برای تفریح به وجود آورده‌اند. در این منطقه انواع فروشگاه‌ها و لوازم تجهیزات دریایی و مدرسه بادبانی به چشم می‌خورند.

آدرس: استان گیلان، منطقه آزاد انزلی، مارینا کاسپین
ساعت بازدید: امکان بازدید از این مکان از ساعت ۱۲ الی ۲۲ وجود دارد.
هزینه بازدید: با توجه به نوع خدمات ارائه شده متفاوت خواهد بود.

مجموعه مارینا کاسپین

آکواریوم انزلی

یکی از مهم‌ترین جا‌های دیدنی این منطقه آکواریوم انزلی نام دارد. این منطقه دارای ۴۰ متر تونل زیر آب بوده که ۴۰ آکواریوم متفاوت و مختلف در آن تعبیه شده است. همین موضوع باعث شده تا این مکان به عنوان یکی از بزرگ‌ترین و کامل‌ترین آکواریوم‌های مصنوعی ایران به حساب آید که در دو طبقه بنا گردیده و بیش از ۲۰۰ گونه مختلف آبزیان و ۵ هزار خزنده و پرنده در آن نگهداری می‌شوند. از مهم‌ترین امکانات این مجموعه می‌توان به شهربازی سرپوشیده با بازی‌های مدرن و سالن بولینگ اشاره کرد.

جاهای دیدنی ایران - آشنایی کامل با 35 تا از زیباترین مکان های دیدنی ایران


آدرس: استان گیلان، منطقه آزاد انزلی، فاز تجارت و گردشگری
ساعت بازدید: امکان بازدی از ساعت ۱۲ ظهر تا ۸ شب فراهم بوده است.
هزینه بازدید: هزینه بازدید از این مجموعه در حدود ۱۴۰ هزار تومان خواهد بود.

آکواریوم انزلی

کلبه وحشت انزلی

یک عمارت بسیار قدیمی که متعلق به یکی از ثروتمندان آن منطقه به نام عزت الملک ساسانی بوده، در نزدیکی روستایی به نام هفت دغنان واقع شده است. افسانه‌های بسیار زیادی در رابطه با کلبه وحشت انزلی به گوش می‌رسند؛ اما در حال حاضر دقیقاً کسی نمی‌داند که این کلبه کجا قرار دارد. به عقیده برخی از افراد این عمارت قدیمی همان کلبه وحشت است که به دلیل عدم مرمت و بازسازی در طی سال‌ها تخریب گردید.

آدرس: استان گیلان، بندر انزلی، روستای بهمبر، منطقه هفت دغنان
ساعت بازدید: برای بازدید از این مکان محدودیت زمانی وجود ندارد.
هزینه بازدید: رایگان

کلبه وحشت انزلی

مراکز خرید بندر انزلی

بندر انزلی در واقع یکی از مناطق آزاد کشور به شمار میرود که دارای بازار‌ها و مراکز خرید بسیار متنوع و باکیفیتی است. در این منطقه تمامی اجناس در مراکز خرید و بازار‌های قدیمی با قیمت‌های بسیار مناسب در دسترس قرار گرفته‌اند؛ بنابراین پیشنهاد می‌شود تا در صورتی که به این منطقه سفر می‌کنید از مراکز مختلف این بندر برای خرید بهره ببرید.

مرکز خرید خاطره

یکی از مراکز خرید بسیار معتبر و معروف در انزلی این مرکز خرید است که بیشتر برای خرید پوشاک و کفش از برند‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آدرس: استان گیلان، بندر انزلی، خیابان مطهری

ساعت بازدید: این مرکز خرید از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۰ شب در حال فعالیت است.

هزینه بازدید: رایگان

مرکز خرید خاطره انزلی

مجتمع تجاری ستاره شمال

این مجتمع یکی از بزرگ‌ترین مراکز اداری و تجاری در انزلی به حساب می‌آید که دارای ۶ طبقه است و در طبقه همکف بیش از چهارصد و هشتاد واحد تجاری قرار دارند. در طبقه دوم این مجتمع تعداد زیادی از سوئیت‌های اداری و سالن اجتماعات را مشاهده خواهید نمود. علاوه بر این در طبقه سوم و چهارم نیز سوئیت‌های اداری و اقامتی در نظر گرفته شده‌اند. طبقه آخر این مجتمع مربوط به یک رستوران است که غذا‌هایی بسیار باکیفیتی را به گردشگران و مسافران ارائه می‌دهد.

آدرس: بندر انزلی، منطقه آزاد انزلی، مجتمع تجاری ستاره شمال

ساعت بازدید: این مجتمع تجاری از ساعت ۱۰ صبح الی ۱۰ شب مشغول فعالیت است.

هزینه بازدید: رایگان

مجتمع تجاری ستاره شمال

بازارهای بندر انزلی

با سفر به بندر انزلی، لذت بازارگردی را از دست ندهید چرا که این بندر بازارهای زیبا، سنتی و جالبی دارد که سبب می‌شود با آداب و رسوم و فرهنگ مردم این شهر نیز بیشتر آشنا شوید. در بازارهای این بندر انواع صیفی‌جات، ماهی، میگو، غذاهای دریایی، صنایع دستی، پوشاک و هر چیزی که فکرش را کنید پیدا می‌کنید. در ادامه معروف‌ترین بازارهای انزلی را معرفی خواهیم کرد. 


مرکز خرید خاطره

یکی از مراکز خرید بسیار معتبر و معروف در انزلی این مرکز خرید است که بیشتر برای خرید پوشاک و کفش از برند‌های مختلف شهرت دارد و می‌توانید برای خرید پوشاک، کیف و کفش به آن مراجعه کنید.
آدرس: استان گیلان، بندر انزلی، خیابان مطهری
ساعت کاری: این مرکز خرید از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۰ شب در حال فعالیت است.


بازار کاسپین

این بازار در نزدیکی ساحل قرار دارد و محصولاتی مانند پوشاک، خوراک، لوازم آرایشی و لوازم تزیینی منزل در آن به چشم می‌خورند. در حقیقت تمامی این اجناس با قیمتی بسیار مناسب به دست مصرف‌کنندگان و مسافران می‌رسند؛ چرا که هزینه گمرکی این کالا‌ها بسیار کم است و همین موضوع سبب گردیده تا قیمت تمام شده این محصولات بسیار پایین باشد. در این مرکز خرید امکانات بسیار زیادی مانند کافی شاپ، رستوران و سرویس بهداشتی تعبیه شده‌اند.
آدرس: استان گیلان، بندر انزلی، خیابان مطهری بعد از بازار پردیس
ساعت کاری: این مرکز خرید از ساعت ۱۱ صبح الی ۱۱ شب در حال خدمت‌رسانی به بازدیدکنندگان است.

بازار کاسپین انزلی


مجتمع تجاری ستاره شمال

این مجتمع یکی از بزرگ‌ترین مراکز اداری و تجاری در انزلی به حساب می‌آید که دارای ۶ طبقه است و در طبقه همکف بیش از چهارصد و هشتاد واحد تجاری قرار دارند. در طبقه دوم این مجتمع تعداد زیادی از سوئیت‌های اداری و سالن اجتماعات را مشاهده خواهید نمود. علاوه بر این در طبقه سوم و چهارم نیز سوئیت‌های اداری و اقامتی در نظر گرفته شده‌اند. طبقه آخر این مجتمع مربوط به یک رستوران است که غذا‌هایی بسیار باکیفیتی را به گردشگران و مسافران ارائه می‌دهد.
آدرس: بندر انزلی، منطقه آزاد انزلی، مجتمع تجاری ستاره شمال
ساعت بازدید: این مجتمع تجاری از ساعت ۱۰ صبح الی ۱۰ شب مشغول فعالیت است.


بازار ماهی فروشان بندر انزلی

همان‌طور که می‌دانید شمال کشور به ماهی‌های باکیفیت معروف است؛ به همین دلیل بسیاری از افراد سعی می‌کنند تا خرید ماهی‌ها را به عنوان یک سوغاتی انتخاب کنند. در منطقه بندر انزلی یکی از بزرگ‌ترین بازار‌های ماهی وجود دارد که به عنوان یکی از قدیمی‌ترین بازار‌های این شهر نیز شناخته می‌شود. تعداد بسیار زیادی از غرفه‌های عمده‌فروشی و خرده‌فروشی صید روز در این بازار به چشم می‌خورند.
آدرس: گیلان، بندر انزلی، جنب پل انزلی
ساعت کاری: بازدید از این بازار از صبح الی ظهر هر روز امکان‌پذیر است.

بازار ماهی فروشان بندر انزلی


بازار گیلار بندر انزلی

یکی از محبوب‌ترین مراکز خرید در بندر انزلی، بازار گیلار است. در این بازار می‌توانید انواع کالاهای روس و ترک را با قیمت مناسب بخرید. انواع پوشاک، لوازم آرایش، لوازم تزئینی، لوازم منزل و... در بازار گیلار پیدا می‌شود. 
آدرس بازار گیلار انزلی: انزلی، بعد از روستای طالب آباد، جنب دانشگاه آزاد
ساعت کاری: 8 صبح تا 12 شب

مجتمع تجاری ونوس

از جمله مراکز خرید بزرگ و مدرن در انزلی، مجتمع تجاری ونوس است. این مجتمع از 3 طبقه تشکیل شده است که  در هر طبقه آن شاهد فروشگاه، رستوران، کافی شاپ و مراکز تفریحی هستیم. در این مرکز خرید می‌توانید انواع پوشاک، لوازم آرایش، لوازم الکترونیکی، لوازم خانگی، کالای ورزشی و... را خریداری کنید. 
آدرس: کیلومتر پنج جاده زیباکنار، منطقه آزاد انزلی
ساعت کاری: 10 صبح تا 10:30 شب


بازار ساحلی انزلی

بازار ساحلی انزلی که به بازار آسیای میانه نیز معروف است، از جمله مراکز خرید شناخته شده در بندر انزلی است که در کنار ساحل قرار دارد. در این بازار انواع و اقسام لوازم از جمله لوازم آرایشی، لوازم خانگی، لوازم ورزشی، کالا و پوشاک‌های مختلف را می‌توانید خریداری کنید. 
آدرس: رضوانشهر، قبل از هتل سپیدکنار، ضلع شمالی جاده
ساعت کاری: 10 صبح تا 10:30 شب


بازار سنتی کپورچال 

یکی از قدیمی‌ترین و زیباترین بازارهای انزلی، بازار سنتی کپورچال است. این بازار به بازار هفتگی یا جمعه بازار نیز معروف است. اگر به بندر انزلی سفر کردید، حتما از این بازار دیدن نمایید و از محصولاتی مثل ماهی، میگو، برنج، سبزیجات، صیفی‌جات، میوه، صنایع دستی، سوغاتی و... لذت ببرید. 
آدرس: 15 کیلومتری غرب بندر انزلی، در مجاورت جاده انزلی_آستارا
ساعت کاری: 8 صبح تا 6 عصر


شنبه بازار انزلی

همانطور که از نام این بازار پیداست، در شنبه‌ها برگزار می‌شود. در شنبه بازار انزلی امکان خرید انواع محصولات و غذاهای دریایی، سوغاتی، صنایع دستی و... وجود دارد. 
آدرس: خیابان ساحلی، جنب پل غازیان
ساعت کاری: 8 صبح تا 5 عصر

جاهای دیدنی گیلان - بررسی برترین مکان های دیدنی گیلان

بازار پردیس انزلی


از دیگر بازارهای پررفت‌‎وآمد در انزلی می‌توان به بازار پردیس اشاره کرد. این بازار به قیمت مناسب و تنوع محصولات معروف است و به همین دلیل مردم محلی و گردشگران زیادی به آن جا سر می‌زنند. این بازار دارای رستوران، کافی شاپ و مراکز تفریحی است. 
آدرس: مطهری، بلوار پاسداران، خیابان ورزش
ساعت کاری: 8 صبح تا 12 شب


بازار سپه انزلی

از دیگر بازارهای قدیمی و محبوب در شهر انزلی، بازار سپه است. این بازار در دوره قاجار ساخته شده و دارای 300 واحد تجاری است. در این بازار می‌توانید انواع سوغات، مواد غذایی و صنایع دستی این بندر را خریداری کنید. 
آدرس: بندر انزلی، خیابان سپه
ساعت کاری: 8 صبح تا 12 شب


بازار آسیای میانه

در نهایت آخرین بازاری که قصد معرفی آن را داریم، بازار آسیای میانه یا بازار ساحلی است که در مجاورت ساحل ساخته شده است. در این بازار می‌توانید انواع اجناس را با قیمت مناسب خریداری کنید. 
آدرس: خیابان مطهری، بلوار پاسداران، خیابان ورزش
ساعت کاری: 10 صبح تا 10 شب

بهترین رستوران‌های بندر انزلی

در سفر به انزلی آشنایی با بهترین رستوران‌های بندر انزلی اهمیت زیادی دارد. از این رو در این بخش تعدادی از بهترین رستوران‌های این بندر را معرفی می‌کنیم.

نام رستوران

آدرس

رستوران لوتکاچی

استان گیلان، بندر انزلی، خیابان تکاوران، سمت روگا، روبه‌روی خانه‌های رنگی

رستوران هیراد

استان گیلان، منطقه آزاد انزلی، جاده رشت بندر انزلی

رستوران و خونه باغ یار ماشالله

استان گیلان، بندرانزلی، غازیان، روبه‌رو آتش نشانی، خیابان سنایی

رستوران حاج مرتضی

استان گیلان، بندر انزلی، مابین میدان معراج و میدان مالا

رستوران ساحلی صدف

استان گیلان، بندر انزلی، ساحل فرار

رستوران گرند شف

استان گیلان، بندر انزلی، بلوار شهید فاتحی

رستوران اکبر جوجه بندر انزلی

استان گیلان، بندر انزلی، جاده رشت انزلی، بلوار ابوطالب پیشوایی

رستوران دریاکده انزلی

استان گیلان، بندر انزلی، کیلومتر 5 جاده رشت به انزلی، دروازه ماهی

رستوران ساحلی هتل دلفین

استان گیلان، بندر انزلی، ساحل قو، خیابان اطبا

غذاهای شمالی - معرفی معروف ترین و بهترین غذاهای شمال ایران

معرفی هتل های انزلی با امتیاز خوب:

اقامت در بندر انزلی : برای رزرو اقامتگاه در بندر انزلی، می‌توانید از هتل‌های محبوب این بندر و یا اقامتگاه‌های سنتی و کلبه استفاده کنید. اما بیشتر افراد ترجیح می‌دهند در هتل‌های خوب این بندر اقامتی راحت را تجربه کنند. از این رو در ادامه برخی از مهم‌ترین و معروف‌ترین هتل‌های انزلی را معرفی کردیم:

  • هتل‌های لوکس بندر انزلی: هتل کادوس رشت، هتل ملورین انزلی، هتل ارکیده انزلی
  • هتل‌های سه ستاره انزلی: هتل دلفین، هتل دنیز، هتل الماس
  • هتل‌های دو ستاره انزلی: هتل مادر، هتل آپارتمان ملل
  • هتل‌های ساحلی انزلی" هتل ساحلی، هتل آپارتمان خزر، 
  • هتل‌های ارزان قیمت: مسافرخانه کاسپین، هتل آپارتمان سفیر

 انزلی

استان گیلان _ گیلان دارای تاریخی غنی می باشد و قدمت آن به دوران باستان بر میگردد. برای اطلاعات بیشتر درباره استان گیلان، روی لینک کیلیک کنید!

غذاهای محلی بندر انزلی

بندر انزلی مانند دیگر شهرهای شمالی کشور، غذاهای محلی خوشمزه و متنوعی دارد که از مواد اولیه تازه و طبیعی تهیه می‌شوند. به طور کلی غذاهای این بندر در شمال کشور معروف است و توصیه می‌کنیم در صورت سفر به این بندر حتما غذاهای محلی آن را نوش جان کنید و لذت ببرید. در ادامه مهم‌ترین غذاهای محلی بندر انزلی را معرفی می‌کنیم:

  • میرزا قاسمی
  • اناربیج
  • کباب ترش
  • باقلا قاتق
  • ماهی قزل‌آلا

کلام پایانی

انزلی در حال حاضر یکی از مهم‌ترین شهر‌های گردشگری شمال ایران به شمار می‌رود که به دلیل وجود امکانات و تجهیزات رفاهی و تفریحی مناسب، بسیار مورد استقبال مسافران قرار گرفته است. این شهر پرجمعیت استان گیلان علاوه بر مکان‌های بی‌نظیر طبیعی دارای مراکز خرید متنوعی نیز بوده که اجناس باکیفیت، با قیمت پایین را به دست مصرف‌کنندگان می‌رساند، همین موضوع باعث استقبال بیشتر گردشگران از این منطقه گردید. در فصول بهار و پاییز برای لذت بردن از طبیعت زیبای این شهر گردشگردی، به این بندر سفر کنید.

نظرات کاربران

  1. وصال وصال 1401/12/22
    24 نفر پسندیدند
    سلام،باعرض ادب واحترام،خدمت هموطن های عزیز،بنده دو بار در راه سفر به استان های غربی کلی مسیر خودم و همراه های خودم رو دور کردم تا به شهر انزلی برم،واقعا شهر زیبا و رویایی هستش ولی متاسفانه یک مقدار در برخورد ها بامسافر از چاشنی خشونت استفاده میکنند

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
بیشتر بخوانید
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
بیشتر بخوانید
امتیاز 4 از 5 | از 107 کاربر