چالدران

زمان مطالعه: 3 دقیقه
بروزرسانی: 1402/11/30
بازدید: 7105
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

شهرستان چالدران در شمال غرب آذربایجان غربی واقع شده است، این شهرستان که در مجاورت کوه های زاگرس قرار دارد، حتی در فصل تابستان دارای هوای خنک و مطبوعی می باشد و این شهر که بیشتر به خاطر جنگ چالدران معروف است، علاوه بر آب و هوای مناسبت خنک در فصل تابستان جاذبه های تاریخی زیادی نیز دارد. برای آشنایی بیش تر با این شهر تاریخی با ما همراه باشید.

 

چالدوران

 

شهر چالدران کجاست؟

برای رسیدن به چالدران باید در مسیر تبریز، مرند و خوی حرکت کنید. مسیر خوی تا سیه چشمه، تا مرکز شهرستان چالدران ۹۰ کیلومتر است که در راه باغ ها، دشت زیبا و مزارع گردو و… چشم انداز زیبایی را به وجود می آورد. 
چالدران چهاردهمین شهرستان استان آذربایجان غربی است،  این شهرستان از شمال به ماکو، از شرق به شهرستان شوط، از غرب به مرز ایران و ترکیه و از جنوب به شهرستان چایپاره متصل می باشد. جمعیت این شهرستان ۴۵۰۰۰ نفر است که عمدتا کشاورزی و دامداری می کنند و کمی دور تر از شهر ییلاق ها و عشایر زیادی در این منطقه امرار معاش می کنند.

آداب و رسوم و مذهب مردم چالدران

مردم شهرستان چالدران به زبان ترکی آذربایجانی و کردی کرمانجی صحبت میکنند؛ مردم چالدران شیعه و سنی هستند و از اماکن قدیمی و گردشگری این شهر کلیسا های جالبی را میتوان نام برد که هم اکنون با تغییر کاربری آنها نشان دهنده اصالت این مردمان هستند. شهرستان چالدران مراسم های سال نو و… را با موسیقی محلی و آتش بازی برگزار میکنند که بسیار لذت بخش و زیباست.

دیدنی های چالدران

این شهر قدیمی که همه در کتاب های تاریخ اسمش را شنیده ایم، میراث های جهانی را در خود جای داده که این امر باعث توجه گردشگران بسیاری به این شهر زیبا شده است. در ادامه تعدادی از جاهای دیدنی این شهر را برای شما معرفی کرده ایم‌.

 

جاذبه های چالدوران

 

غار چهل پله خضرلو

 این غار که در روستای خضرلو از توابع سیه چشمه واقع شده با نام قلعه حیدری نیز شناخته میشود و از دوران اورارتویی به جا مانده است. در آن زمان از این غار به عنوان سرداب استفاده میکردند.  علت نام گذاری این غار وجود 40 پله درون ان می باشد که البته با گذشت زمان و فرسایش تنها ۳۰ تا از این پله ها باقی مانده است.

آبشار عرب دیزج

 آبشار عرب دیزج که با نام های آبشار شر شر یا آبشار شور شور نیز شناخته میشود در حاشیه روستای عرب دیزج واقع شده است، این آبشار که از چشم انداز های شگفت انگیزی برخوردار است در نزدیکی غارهای طبیعی و کوهستان قرار دارد . کوه های مجاور این غار محل رویش گیاهان دارویی می باشند.

قره کلیسا

قره کلیسا شامل ۳ کلیسای اصلی ،قره کلیسا، سنت استپانوس،دزور دزور است. قره در معنای کلمه به معنی بزرگ است و کاملا هم به ارزش زیاد این کلیسا اشاره میکند. این کلیسا اولین کلیسای جامع مسیحیت شناخته میشود , از این جهت اهمیت تاریخی زیادی دارد . نام این کلیسا در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

دریاچه سد بارون

سد بارون از بزرگترین سد های استان آذربایجان غربی است که روی رودخانه زنگمار احداث شده و کلیسای زور زور در نزدیکی سد قرار دارد. در سد بارون اجازه بازدید عموم وجود ندارد  و برای ورود نیاز به اجازه دارید؛ اما رودخانه پشت سد خود نمای زیبایی از سد را به نمایش گذاشته است. 

 تالاب ناور

این تالاب که در نقطه صفر مرزی ایران و ترکیه قرار دارد هوای بسیار سرد در زمستان و هوای خنکی در تابستان دارد. چالدران ۶ تالاب دارد که ۴ تای آنها فصلی و دوتای دیگر دائمی هستند ؛تالاب ناور که از وسیع ترین تالاب های چالدران با وسعت ۲۸۰ هکتار است، سالانه ۱۰ هزار پرنده مهاجر را به خود میبیند‌.

مقبره شیخ صدرالدین

مقبره شیخ صدرالدین یکی از بناهای تاریخی شهر سیه چشمه واقع در مرکز چالدران می باشد که ما بین روستا های گل اشاقی و سعدل در دوران صفویه ساخته شده است. این مقبره نماد میهن دوستی برای ایرانیان به شمار می آید. این مکان که به نماد و یادبود ۲۷ هزار شهید جنگ چالدران با معماری ایرانی ،از آجر قرمز و سنگ ساخته شده، یادآور جنگ بین عثمانی و ایران است.

آرامگاه ساندوخت

آرامگاه ساندوخت در قرن ۱۴ میلادی همزمان با قره کلیسا ساخته شد و در حومه شهر چالدران در بخش به به جیک قرار دارد، این مقبره روی بلندترین نقطه ارتفاعات شمالی دیر تادئوس واقع شده است ؛ کلیسای ساندوخت یک گنبد کوچک و کم ارتفاع و یک ورودی کوچک دارد.

 

کلیسای چالدوران

 

کلیسای زور زور

دین این کلیسا حواری، ارمنی است و کاربردی مذهبی دارد . کلیسای مریم مقدس زور زور در ۱۲ کیلومتری شمال غرب قره کلیسا واقع شده است. این کلیسای سنگی از جمله کلیسا های قدیمی و مکان های با ارزش چالدوران می باشد که جزو مکان ها و آثار تاریخی ایران به ثبت جهانی یونسکو رسیده است.

بهترین زمان سفر به چالدران

از آنجا که همیشه چالدران هوای خنکی دارد، استراحت کردن و وقت گذراندن در چالدران در فصل تابستانِ گرم و سوزان ایران خالی از لطف نیست. در سفر به چالدران از طبیعت بکر و سرسبز آذربایجان ، اماکن قدیمی و موزه و… بازدید کنید و با دستانی پر از سوغات محلی و خوراکی ها و مجسمه ها و صنایع دستی به خانه برگردید.

سوغات و صنایع دستی چالدران

این شهر مانند شهر های دیگر سوغاتی های مخصوص خود را دارد، سوغاتی هایی خوشمزه و صنایع دستی بسیار زیبا که شما می توانید به اقوام یا دوستانتان هدیه دهید. در ادامه برای شما چندی از سوغاتی های این شهر زیبا را شرح داده ایم.

  • نقل: نقل در استان آذربایجان غربی از دیرباز مورد استفاده قرار می‌گرفته و نوعی شیرینی است که با شیره شکر روکش شده است ؛از مغز های مختلف بادام ، فندق و… برای داخل نقل و از گل و طعم های مختلف برای روکش آن جهت خوشمزه تر کردن نقل استفاده میکنند. نقل زعفرانی با مغز گردو خرد شده از جمله معروف ترین نقل های این استان می باشد. 
  • حلوای هویج و گردو: این حلوا را مردم آذربایجان بیشتر در مراسم شب یلدا تهیه میکنند. این حلوا در کارگاه های حلوا پزی به صورت عمده نیز تولید میشود ؛ مواد مورد نیاز برای این حلوا، آرد، هویج پخته شده، گردو پخته شده و شیره انگور است.  
  • باستخ (لوزانک): نوعی شیرینی ساده است که در مراسم های مختلف می پزند و از آن برای پذیرایی از میهمانان استفاده میکنند . مواد مورد نیاز برای تهیه این شیرینی، نشاسته، شیره انگور،  هل و گلاب می باشد و برای تزیین آن از گردوی خرد شده استفاده می کنند . 
  • لبنیات ، عسل ، فرش دستباف، منبت کاری، و… از جمله دیگر صنایع دستی و سوغات مخصوص این شهرستان اند.
تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
بیشتر بخوانید
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
بیشتر بخوانید
امتیاز 4 از 5 | از 102 کاربر