میناب

زمان مطالعه: 3 دقیقه
بروزرسانی: 1402/11/14
بازدید: 18531
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

میناب دومین شهر بزرگ هرمزگان واقع در بخش شرقی این استان در سال 1339 تاسیس گشت و کد تقسیماتی آن 134 می باشد. میناب به دلیل داشتن آب شرب بخصوص رودخانه میناب و جلگه ای بودن آن از قطب های کشاورزی هرمزگان به حساب می آید. این شهر مدت هاست که با نام "گلستان جنوب" نیز شناخته می شود. حال در این مقاله به معرفی بیشتر این شهر جهت آشنایی و شناخت این جاذبه زیبای کشورمان، پرداخته ایم. 

آشنایی با شهر میناب بندرعباس

میناب دومین شهر بزرگ هرمزگان، با توجه به آمار سال 1385 دارای جمعیت 257831 نفری بوده است. برخی از مردم محلی معتقدند که تاسیس این شهر توسط دو خواهر به نام های "بی‌بی مینو" و "بی‌بی نازنین" صورت گرفته است. این شهر دارای قدمتی نزدیک به 2500 سال می باشد و در زمان های مختلف با نام های گوناگونی شناخته می شده، که برخی از آنها عبارتند از منا، مناو، مناب، مینو، مینا، میناو. همچنین نئارخوس دریانورد مقدونی در بخشی از سفرنامه اش از میناب با عنوان هارموز و یا آرموز یاد می کند. یکی از قدیمی ترین نام هایی که به میناب داده شده، اورگانا (ORGANA) و در زمان هخامنشی بوده است. این منطقه در گذشته نه چندان دور با نام "میان آب" شناخته می شده؛ که علت آن نزدیکی به دریا و رودهای اطراف آن بود و به مرور زمان تبدیل به میناب شده است. در بخش شرقی این شهر دژ "هزاره" یا همان دژ "بی بی مینو" قرار دارد، که یکی از هفت دژ تخریب شده در طی حمله تیمور لنگ، می باشد. شهر میناب بر روی دامنه دژ تاریخی میناب ساخته شده، این دژ تا اواخر حکومت قاجاریان مرکز حکومت بوده؛ ولی در حال حاضر تنها چیزی که از آن باقی مانده یک خرابه است. نژاد مردم میناب از ترکیب چند قوم تشکیل شده است، قوم هایی مانند عرب های حاشیه خلیج فارس، بلوچ های ناحیه بلوچستان، سیاهان آفریقایی (در گذشته قوم های بسیار ثروتمند و قدرتمندی آنان را به عنوان برده استفاده می کردند)، ایرانیان فارس زبان اصیل و همچنین تعداد زیادی از مهاجران که به احتمال زیاد از اقوام اصیل آریایی بوده‌اند و همچنین مهاجرهای منوجانی و مهاجرین شمالی.

 

عکس میناب

 

میناب کجاست؟

شهر میناب در جنوب کشور و در 100 کیلومتری شرق بندرعباس و در مسیر بندرعباس به چابهار واقع شده است. این شهر از جهات مختلف به دیگر شهر ها دسترسی داشته؛ برای مثال، از شرق به استان کرمان، از غرب به بندرعباس و خلیج فارس، از جنوب به جاسک و تنگه هرمز و از شمال به رودان.

گویش مینابی

منطقه ی هرمزگان گویش های مختلفی دارد، که گویش مینابی یکی از آنهاست و ریشه در زبان فارسی باستان و بخصوص فارسی میانه دارد. این گویش ساختاری کاملا مستقل داشته، با این حال شباهت هایی بین آن و گویش های دیگر یافت می شود. گویش مینابی زیر شاخه گویش بشکردی و در دسته گویش های جنوب غربی زبان های ایرانی قرار دارد. 

مذهب مردم میناب

مردم میناب از لحاظ مذهب مسلمان به شمار می روند. 8/75 درصد از آنان شیعه، 24 درصد سنی و 2 درصد پیرو ادیان مسیحی، کلیمی و زرتشتی هستند. تعداد زیادی از این 2 درصد افراد مهاجر هستند، که برای داشتن شغل و کار به این شهر آمده و در آنجا ساکن اند.

شغل مردم میناب

صید و صیادی، دستفروشی و کشاورزی از شغل هایی هستند، که بیشتر جمعیت میناب به آن مشغول اند. عده ای دیگر از مردم میناب در مشاغلی همچون کارمندی، بازاری، تجارت و … ایفای نقش می کنند.

مردم میناب

آب و هوای میناب

شهر میناب منطقه ای شرجی است، که با نزدیک شدن به کوه ها شاهد کم شدن آن خواهید بود. این شهر در تابستان ها هوایی گرم و مرطوب و در زمستان ها هوایی معتدل دارد. این شهر دارای 9 ماه تابستان و 3 ماه زمستان بوده و اغلب بارندگی های آن حالت رگباری و کوتاه داشته و در زمستان رخ می دهند. یخبندان از دسته اتفاقاتی است، که در این منطقه به ندرت مشاهده می شود. این منطقه دارای پوشش عمانی (پوشش گیاهی فقیر) است و رویش های اصلی آن کهور ایرانی و انواع آکاسیا می باشد.

جاذبه های گردشگری شهر میناب

  • تالاب بین المللی تیاب

یکی از جاذبه‌های گردشگری میناب تالاب بین المللی تیاب می باشد، که از مهم ترین اکوسیستم های جنگلی ایران است. این اکوسیستم که درختان حرا و مانگرو را در خود جای داده زیبایی بی نظیر را ایجاد کرده و علاوه بر آن یک محیط و زیستگاه مناسب برای گونه زیادی از جانوران ایجاد نموده است. همچنین این تالاب زیستگاهی برای پرندگان مهاجر و گونه‌های زیادی از ماهیان می باشد. تالاب بین المللی تیاب بستر مناسبی برای رشد لاروها فراهم کرده است. با شرایط این تالاب و اهمیت زیست محیطی بالایی که دارد، جز مناطق حفاظت شده محیط زیست قرار دارد.

  • رودخانه میناب

دیگر جاذبه شهر میناب، رودخانه میناب است، که از پر آب ترین رودهای جنوب کشور بشمار می رود. این رودخانه از پیوستن رودهای جغین و رودان به وجود می آید و بخش بزرگی از آب بندرعباس و میناب را تامین می‌کند، از این آب برای کشاورزی نیز استفاده می شود. رودخانه میناب از کنار شهر میناب و نخلستان های آن عبور می کند.

  • سد استقلال

سد استقلال به واسطه آبی که در آن جمع شده است، دریاچه ای به وجود آورده که جزو جاذبه های گردشگری شهرستان میناب به حساب می آید. دریاچه یا همان سد استقلال در فاصله 2 کیلومتری شرق میناب واقع شده، که در ارتفاع 59 متری قرار دارد. به دلیل احداث سد استقلال بر روی رودخانه میناب، این سد را به سد میناب نیز می شناسند. ایده ساخت این سر در سال 1344 مطرح شد و ساخت آن از سال 1353 شروع گردید و در سال 1362 سد استقلال افتتاح شد.

  • رودخانه جگین

رودخانه جگین از به هم پیوستن رودخانه های انگهران و چند رود دیگر شکل گرفته و سرچشمه آن از کوه‌های بشاگرد می آید، که این کوه‌ها نیز در اطراف میناب قرار دارند. جالب است بدانید که آب این رودخانه شیرین می‌باشد و هنگامی که بارندگی صورت می گیرد مقدار زیادی از آب این رودخانه به دریای عمان ریخته می شود.

  • پنجشنبه بازار میناب

این بازار که در مرکز شهر میناب قرار دارد، یک قسمت آن به بازار سرپوشیده میناب و سمت دیگر آن به میدان اصلی شهر متصل می شود. در پنجشنبه بازار میناب می‌توان سوغات و صنایع دستی میناب، تولیدات سنتی و خانگی آن را یافت، که برای نمونه‌ می توان به صنایعی همچون سفال، ظروف حصیری، برقع، انواع حصیر، لوازم دوخت لباس، ماهی و انواع مواد غذایی اشاره کرد.

 

جاذبه های دیدنی شهر میناب بندعباس

 

راه های دسترسی به میناب

چند راه متفاوت برای رفتن به میناب وجود دارد، در این قسمت تعدادی از آنها گفته شده اند.

  1. استفاده از بزرگراه 94 که از چغادک استان بوشهر شروع و با عبور از شهرهای اهرم، فراشبند، فیروزآباد، قیر، لار و بندرعباس به میناب ختم می شود.
  2. استفاده از بزرگراه 91 و رفتن از کرمان (شرق) و جاسک (جنوب) به سمت میناب.
  3. می توانید از جاده ی 35 کیلومتری بین رودان و میناب نیز استفاده کنید.
  4. اگر می خواهید از مسیر راه آهن استفاده کنید کافیست بلیط بندرعباس را بخرید و بعد از رسیدن به مقصد از طریق مسیری که گفته شد به میناب بروید.
  5. همچنین اگر قصد استفاده از خودروی شخصی خودتان را دارید و از تهران عازم این سفر هستید، بهتر است، از بندرعباس عبور کنید و در اواسط راه در سه راهی کهنوج به سمت میناب و چابهار بروید. با طی کردن 30 کیلومتر به میناب می رسید.

از بندرعباس تا میناب با خودرو مسیری تقریبا 92 کیلومتری قرار دارد، که برای طی کردن آن حدود یک ساعت یا کمی بیشتر زمان لازم است.

نقشه میناب

برای اطلاع بیشتر و دقیق تر شما، نقشه میناب را قرار داده ایم. تا راحت‌تر بتوانید مسیر خود را به سمت میناب مشخص کنید

 

نقشه میناب

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
بیشتر بخوانید
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.1 از 5 | از 104 کاربر