دشت هویج

زمان مطالعه: دقیقه
بروزرسانی: 1401/07/26
بازدید: 1352
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

دشت هویج بهشتی زیبا با آب و هوایی معرکه واقع در قلب تهران است. دشت هویج از دیرباز تا کنون زیبایی و طبیعت چشم‌گیری را به خود اختصاص می‌دهد. مسافرت به تهران تنها برای کارهای اداری و شغلی نیست. در سفر به تهران می‌توانید، از جاذبه‌های طبیعی بی‌نظیر آن لذت ببرید. روستاهای خوش آب و هوا همراه با طبیعتی زیبا مانند روستای افجه، در تهران کم نیستند. اگر به طبیعت و عکاسی در آن علاقه دارید، بهترین مکان برای شما دشت هویج است.

 

دشت هویج


معرفی دشت هویج

دشت بهشتی هویج واقع در منطقه شمیرانات و لواسانات، با ارتفاعی 2 هزار و 400 متری از سطح دریا، قلب تپنده روستای افجه شده است. منظره چشم نواز قله دماوند از بلندی‌های دشت هویج کاملاً قابل مشاهده خواهد بود. حتماً سفری یک روزه به دشت زیبای هویج تنها برای دور بودن از هیاهو و شلوغی شهر داشته باشید. آرامش روحی که از سکوت و زیبایی چشم‌گیر دشت هویج کسب خواهید کرد، شاید در کم‌ترین مکانی وجود داشته باشد.

سفر به جزیره های زیبا و توریستی خلیج تا ابد فارس

دشت هویج کجاست؟

دشت هویج در منطقه لواسانات و شمیرانات قرار دارد. با رفتن به منطقه لشگرک و گذر از پیچ قوچک، به روستای افجه و دشت زیبای هویج خواهید رسید. در یک زمان 25 دقیقه‌ای باید رانندگی کنید. بعد از این زمان کوتاه به بهشتی دست نیافتنی در شلوغی و هیاهوی تهران خواهید رسید.

 

دشت هویج

 

تاریخچه دشت هویج

همان طورکه از نام دشت هویج پیداست، این دشت در روزگاران دور قدیم، محل کشت و مزارع هویج گسترده بوده که به احتمال زیاد معیشت مردم روستای افجه از کشت همین هویج بوده است. در زمان صفویان، پادشاهان دشت هویج را به عنوان شکارگاه سلطنتی برگزیده بودند. منطقه شکارگاهی دشت هویج، هیچ‌گاه پادشاه و همراهان او را دست خالی راهی پایتخت نمی‌کرد. به علت گرم و مطبوع بودن آب و هوای دشت هویج نسبت به دیگر دشت و قله‌های اطرافش، محلی‌های آن اطراف نام دشت هویج را "گرچال" نیز می‌گویند. معنی "گرچال" در زبان مردم ایران باستان "جایگاه یا گودال آتش" است. در اطراف و داخل دشت هویج، کاروانسراهای شاهی زمان صفوی و قاجار به چشم می‌خورد، که نشان دهنده اهمیت و گذر شاهان از جمله ناصرالدین شاه بوده است. شاهان صفوی و قاجار برای رسیدن به دشت لار و مناطق مختلف لواسان از مسیر دشت هویج استفاده می‌کردند. مسیر مالرو سنگ فرش شده است، زیرا در آن زمان سنگ فرش بهترین و مرغوب‌ترین راه محسوب می‌شد. شاه عباس صفوی برای دسترسی راحت‌تر به مناطق اطراف دستور داد تا این مسیر را سنگ فرش کنند.

 

دشت هویج

 

دیدنی های دشت هویج

دشت هویج از همان ابتدای مسیر، پر از دیدنی‌های جذاب و زیبا است، که نباید به هیچ عنوان بازدید پرشور از آن‌ها را از دست بدهید. در کل باید یک روز کامل از صبح زود تا شب را به گشت و گذار در دشت هویج اختصاص دهید.

آبشارها

آبشارهای زیبا و طبیعی در ابتدای مسیر دشت هویج، زیبایی مسیر را چندین برابر کرده است. آبشار پسچوبک و آبشار موآب و یک آبشار زیبای دیگر در طول مسیر دشت هویج، زیبایی چشم نوازی به مسیر داده است. آبشاری با گیاهان جالب و بامزه در اطراف آن و با ارتفاعی 15 متری ، زیبایی خاصی به محیط اطراف می‌بخشد. همچنین، آبشار موآب سرازیر شده از قلعه ساکا، که در همه فصول سال پر آب و زیبا است. زیبایی مسیر دشت هویج و قلع ساکا را دو چندان می‌کند.

 

دشت هویج

 

دشت سبوستان

در قسمت شمال غربی دشت هویج، دشتی زیبا با درختان بی‌شمار آلو، گردو و گیلاس به نام سبوستان قرار دارد. از دیگر زیبایی‌های چشم نواز دشت سبوستان آبشار چرند 50 متری است که چشم‌انداز دشت را چندین برابر زیبا کرده است.

حمام صفوی

حمام صفوی ساخته شده به دست، شاهان صفوی در روستا افجه بوده که در حال حاضر هم فعال است، یکی دیگر از جذابیت‌های اطراف دشت هویج به شمار می‌رود.

سقاخانه حضرت ابوالفضل

سقاخانه حضرت ابوالفضل واقع در محله چراغان، روستای افجه است، که یک درخت بزرگ با قدمتی طولانی حدود 500 سال در آن قرار دارد و بازدید از آن خالی از لطف نیست.

 

دشت هویج

 

قلعه ساکا

قلعه ساکا در قرن 2 و3 ساخته شده و تا بعد از حکومت شاهان صفوی هم با اهمیت و مورد استفاده بود. معماری زیبا و گچ‌بری‌های بی‌نظیر قلعه چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کند. پابرجایی بنای قلعه با وجود استفاده از خشت و گل ساروج، تحسین برانگیز است. آبشار چرند سرازیر شده از قلعه ساکا زیبایی محیط را چندین برابر می‌نماید.

قصر ناصری

قصری مخروبه اما باشکوه که به دست ناصرالدین شاه و نظارت بدون نقص اعتمادالدوله، برای استراحت و تفریح ناصرالدین شاه ساخته شد که در نزدیکی و روبه‌روی باغات افجه قرار دارد.
 

دشت هویج

 

غار موزه دکتر وزیری

غار موزه‌ای جذاب و دیدنی در روستای کندعلیا، در مجاورت دشت هویج، یک بازدید هیجان‌انگیز و متفاوت خواهد بود. در دیواره‌های کوه‌های البرز، غاری شگفت‌انگیز با آثاری بی‌نظیر از هنرمندی خوش ذوق قرار دارد. با گذر از در چوبی به غار موزه خواهید رسید. محیط جذاب اطراف همراه با نوشیدن یک قهوه یا چایی، لذت بازدید از غار را دوچندان می‌کند. غار و شگفتی‌های داخل آن به دست ناصر وزیری، مجسمه ساز هنرمند و خوش ذوق ساخته شده‌اند. از تندیس بزرگان ایران گرفته تا حیوانات زیبا که با چوب، گچ و سیمان ساخته شده‌اند، همه و همه نشان از خلاقیت زیاد وزیری دارد. بازدید از غار وزیری را به هیچ عنوان از دست ندهید.

 

دشت هویج

 

بهترین زمان بازدید از دشت هویج

همان طورکه از نام گرچال، دشت هویج پیداست؛ تابستان به هیچ عنوان برای بازدید و تفریح در دشت هویج توصیه نمی‌شود. فصل پاییز و زمستان و بهار فصول مناسب برای بازدید و گشت گذار در دشت هویج هستند. در پاییز همه دشت نارنجی و زرد پوش می‌شود و جلوه زیبایی به آن می‌دهد. زمستان مخصوص بازی و تفریح‌های زمستانی در دشت است؛ اما در بهار که همه جا سرسبز می‌شود و شکوفه‌ها بیدار می‌شوند، جلوه و رخ دشت هویج تغییری اساسی و زیباتر دارد. بنابراین بهار بهترین زمان بازدید از دشت هویج است.

 

دشت هویج

 

اقامت در دشت هویج

دشت هویج دارای سه اقامتگاه در نزدیکی خود است. هر سه اقامتگاه امکانات رفاهی زیادی دارند که پذیرای مسافران و بازدیدکنندگان هستند. البته برخی به صورت گروهی به دشت سفر می‌کنند؛ که به راحتی می‌توانند چادر و کمپ بزنند و از حضور در طبیعیت زیبای دشت هویج لذت ببرند.

 

دشت هویج


 
سخن پایانی

برخی گمان می‌کنند که تهران فقط پایتخت است و برای کارهای مختلف مقصدی مناسب خواهد بود؛ اما باید گفت تهران در اطراف خود، دشت‌ها و طبیعت زیبایی دارد، که بازدید و گشت‌وگذار در آن‌ها خالی از لطف نیست. دشت هویج که فاصله خیلی کمی با تهران دارد، یک بهشت نایاب منطقه لواسان محسوب می‌شود. شما علاوه‌بر لذت بردن از زیبایی‌های خود دشت، می‌توانید از دیدنی‌ها و آبشارها و حتی دشت‌های مجاور نیز دیدن کنید و لذت ببرید. سفر به دشت هویج و اقامتی یکی و دو روزه در آن خالی از لطف نیست و حال و هوای شما را عوض می‌کند.
 

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
بیشتر بخوانید
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
فاصله مشهد تا تهران و سایر شهرهای مهم ایران
فاصله مشهد تا تهران و سایر شهرهای مهم ایران
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
امتیاز 3.8 از 5 | از 100 کاربر