روستای تیس چابهار

زمان مطالعه: 5 دقیقه
بروزرسانی: 1402/09/08
بازدید: 3098
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

ما در گوشه‌گوشهٔ کشورمان ایران، شاهد تاریخ چندهزارسالهٔ مردم این سرزمین و مکان‌های تاریخی آن هستیم و همین موضوع نیز باعث شده تا مردم زیادی هرساله به جاهای مختلف کشور سفر کنند تا تاریخ ایران را بیشتر بشناسند. روستای تیس در قلب استان سیستان و بلوچستان، یک جواهر تاریخی است که به دلیل زیبایی طبیعت، تاریخچهٔ دیرینه و فرهنگ غنی، مورد توجه بازدیدکنندگان قرار گرفته است. روستای تیس که در مکانی دلپذیر و خوش‌آب‌وهوا در جنوب شرقی کشور در استان سیستان و بلوچستان واقع شده است، از نمونه‌های منحصربه‌فرد سفر برای داشتن تجربهٔ خاص در مکانی تاریخی است. اگر کنجکاو هستید تا درباره تاریخچه روستای تیس و دیدنی‌های آن بیشتر بدانید، در این مقاله با ما در لحظه آخر همراه باشید تا سری به گوشه‌وکنار روستای تاریخی تیس در چابهار بزنیم.

روستای تیس چابهار

معرفی روستای تیس چابهار؛ تجربه مرداد در میانه‌های پاییز

روستای تاریخی تیس که روستایی در دهستان وشنام دری بخش مرکزی شهرستان چابهار در استان سیستان و بلوچستان ایران است، یک مکان خوب برای حس جریان واقعی زندگی است. این روستا که قدمتی نزدیک به 2500 سال دارد، هر سال تعداد زیا گردشگر را از نقاط مختلف کشور به سمت خود می کشاند تا تجربه ی سفر متفاوتی را برای آنها رقم بزند. این روستا که یکی از بنادر قدیمی مهم در دریای مکرون( دریای عمان) در دوران هخامنشیان است، در حال حاضر نیز یک اسکله ی زیبا دارد که محل عرضه ی ماهی ها توسط ماهیگیران است. این منظره ی محلی خود یکی از جاذبه ها یاین روستا است که گردشگران را برای لحظاتی چند در آن فضای دل انگیز غرق می کند. مردم روستای تیس چابهار علاوه بر ماهیگیری و تجارت های بندری، به کشاورزی میوه های گرمسیری و سوزن دوزی نیز مشغول اند که هنر سوزن دوزی زنان این روستا خود یکی از سوغاتی های به یادماندنی و منحصر به فرد روستای تیس محسوب میشود.  بندر تیس یکی از قدیمی ترین روستاهای ایران است ک آب و هوایی گرم و خشک دارد که این امر باعث شده است تا بازدید از روستا در فصلهای پاییز و زمستان یک انتخاب عالی برای سفر گردشگران گرد تا بتوانند مرداد را در میانه های پاییز تجربه کنند.

روستاری تاریخی تیس

روستای تیس کجاست؟

روستای تیس یکی از روستاهای توابع چابهار در استان سیستان و بلوچستان است که با شهر چابهار حدود 5 کیلومتر فاصله دارد و در قسمت شمال غربی آن قرار گرفته است. این روستا در محدوده منطقه آزاد چابهار و در مسیر ارتباطی چابهار – کنارک واقع در دهستان وشنام دری بخش مرکزی شهرستان چابهار است. یکی از دیدنی هایی که در این روستا رخ نمایی می کند؛ رودخانه لاوری است که از میان روستا عبور می کند و منظره ی دل انگیزی به روستای تیس می دهد. در اطراف روستا کوه های زیبای مریخی واقع شده اند که شم با دیدن آنها می توانید مطمئن باشید که مسیر را درست طی کرده اید و به مقصد رسیده اید.

دسترسی به روستای تیس

روستای تیس که در نزدیکی شهر چابهار واقع شده است، تنها حدود ۱۳ کیلومتر با آن فاصله دارد و اگر بخواهید با خودرو از چابهار به روستا تیس چابهار بروید کمتر از ۲۰ دقیقه راه تا بهشت همیشه گرم ایران در پیش خواهید داشت.

برای رفتن به روستای تیس راه‌های مختلفی برای گردشگران وجود دارد. شما برای رفتن به روستای تیس  می‌توانید از وسیله‌های نقلیه شخصی یا عمومی استفاده نمایید. اگر شما از خودروی شخصی استفاده می‌کنید بهتر است که در 5 کیلومتری شمال غربی چابهار به دنبال اعلانات روستای تیس باشید تا بتوانید مسیر خود را پیدا کنید؛ ولی اگر وسیله نقلیه شخصی در اختیار ندارید هم اصلاً نگران نباشید. شما می‌توانید از شهر چابهار با استفاده از تاکسی‌های مسیری آن جا خود را به روستای تیس برسانید و از روستا تیس بازدید کنید.

بهترین‌های تور‌های چابهار

تاریخچه روستای تیس

روستای تیس یکی از قدیمی‌ترین بنادر کشور است و از آنجا که نام روستای تیس در کتاب‌های مرتبط به جنگ‌ها و فتوحات اسکندر مقدونی آمده است، می‌توان قدمت آن را به حکومت هخامنشیان در حدود ۲۵۰۰ سال پیش دانست. در آن دوران که تیس بسیار معروف و پر رونق بود؛ کالاها از آسیای شرقی و هند به بندر تیس می‌آمده‌اند و به مناطق مختلف خاورمیانه، آسیای میانه و قفقاز فرستاده می‌شدند و به‌نوعی شاهراه مبادله کالاهای لوکس و اساسی آن دوران حساب می‌شد. تیس در سده‌های اولیهٔ اسلامی نیز بندری مهم بوده است طور یکه مورخ سده چهارم هجری، مقدسی، از رونق زیاد این بندر سخن رانده و یاد کرده است. مردم روستا در حوالی قرن ده هجری قمری به دین اسلام گرویدند که مسجد جامع تیس یکی از آثار تاریخی ساخته شده در آن زمان است. در اواخر سده‌ ۱۰ و اوایل سده‌ ۱۱ هجری قمری، بعد از ورود پرتغالی‌ها به خلیج‌فارس و دریای عمان، پرتغالی‌ها قلعه‌ای در این روستا ساختند که امروزه می‌توان بقایای آن را در این روستا پیدا کرد.

به اهمیت روستا در تاریخ ایران از این نکته که فردوسی نیز در شاهنامه خود از آن یاد کرده است، نیز بیشتر می‌توان پی برد:

چو آگاه شد اشکش آمد براه | ابا لشکری ساخته پیش شاه

همه تیز و مکران بیاراستند | ز هر جای رامشگران خواستند...

دیدنی های روستای تیس

جاهای دیدنی روستای تیس

هریک از ما اگر یک بار هم حال و هوای شهر های جنوبی کشور را تجربه کرده باشیم، بدون شک می دانیم که طی کردن مسیر تا رسیدن به جنب کشور قطعا ارزشش را خواهد داشت. شهر چابهار که یکی از شناخته شده ترین شهرهای سیستان و بلوچستان است یکی از مقاصد اصلی شیفتگان جنوب کشور است. روستایی تیس که در نزدیکی شهر زیبای چابهار قرار دارد، یکی از منطقی است که با دیدی های شگفت انگیز زیادی احاطه شده و شما در هر نقطه از این روستا که باشید، قطعا از زیبایی های منحصر به فرد آن متحیر خواهید شد. وجود آثار تاریخی کهن از قبیل قلعه پرتغالی ها، کوه های مریخی، قلعه بلوچ گت، قلعه پیروز گت، غارهای بان مسیتی، قلعه انوشیروان، قلعه باتل، سدهای تیس و مسجد جامع تیس از جمله مکان های دیدنی روستای تیس محسوب می شوند. در ادامه با ما در لحظه آخر همراه باشید تا بعضی از دیدنی های این شهر را بیشتر بشناسیم.

جاهای دیدنی روستای تیس

  1. قلعه پرتغالی‌ها

این قلعه قدیمی که تلفیقی از سبک سلجوقی و صفوی است، در روستای تیس قرار دارد و به قلعه تیس نیز معروف است. قلعه تیس یکی از مشهورترین قلعه‌های پرتغالی است  که آنها زمانی که در قرن 16 به جزایر و سواحل جنوبی ایران آمدند، برای دفاع از خود در برابر شورش‌ها آن را ساختند. 

غارهای سه‌گانه بان مسیتی: این غارها که گویا پرستشگاه گذشتگان بوده‌اند، در میان بومیان منطقه با اسم بان مسیتی یاد می‌شوند. علت این نام‌گذاری این است که در زبان بلوچی بان به معنای مرد خداپرست و صالح است و مسیتی به معنی پرستشگاه است. غارهای سه‌گانه تیس شامل یک غار طبیعی و دو غار دست‌ساز و مصنوعی هستند که در ارتفاع ۲۵ متر بالاتر از سطح زمین قرار گرفته‌اند و اگر به روستای تیس بروید، به‌راحتی آنها را خواهید دید.

قلعه پرتغالی های تیس

  1. کوه‌های مریخی

این کوه‌های خاص که از بقایای موجودات دریایی در طی سالیان طولانی به وجود آمده‌اند، به‌خاطر شکل متفاوتی که دارند بی‌شباهت به تصاویر کوه‌های مریخی نیستند. کوه‌های مینیاتوری چابهار در فاصلهٔ 45 کیلومتری شهر چابهار قرار دارند و اطراف تالاب لیپار را احاطه کرده لند پس اگر به دیدن تالاب لیپار رفتید، حتما نگاهی به اطرافتان بیاندازید تا این کوه های زیبا را هم ببینید.

کوه‌های مریخی

  1. تالاب لیپار

لیپار از دو کلمه لیپ به معنی خار و خاشاک و آر به معنای آب رودخانه تشکیل شده است. چون آب رودخانه با خار و خاشاکی که همراهش وجود دارد به آب دریا می‌ریزد، بلوچ‌ها محل تلاقی این دو را لیپار می‌نامند. این دریاچهٔ صورتی در 15 کیلومتری چابهار است و با  با رنگ خاص خود هرسال محل بازدید بسیاری افراد است و شک نکنید که از دیدن آن ضرر نخواهید کرد. اگر اسم دریاچه ی  صورتی گیبسون استرالیا را شنیده باشید و مشتاق به دیدن آن هستید پس از دیدن تالاب لیپار غافل نشوید.

تالاب لیپار تیس

  1. مسجد جامع تیس

این مسجد که در سال‌های اولیه ورود اسلام به ایران ساخته شده است به دومین مسجد ایران معروف است. مرم آن منطقه آن را به‌عنوان مسجد تک مناره هم می‌شناسند زیرا مانند مسجدهای اهل‌سنت تنها دارای یک مناره است. چیز جذاب دیگری که در مورد این مسجد وجود دارد این است که معماری آن بی‌شباهت به مسجدهای هند و پاکستان نیست و این جذابیت آن را برای گردشگران چندین برابر می‌کند.

مسجد جامع روستای تیس

  1. گورستان جن تیس

این گورستان در 300 متری غرب روستای 2500 تیس واقع در شهرستان چابهار قرار دارد. این روستا  که در جنوب قلعه پرتغالی‌ها واقع شده است، بر روی یک تپه کم ارتفاع که به روستا و کوه فیلبند مشرف است و گردشگران می توانند گورستان جن تیس را در آن پیدا کنید. هرچند در حاضر گورستان تا 100 متری روستا پیش روی کرده است، بدون شک وقتی وارد قبرستان شوید تفاوت و سوال برانگیز بودن قسمت های قدیمی تر را حس خواهید کرد.

گورستان جن چابهار

کلام آخر

اگر شما هم قصد دارید تا سری به جنوب کشور و شهر زیبای چابهار بزنید، ما در لحظه آخر حتماً پیشنهاد می‌کنیم که قسمتی از تور چابهار خود را به دیدن روستای تیس اختصاص دید تا تجربهٔ سفر خود را بیشتر از پیش لذت‌بخش کنید. برای بازدید از روستای چابهار شما حداقل به نصف روز نیاز دارید تا بتوانید به‌خوبی از تمام مکان‌های دیدنی آن دیدن کنید. اگر دوست دارید که زمان بیشتری را در روستای تیس بگذرانید و شب را در آنجا بمانید، متاسفانه این روستا دارای اقامتگاه خاصی برای گردشگران نیست؛ ولی اصلاً نگران نباشید؛ چون ما تنها با کمتر از 20 دقیقه رانندگی می توانید به هتل های چابهار برسید و روز بعد دوباره به دیدن روستای تیس بروید تا سوغاتی های سفر خود را تکمیل کنید. هم چنین بعد از تور چابهار شما می توانید در سایت ما از دیگر تورهای داخلی دیدن کنید تا لیست سفرهای جدیدتان را هم بنویسید.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
بیشتر بخوانید
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
10 مورد از قوانین عجیب مهمانداران هواپیما
10 مورد از قوانین عجیب مهمانداران هواپیما
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.8 از 5 | از 100 کاربر