روستای سوباتان

زمان مطالعه: دقیقه
بروزرسانی: 1400/03/18
بازدید: 3579
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

گیلان یکی از زیباترین مناطق شمال کشور می باشد، از برترین روستاهای این استان می توان به روستای سوباتان اشاره کرد. این روستا محل مناسبی برای برداشت گیاهان دارویی می باشد، معروف ترین این گیاهان گیاه گلیر است، در ادامه به معرفی بیشتر این روستا می پردازیم تا بیشتر با زیبایی‌های شمال کشور آشنا بشویم.

روستای سوباتان کجاست؟

این روستا در نزدیکی تالش و 20 کیلومتری غرب لیسار واقع می باشد. روستای سوباتان تالش از شرق با جنگل های تالش، دارای مرز می باشد، از غرب به دریاچه ای به نام نئور متصل است، از شمال به رودخانه لیسار و از سمت جنوب به ییلاق های اسبومار جوکندان وصل بوده و تمامی اطراف این روستا را درختان سرسبز احاطه می کند.  سوباتان در ارتفاعی بین 1900 تا 2500 متر از سطح دریا قرار گرفته و با ییلاق های اردبیل حدود 19 کیلومتر فاصله دارد. نام سوباتان از دو کلمه "سو" و "باتان" تشکیل شده که به معنی محل فرو رفتن آب می باشد و دلیل نامگذاری این روستا وجود چشمه هایی است که آب پس از جوشیدن از درون خاک مجددا به درون زمین باز می گردد. اسکان در این روستای تاریخی و زیبا به دلیل زمستانهای بسیار سرد و بارش برف سنگین تنها در فصل بهار و تابستان مقدور است.

 

روستای سوباتان

 

دیدنی های روستای سوباتان

اگر به روستای سوباتان عزیمت کردید، پیشنهاد می شود از دیگر مکان های دیدنی این روستا و تالش دیدن نمایید. جاذبه هایی که هرکدام زیبایی های منحصر به فرد خود را دارد و در ادامه شما را با چندی از این دیدنی ها آشنا خواهیم کرد.

دریاچه نئور

این دریاچه در ارتفاع 2500 متری از سطح دریا و همینطور در غرب ییلاق سوباتان واقع می باشد و بین شهرستان تالش و خلخال و در مرز بین استان اردبیل و گیلان قرار دارد. دریاچه نئور یکی از مرتفع ترین دریاچه های یخچالی باقی مانده از دوران باستان محسوب می شود و اگر گردشگران برای ماهی گیری به آنجا بروند، می توانند ماهی قزل آلا رنگین کمانی صید کنند.

آبشار وِرَزان

این آبشار در فاصله چهار کیلومتری از غرب روستای سوباتان واقع شده است.آبشار ورزان از دیگر جاذبه های زیبای این روستا بشمار می رود که نباید از دستش بدهید.

پارک جنگلی آلچاق

این پارک طبیعی واقع در شرق روستای سوباتان می باشد و دارای سیب کال، قره گیله ، بوته های پرپشت و کم ارتفاع و درختچه های آلوچه است که در میان این درختچه ها، چمنزار وسیع و بسیار سرسبزی وجود دارد.

 

جاذبه های گردشگری روستای سوباتان

 

چشمه‌های آب طبیعی

این روستا همانند اكثر ییلاق ها دارای چشمه های آب طبیعی می باشد. آب گوارا و خنک این چشمه ها یکی از دلایل جذب گردشگر در فصول گرم سال است. از جمله این چشمه ها می توان به سید بلاغی، نومندان بلاغی، ورزان بلاغی، چشمه کلیه سویی با خواص درمانی برای بیماری های کلیوی، نظیری بلاغی و ساری بلاغ اشاره نمود.

ییلاق شکردشت

این مکان هفت کیلومتر با روستای سوباتان فاصله دارد. ییلاق شکردشت که به آن شکردشت سوباتان نیز گفته می شود؛ دارای دشت های شقایق معروف می باشد که با منظره ای زیبا، حیرت و شگفتی گردشگران و طبیعت گردان را به دنبال دارد. شکردشت به دلیل کوهستانی بودن، چشم اندازی از ابر ها را برای شما به ارمغان آورده که بسیار به زیبایی این مکان افزوده است.

غار گنج‌ خانه

در شمال شرقی روستای سوباتان منطقه ای بکر و سرسبز وجود دارد که به گنج خان شهرت دارد. افراد ساکن در این منطقه معتقد هستند که گنجی عظیم در این غار پنهان شده است و به دلیل طلسم و جادویی که این غار دارد، تا به حال کسی موفق به کشف این گنج نشده و به همین علت اطلاعاتی از طول و عرض و همینطور ارتفاع این غار در دسترس نیست.

آب و هوای سوباتان

آب و هوای این روستا در فصل زمستان و پاییز بسیار سرد می باشد و با بارش های سنگین برف و باران مواجه است؛ ولی در فصل بهار و تابستان دما بسیار مطلوب و خنک می باشد. اگر در فصل تابستان به این روستا سفر کنید، با دشت های عظیم گل های وحشی شقایق رو به رو خواهید شد.

بهترین زمان سفر به سوباتان

مناسب ترین زمان برای عزیمت به این روستا از نیمه دوم اردیبهشت تا اواسط تابستان می باشد؛ نکته قابل توجه این است که در ماه خرداد جمعیت زیادی از مکان های مختلف روانه این روستا می شوند. 

 

آب و هوای روستای سوباتان تالش

 

سوغات سوباتان

سوغات روستای سوباتان تالش کره، پنیر و ماست محلی آن می‌باشد. همچنین لباس های پشمی و محلی این روستا نیز می تواند جزو بهترین سوغاتی ها به شمار رود.

چگونه به سوباتان برویم؟

جاده ای که به سوباتان منتهی می شود، جاده تالش است که چیزی در حدود 36 کیلومتر با این روستا فاصله دارد و بخش هایی از آن خاکی می باشد که در صورت بارش باران امکان دارد، خودروی شخصی شما با مشکل مواجه شود. به همین دلیل می توانید از تالش، با نیسان و یا پاترول به این روستای ییلاقی سفر کنید.

غذاهای محلی و محبوب سوباتان

این روستا دارای غذا های محلی بسیار زیادی می باشد که از معروف ترین آنها کباب بره می باشد. از دیگر غذا های محلی این روستا می توان به سوجا دیله، پِندیرَه ویسوج یا پنیر سرخ کرده، سیرجینه که یک صبحانه است، قورتماج یا شیر سنگ جوش و گوزلی بریان یا همان بره بریان اشاره کرد.

عکسهای سوباتان

در اینجا برایتان تصاویری از این روستای زیبا را جمع آوری کرده ایم که می توانید با دیدن آنها از این طبیعت دلربا لذت ببرید.

 

عکس روستا سوباتان

 

خانه های روستای سوباتان در گیلان

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
بیشتر بخوانید
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
بهترین زمان سفر به پوکت | مناسب ترین زمان دیدن الماس تایلند
بهترین زمان سفر به پوکت | مناسب ترین زمان دیدن الماس تایلند
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.6 از 5 | از 100 کاربر