پل بسفر

زمان مطالعه: 3 دقیقه
بروزرسانی: 1402/11/24
بازدید: 8951
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

گاهی اوقات راهی بر روی رودخانه جان می‌گیرد و در بسیاری از زمان‌ها در ارتفاع 1000 متری میان دو کوه باعث اتصال دو تکیه گاه می‌شود. در میان تمام این راه‌های اتصال در این مطلب شما را به تماشای پلی منحصر‌به‌فرد که باعث پیوند قاره سبز با قاره کهن شده است، دعوت می‌کنیم. این پل برفراز یک آبی بیکران قرار دارد که مردم از آن با نام پل بسفر یاد می‌کنند. این پل زیبا در شهر استانبول قرار دارد که در دل خود راز‌ها و خاطرات زیادی را جا داده است. با ما همراه باشید تا بیشتر با این سازه منحصربه‌فرد آشنا شویم. در این مقاله به بررسی تاریخچه پل بسفر و آدرس و راه‌های دسترسی به آن می‌پردازیم.

پل بسفر استانبول

آشنایی با پل بغاز (پل بسفر) استانبول

این پل دارای سه نام پل بغاز، پل بسفر و 15 جولای است. عموم مردم این پل را با نام پل بغاز می‌شناسند. پل بسفر، واقع در استانبول، روی تنگه بسفر قرار دارد و واسط میان قسمت اروپایی استانبول به قسمت آسیایی آن است. از طرفی دیگر، این پل، دریای مرمر و دریای سیاه را به هم وصل می‌کند. سر و ته این پل هرکدام در دو محله‌ بیلربی و اُرتاکوی قرار گرفته است. موقعیت مکانی این قاره، سبب دسترسی آسان دو قاره به یکدیگر شده است.

تنگه‌ها و آب‌ها، شهر توریستی استانبول را به انحصار خود درآورده‌اند. به همین دلیل، پل‌های زیادی را در این شهر مشاهده می‌کنید. پل‌های استانبول، قسمت‌های مختلف و دیدنی این شهر را به هم مرتبط می‌سازند. یکی از دیدنی‌ترین پل‌های این شهر، پل بسفر (بغاز) واقع در تنگه بسفر است.

تجربه سفری هیجان انگیز به توریستی ترین شهر ترکیه

پل بسفر استانبول

نگاهی به پل بسفر استانبول در تاریخ

عبور آسان از تنگه بسفر قرن‌ها مورد بحث بوده و یکی از چالش‌های آن زمان به شمار می‌رفته است. سال 500 قبل از میلاد، برای اولین بار ایده‌ ابتدایی ساخت پل بغاز مورد بحث قرار گرفت. در آن زمان، پلی توسط داریوش، امپراطور ایرانی، ساخته شده بود. هدف از این پل تعقیب سکاهای فراری روی تنگه بسفر بود. در سال ۴۸۰ قبل از میلاد، پلی به دستور خشایار شاه بر فراز تنگه داردانل ساخته شد. این دفعه هدف از ساخت پل، حمله به نیروهای یونان و اسپارتا بود. این دو پل تاریخی موقتی ساخته شده بودند تا اینکه پل بغاز در سال ۱۹۷۳ در استانبول احداث شد.

 تا قبل از احداث پل بغاز، حمل و نقل‌‌ها از طریق قایق انجام می‌گرفته است. هرچند که همچنان این قایق‌ها در جهت قایق سواری و حمل و نقل مورد استفاده قرار می‌گیرند. تنگه بسفر در طول تاریخ بسیار حائز اهمیت بوده است زیرا تسلط بر آن می توانسته، قدرت هر حکومتی را دو چندان برابر کند.

پل بسفر استانبول

سازنده پل بسفر کیست؟

ساخت پلی بر فراز تنگه بسفر، از سری تصمیمات نخست وزیر ادنان مندرس در سال ۱۹۵۷ بود. وی در سال ۱۹۶۸ قراردادی با شرکت انگلیسی فریمن فاکس و شرکا در جهت ساخت پل بسفر بست. سازنده‌ی پل بسفر، مهندسین معروفی همچون سر گیلبرت رابرتز، ویلیام براون و مایکل پارسونز بودند. پل‌های هامبر ، سورن و فورث رود از دیگر شاهکارهای این مهندسین انگلیسی هستند که شهرت جهانی دارند. این سازه در ماه فوریه سال 1970شروع به کار کرد و با به کارگیری ۳۵ مهندس و 400 مرد در تاریخ ۳۰ اکتبر 1973 به پایان رسید.

پل های معروف استانبول - آشنایی با معروف ترین پل های شهر استانبول

پل بسفر استانبول

دسترسی به پل بغاز استانبول

شما با استفاده از تاکسی، مترو یا اتوبوس می‌توانید خودتان را به پل بسفر برسانید. البته اگر از مترو استفاده کنید، دسترسی برای شما راحت‌تر خواهد بود. اگر در میدان تکسیم قرار دارید و قصد رفتن به پل بغاز را دارید، ابتدا باید از طریق فونیکولار به سمت ایستگاه کاباتاش بروید. بعد از پیاده شدن از این ایستگاه، به کمک تروای خط T1 به سمت ایستگاه Eminunu حرکت کنید. یک راه دیگر نیز وجود دارد. شما می‌توانید با خط ۴۲ به سمت ایستگاه بشیکتاش حرکت کنید. بعد از آن، تنها ۱۵ دقیقه پیاده‌روی لازم است تا به اورتاکوی برسید.

هدف از ساخته شدن این پل، کاهش ازدحام و ترافیک بوده است و به همین سبب، این پل با عظمت، هشت خط ترافیک و دو خط راه آهن دارد. رئیس جمهور ترکیه هم در مراسم افتتاحیه نیز اشاره کردند که پل بغاز برای ارائه تسهیلات حمل و نقل و رفاه هرچه بیشتر مردم ساخته شده است.

پل بسفر

جاذبه‌های نزدیک به پل بسفر استانبول

در اطراف پل بسفر نیز جاذبه‌های دیدنی بسیاری قرار دارد که شما می‌توانید بعد از دیدن تنگه و پل بسفر از آن‌ها نیز دیدن کنید و عکس‌های به یاد ماندنی، بگیرید. هرگز از جاذبه‌های نزدیک این پل غافل نشوید.

برج گالاتا؛ یکی از جاهای دیدنی نزدیک پل بسفر

از قدیمی‌ترین و شناخته‌ شده‌ترین سازه‌های ترکیه می‌توان به برج گالاتا اشاره کرد. مناظر اطراف این برج زیبایی آن را دوچندان برابر کرده است. یک رستوران در بالای آن واقع شده است. این برج از نمادهای مهم ترکیه نیز به شمار می‌رود. بهترین زمان بازدید از برج گاتالا از نطر بسیاری از افراد، در هنگام غروب است. غروب آفتاب و منظره تنگه بسفر بی‌نظیر است. تا سال ۱۷۵۰ از این برج به عنوان بزرگ‌ترین سازه در استانبول یاد می‌شده است. امپراتور وقت روم شرقی، دستور ساخت آن را داد و این سازه به ۷۰۰ سال قبل برمی‌گردد. دیده‌بانی در برابر کشتی‌های دشمن، جهت حمله به این شهر هدف اصلی ساخت این سازه بود.

جاهای دیدنی استانبول - لیستی از جاهای دیدنی استانبول را در لینک مشاهده کنید. 

برج گالاتا

کاخ دولما باغچه؛ کاخی تاریخی در اطراف پل بسفر

در قسمت اروپایی پل بسفر، کاخ دولنا باغچه واقع شده است. در اواخر قرن هجدهم، سلطان محمود یکم، تلاش زیادی را جهت ساختن کاخ دولما باغچه، به عنوان مرکز اصلی اداره ترکیه، کرد‌. کاخ دولما بخش‌های متفاوتی دارد. آپارتمان‌های اداری جهت انجام امور نیز بخشی از این کاخ را تشکیل می‌دهند. قسمت تشریفات، حرمسرا، اتاق‌ها و... نیز، از دیگر بخش‌های این کاخ محسوب می‌شوند.

کاخ دولما باغچه

کاخ توپکاپی؛ مقصد بعدی شما بعد از پل بسفر

از کاخ توپکاپی به عنوان بکی از کاخ‌های زیبا و سلطنتی در قرن ۱۵ میلادی می‌توان یاد کرد. سلطان محمد دوم دستور ساخت این کاخ را داده است. معماری زیبای این قصر، توجه همه گردشگران را به خود جلب می‌کند. علاقمندان به تاریخ و هنر حتما مشتاق دیدن از کاخ توپکاپی هستند‌. نگین‌های موجود روی کاشی‌های این کاخ، به همراه جواهرات بسیار، جلوه خاصی به این کاخ می‌دهند. تنگه بسفر از فضای بالایی این کاخ قابل دیدن است.

کاخ توپای

برج دختر؛ مکانی افسانه ای در میان آب‌ها

احتمالاً شما هم افسانه‌های زیادی در مورد برج دختر شنیده‌اید. این برج، یک بخش آسیایی و یک منطقه اوسکودار دارد. برج دختر به عنوان سمبلی در شهر استانبول واقع شده است. تنها اثر باقی مانده از دوران بیزانس، برج دختر است. از مهم‌ترین دلایل معروفیت این برج به تاریخچه عظیم آن می‌توان اشاره کرد. در میان آب‌های استانبول این برج قرار دارد. این برج برای برگزاری عروسی نیز به کار برده می‌شود‌. شما از روی پل بسفر می‌توانید این بنا را از راه دور مشاهده کنید

برج دختر

مسجد ایاصوفیه؛ رقیب جدی پل بسفر درمیان جاذبه های استانبول

مسجد ایاصوفیه در سال 532 در زمان امپراطور بیزانس به فرمان جاستین اول بنا شد. این مسجد تا چندین قرن به عنوان کلیسای کاتولیک رومی فعالیت داشت. در سال 1453 به فرمان محمد دوم، ایاصوفیه از کلیسا به مسجد تغییر کاربری داد. بسیاری از بناهای معروف دیگر نیز وجود دارد که طراحی آن‌ها الهام گرفته از این مسجد است.

مسجد ایاصوفیه

مسجد اورتاکوی

از جمله مساجد تاریخی استانبول می‌توان به مسجد اورتاکوی اشاره کرد. به فرمان سلطان عبدالمجید اول این مسجد بنا شده است. معماری خاص، رنگ‌نمای بیرونی و موقعیت مسجد اورتاکوی سبب جذب توریست‌های بسیاری به این مکان تاریخی شده است. به دلیل نزدیکی این مسجد به میدان اورتاکوی، ان را مسجد اورتاکوی می‌نامند. مسجد اورتاکوی دقیقا در کنار تنگه بسفر واقع شده است.

مسجد اورتاکوی

سواحل استانبول - آشنایی با زیباترین سواحل شهر استانبول

سخن لحظه آخر

از دیرباز تا به امروز پل‌ها راه ارتباطی میان مردم بوده است. گاهی این پل‌ها دو انسان، دو جاده، دو شهر یا دو قاره را به هم پیوند می‌دهند و باعث اتمام دوری می‌شوند. در بسیاری از زمان‌ها این پل‌ها در دل کوه‌ها و بعضی اوقات در دل جنگل باعث نجات خیلی از راه‌ها و پیوند‌ها می‌شود. این پل‌ها می‌توانند از جنس‌های مختلفی همچون چو، فلز، طناب و شیشه ساخته شوند. این ساخت بشر در گوشه و کنار دنیا مورد توجه بسیاری از معماران و مهندسین راه و شهر‌سازی قرار گرفته است. می‌توان گفت یکی از پل‌هایی که بسیاری از توجه‌ها را به خود جلب کرده پل بسفر استانبول است. این پل منحصربه‌فرد میان راه‌های ارتباطی دیگر پیوندی میان دو قاره آسیا و اروپا ایجاد می‌کند. در این مطلب به معرفی این پل بسفر پرداختیم و تاریخچه و زمان ساخت آن را با شما به اشتراک گذاشتیم، همچنین برخی از اماکن معروف گردشگری استانبول را که در کنار بازدید از پل بسفر می توانید از آنها دیدن کنید را نیز معرفی کردیم. که ‌امیدواریم این مطلب پاسخگوی سؤال‌های شما عزیزان باشد و رضایت شما را جلب کند

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
بیشتر بخوانید
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
بهترین زمان سفر به پوکت | مناسب ترین زمان دیدن الماس تایلند
بهترین زمان سفر به پوکت | مناسب ترین زمان دیدن الماس تایلند
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.5 از 5 | از 100 کاربر