بندر ترکمن

زمان مطالعه: 5 دقیقه
بروزرسانی: 1402/12/01
بازدید: 6316
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

استان گلستان یکی از زیباترین استان های شمالی کشور ایران است، که مهد تمدن 7 هزار ساله و سرزمین آبشار های هزاره با دارا بودن مناظر و چشم انداز های طبیعی، نقش بسیاری را در صنعت گردشگری ایران ایفا می کند. یکی از معروف ترین بنادر استان گلستان بندر بسیار زیبای ترکمن در سواحل شرقی دریای خزر می باشد، که سفر به آن تجربه ای دلپذیر و متفاوتی مانند: غذا های خوشمزه و متفاوت و همچنین پوشش سنتی متمایز با دیگر شهر های ایران را برایتان به ارمغان خواهد آورد. زنان این بندر به لباس های رنگارنگ بلند یا بلوز دامن هایی جذاب و بسیار زیبا و شال معروف ترکمنی ها معروف هستند. این بندر یکی از نخستین شهر های ایران است، که راه آهن به آن کشیده شده و در زمان رضا شاه پهلوی با نام بندر شاه در سال 1306 بنیان گذاری شد. ناگفته نماند این بندر تا پیش از انقلاب این نام را داشت و پس از آن تا به حال به نام بندر ترکمن شناخته می شد.

بندرترکمن کجاست؟

فاصله این بندر با مرکز شهر گرگان حدود 40 کیلومتر می باشد. این شهر به عنوان یکی از مهم ترین شهر های بندری خطه شمالی کشور محسوب می شود. در شمال بندر ترکمن گمیش تپه، در جنوب شهری به نام کردکوی و ارتفاعات جهان نما، غرب به دریای مازندران و همچنین خلیج گرگان و در سمت شرق شهر گرگان این شهر را محاصره کرده اند. معماری و طراحی این شهر را گروهی از معماران و مهندسان به نام بلژیکی مطابق با مدرن ترین اصول معماری و همچنین شهر سازی انجام داده اند. اغلب مردم این شهر سنی مذهب می باشند؛ اما در کناره های این شهر اقوام دیگری از جمله مردم بلوچستان نیز زندگی می کنند.

 

بندر ترکمن

 

جاهای دیدنی بندر ترکمن

بوم گردی در بندر ترکمن یکی از کارهایی است، که می توانید در این بندر انجام دهید تا تجربه ای زیبا و دلپذیر در سفرتان برایتان به ارمغان آورد. در ادامه شما را با بعضی از جاهای دیدنی بندر ترکمن آشنا خواهیم کرد.

بازار بندر ترکمن

بازارچه ساحلی بندرترکمن از جمله مهمترین مراکز تجاری این شهر به شمار می رود، که در آن مانتو های رنگارنگ ترکمنی، انواع و اقسام لباس های زیبا، شال های معروف ترکمن، نمد ها و قالیچه های ترکمن، زیورآلات، کلوچه ها و شیرینی های محلی وجود دارند. در این بازارچه شما می توانید علاوه بر آشنایی بیشتر با فرهنگ مردم منطقه و چشیدن طعم غذا های محلی خوشمزه آنها، صنایع دستی آن منطقه را نیز خریداری نمایید.

جزیره آشوراده

در  تاریخچه بندر ترکمن سه جزیره متصل به هم در این منطقه وجود داشت، که با گذر زمان دو مورد از آن در زیر آب غرق شده است. جزیره باقی مانده با نام آشوراده هم اکنون 40 درصد از خاویار ایران را تامین می کند، که این منطقه از نظر اقتصادی نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد. وجود مناظر زیبا و همچنین پرندگان نادر این جزیره را به مهم ترین جاذبه گردشگری استان گلستان تبدیل کرده است. همچنین این جزیره تا حدود دهه 40 زیستگاه اصلی ببر مازندران معروف ترین حیوان منقرض شده شمال کشور بود. برای دسترسی به این جزیره گردشگران نخست باید راهی اسکله بندر ترکمن بشوند و از آنجا با قایق های بومی خود را به جزیره آشوراده برسانند. این جزیره در حدود 15 دقیقه با اسکله بندر ترکمن فاصله دارد.  

روستای قره قاشلی

این روستا هر ساله میزبان مسابقات اسب دوانی است. همانطور که میدانید، اسب های ترکمن شهرت بسیار بالایی دارند و همین امر علاقه مندان بسیاری را از سراسر ایران به کورس بهاره و تابستانه در این منطقه می کشاند. برای دسترسی به این ناحیه کافیست از بندر ترکمن به سمت گرگان حرکت کنید و بعد از حدود 10 کیلومتر به روستای قره قاشلی خواهید رسید.

اسکله بندر ترکمن

این بندر در گذشته دارای سه اسکله مهم بود؛ که اکنون تنها یکی از آنها باقی مانده است. این اسکله در غرب این شهر و ساحل شرقی دریای مازندران واقع شده و یکی از جاهای تفریحی مردم شهر گرگان به شمار می رود. فاصله این اسکله از مرکز شهر حدود 15 دقیقه می باشد و شما برای دسترسی از آن می بایست راهی غرب بندر ترکمن شوید.

ترکمن صحرا

مشاهده منطقه وسیع و زیبای ترکمن صحرا بسیار لذت بخش است. به منطقه وسیعی از اطلاق گلستان و خراسان شمالی، ترکمن صحرا گفته می شود؛ شهرهای کلاله، مراوه تپه، گنبد کاووس، گمیشان، آق قلا و بندر ترکمن از شهر های آن هستند.

 

جاذبه های گردشگری بندر ترکمن

تالاب گمیشان

تالاب گمیشان منطقه ای زیبا و متفاوت در مرز ایران و ترکمنستان می باشد؛ که به دلیل میزبانی از گونه های مختلف جانوری مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته است. بیش از 80 گونه جانوری مختلف در این تالاب بین المللی زندگی می کنند، که از جمله آنها می توان به فلامینگو و قو های فریادکش اشاره کرد. منطقه وسیعی از این تالاب منطقه ی شکار ممنوع است، که تحت حفاظت سازمان محیط زیست می باشد و برای بازدید از این تالاب باید از سازمان محیط زیست مجوز رسمی بگیرید. برای دسترسی به این تالاب باید 24 کیلومتر به شمال بندر ترکمن بروید، تا به آنجا برسید.

منطقه شکار ممنوع صوفیکم

منطقه شکار ممنوع صوفیکم بسیا مناسب برای علاقه مندان به پرنده نگاری است. زیرا گونه های پرندگان مهاجر و بومی نادری در این ناحیه سکونت دارند، از جمله این پرندگان می توان به عقاب دریایی دم سفید و اردک سر سفید آفریقایی اشاره نمود. چیزی در حدود 130 گونه پرنده مهاجر و بومی در این منطقه زیبا زندگی می کنند. لازم به ذکر است، که در این منطقه شما تنها شاهد پرندگان نیستید بلکه حیوانات دیگری مانند روباه ترکمن نیز در منطقه شکار ممنوع صوفیکم ساکن هستند و همچنین این ناحیه محل زندگی کوچکترین پستاندار ایرانی به نام حشره خوار کوتوله نیز می باشد.

منطقه حفاظت شده جهان نما

منطقه جهان نما جزو دست نخورده ترین و سالن ترین جنگل های دامنه کوه است که در شمال ایران قرار دارد. این جنگل ها از نوع جنگل های هیرکانی می باشند، که از قدیمی ترین جنگل های دنیا محسوب می شوند. این منطقه در جنوب شرقی شهرستان کردکوی در 50 کیلومتری بندر ترکمن واقع شده است.

اقتصاد بندر ترکمن

اقتصاد این شهر بر اساس بندر و راه آهن طراحی شده بود، که متاسفانه با بالا آمدن آب دریا و کاهش آبخور کشتی های تجاری خاصیت بندر تجاری ندارد و فقط نفت خام و مواد سوختنی در اندازه و مقیاس ناچیز به مقصد نیروگاه های این منطقه تخلیه می شود. اقتصاد این شهر در حال حاضر بر پایه صنایع دستی، کشاورزی، صید و تولید خاویار و فرش و گلیم و همچنین گردشگری می چرخد.

 

بندر ترکمن میزبان مسابقات اسب سواری

 

سوغات صنایع دستی بندر ترکمن

برای علاقه مندان به صنایع دستی در این شهر سوغاتی های بسیار متنوعی مانند: قالی، قالیچه، دستمال های سوزن دوزی شده، پشتی ترکمنی، پارچه های ابریشمی، شال های معروف ترکمن، مانتو های رنگارنگ ترکمن، زیور آلات ترکمنی و همچنین نمد دورویه است. لازم به ذکر است، کپور و خاویار، همچنین میگو و ماهی های سفید از مهم‌ترین محصولات این منطقه می باشد، که برای سوغاتی و مصرف شخصی، مناسب است.

 

سوغات و صنایع دستی بندر ترکمن

 

آب و هوای بندر ترکمن

بندر ترکمن دارای آب و هوای خزر می باشد؛ ولیکن از سمت شمال شرقی نیمه بیابانی است. متوسط گرمای این شهر 17 درجه سانتیگراد می باشد، که میزان بارش سالانه این منطقه به کمتر از 420 میلی متر می رسد.

بهترین زمان سفر به بندر ترکمن

زمان خاصی برای سفر به بندر ترکمن وجود ندارد و شما باید بسته به ذائقه آب و هوایی تان در زمان های مختلف به این منطقه سفر کنید. اگر هوای خنک را دوست دارید، می توانید در فصل پاییز و زمستان به این منطقه سفر کنید. در تابستان نیز می توانید میوه های فوق العاده خوشمزه بندرترکمن نظیر هلوی هسته‌ جدا را در آنجا میل کنید.

 

لباس های محلی بندر ترکمن

 

چگونه به بندر ترکمن برویم

اگر ساکن تهران هستید برای رسیدن به بندر ترکمن باید از جاده فیروزکوه و بعد ساری عبور کنید و سپس به طرف نکا، بهشهر، گلوگاه، نوکنده مسیر را ادامه دهید و بعد از آن وارد بندر گز شوید. چیزی در حدود 15 دقیقه بعد به بندر ترکمن خواهید رسید و اگر از طرف آذربایجان غربی، شرقی، اردبیل یا گیلان و مازندران قصد سفر به بندر ترکمن را دارید، می بایست از استان گیلان عبور کنید و پس از پشت سر گذاشتن رامسر، تنکابن، چالوس، نوشهر، محمودآباد، قائمشهر، ساری، نکا و بهشهر وارد استان گلستان شده و از آنجا به سمت بندر ترکمن عزیمت کنید.

فاصله گرگان تا بندر ترکمن

برای رسیدن از گرگان به بندر ترکمن دو مسیر 40 کیلومتری و 56 کیلومتری وجود دارد، که به انتخاب خودتان می توانید از این مسیر ها به سمت بندر ترکمن بروید.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
خانه زینت الملک با معماری قجری | ساعت بازدید + قیمت و آدرس خانه زینت الملک با معماری قجری | ساعت بازدید + قیمت و آدرس
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
بیشتر بخوانید
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
جشنواره تابستانی دبی 2024 | فرصتی برای خرید و سرگرمی
جشنواره تابستانی دبی 2024 | فرصتی برای خرید و سرگرمی
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
امتیاز 3.7 از 5 | از 101 کاربر