جاهای دیدنی ایلام

زمان مطالعه: دقیقه
بروزرسانی: 1400/03/01
بازدید: 2206
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

استان ایلام  در نیمه غربی کشورمان قرار دارد و واژه عروس زاگرس بی شک لایق خود استان و چشم اندازهای زیبا و طبیعی و همینطور بکر این استان است. طبیعت دست نخورده و بسیار  زیبای استان ایلام موجب جذب گردشگران بسیاری به این شهر و استان شده است، که با لیست بلند بالایی از جاهای مختلف برای دیدن و لذت بردن از آن مواجه می شوند

دیدنی های ایلام

ایلام بین کوه ها و ارتفاعات جنگلی واقع شده است و طبیعتی بکر و بسیار سرسبز دارد. آب و هوای این شهر معتدل کوهستانی و بهاری می باشد و همچنین مردمان کورد مقیم ایلام بسیار مهمان نواز و خونگرم هستند.هم اکنون شما را با برخی از زیبایی های شهر ایلام آشنا خواهیم کرد:

تنگ کافرین

در شهرستان بدره یکی از مهمترین مناطق و جاذبه های گردشگری ایلام تنگ کافرین می باشد، که تماشای طبیعت سرسبز این تنگ بسیار تجربه ای لذت بخش و حیرت انگیز است. تنگ کافرین تشکیل شده از کوه های مرتفع کبیر کوه و چندین چشمه است، که منشا آب های جاری که وارد رودخانه سمیره می شود، نیز می باشد.ارتفاع تنگ کافرین از سطح دریا حدود 700 متر می باشد و طول آن 2 کیلومتر است. زیبایی تنگ کافرین تا حدی بوده، که اگر تصویر آن را ببینید باورتان نمی‌شود، که در ایران یک همچین طبیعت بکری وجود دارد.از نقاط دیدنی  اطراف تنگ کافرین نیز می توان به زیارتگاه جابر و برکه آب زمزم اشاره کرد. قایق سواری متداول ترین تفریحیست که در این منطقه صورت می گیرد.

 

تنگه-کافرین-ایلام

 

منطقه جنگلی ششدار

این منطقه جنگلی در 5 کیلومتری شهر ایلام و در نزدیکی کوه قلاقیران واقع شده است، که با نام پارک جنگلی ششدار نیز شناخته می شود. لازم به ذکر است نام اصلی این منطقه شیش دار بوده به معنای جنگل انبوه که بر اثر گذشت زمان ب ششدار تغییر کرده است. این منطقه یکی از مکان های تفریحی ایلام و یک مکانی دنج برای استراحت می باشد.زیبایی این منطقه در فصل بهار چند برابر افزایش می یابد. ناگفته نماند در فصل پاییز نیز تنوع رنگ بالا، جلوه خاص و زیبایی به این پارک جنگلی میبخشد.

 آبشار اما

در میان جاذبه های دیدنی ایلام، آبشار ها، نقش بسزایی را ایفا می کنند. آبشار اما یکی از آبشار های زیبا و جذاب ایلام در فاصله 25 کیلومتری جنوب شهر ایلام در شهرستان ملکشاهی قرار گرفته است، که ارتفاع آن چیزی حدود 20 متر می باشد که جلوه بسیار متمایز و خاصی را به این منطقه بخشیده است.در فصل بهار آب و هوای بسیار دلپذیری در آبشار اما انتظار شما را خواهد کشید.

تنگ رازیانه

یکی از پدیده های زمین شناسی زیبا و منحصر به فرد ایلام می باشد، که یک رود روان از میان آن عبور می کند. این منطقه توجه گردشگران بسیاری را به خود جلب کرده، چرا که بسیار زیبا و حیرت آمیز است. البته در این تنگ تعدادی آثار تاریخی از دوره های تاریخی متفاوت وجود دارد، که شرایط تحقیق و پژوهش را برای علومی مانند هیدرولوژِی و علوم زمینی فراهم کرده است. ای تنگه در سال 1388 به عنوان آثار طبیعی و ملی کشورمان ایران به ثبت جهانی رسید.

آبشار گچان

در ابتدای جاده ایلام به سمت سرابله و در 15 کیلومتری شهر ایلام یک آبشار زیبا و شگفت انگیز دیگر به نام گچان وجود دارد، که در اطراف این آبشار وجود درختان بلوط و گردو بسیار زیاد، منظره ایی شگفت آور را برای شما می سازند.آب این آبشار برای مصرف اهالی منطقه و آبیاری باغ ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این آبشار در همه فصول میزبان گردشگران می باشد.

 دره ارغوان

در فاصله 3 کیلومتری شمال شرق ایلام با دره ای به نام دره ارغوان مواجه می شوید، که تماشایی ترین و همچنین چشم نواز ترین جاذبه گردشگری ایلام به شمار می رود، که با وجود درختچه های خوش رنگش و همینطور بوی ارغوان چشم برداشتن از آن غیر ممکن می باشد. این دره در فصل بهار و بخصوص در ماه اردیبهشت به صورت کامل به رنگ صورتی در آمده و تماشایی تر می شود.

 

دره ارغوان ایلام

 

قلعه اسماعیل خان

در قسمت شمالی شهر ایلام، در منطقه ای کاملا کوهستانی، قلعه اسماعیل خان که از سنگ و ملات و گچ ساخته شده و بسیار مستحکم می باشد، در ارتفاعات انبار آب، بر روی صخره های مرتفع و با ظاهری دایره ای شکل قرار دارد.

کاخ فلاحتی

یکی از آثار تاریخی در ایلام که به دوره قاجار باز می گردد، کاخ فلاحتی بوده که در سال 1326 توسط غلامرضا خان والی ساخته شد.این کاخ در زمینی به مساحت 810 متر مربع قرار دارد و زیر بنای ساختمان این کاخ در حدود 337 متر مربع بوده و دارای طراحی زیبا و چشمگیری است. در ها و پنجره های این کاخ تماما از چوب می باشد، که جلوه خاصی به نمای کاخ بخشیده است. این کاخ دارای 5 اتاق  یک ایوان مستطیل شکل می باشد، که در خیابان آیت الله عبدالرحمن حیدری ایلامی واقع شده است.

آبشار وه ریز

5 کیلومتری جنوب ایلام در نزدیکی روستای چشمه کبود، آبشاری با ارتفاع ده متر و صخره ای هلالی شکل در بالای آن به نام آبشار وه ریز وجود دارد، که از ارتفاعات کبیر کوه سرچشمه می گیرد و اطراف آن محلی مناسب برای استراحت گردشگران و لذت بردن از فضای زیبای آبشار می باشد.

کوه قلاقیران

در 3 کیلومتری شمال شهر ایلام، کوهی با ارتفاع 2152 متر قرار دارد که می توان آن را یکی از مهم‌ترین و بهترین کوه های غیر قابل وصف و زیبای ایلام معرفی کرد، که منظره آن بر هیچکس پوشیده نیست.لازم به ذکر است، طرح میدان آزادی تهران از شکل ظاهری این کوه نشات گرفته شده است و کسانی که از مناطق کوهستانی لذت می برند، اطمینان داشته باشند، که این مکان برای آن ها تجربه ای به یاد ماندنی خواهد بود.قلاقیران لقب استواری و نماد شهر ایلام را مختص خود کرده است.

قلعه والی

بر روی تپه چغا میرگ، در خیابان پاسداران ایلام، یکی از مهم‌ترین بنا های تاریخی و جاذبه گردشگری ایلام وجود دارد، که در سال 1326 به دستور غلامرضاخان والی در ده بالا ساخته شد؛ که به آن قلعه والی می گویند.مساحت قلعه چیزی در حدود 4687 متر مربع و زیر بنای ساختمان آن حدودا 1464 متر مربع می باشد، که مصالح به کار رفته در این قلعه تاریخی شامل سنگ، کاشی، آجر، چوب و گچ بوده و از دوام بالایی برخوردار است. این قلعه در بازه ای دوساله از سال 1367 مرمت و بازسازی شد و همچنین در سال 1385 موزه مردم شناسی ایلام در آن احداث شد.این موزه از جمله مهمترین و تاریخی ترین اماکن گردشگری ایلام به شمار می رود.

 

قلعه والی ایلام

 

دریاچه دوقلو سیاه گاو

در شهرستان آبدانان تنها دریاچه دوقلوی کشور ایران را می توانید، مشاهده کنید؛ که به یک جاذبه متفاوت، زیبا و منحصر به فرد در سطح جهان تبدیل شده است. عبور رودخانه سیاه گاو از بین صخره و دره‌ به دو دریاچه تبدیل شده است، که اولی با اختلاف کمی در قسمت بالایی دریاچه دوم واقع شده، که این دو دریاچه توسط کانالی 10 متری به هم متصل هستند و حدود 3 متر عمق دارند. قدمت این پدیده نادر هزاران سال می باشد، که تماشای آن بسیار لذت بخش است. این دریاچه دوقلو آب زلالی دارد، که جلوه زیبا و خاصی به استان ایلام بخشیده است.

کوه اهوران

در فاصله 83 کیلومتری از شمال شرق شهر ایلام کوهی با ارتفاع 2120 متر از دره جزمان رود در غرب آغاز و در کوه های کولیته و کازه تر خاتمه می یابد، که نامش کوه اهوران می باشد و یکی از شناخته شده ترین کوه های ایلام به شمار می رود.

 دریاچه سد ایلام

در سال های اخیر دریاچه سد ایلام وظیفه تامین آب آشامیدنی این شهر را به عهده دارد. این دریاچه زیبایی خاص و، چشم نواز و منحصر به فردی داشته و همواره مکانی تفریحی برای گردشگران محسوب می شود.

 پارک کودک

در مرکز شهر ایلام پارکی در انتهای خیابان ولایت وجود دارد، که از امکانات متعددی مانند وسایل ورزشی، وسایل بازی و کتابخانه برخوردار است؛ که به این پارک بوستان کودک نیز می گویند.
تماشای درختان پارک کودک واقعا لذت بخش بوده و استراحت در آن بسیار مفرح است. این پارک را در فصل بهار و پاییز به هیچ عنوان از دست ندهید، زیرا در این فصول بسیار زیبا خواهند شد.

 پارک سراب

در بلوار جمهوری شهر ایلام پارکی با نام پارک سراب قرار دارد، که آن را پارک ملت نیز می شناسند. این پاره را می توان از جمله قدیمی ترین و زیباترین پارک های ایلام نام برد. پارک سراب دارای بیش از 150 درخت کهنسال بسیار زیبا و بلند می باشد، که از وجود جوی های آب روان نیز بهره مند هستند. بهترین فصل برای سفر به ایلام و دیدن این پارک بسیار زیبا و شگفت آور فصل تابستان می باشد.


 

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید! جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
مسجد قرطبه اسپانیا | نگین معماری اسلامی در اسپانیا + تاریخچه
مسجد قرطبه اسپانیا | نگین معماری اسلامی در اسپانیا + تاریخچه
بیشتر بخوانید
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
جت لگ یا پرواز زدگی چیست | راه و روش های مقابله به آن
جت لگ یا پرواز زدگی چیست | راه و روش های مقابله به آن
بیشتر بخوانید
باغ وحش تورنتو | قیمت بلیط + ساعت بازدید و ادرس + عکس
باغ وحش تورنتو | قیمت بلیط + ساعت بازدید و ادرس + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
بیشتر بخوانید
امتیاز 4 از 5 | از 101 کاربر