دریاچه هویر

زمان مطالعه: دقیقه
بروزرسانی: 1400/02/22
بازدید: 2088
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

در بین رشته کوه قره داغ در شهر دماوند، یک دریاچه زیبا وجود دارد. نام آن دریاچه هویر می باشد و در ارتفاع 2500 متری از سطح دریا قرار گرفته است. دریاچه هویر در روز های گرم سال گردشگران زیادی به خود جذب می کند، گردشگران به دلیل آرامش، دوری از شلوغی، منطقه عالی با آب و هوای خنک به این دریاچه سفر می کنند.

 

همه چیز درباره دریاچه هویر

 

چگونگی شکل گیری دریاچه هویر

زمین شناسان گفته اند: به دلیل لغزش کوه های بغل زرین کوه و راهیابی منشا آب از فیروزکوه، آبیک، شاهرود و آب شدن برف کوه های اطراف باعث شکل گیری این دریاچه شده است. در ادامه دلیلی که موجب رانش زرین کوه یا همان رشته کوه های جنوب دریاچه گشته (در دوره دوران کوارتزی) این است که پشت کوه به اندازه 50 متر، یک سد طبیعی مقابل رواناب به وجود آمده و شرایطی را برای ساخت دریاچه هویر فراهم کرده است.

مشخصات دریاچه هویر

دریاچه هویر از آب شیرین کوهستانی پر شده و دور تا دور این دریاچه را کوه های بلند و کوتاهی فرا گرفته که رشته کوه زرین در جنوب و رشته کوه قره داغ در شمال آن وجود دارد. اندازه دریاچه هویر 150 متر عرض و 900 متر طول را دارا می باشد. مواد تشکیل دهنده آب دریاچه هویر منیزیم، مواد شیمیایی، کلسیم و کربنات است. در واقع آب دریاچه هویر از آبراهه های که در طول فصل های مختلف سال درست شده، شامل کوه های شاه نشین، سیاهچال و قره داغ از شمال دریاچه هویر تامین می شود، که در طول سال سطح آب دریاچه هویر را متغیر می کند. موضوع مورد توجه این است که کف دریاچه هویر چشمه ای برای تامین آب دریاچه وجود دارد.

 

دریاچه تار - دریاچه ای که دورتا دور آن را کوه ها فرا گرفته اند.

 

تفریحات دریاچه هویر

کسانی که به دریاچه هویر سفر میکنند، برای آب و هوای مطلوب و خنکش به آنجا می روند؛ البته دلایل رفتن به این دریاچه فقط این نیست، بلکه تفریحاتی چون: قایقرانی، کوهنوردی، ماهیگیری، عکاسی، پیک نیک و شنا می باشد که خاطرات خوب و زیبایی در ذهن شما به جای می گذارند.

 

تفریح در دریاچه هویر

 

ماهیگیری به سبک فلای در دریاچه هویر 

دریاچه هویر یکی از زیستگاه ماهی قزل آلا است، چنانچه می خواهید ماهیگیری کنید تجهیزات خود را برای گرفتن ماهی همراه خود بیاورید، یادتان باشد که اندازه کمی صید کنید چرا که در این دریاچه احتمال انقراض ماهی قزل آلا زیاد می شود. برای صید ماهی شما باید از سازمان حفاظت از محیط زیست مجوز داشته باشید و یا بگیرید.

عکاسی در منظره زیبای هویر

دریاچه هویر شب های زیبا و منظره های طبیعی دارد که لذت سفر شما را بیشتر کند. برای ثبت لحظات به یاد ماندنی و گرفتن عکس های جالب، اگر دوربین دارید حتما با خود به دریاچه هویر ببرید.

پیک نیک در طبیعت هویر

در اطراف دریاچه هویر درختی وجود ندارد پس بهتر است این پیک نیک را با سایبان یا چادر طی کنید، تا سفر خود را بهتر و آسوده به پایان برسانید.

 

دشت لار - تفریحات، پوشش گیاهی و جاذبه های دشت لار + مسیر های دسترسی

 

شنا

در دریاچه هویر شما می توانید به راحتی شنا کنید، در فصل تابستان حتما با خود وسایل شنا و لباس اضافه ببرید. در نظر بگیرید که در اطراف دریاچه هویر هیچ امکانات شنایی یا غریق نجاتی وجود ندارد و عمق دریاچه 50 یا 40 متر می باشد، اگر شنا بلد نیستید به هیچ عنوان ریسک نکنید.

قایقرانی

دریاچه هویر برای قایقرانی مکان مناسبی است ولی هیچ امکاناتی در اطراف آن وجود ندارد. یک قایق بادی با خود داشته باشید و در میان دریاچه از سکوت و آرامش آب لذت ببرید.

کوهنوردی

قره داغ رشته کوهی شمالی دریاچه هویر با ارتفاع 4080 متر و زرین کوه با ارتفاع 3835 متر در جنوب دریاچه بهترین مکان برای کوهنوردی می باشد. اگر برای کوهنوردی به این دریاچه رفتید حتما وسایل کوهنوردی خود را همراه داشته باشید، مواظب باشد که در کوه ها احتمال اینکه حیوانات وحشی باشند زیاد است که تجهیزات دیگری با خود ببرید.

بهترین زمان بازدید از دریاچه هویر

دریاچه هویر منطقه کوهستانی که تابستان خنک و زمستان سردی دارد، بهترین زمان برای سفر به دریاچه هویر وسط ماه اردیبهشت تا پایان شهریور می باشد، به دلیل خوب و معتدل بودن آب و هوای دریاچه. در زمستان و پاییز دریاچه هویر منظره های دیدنی و زیبایی را در خود جای داده، کسانی که در این دو فصل قصد دارند که به دریاچه هویر سفر کنن به این نکته توجه داشته باشند که آب و هوا خیلی سرد بوده، در حدی که آب دریاچه هویر یخ میزند.

 

بهترین زمان بازید از دریاچه هویر

 

چگونه به دریاچه هویر برویم؟

به شهر دماوند رفته، از روستای چنار عرب‌ها، جاده معدن را بروید آخر جاده خاکی به دریاچه می رسید. در جاده دماوند، بعد از روستای چنار شرق، جاده خاکی دو ساعت یا بیشتر، راه طاقت فرسا با خودرو پیش بروید. جاده خاکی و پر از پستی و بلندی در این مسیر است، اگر خودروی مناسب ندارید، از این مسیر استفاده نکنید. در جاده دماوند، شهر فیروزکوه، از روستای دلیچای به‌ سمت روستاهای یهر، مومج، دهنار و هویر بروید تا به دریاچه کوچک هویر و سپس دریاچه تار برسید.

فاصله روستای هویر تا تهران

فاصله روستای هویر تا تهران ۱۱۲ کیلومتر بوده که کل خیابان ها آسفالت است بعد از آن به جاده خاکی منتهی می شود.

 

چگونه به دریاچه هویر برویم؟

 

جاذبه های دیدنی اطراف دریاچه هویر

در نزدیکی هویر دریاچه ای دیگری به نام تار وجود دارد، که یکی از جاذبه های دیدنی تهران بشمار می رود. دریاچه تار هم در میان کوه هاست، که از شمال غرب به سمت جنوب شرق کشیده شد. این دریاچه لوزی شکل بوده که اندازه آن 1.3 کیلومتر می باشد و نزدیک 400 متر عرض دارد.

 

کوه دماوند - بر روی لینک مورد نظر کلیک کنید و با بلنترین کوه ایران آشنا شوید.


جاذبه های دیدنی دیگری در نزدیک آن نیست بلکه باید چند کیلومتری از آنجا فاصله گرفت که شامل:
برج شیخ شبلی: ۲۸.۲ کیلومتر
حمام تاریخی محله درویش: ۲۸.۶ کیلومتر
آبشار آینه رود: ۳۲ کیلومتر
چشمه اعلا: ۳۲.۷ کیلومتر
دشت مشا: ۳۴.۸ کیلومتر
پیست اسکی آبعلی: ۴۰.۶ کیلومتر

کلام آخر

در این مقاله با یکی از زیباترین جاذبه های شهرستان دماوند آشنا شدیم که در عین بکر بودن مورد توجه طبیعت دوستان قرار گرفته است. از آن جایی که این منطقه امکانات رفاهی و گردشگری زیادی ندارد، پیشنهاد می کنیم لوازم مورد نیاز و ضروری (با توجه به هدفتان از سفر به این منطقه) همراه خود ببرید. لازم به ذکر است که بگوییم دریاچه تار یکی دیگر از مکان های دیدنی منطقه می باشد که در فاصله کوتاهی از دریاچه هویر قرار گرفته است. لذت بازدید از این مکان در فصل بهار و تابستان دوچندان خواهد بود. 


 

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
خانه زینت الملک با معماری قجری | ساعت بازدید + قیمت و آدرس خانه زینت الملک با معماری قجری | ساعت بازدید + قیمت و آدرس
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
بیشتر بخوانید
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
جشنواره تابستانی دبی 2024 | فرصتی برای خرید و سرگرمی
جشنواره تابستانی دبی 2024 | فرصتی برای خرید و سرگرمی
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
امتیاز 3.7 از 5 | از 103 کاربر