جنگل توسکستان

زمان مطالعه: 2 دقیقه
بروزرسانی: 1402/12/23
بازدید: 4299
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

در حد فاصل گرگان و شاهرود یک جنگل زیبا و خوش آب و رنگ به نام جنگل توسکستان وجود دارد که نام خود را از نام اولین روستای منطقه گرفته است. این جنگل زیبا که امروزه در زیر مجموعه پارک جنگلی هیرکانی قرار دارد یکی از رویایی ترین مناطق کشور به شمار می رود. انواع درختان توسکا، اوروس، بلوط و سرخدار به همراه بوته های مختلف و گیاهان متنوع در اطراف جاده پرپیچ و خمِ توسکستان هویدا هستند. اگر می خواهید به دل جنگل بزنید بهتر است از یک راهنمای محلی کمک گرفته و فردی که با جنگل آشنایی دارد را با خود همراه کنید.

 

جنگل توسکستان

 

توسکستان کجاست؟

توسکستان در بخش های شمال شرق البرز قرار دارد و همانطور که در ابتدای مقاله ذکر کردیم به عنوان یک پارک جنگلی در حدفاصل شاهرود و گرگان شناخته می شود. رویایی بودن جاده را زمانی متوجه می شوید که بدانید در انتهای راه شیب جاده به قدری افزایش می یابد که حتی از ابرها هم بالاتر می رود؛ بنابراین بدون شک مهارت شما در رانندگی برای رفتن به این منطقه حرف اول را می زند. 

 

جنگل توسکستان در مه

 

وسعت جنگل توسکستان

پارک جنگلی هیرکانی که به تازگی به یکی از پارک های ملی کشور مبدل شده است 40 هزار هکتار وسعت دارد و جنگل توسکستان را به عنوان یکی از زیباترین بخش های ممکن در مجموعه خود قرار داده است. جاده جنگلی توسکستان به طول 35 کیلومتر یکی از خارق العاده ترین جاده های جنگلی محسوب می شود. این مسیر از روستای توسکاستان تا دشت سرعلی آباد به عنوان اولین روستای توریستی چهارباغ امتداد دارد.

پارک جنگلی چیتگر - همه چیز درباره پارک جنگلی چیتگر از گونه های جانوری تا تفریحات

جنگل توسکستان در فصل پاییز

 

آبشار توسکستان

تمام زوایای جنگل توسکستان را که می بینیم متوجه می شویم پدیده های طبیعی با زیبایی هرچه تمام تر در این منطقه خودنمایی می کنند. آبشار توسکستان یکی دیگر از پدیده های طبیعی است که تقریبا 250 متر با جاده اصلی فاصله دارد و در 26 کیلومتری جنوب شرق گرگان واقع شده است. شما از ابتدای جاده جنگلی باید به فاصله 9 کیلومتر رانندگی کنید و بعد از آن دقایقی را به سمت بخش های داخلی جنگل پیاده روی نمایید تا به آبشار زیبای توسکستان برسید. دقت کنید که اطراف این آبشار حتی در روزهای گرم نیز به شدت سرد می شود.

 

آبشار توسکستان در گرگان

 

بهترین زمان سفر به جنگل توسکستان

اگر می خواهید رویایی ترین لحظات را در این پارک جنگلی بگذرانید قطعا فصل پاییز بهترین زمان ممکن برای سفر به این منطقه خواهد بود. در این فصل درختان با رنگ های مختلف از سبز و زرد و قرمز و نارنجی در کنار برگ های خشکیده ای که در کف جنگل با جریان باد به این طرف و آن طرف رانده می شوند صحنه ای متفاوت را خلق می کند. در فصل پاییز دمای هوا کاملا مطلوب است و خبری از سرمای زیاد یا گرمای آزار دهنده نیست. علاوه بر این موارد، در اغلب ایام روز هوا ابری است و شما می توانید در انتهای جاده، خود را بر فراز ابرها ببینید. در این فصل میزان مسافرت به شمال کشور کاهش می یابد و شما می توانید با هزینه مناسب یک سفر بیادماندنی را تجربه کنید.

فصل پاییز بهترین طمان سفر به جنگل توسکستان

 

مسیرهای دسترسی به جنگل توسکستان

سه مسیر مختلف برای دسترسی به جنگل توسکستان وجود دارد که البته همه آن ها به روستای توسکاستان می رسند. درواقع شما باید برای ورود به این پارک جنگلی از روستاهای ییلاقی منطقه بگذرید. مسیر اول و دوم که مربوط به جاده گرگان-شاهرود و بالعکس می شود تقریبا در 13 کیلومتری گرگان قرار دارد. شما باید مسیر این جاده را در پیش بگیرید تا به تابلوی جنگل توسکستان برسید. به دل جاده بزنید و از تماشای این همه زیبایی لذت ببرید. اگر هم می خواهید از سمت مشهد به این پارک جنگلی بروید باید مسیر جاده آسیایی را در پیش بگیرید. 

 

جنگل ابر - لذت قدم زدن روی ابرها

 

فاصله شاهرود تا توسکستان

شاهرود تا گرگان یک فاصله طولانی به میزان 154 کیلومتر دارد. شما می توانید به صورت میانگین این مسیر را طی 2 ساعت و 40 دقیقه با ماشین شخصی یا تاکسی طی نمایید، اما برای رفتن به جنگل توسکستان نیاز نیست تا به گرگان بروید بلکه 18 کیلومتر مانده به گرگان و بعد از رویت تابلو جنگل بسیار زیبای توسکستان به سمت چپ بپیچید و وارد جاده شوید. بنابراین شما بعد از دو ساعت و 20 دقیقه به محل مورد نظر خواهید رسید.

 

جاده شاهرود به توسکستان

 

فاصله گرگان تا توسکستان

برخلاف گزینه اخیر، فاصله جنگل های مورد نظر با گرگان بسیار کمتر است. شما از بخش های جنوب شرق گرگان تنها به یک ربع رانندگی نیاز دارید تا در مسیر شاهرود به جنگل های مورد نظر برسید. بعد از رویت تابلو روستای توسکاستان به سمت جاده جنگلی که در سمت راست شماست بپیچید و نهایت استفاده را از جنگل های اطراف و مناظر بی نظیرش ببرید.

سفر به زیباترین شهرهای داخلی با لحظه آخر

عکس های زیبا از جنگل توسکستان

در پایان این مقاله می توانید عکس های بسیار زیبای جنگل توسکستان و جاده پیچ و خمِ آن را ببینید. قطعا مسافرت به این نقطه از ایران می تواند یکی از بهترین تجارب شما در مسافرت های داخلی باشد.

 

مسیر جنگل توسکستان در فصل پاییز

 

عکس جنگل توسکستان

 

عکس جنگل توسکستان

 

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید! جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
بیشتر بخوانید
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
بیشتر بخوانید
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.5 از 5 | از 101 کاربر