مرداب هسل

زمان مطالعه: دقیقه
بروزرسانی: 1400/02/08
بازدید: 3067
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

ایران کشوری مملو از جاذبه‌های طبیعی و مناظر و چشم اندازهای زیباست که در هر گوشه و کنار آن می‌توان جاذبه‌های گردشگری جدیدی را دید و تجارب منحصر به فردی را به دست آورد. این موضوع در مناطق شمالی کشور بیشتر به چشم می‌آید. از جمله این جاذبه‌های گردشگری، می‌توان به مرداب هسل اشاره کرد که علاوه بر جذابیت خود مرداب، مسیر رسیدن به آن نیز بسیار جذاب و خیره کننده است. اگر به دنبال آن هستید تا از یک جاذبه گردشگری بکر و زیبای ایران بازدید داشته باشید، مرداب هسل به طور قطع، گزینه فوق العاده‌ای محسوب می‌شود.

 

مرداب هسل

 

معنای واژه هسل

معنای واژه هسل را باید از مردم محلی جویا شد. هسل در یکی از گویش‌های محلی مازندان (به نام گویش تبری کلارستاقی) به معنای آبگیر فصلی است اما عده‌ای آن را به صورت آب راکد نیز ترجمه می‌کنند که با توجه نوع مرداب، احتمالا معنای اول دقیقتر است. این مرداب در میان مردم محلی به مرداب مشل یا مشعل نیز معروف است که دلیل آن نورانی بودنش است.

مرداب هسل کجاست

این مرداب در فاصله 10 کیلومتری جنوب غربی شهرستان چالوس و در ۱۵ کیلومتری شمال غربی مرزن ‌آباد قرار دارد. در واقع مرداب هسل در جنوب روستای طلاجو و سینوا واقع شده است که این دو روستا در دل منطقه جنگلی چالوس قرار دارند. 

 

مرداب هسل چالوس

 

مسیر دسترسی مرداب هسل 

برای رسیدن به مرداب هسل، لازم است 10 کیلومتر قبل از چالوس، وارد اولین جاده فرعی در سمت چپ خود شوید. این جاده جنگلی شما را به روستای سینوا می‌رساند. مرداب هسل در جنوب این روستا قرار دارد. پس از رسیدن به روستا و عبور از رودخانه، وارد مسیر سمت راست دوراهی مقابل خود شوید. مسیر را ادامه دهید تا به منطقه جنگلی به نام "بانی" برسید. در این‌جا یک ایستگاه محیط ‌بانی وجود دارد که در کنار آن امکاناتی چون سرویس بهداشتی و آب آشامیدنی قرار دارد. به دلیل حفظ محیط زیست و نگهداری از منابع و سرمایه‌های ملی، معمولا محیط بانان اجازه ورود ماشین به داخل جنگل را نمی‌دهند. ماشین خود را در همانجا پارک کرده و ادامه مسیر را پیاده روی کنید. این پیاده روی حدودا 45 دقیقه طول می‌کشد. در پایان این مسیر، مرداب زیبای هسل را در مقابل خود خواهید دید. البته اگر پیاده طی کردن مسیر برایتان کمی دشوار است، نگران نباشید! خودرروهای آفرود، وانت و نیسان توسط مردم محلی برای رساندن گردشگران آماده هستند که میتوانید از این خودروها برای رسیدن به مرداب استفاده کنید.

آب و هوای مرداب هسل

قبل از سفر حتما وضعیت آب و هوایی را چک کنید؛ اما به یاد داشته باشید که شما به شمال سفر می‌کنید و ممکن است به طور ناگهانی با هوای بارانی مواجه شوید پس برای احتیاط، بارانی، کفش مناسب، لباس گرم و ... به تعداد افراد به همراه داشته باشید.

 

آب و هوا در مرداب هسل

 

بهترین زمان بازدید از مرداب هسل

هر جاذبه گردشگری در بین گردشگران با یک ویژگی خاص شناخته می‌شود که مرداب هسل نیز از این قاعده مستثنی نیست. مرداب هسل را با تغییر رنگ آن در فصول مختلف سال می‌شناسند. این مرداب در هر فصلی به رنگی متفاوت در می‌آید. در بهار و تابستان، درختان و مرداب به طور یکدست به رنگ سبز در می‌آیند و در پاییز، مرداب و اطرافش به ترکیبی از رنگ‌های نارنجی، قرمز و آجری تغییر رنگ می‌دهند. بنابراین دیدن آن در هر فصلی جذابیت خاص خود را داراست و نمی‌توان گفت کدام فصل برای سفر به مرداب هسل فصل مناسب‌تری است؛ زیرا تجربه تماشا و لذت بردن از این مرداب در هر فصلی و با هر رنگی می‌تواند تجربه شگفت انگیزی برای گردشگران باشد و هیچگاه خسته کننده نخواهد بود. 

مرداب هسل در تابستان

در تابستان هوای این منطقه کمی گرم و شرجی است، اما زیبایی‌های وصف ناپذیر این منطقه، تحمل این گرما را آسان‌تر کرده. اگر بخواهیم به موضوع تغییر رنگ مرداب هسل نگاهی علمی داشته باشیم، باید گفت که علت سبز بودن رنگ این مرداب در بهار و تابستان را باید در وجود درختان و گیاهان جست و جو کرد. 
پوشش گیاهی این منطقه شامل درختانی همچون ممرز، خرمالو، راش و آلو است. پخش گرده گیاهان سبز و انعکاس رنگ سبز درختان در بهار و تابستان باعث می‌شود که این مرداب به رنگ سبز درآید.

 

آب و هوای آفتابی مرداب هسل

 

مرداب هسل در پاییز

با تغییر رنگ درختان و گیاهان در فصل هزار رنگ و زیبای پاییز، رنگ آب این مرداب نیز به رنگ‌های نارنجی و قرمز دیده می‌شود و منظره خاص و زیبایی را پدید می‌آورد. علت این تغییر رنگ، انعکاس رنگ درختان در آب مرداب است.

مرداب هسل در زمستان 

در فصل زمستان و با خشک شدن درختان و گیاهان، تنها مردابی صورتی رنگ را در میان طبیعت رنگ باخته زمستانی مشاهده خواهید کرد. 
اگر به طبیعت گردی در فصل زمستان علاقه‌مند باشید، مرداب هسل همچنان می‌تواند گزینه مناسبی برای طبیعت گردی‌هایتان باشد؛ اما مراقب بارندگی‌های این منطقه در این فصل سرد باشید.

مرداب هسل در بهار 

این منطقه پوشش گیاهی متنوع و خیره کننده‌ای دارد. در فصل بهار و با درآمدن شکوفه درختان، منظره زیبایی پدید می‌آید که بهتر است تماشای آن را از دست ندهید.

نحوه رفتن به مرداب هسل

سفر به این منطقه با استفاده از اتومبیل‌های شخصی امکان پذیر است. همچنین به یاد داشته باشید که سفر دسته جمعی مزایای زیادی دارد؛ از جمله کاهش خطرات احتمالی و همچنین افزایش جذابیت سفر؛ البته برای این که بتوانید سفری بدون خطر و به یاد ماندنی را تجربه کنید، لازم است حتماً برای تمامی اعضا، وسایل ضروری و خوراکی به همراه داشته باشید تا در طول سفر مشکلی ایجاد نشود.

 

دسترسی به مرداب هسل

 

جاذبه های گردشگری مرداب هسل 

از مکان‌های دیدنی این منطقه می‌توان به آبشار شرشر در حوالی مرزن‌آباد اشاره کرد. نوشهر، یکی از شهرهای نزدیک به این منطقه است که در فاصله 20 کیلومتری مرزن آباد قرار دارد. 
جاذبه های گردشگری دیگری نیز در این منطقه قرار دارند، از جمله جنگل نیرنگ، مرداب ارواح و سد آبیدر که این منطقه را به مقصدی رویایی برای گردشگران بدل ساخته‌اند. بهتر است در هنگام برنامه‌ریزی برای سفر به مرداب هسل، بازدید از دیگر جاذبه‌های گردشگری این منطقه را هم در برنامه خود جای دهید تا از سفر خود نهایت بهره را ببرید.

امکانات گردشگری مرداب هسل

اگر قصد اقامت در این منطقه را دارید، حتما تمامی وسایل موردنیاز را همراه خود داشته باشید. در اطراف این مرداب هیچ فروشگاه یا امکانات خاصی برای خرید وجود ندارد و شما باید خریدهای خود را پیشاپیش از چالوس یا مرزن‌آباد انجام دهید. سرویس بهداشتی نیز در ایستگاه محیط‌بانی قرار دارد. در اطراف مرداب هسل، رستوران و اقامتگاه وجود ندارد. بسیاری از افرادی که به این مرداب سفر میکنند و قصد اقامت دارند، اهل کمپینگ هستند و شب را در جنگل می‌گذرانند. برای کمپینگ در این مکان به وسایلی همچون چادر، لباس گرم، آب و کیسه خواب احتیاج است. حیوانات درنده و خطرناکی در این جنگل زندگی نمی‌کنند؛ اما بنابر احتیاط، همیشه سعی کنید به طور گروهی برای کمپینگ به این منطقه سفر کنید. اگر تجربه کمپینگ ندارید یا لوازم و وسایل لازم و کافی به همراه ندارید یا به هر دلیلی قصد کمپینگ در این منطقه را ندارید، برای اقامت، گزینه‌های دیگری نیز وجود دارند. یکی از این گزینه‌ها، اجاره کردن خانه از مردم روستا می‌باشد که با پرس و جو از مردم محلی میتوانید یکی از این خانه‌ها را پیدا کنید. راه دیگر، این است که برای اقامت به چالوس یا مرزن آباد برگردید.

 

عکس مرداب هسل

 

نکات مهم در سفر به مرداب هسل

مرداب هسل ماهی ندارد اما این منطقه زیستگاه جانوران گوناگونی از جمله لاک پشت‌ها، وزغ‌ها و قورباغه‌هاست که به دلیل تبدیل شدن این منطقه به مکانی موردعلاقه برای گردشگران، تعداد این جانوران بسیار کم شده است. هنگام سفر به این مرداب، سعی کنید از سکوت و آرامش طبیعت لذت ببرید و از ایجاد هرگونه سروصدای اضافه یا بلند کردن صدای ضبط صوت خودداری کنید؛ زیرا ایجاد سروصدا باعث برهم خوردن آرامش و روال طبیعی زندگی این جانوران شده و آن‌ها را از این منطقه فراری می‌دهد؛ که این مسئله مهم می‌تواند باعث به هم خوردن تعادل و اکوسیستم این منطقه شود. همچنین از ریختن زباله در این مکان خودداری کنید تا زیبایی و پاکیزگی این مرداب، حفظ شود. در کنار وسایل و خوراکی‌ها، تعدادی کیسه نیز همراه خود داشته باشید تا برگرداندن زباله‌ها کار دشواری نباشد.
شنا کردن در مرداب هسل ممنوع است. عمق این مرداب در عمیق‌ترین قسمت آن، به 15 متر می‌رسد؛ بنابراین اکیدا از شنا کردن در این مرداب خودداری کنید و جوانب احتیاط را رعایت کنید.
و در پایان، اگر قصد دارید تا یکی از جاذبه‌های طبیعی ایران را مشاهده کنید، پیشنهاد ما این است که سفر به مرداب هسل را در برنامه خود قرار دهید و با مورد توجه قرار دادن اطلاعاتی که در این مقاله از شرایط کمپینگ، بازدید از مرداب هسل و نکات ایمنی در این مرداب برایتان بازگو شد، خاطرات زیبایی از سفر به این منطقه برای خود و همسفران خود بسازید.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
بیشتر بخوانید
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
بیشتر بخوانید
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
امتیاز 3.5 از 5 | از 103 کاربر