معرفی کلیساهای تهران

زمان مطالعه: 5 دقیقه
بروزرسانی: 1402/11/28
بازدید: 7912
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

تاریخ مسیحیت در ایران به سال های بسیار دور باز می گردد و بر همین اساس می توان امروزه شاهد وجود بیش از ۶۰۰ کلیسا در شهرهای مختلف کشور بود. با این وجود که اکثر مردم دین تشیع را به عنوان دین رسمی خود، برگزیده اند، اما با این حال برگزاری آیین های دیگری از جمله مراسم پیروان ادیانی نظیر زرتشت، یهودیت و مسیحیت نیز در کشور رواج دارد. دوران اشکانیان را می توان به عنوان دوران اوج گرایش افراد به دین مسیحیت در ایران معرفی کرد، پیروان هر یک از آیین های مذهبی روش خاص را برای راز و نیاز و عبادت انتخاب می کردند. 
کلیساها نیز به عنوان نمادی از دنیای مسیحیت شناخته می شدند، نمادی که به تبع از ویژگی های معماری بی نظیری نیز برخوردار بود، بیش از ۹۰ مورد از کلیساهای موجود در ایران در فهرست آثار ملی ثبت شده اند و می توان گفت که سه مورد از مهمترین کلیساها نیز به عنوان میراث جهانی شناخته می شوند. کلیسا های بسیار زیبا در ایران نمادی منحصر به فرد از بناهای مذهبیِ دین مسیحیت در سراسر جهان شناخته می شوند. برخی از این کلیسا ها به عنوان الگوهای معماری منحصربه‌فردی شناخته می‌شوند که معمولاً توجه بسیاری از گردشگران را به خود جلب می کنند.

آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند

  1. کلیسای مریم مقدس
    1. ساعت بازدید، آدرس و شماره تلفن کلیسای مریم مقدس
  2. کلیسای آشوری تومای رسول
    1. ساعت بازدید، آدرس و شماره تلفن کلیسای آشوری تومای
  3. کلیسای وارطان مقدس
    1. ساعت بازدید، آدرس و شماره تلفن کلیسای وارطان مقدس
  4. کلیسای گریگوری
    1. ساعت بازدید، آدرس و شماره تلفن کلیسای گریگوری
  5. کلیسای تادئوس و بارتوقیمئوس مقدس
    1. ساعت بازدید، آدرس و شماره تلفن کلیسای تادئوس و بارتوقیمئوس
  6. کلیسای سرکیس مقدس
    1. ساعت بازدید، آدرس و شماره تلفن کلیسای سرکیس مقدس
  7. کلیسای میناس مقدس
    1. ساعت بازدید، آدرس و شماره تلفن کلیسای میناس مقدس
  8. کلیسای سورپ گئورگ
    1. ساعت بازدید و آدرس کلیسای سورپ گئورگ
  9. کلیسای نیکلای مقدس
    1. ساعت بازدید و آدرس کلیسای نیکلای مقدس
  10. کلیسای استپانوس مقدس
    1. ساعت بازدید و آدرس کلیسای استپانوس مقدس
  11. کلیسای انجیلی پطروس مقدس
    1. ساعت بازدید و آدرس کلیسای انجیلی پطروس مقدس
  12. کلیسای صلیب مقدس
    1. ساعت بازدید و آدرس کلیسای صلیب مقدس
  13. کلیسای حضرت یوسف 
    1. ساعت بازدید و آدرس کلیسای حضرت یوسف 
  14. کلام پایانی

 

کلیسا در تهران

شهر تهران - هر آنچه که باید در مورد شهر تهران بدانید!

کلیسای مریم مقدس

یکی از قدیمی ترین ساختمان ها و مکان های مذهبی در خیابان میرزاکوچک خان تهران کلیسای مریم مقدس است. ساخت این کلیسا در اواسط دهه 19 و 20 به پایان رسید و می‌توان آن را نمونه‌ای بارز از مکان های دیدنی به جای مانده از عصر پهلوی معرفی کرد. 
پس از نسل کشی ارامنه در دوران حکمرانی خلفای عثمانی و از بین رفتن محل سکونت این افراد، بیش از ۵۰ هزار نفر از ارامنه به ایران پناهنده شدند. بخش قابل توجهی از ارامنه پایتخت ایران یعنی تهران را برای زندگی انتخاب کردند و نیاز به ساخت یک کلیسای جدید از مهمترین نیازهای این پناهندگان به شمار می رفت. 
بنابراین در تاریخ ۱۷ آوریل ۱۹۳۸ ساخت کلیسای مریم مقدس در تهران با مشارکت بخش زیادی از روحانیون کلیسا و ارامنه آغاز شد. در سال ۱۹۴۵ مراسم نامگذاری این کلیسا با عنوان "کلبسای مریم مقدس" توسط "کاتولیک کلیسا" تعمید داده شد، در تاریخ ۱۳ فوریه ۲۰۰۲ کلیسای مریم مقدس به عنوان میراث فرهنگی و گردشگری در ایران به ثبت ملی رسید. 
معماران کلیسای مریم مقدس با الهام گرفتن از الگوهای معماری کلیسای ارمنستان در قرن هفتم و دهم، روند ساخت این مکان مذهبی را در پیش گرفتند. این کلیسا مساحتی حدود ۵۵۰ متر مربع را داراست و به شکل صلیب ساخته شده است، محراب کلیسا در قسمت شرق ساختمان واقع شده و دارای دو گنبد بزرگ و کوچک می باشد. به طور کلی می‌توان گفت که "معماری بیزانس" اصلی ترین معماری تاثیرگذار در کلیساهای مریم مقدس است.

 

کلیسای مریم مقدس تهران

 

ساعت بازدید، آدرس و شماره تلفن کلیسای مریم مقدس

برای تماس با این کلیسا می توانید پس از شماره گیری کد تهران (021) نسبت به شماره گیری ۶۶۷۰۶۱۵۱ و ۶۶۷۳۵۰۰۴ اقدام کنید. این کلیسا در خیابان جمهوری، چهارراه 30 تیر، خیابان میرزا کوچک خان جنگلی در استان تهران واقع شده است. بازدید از این کلیسا در زمان برگزاری مراسم مذهبی امکان پذیر نیست.

 

کلیسای آشوری تومای رسول

کلیسای آشوری تومای رسول از جمله کلیساهای بسیار زیبا در تهران است، داوید اوشانا معمار و طراح اصلی کلیسای تومای بود که ساخت این کلیسا را در سال ۱۳۳۸ شمسی آغاز کرد. این طراح البته مراحل ساخت کلیسای شرق آشور در تهران را نیز مدیریت کرد، داوید اوشانا سرانجام در سال ۱۳۹۳ درگذشت. 
کلیسای آشوری تومای رسول جزء کلیساهای مخصوص آشوریان است و به همین علت بازدید از آن تنها با ضوابط و مقررات خاصی امکان پذیر خواهد بود. اخذ مجوز های ویژه به منظور بازدید از معماری داخل کلیسای تومای الزامی است، برخلاف بسیاری از کلیساهای دیگر در تهران و سایر شهرهای ایران، کلیسای تومای آمیخته با عناصر معماری نوین بوده و همین موضوع باعث می‌شود تا این کلیسای مستطیل شکل در نظر بازدیدکنندگان خود نمایی کند.

 

 

کلیسای آشوری تومای رسول
 

ساعت بازدید، آدرس و شماره تلفن کلیسای آشوری تومای

با قدم گذاشتن در تهران، خیابان کارگر شمالی، خیابان خسروی و با دنبال کردن پلاک 157 می توانید شاهد معماری بیرونی کلیسای تومای باشید. با توجه به محدودیت بازدید از این کلیسا، نمی توان ساعت مشخصی را به طور دقیق تعیین کرد.

 

کلیسای وارطان مقدس

کلیسای وارطان مقدس یکی از ده ها کلیسای زیبا با معماری فوق العاده در تهران است، مسیحیان معتقدند که سپهبدانی که در راه دفاع از میهن کشته می شوند "وارطان مقدس" نام دارند. این کلیسا نیز با الهام از همین واژه نام گذاری شد، یکی از مهم‌ترین دلایل شهرت کلیسای وارطان مقدس برگزاری جشنی زمستان به نام وارطانانتس است.
برخلاف بسیاری از کلیساهای دیگر بازدید از کلیسای وارطان مقدس برای عموم آزاد است، این کلیسا در منطقه حشمتیه تهران واقع شده و می‌توان آن را جزو بهترین مکان ها برای آشنایی با دین مسیحیت معرفی کرد. حضور بازدیدکنندگان بنا به دلایلی خاص در روز دوشنبه در کلیسا وارطان امکانپذیر نیست.
 

ساعت بازدید، آدرس و شماره تلفن کلیسای وارطان مقدس

با سفر به استان تهران، انتخاب منطقه 7 و ورود به کوچه ارامنه شاهد نمای بیرونی این کلیسا خواهید بود. برای کسب اطلاعات بیشتر جهت بازدید از این مکان با شماره تلفن 02177560655 تماس بگیرید، به خاطر داشته باشید که بازدید از این کلیسا همه روزه به جز روزهای دوشنبه از ساعت 10 الی 19 امکانپذیر است.

 

کلیسای گریگوری

کلیسای گریگوری که آن را " گریگور لوساووریچ مقدس" نیز می نامند، در سال 1983 در یکی از محله های تهران به نام محله های مجیدیه ساخته شد. زمین اصلی کلیسا با کمک شورای ارامنه در تهران و همینطور به یاری ارمنی هایی که در همین محله سکونت داشتند، خریداری و وقف ساخت این بنا شد. 
البته گریگور ملیکیان اصلی ترین فرد خیِّری بود که هزینه های ساخت بنا اصلی کلیسا را متقبل شد. در سال 1975 مسیحیان ارمنی که در این منطقه ساکن بودند، ضرورت وجود یک کلیسا به منظور انجام راز و نیاز را احساس کردند، از بین حدود 18 طرحِ ارائه شده برای ساخت این کلیسا، تنها یک طرح که متعلق به فردی جوان با نام " ژیرایر سیمونیان" بود، پذیرفته شد. 
این طرح با کمی تغییرات اجرا شد و تقدیس آن در سال 1983 توسط " اسقف اعظم آرداک مانوکیان" انجام گرفت. مسیحیان ارمنی متعقداند که طرح اصلی این کلیسا شباهت بسیار زیادی به " کلیسای هریپسیمه مقدس" در ارمنستان دارد. مدیریت و اداره این کلیسا توسط اعضا هیئت خلیفه گری ارامنه انجام می گیرد.

جاهای دیدنی تهران - لیستی از زیباترین جاذبه های تهران را در لینک مشاهده می نمایید. 

کلیسای گریگوری تهران


 

ساعت بازدید، آدرس و شماره تلفن کلیسای گریگوری

برای بازدید از کلیسای گریگوری پس از وارد شدن به تهران، به منطقه مجیدیه بروید. با وارد شدن به خیابان شانزده متری اول و انتخاب کوچه جمشید رویان، به این کلیسا خواهید رسید. برای اطلاع از ساعت بازدید کلیسا گریگوری که البته در حالت عادی همه روزه به جز روزهای پنج شنبه از ساعت 8 الی 19 است، می توانید با شماره 02122302332 تماس بگیرید.

 

کلیسای تادئوس و بارتوقیمئوس مقدس

کلیسای تادئوس و بارتوقیمئوس مقدس جزء یکی از مهم ترین دیدنی ها در استان تهران شناخته می شود، این کلیسا در حقیقت اولین و مهم ترین کلیسایی است که توسط ارامنه ساخته شد. 10 خانواده ارمنی که از استان اصفهان به تهران با دستور پادشاه قاجار آورده شده بودند، بانی اصلی ساخت این کلیسا به شمار می روند.
ساخت این کلیسا در اواخر قرن 12 هجری به دست صنعگرانی مشهور و خبره انجام گرفت، بخش محدودی از محوطه کناری کلیسا به مظور دفن برخی از شخصیت های مسیحی در آن دوران مورد استفاده قرار گرفت. اما جالب است بدانید که چند تن از مهم ترین شخصیت های فرهنگی و حتی سیاسی از یکی از شاهزادگان گرجی نیز در کلیسای تادئوس و بارتوقیمئوس مقدس دفن شده اند.
در زمان بازسازی این بنا به تاریخ 1970 دیواره گچی کلیسا از بین رفت و به همین واسطه بخشی از باشکوه ترین و اصیل ترین نقاشی های دیوار نیز برای همیشه محو شد. این نقاشی ها شامل صحنه هایی است که از سفر سفرای انگلیس و روسیه روایت می کند. تادئوس و بارتوقیمئوس نام دو شخصیت مهم مسیحی است که در حقیقت شاگردان حضرت مسیح بودند و برای تبلیغ دین مسیحیت به ارمنسان سفر کرده و در همان مکان نیز کشته شدند.

 

کلیسای تادئوس  مقدس

 

ساعت بازدید، آدرس و شماره تلفن کلیسای تادئوس و بارتوقیمئوس

برای اطلاع از زمان بازدید از کلیسای تادئوس و بارتوقیمئوس مقدس با شماره 02155040900 تماس بگیرید. این کلیسا در استان تهران، بازار تهران، منطقه 12 واقع شده است.

 

کلیسای سرکیس مقدس

کلیسای سرکیس مقدس در حقیقت بزرگترین کلیسا در تهران است، این مکان که علاوه بر وسعت و مساحت چشم گیر، به عنوان مکانی مذهبی و بسیار زیبا نیز شناخته می شود، ترکیبی از معماری قرون جدید و قرون وسطا در ارمنستان را به بازدیدکنندگان نمایش می دهد. ساخت این کلیسا در سال 1349 به پایان رسید.
اصلی ترین هزینه های ساخت کلیسای سرکیس مقدس توسط بانی و خیری به نام مارکار سرکیسیان تقبل شد، البته که اصلی ترین طراح معماری این کلیسا فردی به نام " اوژن آفتاندلیانس" بود. از این کلیسا به عنوان "مقر خلیفه گری ارامنه تهران" نیز یاد می شود، در واقع خلیفه گری نام یک ارگان و سازمان مذهبی در دین مسیحیت است که وظایف خاصی را به عهده دارد.
کلیسای سرکیس مقدس نه تنها از بیرون، بلکه از درون نیز ظاهری شبیه به "صلیب" دارد، این موضوع در واقع نمایش دهنده معماری خلاقانه این مکان مذهبی است. در دیواره های خارجی کلیسا از سنگ مرمر سفید استفاده شده و گچ نیز اصلی ترین عنصر تشکیل دهنده دیواره های داخلی این بنا است. کلیسای سرکیس مقدس تگ گنبدی است و دو ناقوسخانه زیبا را می توان بخش دیگری از عناصر تشکیل دهنده این بنا معرفی کرد. با نگاهی به سنگ مرمر سفید رنگی که در محوطه بیرونی این بنا قرار داده شده، می توان شاهد یادمانی از نسل کشی ارمنیان بود.

 

کلیسای سرکیس مقدس تهران
 

ساعت بازدید، آدرس و شماره تلفن کلیسای سرکیس مقدس

برای بازدید از کلیسای سرکیس مقدس در تهران، کافی است تا وارد خیابان کریم خان زند شوید، پس از قرار گرفتن در ابتدای خیابان نجات اللهی و وارد شدن به خیابان کریم خان زند، شاهد این بنای مذهبی خواهید بود. به منظور کسب اطلاعات دقیق از زمان و ساعات بازدید کلیسا پیشنهاد می کنیم تا پیش از عظیمت به این مکان با شماره 02188901634 تماس بگیرید.

 

کلیسای میناس مقدس

کلیسای میناس مقدس یکی از برترین جاذبه های گردشگری و یادگاری از دوران قاجار در تهران است، ساخت این بنا در سال 1235 و به دستور "حسن مستوفی الممالک" آغاز شد. با نگاهی به صلیبِ برنزی در کلیسا میناس می توانید شاهد عبارتی باشید که حاوی پیامِ ساخت این بنا توسط حسن مستوفی الممالک است. 
علت نامگذاری کلیسای میناس مقدس را می توان در تاریخ جستجو کرد، نامگذاری این کلیسا پیام آور داستانی از "میناس" فردی باذکاوت و عالم است، که به دستور قیصر جهت پایان بخشیدن به جنگ در شهر اسکندریه به این مکان اعزام شد. پس از انجام این ماموریت، میناس دین "مسیحیت" را به عنوان دین اصلی خود انتخاب کرد، این موضوع باعث برانگیخته شدن خشم قیصر شد.
در حقیقت میناس به واسطه برگزیدن دین مسیحیت، سرش را از دست داد و مسیحیان نیز از او به عنوان یک "قدیس" یاد می کنند. در ساخت این کلیسا خشت و آجر نقش اصلی را ایفا می کنند، در سال 1380 کلیسای سنت میناس با کد ۴۶۸۰ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

 

کلیسای میناس مقدس تهران
 

ساعت بازدید، آدرس و شماره تلفن کلیسای میناس مقدس

برای بازدید از کلیسای سنت میناس مقدس در تهران، ابتدا باید وارد منطقه ونک شوید، با وارد شدن به کوچه قلعه ارامنه و بن بست کلیسا، این مکان را مشاهده خواهید کرد. برای کسب اطلاعات دقیق از تاریخ و زمان بازدید کلیسا بهتر است تا پیش از رفتن به این مکان با شماره 02188042640 تماس بگیرید.

 

کلیسای سورپ گئورگ

کلیسای سورپ گئورگ نمادی از معماری در دوران قاجار است، این کلیسا تا مدت ها تنها به عنوان یک نمازخانه مورد استفاده قرار می گیرد، اما با گذشت زمان فعالیت در آن صرفا موکول به فعالیت در یک کلیسا شد. در سال 1822 مرمت این مکان مذهبی آغاز شد که نتیجه این بازسازی را می توان امروزه شاهد بود. استپانیان و هوسپیان نام دو خانواده مسیحی است که به عنوان بنیانگذاران این بنا در سال 1795 شناخته می شوند.
گئورگ مقدس در حقیقت نام سرداری ارمنی بود، که در راه تبلیغ دین مسیحیت و ترویج این دین، جان خود را از دست داد. نامگذاری کلیسا گئورگ مقدس به احترام این سردار انجام گرفت، از جمله مهم ترین الگوهای معماری به کار گرفته شده در این کلیسا می توان به تک گنبدی بودن آن اشاره کرد.
کلیسای گئورگ مقدس را می توان به عنوان یکی از قدیمی ترین و در حقیقت دومین کلیسای قدیمی در استان تهران معرفی کرد، نواخته شدن ناقوس در این کلیسا به روش سنتی انجام می گیرد و در واقع این موضوع یکی از مهم ترین دلایل محبوبیت کلیسا از نظر گردشگران به شمار می رود. این کلیسا با شماره ۱۶۲۱ در سال 1357 به عنوان یک اثر ملی به ثبت رسید. 

 

کلیسای سورپ گئورگ تهران
 

ساعت بازدید و آدرس کلیسای سورپ گئورگ

اگر دوست دارید که از کلیسای سورپ گئورگ دیدن کنید، کافی است پس از ورود به تهران، به خیابان حنیف نژاد بروید، پس از رفتن به میدان وحدت اسلامی و وارد شدن به بازارچه قوام الدوله، به کوچه کلیسا می رسید. ساعات بازدید از این کلیسا در ایام مختلف سال متفاوت است.

 

کلیسای نیکلای مقدس

کلیسای نیکلای مقدس از جمله مکان های مذهبی در تهران است که با کمک پناهندگان و مهاجرت کنندگان روسی در ایران ساخته شد، ساخت این کلیسا در سال های 1320 تا 1323 آغاز شد. "نیکولای مارکف" معمار، طراح و سازنده باذکاوت این بنا بود، که می توان در تاریخچه و پیشینه فعالیت های او شاهد چشم نوازترین آثار معماری در ایران از جمله مدرسه ژاندارک، مدرسه البزر، کارخانه قند در شهر ری و آثار بسیار دیگری نیز بود.
این کلیسا متعلق به مسیحیان ارتدکس در تهران و البته ایران است، مسیحیان به احترام "آخرین تزار روسیه،نیکلای دوم" این کلیسا را بنا نهادند تا همواره به یاد او که لقب نیکلای رنج کشیده را نیز به وی داده بودید، آداب دینی را به جای آورند. با نگاهی به کلیسای نیکلای مقدس می توانید کلیساهای معروف در روسیه را در ذهن تداعی کنید، چرا که هر یک از عناصر اصلی در این کلیسا با الهام گیری از معماری روسیه طراحی و ساخته شده است. 
پس از انقلاب در ایران، فعالیت این کلیسا تا مدت ها به صورت تعلیق درآمد، اما پس از گذشت چند سال، دوباره فعالیت ها و آئین های دینی در این مکان رونق گرفت. در حقیقت می توان گفت که معماری این کلیسا، معماری وابسته به جامعه مسیحیان در ایران است.


 

کلیسای نیکلای مقدس تهران

 

ساعت بازدید و آدرس کلیسای نیکلای مقدس

اگر علاقه مند به بازدید از کلیسای نیکلای مقدس شده اید، می توانید با ورود به تهران، خیابان مفتح، نرسیده به طالقانی و قدم گذاشتن در کوچه عطارد شاهد رخ نمایی این کلیسا زیبا باشید. البته فراموش نکنید که بازدید از فضا داخلی این کلیسا در حال حاضر امکانپذیر نیست.

 

کلیسای استپانوس مقدس

کلیسای استپانوس مقدس را می توان به عنوان یک نمازخانه یا کلیسا بسیار کوچک در قلب تهران معرفی کرد، ساخت این کلیسا به سال 1974 باز می گردد. کلیسای استپانوس مقدس در فضایی منحنی شکل و البته سرپوشیده ساخته شده و شکل ظاهری آن درست شبیه به "صلیب" است. ناقوسخانه این کلیسا در قسمت جلوی درب واقع شده و معماری این بنا، معماری هشت ضلعی است. 

 

کلیسای استپانوس مقدس تهران

 

ساعت بازدید و آدرس کلیسای استپانوس مقدس

برای بازدید از کلیسای استپانوس مقدس در تهران، باید وارد قبسرتان ارامنه در جاده خاوران شوید.

 

کلیسای انجیلی پطروس مقدس

کلیسای انجیلی پطروس مقدس یادگاری از معماری دوران قاجار در تهران است، میسیونرهای پروتستان طراح و سازنده اصلی این بنا مذهبی در سال 1891 بود. میسیونرهای پروتستان با الهام گیری از معماری اروپایی و همینطور بهره مندی از الگوهای اصیل معماری ایرانی، مراحل طراحی و ساخت این کلیسا را آغاز نمود.
این مکان البته با نام "کلیسای پرسبتری کره‌ ای ‌ها" نیز شناخته می شود، که شاید حضور مسیحیان کره ای در این کلیسا اصلی ترین علت این امر باشد. این کلیسا دارای طرحی مستطیل شکل است و محراب آن را نیز می توان محرابی ذوزنقه ای شکل معرفی کرد، در طراحی دیواره های داخلی کلیسای انجیلی پطروس مقدس، گچ اصلی ترین عنصری است که به چشم می خورد.
در کناره دیواره خارجی کلیسا، برج ناقوس قرار گرفته است. این کلیسا در سال 1379 با کد ۲۶۸۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید، اما با این حال طی سال های اخیر با توجه به ریزش و خرابی های مکرر و البته مشهود این بنا، نمی توان امید چندانی به احیا دوباره آن داشت!

 

کلیسای انجیلی پطروس مقدس تهران
 

ساعت بازدید و آدرس کلیسای انجیلی پطروس مقدس

برای بازدید از کلیسای پطروس مقدس در تهران پس از عبور از خیابان جمهوری و وارد شدن به خیابان سی تیر می توانید شاهد خودنمایی این کلیسا زیبا و در عین حال متروکه شوید. برای اطلاع از نحوه بازدید فضای داخلی کلیسا حتما پیش از عظیمت به این مکان با شماره 02166708569 تماس بگیرید.

 

کلیسای صلیب مقدس

کلیسای صلیب مقدس که کلیسایی کوچک با سبک معماری کاملا متفاوت و چشم نواز است در سال 1987 ساخته شد. این کلیسا امروزه در محدوده ورزشگاه آرارات واقع شده، در قسمت های مختلفی از این بنا می توان شاهد طراحی نورگیرهایی زیبا و باریک بود. صلیب، اصلی ترین پلان معماری در این کلیسا است، رستم وسکانیان که به عنوان طراح و سازنده اصلی کلیسای صلیب مقدس شناخته می شود، با الهام گیری از سبکی نوین در معماری و استفاده از بتن به عنوان مهم ترین عنصر ساخت این بنا، کلیسایی زیبا و مسحورکننده را بنا نهاد.
از کلیسای صلیب مقدس به عنوان "اولین بنای تمام بتن در ایران" یاد می شود، در حقیقت سبک معماری این کلیسا، سبکی کاملا متفاوت و در عین حال منحصر به فرد است که مجموعه ای غنی از تاریخچه معماری را در دل خود جای داده است. دیواره های بیرونی کلیسا با صلیب های متعدد طراحی شده است، بهره مندی از "الگوی چلیپایی" یکی دیگر از مشهودترین موضوعاتی است که می توان در این بنا شاهد بود. اگر چه تماشا بخش های داخلی این بنا بدون داشتن مجوزهای قانونی امکانپذیر نیست، اما شاید بازدید از دیوارها و فضای بیرونی کلیسا نیز در نوع خود بسیار قابل توجه باشد.

 


کلیسای صلیب مقدس تهران

 

ساعت بازدید و آدرس کلیسای صلیب مقدس

اگر می خواهید تا از کلیسای صلیب مقدس بازدید کنید، با وارد شدن به میدان ونک و رفتن به محله ورزشگاه آرارات این امکان را خواهید داشت. "شهید حقانی" نزدیک ترین ایستگاه مترو به این مکان است.

 

کلیسای حضرت یوسف 

کلیسای حضرت یوسف یکی از مکان های مذهبی متعلق به مسیحیان کاتولیک است که در سال 1329 شمسی، مراحل طراحی و ساخت آن آغاز گردید. پلان این کلیسا "بازیلیک مستطیلی" بوده و در بخش شرقی آن محراب کلیسا واقع شده است. سردر اصلی کلیسای حضرت یوسف دارای الگو معماری "دروازه شهر باستانی بابل" است، نورگیرهای طراحی شده در این کلیسا که از شیشه های تزئینی ساخته شده اند، روی دیواره های داخلی این بنا قرار دارند.

 

کلیسای حضرت یوسف  تهران

 

ساعت بازدید و آدرس کلیسای حضرت یوسف 

برای بازدید از کلیسای حضرت یوسف در تهران، باید وارد خیابان انقلاب شوید، پس از رفتن به خیابان فرصت، خیابان موسوی و انتخاب پلاک 91 این مکان مذهبی زیبا را مشاهده خواهید کرد. فراموش نکنید که پیش از عظیمت به این مکان حتما با شماره 02188823549 جهت کسب اطلاعاتی از جمله زمان بازدید کلیسا، تماس بگیرید.

 

کلام پایانی

بدون توجه به دین یا مذهب، عبور از دل تاریخ و مرور هر یک از آثار تاریخی از جمله کلیساها می تواند نمایشی ساده اما بسیار دقیق از هویت و روایت های دور و دراز باشد. ایران خانه و محل زندگی بسیاری از اقلیت های مذهبی بوده که از این جمله می توان به ارمنی ها اشاره کرد. کافی است تا با حضور در یکی از محله های تهران یا شهرهایی مانند اصفهان، تبریز، شاهد مواجه شدن با ارمنی هایی باشید که هیچ تفاوتی با ایرانی ندارند.
ارامنه قرن ها در ایران ساکن بودند،جمهوری ارمنستان امروزی، در زمان قاجار تا سال 1828 بخشی از ایران بود. این روزها آمار دقیقی از کسانی که دارای نژاد ارمنی در ایران هستند، منتشر نمی شود، اما تصور بر این است که بیش از 150،000 مسیحی در ایران زندگی می کنند. مسیحیانی که ارمنی هستند.
 

 

 

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
بیشتر بخوانید
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
بیشتر بخوانید
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
امتیاز 3.9 از 5 | از 102 کاربر