سد لتیان

زمان مطالعه: دقیقه
بروزرسانی: 1400/02/08
بازدید: 3138
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

منطقه‌ی ییلاقی و سرسبز لواسان یکی از بهترین مقاصد تفریحی و جاذبه های گردشگری تهران است. دریاچه و سد لتیان از دیدنی‌های این منطقه به شمار می‌رود. سد لتیان در سال 1342 به منظور تامین آب آشامیدنی شهر تهران بنا شد. نام این سد قبل از انقلاب فرحناز بود اما پس از انقلاب این سد را به دلیل نزدیکی به دیواره آن به روستایی به همین نام که یکی از روستاهای زیر آب رفته دهستان لواسان کوچک بود نامیدند. ساخت این سد باعث ایجاد دریاچه زیبایی در پشت آن شد.
 اگر قصد ایرانگردی یا طبیعت گردی دارید لتیان مقصدی رویایی است .که برای تهرانی‌ها هزینه‌ی زیادی هم ندارد. فقط کافیست یک آخر هفته‌ی خود را به این ناحیه اختصاص داده و راهی جاده‌ی لشگرک شوید.

 

سد لتیان

 

سد لتیان کجاست؟

در 5 کیلومتری شمال منطقه جاجرود و جنوب شهر لواسان قرار دارد. این سد تا تهران ۱۰ کیلومتر فاصله دارد و در شمال شرقی آن واقع است؛ مکانی که سد قرار دارد محل تلاقی دو رودخانه برگ جهان و جاجرود است و در میان کوه‌های جاجرود، بندک و آلون قرار دارد. در شمال لتیان روستاهای سبو بزرگ، سبو کوچک، کلاک، ناران، گلندوک، جائیج، نجارکلا، ناظم آباد و شورکاب وجود دارند و دو پارک جنگلی لتیان و تلو آن را احاطه کرده‌اند.

مشخصات سد لتیان

سطح حوزه آبریزی به مساحت ۶۹۸۰۰ کیلومتر مربع و با متوسط جریان آب سالانه به میزان ۳۵۰ میلیون مترمکعب در استان تهران و در فاصله ۳۵ کیلومتری شمال شرقی تهران و ۵ کیلومتری بخش جاجرود قرار دارد. مطالعات سد در سال ۱۳۳۸ آغاز شد و در سال ۱۳۴۲ عملیات احداث آن شروع و در سال ۱۳۴۶ به بهره‌برداری رسید که یکی از بزرگترین سدهای تهران است. براساس آخرین آمار سد لتیان ۲۹۰ میلیون مترمکعب آب را با استفاده از تونل به سمت تصفیه خانه‌ی تهرانپارس می‌فرستد.

  • ارتفاع از سطح دریا: 1600 متر
  • ارتفاع سد: از پی 45 متر و از بستر: 30 متر
  • طول تاج: در قسمت بتونی 88 متر و در قسمت خشکه چین 65 متر
  • مساحت حوزه آبریز: 69.800 کیلومتر مربع
  • متوسط آب سالانه: 350 میلیون مترمکعب
  • ظرفیت نیروگاه سد آبی: 46 مگاوات
  •  پهنای آن :405 متر
  • عمق سد:99 متر 

سد لتیان آب آشامیدنی شهر تهران را تأمین می‌کند پس در سفر و گردش در این منطقه در پس حفظ پاکیزگی این سد و محیط اطراف آن دقت فراوانی داشته باشید و بعد از تفریح و گشت‌وگذار زباله هایتان را در این محل رها نکنید.

 

سد لتیان جاجرود

 

سد لتیان بر روی کدام رود ساخته شده؟

سد لتیان در جنوب شهر لواسان بر روی رودخانه جاجرود ساخته شده است.
رودخانه جاجرود رودخانه‌ای در استان تهران می‌باشد که از ارتفاعات البرز سرچشمه می‌گیرد و در انتها به دریاچه نمک ختم می‌شود. رودخانه جاجرود از کوه‌های کلون بستک در شمال روستای دربندسر سرچشمه می‌گیرد و در دریاچه سد لتیان طغیان می‌کند. سپس از میان شهر جاجرود عبور کرده و در جنوب تهران به رودخانه کرج می‌پیوندد. رودخانه جاجرود در نهایت به دریاچه نمک منتهی می‌شود. شعبه‌های فشم، میگون، دماوند و آهار به این رود می‌ریزند. جاجرود با 40 کیلومتر طول و 710 کیلومتر مربع مساحت حوضهٔ آبریز، دارای شیبی برابر با چهار درصد می‌باشد.
جاجرود نام خود را از محله بسیار قدیمی و تاریخی جائیج یا جاج واقع در شهر لواسان گرفته است؛ جاج یا جائیج در شمال این رودخانه قرار دارد. جائیج به روزگار باستان شهری کوچک یا قصبه‌ای بزرگ بوده که از مابقی مناطق لواسانات آبادتر بوده و این آبادی قدمتی دو چندان دارد. از سرچشمه‌های این رود در بخش لواسانات و بخش رودبار قصران تا انتهای این رود که از ورامین نیز می‌گذرد، هیچ قصبه، روستا و یا مکانی به این نام جز در شهر لواسان وجود ندارد.

 

سد لتیان

 

دیدنی های سد لتیان

وجود سد لتیان در لواسان سبب شده که چشم انداز لواسان فوق العاده شود و این مناظر را می‌توانید از فراز گردنه‌ی مارپیچ قوچک تماشا کنید. دره‌ی ییلاقی و خوش‌ آب‌وهوای لواسان با چشم‌اندازها و مناظر تماشایی کوه‌ها، گردنه‌ها، رودها و رودخانه‌ها به مکانی برای گذراندن آخر هفته تبدبل شده و به‌ویژه اهالی تهران تعطیلات خود را در این منطقه سپری می‌کنند.

دریاچه سد لتیان

ساخت سد لتیان موجب ایجاد دریاچه‌ای در پشت آن شده است که وسعت آن حدود ۳۳۰ هکتار می‌باشد. این دریاچه در حال حاضر یکی از تفرجگاه‌ها و گردشگاه‌های اطراف شهر تهران محسوب می‌شود و بسیاری از خانواده‌ها و و علاقه‌مندان به طبیعت‌گردی برای یک گردش یک روزه به این مکان سفر می‌کنند.

کاخ لتیان

کاخ لتیان یک مکان تاریخی در استان تهران، شهرستان شمیرانات، بخش لواسانات واقع شده است.

پارک جنگلی لتیان

پارک جنگلی لتیان در نزدیکی سد لتیان است که به‌همراه پارک تلو این سد را احاطه کرده‌اند و از نزدیک‌ترین جاذبه‌های گردشگری به لتیان هستند. پارک جنگلی لتیان که یکی از مجموعه‌های بزرگ تفریحی شمال شرق تهران است، در جنوب سد لتیان قرار گرفته و حدود هزار هکتار وسعت دارد. این پارک جنگلی از جنوب به بزرگ‌راه شهید بابایی منتهی می‌شود.

 

پارک جنگلی لتیان

 

تفریحات سد لتیان

در ادامه شما را با برخی از تفریحات سد لتیان آشنا می کنیم.

ماهیگیری در سد لتیان

وجود انواع مختلفی از ماهی ها به طور مثال ماهی پورکراس و ماهی سفید رودخانه‌ای و زرد پر در این دریاچه‌ ی لتیان امکان داشتن تجربه ماهی‌گیری را ممکن کرده و در گذشته نیز ماهی قزل آلا در این دریاچه مشاهده می‌شد اما متاسفانه  هم اکنون چند سال است که قزل آلایی صید نشده است.

قایق سواری و اسکی روی آب

ایستگاه‌های قایقرانی و اسکی روی آب این دریاچه هم که زیر نظر نیروی هوایی و شهرداری لواسان انجام می‌شود، تفریح لذت‌بخشی می تواند باشد که خستگی یک هفته کار و تلاش را از تن شما بیرون کند و شادابی زیادی را برای شما به ارمغان می آورد.

پیک نیک

اطراف سد و دریاچه لتیان مکانی مناسب و بسیار زیبا و بکر برای داشتن پیک‌نیک و سپری کردن یک روز شاد و دل‌پذیر در کنار خانواده، دوستان و آشنایان است.

 

پارک جنگلی لتیان

 

نکات مهم سد لتیان

  • به یاد داشته باشید سد لتیان یکی از منابع تامین آب آشامیدنی شهر تهران است و در حفظ پاکیزگی این سد و محیط اطراف آن دقت داشته باشید اگر شما هم از افرادی هستید که در انتهای گردش زباله های خود را در طبیعت رها می کنید لطفاً این منطقه را برای گردش انتخاب نکنید.
  • اگر به صورت گروهی قصد سفر به این سد زیبا را دارید و با مینی‌بوس و اتوبوس یا آن سفر می کنید بهتر است از جاده قدیم بروید زیرا اولین پلیس های این جاده در جاجرود قرار دارد و باید در آنجا ساعت بزنید
  • برای بازدید از تاج سر می توانید از قبل با شرکت آب منطقه‌ای تهران واقع در بلوار کشاورز خیابان حجاب هماهنگ کنید.
  • لطفاً توجه داشته باشید که سد لتیان در منطقه مسکونی واقع شده و توقف بیجا و ایجاد ترافیک بی‌مورد باعث آزار بومیان است.
  • در میدان لشکرک سرویس بهداشتی عمومی وجود دارد و همین مورد باعث ازدحام گردشگران ناشناس ‏ به منطقه‌ای در این ناحیه می شود.

 

لتیان

 

چگونه به سد لتیان برویم؟

در انتهای اتوبان بابایی، دو راه برای رسیدن به جاجرود وجود دارد. یکی از این راه ها جاده‌ی قدیمی جاجرود و دیگری که بزرگراه تهران - پردیس است. اگر از جاده‌ی قدیم بروید، بعد از حدود نه کیلومتر به جاجرود می‌رسید. البته اگر از مسیر اتوبان بروید، از طریق خروجی‌های فرعی می‌توانید به سمت جاجرود تغییر مسیر دهید. اواسط جاجرود، قبل از مسجد امام رضا (ع)، در سمت چپ تابلویی وجود دارد که جهت سد لتیان را نشان می‌دهد. اگر از خودروی شخصی استفاده می‌کنید، 500 متر جلوتر از طریق دوربرگردان خود را به ابتدای این مسیر برسانید. اگر در این مسیر حدود هفت کیلومتر به جهت شمال برانید، به سد می‌رسید. 
برای رسیدن به جاجرود با وسیله نقلیه عمومی، از سه راه تهرانپارس و پایانه شرق، می توانید از تاکسی‌ها و مینی‌بوس‌های تهران - لواسان و هم‌چنین ماشین‌های گذری در سه راه تهرانپارس استفاده نمایید و اگر با مسیر آشنایی ندارید از راننده خواهش کنید تا شما را پل جاجرود پیاده کند.
راه دیگری هم از شهر لواسان برای رفتن به سد لتیان وجود دارد. اتوبان بابایی را پیش بگیرید، بعد از خروجی استخر، از طریق دور برگردانی که سمت راست جاده وجود دارد و تابلوی نصب شده در ابتدای آن که لشگرک را نشان می‌دهد، وارد جاده‌ی لشگرک شوید و به سمت گردنه‌ی قوچک و لواسان حرکت کنید که این راه بهترین مسیر است.
 اگر بخواهید از سمت سه راه تهرانپارس به جاده‌ی لشگرک برسید، وارد بلوار پروین شوید، مسیر را به سمت شمال ادامه دهید و بدون هیچ پیچ و خمی وارد این جاده شوید. بعد از گردنه‌ی قوچک به میدان لشگرک می‌رسید که سمت چپ به طرف فشم و سمت راست به طرف لواسان می‌رود. مسیر لواسان را پیش بگیرید و بلوار امام خمینی(ره) را ادامه دهید تا به انتهای شهر برسید. از خیابان‌های انتهای لواسان که به سمت راست حرکت کنید، بعد از طی کردن حدود سه کیلومتر به کناره‌های سد می‌رسید. البته طمی‌توانید بعد از لواسان، با عبور از روستای افجه و برگ جهان به نیکنام ده رسیده و در اطراف سد زیبای لتیان اطراق نمایید که این کار را به افرادی که با مسیر آشنایی ندارند توصیه نمی‌ شود.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
بیشتر بخوانید
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
10 مورد از قوانین عجیب مهمانداران هواپیما
10 مورد از قوانین عجیب مهمانداران هواپیما
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.1 از 5 | از 100 کاربر