قلعه شواز

زمان مطالعه: دقیقه
بروزرسانی: 1400/02/07
بازدید: 1626
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

کشور ما مملو از جاذبه های توریستی و گردشگری مختلف است و همین موضوع باعث شده تا شما بتوانید در جای جای ایران، جاذبه های گردشگری مختلفی را مشاهده کنید. در این مطلب قصد داریم تا یکی از قدیمی ترین جاذبه های استان یزد را مورد بررسی قرار داده و روستای شواز و قلعه مشهور آن یعنی قلعه شواز را به شما معرفی کنیم. پس با ما همراه باشید تا نگاهی به این استان زیبا انداخته و در رابطه با یکی از جاذبه های توریستی این منطقه توضیحاتی را به شما ارائه دهیم.

 

قلعه شواز

 

روستای شواز کجاست ؟

یکی از سوالات بسیار مهمی که پرسیده می شود این است که روستای شواز کجاست و قلعه آن در چه بخشی قرار دارد. در پاسخ به این سوال بسیار مهم باید گفت که در فاصله ۹۵ کیلومتری شهرستان یزد، روستای تاریخی واقع شده که بر اساس بررسی های صورت گرفته قدمت آن به دوران پیش از ورود اسلام به ایران باز می گردد. این روستا شواز نام دارد که یکی از روستاهای وابسته به شهرستان تفت بوده و در فاصله ۶۸ کیلومتری این شهرستان قرار گرفته است. به منظور بررسی نام این روستا باید گفت که بسیاری از افراد اعتقاد دارند که شواز تغییر یافته کلمه شب باد یا شاه باد بوده و علت این نامگذاری نیز در گذشته آن بوده که در هنگام شب، بادهای شدیدی در این روستا وزیده می شد و به همین دلیل نام این روستا شب باد گذاشته شده است، اما در طی سال ها این نام دچار تغییر شده و امروز این روستا را با اسم شواز می شناسیم. روستای شواز قدیمی ترین روستای شهرستان تفت بوده و امروزه به عنوان یکی از بخش های قدیمی استان یزد نیز شناخته می شود. مهم ترین جاذبه توریستی و گردشگری این روستا بی شک قلعه شواز است که هر ساله گردشگران بسیار زیادی در سراسر دنیا به این منطقه سفر می کنند تا از قلعه شواز دیدن کنند.

 

روستا شواز

 


قلعه شواز مهم ترین جاذبه روستا شوازبی شک می توان قلعه شواز را یکی از جاذبه های خاص این منطقه نامید. زمانی که شما به روستای شواز می رسید، می توانید منظره زیبا و فوق العاده ای را مشاهده کنید، چرا که این روستا در میان صخره های بلند و مرتفع واقع شده و رو به رو روستا دشتی وسیع و شگفت انگیز قرار گرفته است.
اگر بخواهیم پس از بررسی این روستا نگاهی به قلعه شواز بیاندازیم، باید گفت که این قلعه، به عنوان یکی از مهم ترین قلعه های کوهستانی کشور محسوب می شود و یکی از قدیمی ترین قلعه های استان یزد نیز هست. این قلعه بر روی صخره های مرتفع در کنار این روستا واقع شده است و صخره ای که قلعه شواز بر روی آن قرار دارد صد متر ارتفاع داشته و همچنین مساحت آن در حدود ۵ هزار متر مربع است. این قلعه در دوران قدیم به عنوان یک بخش مسکونی مورد استفاده قرار می گرفته و در حقیقت مردم برای آن که در برابر تهاجم غارتگران بتوانند از خود دفاع کند از این قلعه استفاده می کردند. قدمت این قلعه به زمان امپراطوری ساسانی باز می گردد و شما می توانید ویژگی های معماری آن دوران را در این قلعه به وضوح مشاهده کنید. اگر بخواهیم نگاهی به معماری قلعه شواز بیاندازیم باید گفت که مصالح به کار رفته در بخش داخلی این بنا خشت، گل و سنگ بوده و این مصالح را با استفاده از ملات و کاه گل به هم پیوند داده اند تا در نهایت یک بنای مستحکم به وجود بیاید. در نمای بیرونی قلعه شواز شاهد استفاده از سنگ هستیم که کاربرد امنیتی داشته و جلوی نفوذ به داخل را می گرفتند. تمامی این ویژگی ها در کنار هم باعث شده بوده تا قلعه شواز امنیت فوق العاده ای داشته و بتواند مردم این منطقه را در برابر متجاوزین محافظت کند. امروزه بخش هایی از این بنا سالم باقی مانده که می توانید از آن ها دیدن کنید.

مسیرهای دسترسی به قلعه شواز

اگر قصد دسترسی به قلعه شواز را دارید باید گفت که به منظور رسیدن به این جاذبه توریستی باید از شهرستان یزد به سمت ابر کوه حرکت کرده و پس از عبور از روستای علی آباد، در نهایت به روستای شواز برسید. در این روستا و در امتداد سلسله جبال شر کوه می توانید قلعه شواز را به راحتی مشاهده کنید.

 

روستا شواز

 

بهترین زمان بازدید از قلعه شواز

یکی از سوالاتی که گردشگران و توریست ها برای بازدید از هر جاذبه توریستی مطرح می کنند این است که بهترین زمان بازدید از این مکان ها کی است؟ در پاسخ به این سوال گفت که اگر قصد دارید تا به استان یزد رفته و از قلعه شواز دیدن کنید، پیشنهاد ما این است که اوایل بهار و اوایل پاییز را به عنوان زمان سفر خود انتخاب کنید، چرا که در این فصول شاهد آب و هوای مطبوع و دلچسبی در استان یزد هستیم. همین موضوع باعث می شود تا شما بتوانید سفر لذت بخشی به این منطقه داشته باشید.

دیگر دیدنی های روستای شواز

علاوه بر قلعه شواز که در این مطلب به بررسی آن پرداخته و در رابطه با این جاذبه توریستی توضیحات مختلفی را به شما ارائه دادیم، باید گفت که روستای شواز دارای دو جاذبه گردشگری طبیعی و تاریخی دیگری نیز است که می توانید از آن ها بازدید داشته و لحظات شگفت انگیزی در این روستا تجربه کنید. در وهله اول مهم ترین جاذبه های طبیعی این منطقه آبشار شواز است که به عنوان جاذبه طبیعی این روستا از آن یاد می شود. آبشار شواز زیبایی فوق العاده ای داشته و همین موضوع باعث افزایش محبوبیت آن شده است. 

 

آبشار شواز

 

از سوی دیگر جاذبه های گردشگری دیگری، در این منطقه وجود دارد که می توان از آن بازدید کنید قبرستان شواز است که یک قبرستان تاریخی بوده و شما می توانید قبرهای قدیمی بسیار زیادی را در آن مشاهده کنید که متعلق به چند سال پیش است. وجود این جاذبه های طبیعی و تاریخی باعث شده تا تمامی گردشگران با هر سلیقه ای بتوانند در هنگام بازدید از این روستا شواز لحظات فوق العاده ای را تجربه کرده و به هیچ عنوان خسته نشوند.

 

قبرستان شواز

 

عکس هایی از قلعه شواز

در این بخش تصاویر و عکس های زیبایی از قلعه شواز را برای شما فراهم کرده ایم که شما می توانید با مشاهده این تصاویر به بهترین شکل ممکن با فضای این قلعه آشنا شده و بیشتر حال و هوای این منطقه را درک کنید.

 

عکس قلعه شواز

 

قلعه شواز در روستا شواز

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
بیشتر بخوانید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
امتیاز 3.7 از 5 | از 100 کاربر