فرات

زمان مطالعه: 4 دقیقه
بروزرسانی: 1402/11/11
بازدید: 20311
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

فرات که به فارسی نو به آن پالاد نیز گفته می شود، یکی از دو روز بزرگ منطقه بین النهرین یا میان رودان است که از کوهستان های شرق آناتولی که در کشور ترکیه واقع شده سرچشمه گرفته و به سمت کشورهایی چون سوریه و عراق روانه می شود و در نهایت به خلیج فارس می رسد. این رود از این رو اهمیت بسیار زیادی داشته که در طول تاریخ شاهد اتفاقات مختلفی در اطراف رود فرات بوده ایم و همچنین شهرها و تمدن های گذشته در بستر این رود به وجود آمدند. در این مطلب قصد داریم تا شما را بیشتر با این مکان آشنا کرده و در رابطه با آن توضیحاتی را ارائه دهیم، پس با ما همراه باشید تا نگاهی به رود فرات بیندازیم.

رود فرات


رود فرات

در بخش اول اگر بخواهیم رود فرات را به شما معرفی کنیم و در رابطه با این محل توضیحاتی را ارائه دهیم باید گفت که این رود در غرب کشور عراق قرار دارد و متشکل از دو شعبه به نام قره سو و مرادچای است که سرچشمه آن ها در نزدیکی رود ارس بوده که در شرق منطقه آناتولی کشور ترکیه واقع شده است. در واقع از نظر جغرافیایی زمانی که این دو شعبه به یکدیگر می رسند، فرات به دجله نزدیک می شود، ولی مجدداً دجله که یکی دیگر از رودهای بسیار مهم کشور عراق است، به سمت جنوب شرقی کشیده شده و فرات نیز به سمت غرب مسیر خود را عوض می کند. 

سفری سیاحتی به حرم امام حسین(ع)

سپس در هنگام نزدیک شدن به خلیج فارس رود فرات به رود دجله نزدیک شده و پس از یکی شدن این دو رود در نهایت آن دو به خلیج فارس می ریزند. منطقه ای که در بین این دو رود قرار گرفته است، به عنوان میان رودان، بین النهرین یا الجزیره شناخته می شود و در طول تاریخ به عنوان یکی از مهم ترین مکان های خاورمیانه از آن یاد می شود، چرا که نزدیک بودن به رودخانه همواره در طول تاریخ اهمیت بسیار زیادی داشته است و مردم این منطقه برای تامین آب خود تصمیم گرفتند تا در منطقه بین النهرین ساکن شده و از آب دجله و فرات برای زندگی استفاده کنند.

لوکیشن رود فرات


رود فرات در کجا قرار دارد

یکی از سوالات بسیار مهمی که ممکن است پرسیده شود این است که رود فرات در کجا قرار دارد؟ به منظور پاسخ دادن به این سوال باید گفت که رود فرات از کوه های منطقه آناتولی در کشور ترکیه سرچشمه می گیرد و از دو کشور سوریه و عراق می گذارد و سپس در انتهای مسیر خود با به هم پیوستن رود دجله و فرات به یکدیگر شاهد ریخته شدن آب این دو به خلیج فارس در جنوب ایران هستیم.درصد بسیار زیادی از رود فرات در کشور عراق قرار دارد و همین موضوع باعث شده تا حوزه رودی دجله و فرات به عنوان یکی از مناطق مهم و استراتژیک شناخته شود. اعتقاد بر این است که نخستین تمدن ها در اطراف دجله و فرات و در حوزه این دو رودخانه ایجاد شدند و به همین دلیل فرات و دجله، اهمیت تاریخی بسیار زیادی نیز دارد.

همه چیز درباره کشور عراق - کشور عراق به عنوان همسایه غربی ایران ، میزبان گردشگران زیادی برای زیارت حرم امام حسین و حضرت عباس از سراسر دنیا می باشد.

ویژگی های رود فرات


مشخصات ویژگی های رود فرات

یکی از نکات مهم که باید در رابطه با رود فرات بدانید مشخصات و ویژگی های این رود است. به همین دلیل در این بخش شما را بیشتر به ویژگی های فرات آشنا خواهیم کرد. بر اساس بررسی های صورت گرفته طول این رودخانه تقریباً 2800 کیلومتر بوده و در سه کشور قرار دارد. وسعت آبریز فرات نیز در حدود ۵۰۰ هزار کیلومتر مربع است. یکی از پارامترهای بسیار مهم به منظور بررسی رودها میانگین آبدهی آن ها است که در رابطه با فرات باید به این نکته اشاره کرد که میانگین آبدهی این رود ۳۵۶ متر مکعب بر ثانیه است. اهمیت فرات به آن دلیل است که اولین تمدن ها در این منطقه به وجود آمده و حاصلخیزی خاک عراق به علت عبور این رود از مرکز و غرب این کشور باعث جلب جمعیت در جلگه بین النهرین که در بین دو رود فرات و دجله قرار دارد شده است. بابل به عنوان پایتخت قدیم کشور بابل در ساحل رود فرات قرار داشت . نکته جالبی که باید بدانید این است که نام این رود از زبان اوستایی گرفته شده و به معنای پالاد خوب است. پالاد نیز به معنای محل کم ژرفای رودخانه بوده و به همین دلیل نام این رود در گذشته Euphrates بوده و در طی سال ها با تغییرات زبانی به فرات بدل گشته است.

حرم امام حسین - محبوب ترین اماکن مذهبی در جهان

ویژگی های بی نظیر رود فرات


دلایل خشک شدن رود فرات

در حال حاضر کشور عراق با بحران کم آبی رو به رو شده است و هر ساله این بحران جدی تر و خطرناک تر می شود. به نحوی که بر اساس پیش بینی شاخص جهانی در سال ۲۰۴۰ دو رود دجله و فرات به صورت کامل خشک شده و کشور عراق نیز به سرزمینی بدون رودخانه تبدیل خواهد شد. کم آب و خشک شدن دو رود دجله و فرات به عوامل مختلفی وابسته است که از مهم ترین آن ها می توان به وجود آمدن تغییرات اقلیمی و آب و هوایی، کاهش بارندگی و همچنین خشک شدن رودخانه ها اشاره کرد.
 بروز این حوادث در نهایت باعث می شود تا ۲۰ سال آینده دجله و فرات به صورت کامل خشک شود. نکته دیگری که باید به آن توجه داشت این است که احداث سدهای مختلف بر روی این رودخانه تاثیر منفی بر ورودی آب آن گذاشته و همین موضوع باعث می شود تا هر لحظه این رودخانه شرایط وخیم تری پیدا کند. یکی از نکات بسیار مهمی که باید بدانید این است که با جلو رفتن زمان شاهد کاهش بارندگی به طرز چشمگیری در کشور عراق هستیم، به نحوی که به نسبت سال های گذشته بارش در کشور عراق کمتر از یک سوم میانگین متوسط شده است. همین موضوع باعث شده تا رفته رفته شاهد کم شدن درصد و حجم رود فرات باشیم و در نهایت این رود مهم، حیاتی و تاریخی به صورت کامل خشک شود. یکی از نکات مهمی که باید به آن توجه داشته باشید، این است که حدیثی از پیامبر نقل شده که به خشک شدن روده دجله و فرات در آن اشاره شده است.

حرم حضرت عباس - حرم حضرت ابوالفضل در کشور عراق و شهر کربلا و در فاصله بسیار کمی از حرم امام حسین (ع) واقع شده است

عکس رود فرات

 

نظرات کاربران

  1. نهال نهال 1402/09/12
    0 نفر پسندیدند
    رود فرات، از زیباترین رودخانه‌هاییه که دیدم. این رود با طبیعت زیبا و چشم‌اندازهای خیره‌کننده، یه عالی برای سفر و تفریح است.
  2. mona mona 1402/09/12
    0 نفر پسندیدند
    درتاریخ از رود فرات به عنوان نمادی از تمدن و فرهنگ منطقهٔ میان رودان یاد می‌شه. این رود شاهد بسیاری از رویدادهای مهم تاریخی بوده و نقش مهمی در شکل‌گیری تمدن‌های این منطقه داشته.

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
بیشتر بخوانید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
14 بازار شگفت انگیز جهان که هر گردشگری باید ببیند!!
14 بازار شگفت انگیز جهان که هر گردشگری باید ببیند!!
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.9 از 5 | از 105 کاربر