دریاچه تار

زمان مطالعه: 3 دقیقه
بروزرسانی: 1402/11/28
بازدید: 7991
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

اگر در فصل تابستان به‌ دنبال مکانی که برای تفریح  خنک شدن در آب و چشم‌اندازی زیبا هستید دریاچه تار در رشته کوه‌های شمال شهرستان دماوند می‌تواند یک پیشنهاد عالی سفر طبیعت گردی همراه با هیجان برای شما باشد.

 

دریاچه تار در دماوند

 

آشنایی با درياچه تار

دریاچه تار آب بسیار خنکی دارد و دمای هوا در گرم‌ترین روزهای سال هم در کنار دریاچه تار خنک است. این دریاچه از جمله دریاچه‌ های آب شیرین کوهستانی می باشد که در میان ارتفاعات البرز مرکزی جا خوش کرده‌است. این دریاچه‌ها در فاصله ۳۰ کیلومتری شرق دماوند و در ارتفاع ۲۹۰۰ متری از سطح دریا قرار گرفته‌اند.
دریاچه‌ در میان دو رشته‌کوه قره داغ در شمال و زرین‌کوه در جنوب واقع شده‌ است. دریاچه تار در موقعیتی قرار دارد که دورتادور آن‌ها را کوه‌هایی دربر گرفته است. این کوه‌ها طوری در کنار هم قرار گرفته‌اند که در میانشان گودالی درست شده، همین گودال با آب پر و دریاچه‌ تار را شکل داده است. ارتفاع کوه‌های اطراف دریاچه‌ها از سطح دریاچه بین ۵۰ تا ۵۰۰ متر است.

 

دریاچه هویر - معرفی کامل تفریحات و کوهنوردی دریاچه هویر + مسیر دسترسی


دریاچه‌های تار از مقاصد طبیعت‌گردی استان تهران هستند و از مناطق دیدنی دماوند به حساب می‌آیند که در روستایی به نام هویر در ۳۰ کیلومتری این شهر واقع‌ شده‌اند. دریاچه هویر در فاصله ۵۰۰ متری از دریاچه تار با حدود نیم ساعت پیاده روی از سمت شرق دریاچه تار قرار دارد و این دو دریاچه از پدیده‌های زمین‌شناسی هستند که در اثر لغزش زمین به وجود آمده‌اند.
همانطور که در بالا هم گفتیم، دریاچه‌های تار و هویر جاذبه ای طبیعی در نزدیکی شهر تهران در شهرستان دماوند می باشند که با آب شیرین خود طعم دلچسبی از تابستان را برای مسافران خود به ارمغان می آورد.

 

 

دریاچه تار دماوند

 

 

مشخصات دریاچه تار

دریاچه‌های زمین‌شناختی تار، از دریاچه‌های آب شیرین کوهستانی‌ هستند که در ارتفاع حدود ۳۰۰۰ متری از سطح دریا قرار دارند. گرداگرد این دو دریاچه را کوه‌ها فراگرفته‌اند؛ به‌طوری که رشته‌ کوه‌های قره داغ در شمال و کوه زرین در جنوب آن به چشم می‌خورند. دریاچه تار، ۱٫۳ کیلومتر طول و ۴۰۰ متر عرض و هویر نیز دارای ۹۰۰ متر طول و ۱۵۰ متر عرض است. کلسیم، منیزیم، کربنات، مواد شیمیایی آب دریاچه‌ها را تشکیل می‌دهند. تقریبا مساحت این دریاچه ۳۶ هکتار بوده و در فصل های پر آبی عمق آن به ۵۰ متر می رسد، اما در فصول کم آبی به ۴۰ متر هم می رسد.
سطح آب تار در طول سال متغیر است. آب دریاچه‌ها از کوه‌های قره داغ، سیاه چال و شاه نشین در شمال و آبراهه‌های فصلی تأمین می‌شود. ذوب برف‌های زمستانی در ارتفاعات نیز بخش دیگری از آب تار را تشکیل می‌دهد. در کف دریاچه تار نیز چشمه‌های آب زیرزمینی وجود دارد که مقداری از آب آن ناشی از همین چشمه‌ها است. سر ریز آب این دریاچه، سرچشمه‌ی رودخانه تار را به وجود می‌آورد که به‌همراه رودخانه‌های فرعی دیگر، تار رود را ایجاد می‌کند که تا شهر دماوند جاری هستند.

 

دشت لار - تفریحات، پوشش گیاهی و جاذبه های دشت لار + مسیر های دسترسی

 

تفریحات دریاچه تار

در طول مدت زمانی که به سمت دریاچه‌های تار و هویر سفر می کنید تفریحات مختلفی در انتظار شما خواهد بود که لحظات خوبی را برایتان فراهم می آورد. سایر تفریح‌ها: پرنده‌ نگری، ورزش‌های آبی (مثل غواصی)، آفرود سواری، پاراگلایدر، چتربازی و... نیز از دیگر تفریح‌های این منطقه هستند.

ماهیگیری دریاچه تار

ماهیگیری از اصلی‌ترین تفریح‌ها در کنار دریاچه‌ها و رودخانه‌ها است. وجود ماهی‌های متنوع در تار، این امکان را برای گردشگران فراهم کرده است. دریاچه‌های تار ماهی هم دارند. ماهی قزل‌آلا, اما اگر قصد ماهی‌گیری در دریاچه تار را دارید باید در فصل مناسب از سازمان حفاظت از محیط زیست مجوز بگیرید. دوتا و صدتا هم فرقی نمی‌کند. تصور کنید که اگر هر گردشگر فقط یک ماهی بگیرد حجم دریاچه باید چقدر باشد تا جوابگوی جمعیت علاقمند باشد.

 

تفریحات دریاچه تار

 

قایقرانی

قایقرانی در دریاچه تار از دیگر تفریحات لذت‌بخش این طبیعت‌گردی ست. اطراف دریاچه هیچ امکاناتی برای قایق سواری نیست؛ پس لازم است یک قایق بادی همراهتان بیاورید و ساعت‌ها روی آب وقت بگذرانید.

کوهنوردی

پیاده‌روی بین تپه‌ها و تنگه‌های پشت دریاچه را از دست ندهید. در لابه‌لای تپه ‌ها بوی آویشن‌های کوهی شما را سرمست می‌کند. چشمه‌هایی که از بالای تپه‌ها به درون رودخانه می‌ریزند هم بسیار دیدنی هستند. ارتفاعات و کوه‌های متعدد اطراف دریاچه‌ها، بهترین فرصت برای کوهنوردی در فصول مختلف سال به حساب می‌آیند و لذت گردش در این مکان را چند برابر می‌کند.

 

کوه دماوند - بر روی لینک مورد نظر کلیک کنید و با بلنترین کوه ایران آشنا شوید.

 

شنا

شنا در آب خنک دریاچه در فصل تابستان لذت خاص خود را دارد. اما توصیه می‌کنیم زیاد از ساحل دور نشوید. چرا که سرمای آب ممکن است برایتان مشکل ایجاد کند. همچنین هیچ‌گونه امکاناتی در ساحل برای شنا موجود نیست. نه نجات غریقی هست و نه تیوپ بادی برای کمک.

آب و هوای دریاچه تار

این منطقه با توجه به ارتفاع زیاد معمولا سرد و همواره در معرض وزش بادهای غربی است. در گرمترین روزهای سال یعنی اواسط تیر که به اینجا بیایید می‌توانید از دمای هوای ۱۸ درجه لذت ببرید. در مهرماه دمای هوا حدود ۱۲ درجه است. میزان بارندگی در حوضه آبریز این دریاچه‌ها ۷۶۰ میلی‌متر درسال اندازه‌گیری شده.

بهترین زمان سفر به دریاچه تار

بهترین زمان تابستان میباشد یعنی از خرداد ماه تا شهریور ماه, در روز های سرد سال به هیچ عنوان نمی توان به آنجا سفر کرد به دلیل وزش باد های فراوان در کوه ها و احتمال بارش برف یا باران و دوران قرنطینه برای کرونا تمامی مسیر های این دریاچه بسته میباشد.

 

آب و هوای دریاچه تار

 

مسیرهای دسترسی به دریاچه تار 

مسیر اول: به شهر دماوند بروید، سپس از روستای چنار عرب‌ها، جاده معدن را در پیش بگیرید که آخر جاده خاکی به دریاچه می‌رسید.
مسیر دوم: در جاده دماوند، پس از روستای چنار شرق، از جاده خاکی حدود دو ساعت راه طاقت فرسا با خودرو است. با توجه به جاده خاکی و پرشیب مسیر، اگر خودروی مناسب ندارید، از این راه نروید.
مسیر سوم: در جاده دماوند - فیروزکوه، از روستای دلیچای به‌سمت روستاهای یهر، مومج، دهنار و هویر بروید تا به دریاچه کوچک هویر و سپس دریاچه تار برسید.

بهترین مسیر برای رفتن به دریاچه تار

در جاده دماوند، پس از روستای چنار شرق، از جاده خاکی حدود دو ساعت راه طاقت فرسا با خودرو است. با توجه به جاده خاکی و پرشیب مسیر، اگر خودروی مناسب ندارید، از این راه نروید.

 

 

 

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
بیشتر بخوانید
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
بیشتر بخوانید
امتیاز 3.9 از 5 | از 101 کاربر