رودخانه آمازون

زمان مطالعه: 3 دقیقه
بروزرسانی: 1402/12/05
بازدید: 6004
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

رودخانه آمازون بزرگترین رودخانه جهان است که انشعابات زیادی دارد،  بخشی از این رودخانه به دریا ریخته شده و دو درصد از آب شیرین آن به اقیانوس ها میریزد. بستر این رودخانه بسیار عریض و طولانی است.

 

طولانی ترین رودخانه جهان

 

آمازون، پر آب ترین رودخانه جهان

رودخانه آمازون به عنوان طولانی ترین رودخانه جهان شناخته می شود این رودخانه دارای بزرگترین منبع طبیعی آب جهان است و یکی از قدیمی ترین رودخانه ای دنیا بشمار میرود.
جنگل های آمازون هوایی گرم، مرطوب و بارانی دارد. طول روز و شب در منطقه‌ ی خط استوا تقریبا برابر می باشد، اما اختلاف دمایی بین شب و روز بسیار زیاد بوده و همچنین رطوبت در اغلب اوقات بالا و آزار دهنده است.
میزان تخلیه‌ی آب رودخانه‌ی آمازون در دهانه‌ی رود، چهار برابر کنگو و بیش از ۱۰ برابر رودخانه میسیسیپی است. 

 

پرآب ترین رودخانه جهان

 


مشخصات و ویژگی های رودخانه آمازون

سر چشمه رود خانه ی آمازون در کوه‌های آند، در فاصله‌ی ۱۶۰ کیلومتری اقیانوس آرام بوده و دهانه‌ی این رود در اقیانوس اطلس در شمال شرقی ساحل برزیل قرار دارد.
رودخانه آمازون دارای بزرگترین حوزه آبریز جهان است که (۷.۰۵۰.۰۰۰ متر مربع مساحت) دارد و بعد از رود نیل به عنوان طولانی ترین رودخانه جهان شناخته می شود.
در فصل خشکی و کم آبی پهنای رود آمازون به حدود 11.6 کیلومتر میرسد. این منطقه از آمریکای جنوبی توسط بستر اصلی رودخانه و همچنین انشعابات فرعی آن که در برخی موارد حدود سه برابر خود رودخانه می شوند محاصره شده است.

 

آمازون، بزرگترین حوزه آبریز جهان


رود آمازون در کدام کشور قرار دارد؟

رودخانه آمازون در کشور آمریکای جنوبی قرار دارد که از کشورهای برزیل، پرو، اکوادور، گویان، کلمبیا، ونزوئلا، بولیوی، و سورینام گذر میکند و موقعیت جغرافیایی آن روی کمربند استوا و گرمترین منطقه کره زمین است.
این رودخانه از رشته‌ کوه آند سرچشمه می‌گیرد و به اقیانوس اطلس می‌ریزد، این رود در بزرگترین جنگل بارانی جهان، یعنی جنگل آمازون قرار دارد. در طی مسیر در حدود ۲۰۰ رود دیگر به رود آمازون می‌ریزند و آب این رودخانه در هنگام ریختن به دریا بیشتر از مجموع آب ده رودخانه پرآب بعدی دنیاست.

 

طول رودخانه آمازون


رود آمازون به کجا می ریزد؟

رودخانه آمازون به اقیانوس اطلس می ریزد و از رشته کوه آند تا اقیانوس اطلس، بیش از ۲۰۰ رودخانه دیگر به رود آمازون می ریزند.
آب این رودخانه در هنگام ریختن به دریا از مجموعه ده رودخانه اول پر آب جهان بیشتر می باشد. این رود انشعابات زیادی دارد که بخشی از آن به دریا ریخته و بستر این رود بسیار عریض و طولانی است. آمازون یکی از طولانی‌ترین رودهای جهان است که بین ۶٫۲ و ۶٫۷ هزار کیلومتر طول دارد.
 

ریختن رود آمازون به اقیانوس اطلس

 

مسیر رودخانه آمازون

رودخانه آمازون در مرکز شبکه ای از رودهایی می باشد که از کشورهای ونزوئلا، کلمبیا…. سرچشمه می گیرند و در برزیل به هم میپیوندند.
دو رود مانتارو و آپوری مک به همراه شاخه‌هایی از رودخانه اوکایالی که با رود مارانیون، از رودهای بالادست ایکیتوس در پرو ترکیب می شود جریانات عمده رودخانه آمازون را تشکیل می‌ دهند و برزیلی‌ ها این بخش از رود آمازون را رودخانه سولیموز می ‌نامند.
 

مسیر رودخانه آمازون

 

حیوانات و ماهیان رودخانه آمازون

اکوسیستم رودخانه آمازون و برزیل در حیات جانوری و گیاهی تنوع زیادی دارد که بیش از 10 میلیون گونه از گیاهان و جانوران و حشرات دنیا را در خود جای داده است. زیستگاه نیمی از جانوران زمین و یک چهارم کل پرندگان دنیا آمازون می باشد. جنگل‌های بارانی آمازون محل زندگی حدود 427 گونه پستاندار، 1300 گونه پرنده، 378 گونه خزندگان و بیش از 400 گونه دوزیستان است. برخی از حیواناتی که حیات وحش آمازون را تشکیل می‌دهند شامل جگوارها، خرس‌های تنبل، دلفین‌های صورتی رودخانه‌ای، ماکائوها (طوطی‌های دم بلند)، مار آناکونداها، قورباغه‌های شیشه‌ای و قورباغه‌های سمی هستند. برخی از خطرناک‌ترین جانوران ساکن در آمازون عبارتند از :

  1. ماهی گوشتخوار پیرانها (Piranha)
  2. مورچه گلوله‌ای (Bullet Ant)
  3. کِیمَن سیاه (نوعی سوسمار آمریکایی)
  4. مارماهی برقی
  5. جگوار
  6. عنکبوت‌های سرگردان
  7. هزارپای غول‌پیکر آمازونی

بزرگترین ماهی های آب شیرین در جهان در آب های رود آمازون زندگی میکنند. اراپیما (Arapaima) که در زبان محلی Arapaima gigas نامیده می شود بزرگترین و مشهورترین ماهی آب شیرین در جهان است که در حدود 4 متر طول و 200 کیلوگرم وزن دارد.

 

عکس ماهی اراپیما

 

گونه‌های گیاهی رودخانه آمازون

مهم‌ترین ویژگی حوزه‌ی رودخانه‌ی آمازون جنگل‌های بارانی گرمسیری یا سِلوا است. در این جنگل‌ها گونه‌های مختلف و عجیب گیاهی میتوان یافت که جالب است بدانید، تنها در یک هکتار از جنگل‌های آمازون حدود ۱۰۰ گونه‌ی درخت یافت شده‌ که تنها تعداد معدودی از آن‌ها بیش از یک بار دیده شده اند.
ارتفاع برخی از درختان آمازون به ۴۰ تا ۶۰ متر می‌رسد. تنه‌ برخی از این درختان با قارچ یا گل سنگ پوشیده شده اند. علاوه ‌بر درختان گونه‌های گیاهی مختلفی نیز در این منطقه به‌چشم می‌خورند؛ از گل ارکیده و کاکتوس گرفته تا آناناسیان، سرخس‌ها و خزه‌ها.این سیستم پوشش گیاهی توسط یک شبکه‌ی از گیاهان بالارونده یا لیانا به هم متصل می‌شوند.

 

جنگل های آمازون

 


نکات جالب در مورد رود آمازون

این حجم از آب شیرین که در رود آمازون وجود دارد می‌تواند تا فاصله‌ی بیش از ۱۶۰ کیلومتر شوری آب اقیانوس را رقیق‌ تر کند و آمازون تنها بزرگترین رودخانه جهان نیست بلکه خانه حیات وحش و طبیعت دست نخورده دنیاست.
اما واقعا" آمازون چطور این چنین بزرگ شد؟ 
اولین دلیل آن موقعیت جغرافیایی این رود می باشد که بر روی کمربند استوا و گرمترین مکان کره زمین قرار گرفته است. در این منطقه بطور متوسط 3 سانتی متر باران در روز می بارد، با این تفاسیر نواحی جنوبی آمریکا به مشابه یک زیر گلدانی همیشه در معرض خطرات ناشی از طغیان آمازون و بارندگیهای شدید فصلی هستند.
رود آمازون به تنهایی ۲۰٪ کل آب شیرین دنیا را شامل می شود و نقش تعیین کننده ای در غلظت نمک کل اقیانوس های کره زمین ایفا می‌کند.

تصاویر رود آمازون

درادامه میتوانید تصویری زیبا از رود آمازون را مشاهده کنید

 

عکس طولانی ترین رود جهان

 

رودخانه آمازون

 

جنگل های آمازون

 

نمایی زیبا از رودخانه آمازون

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
بیشتر بخوانید
خانه زینت الملک با معماری قجری | ساعت بازدید + قیمت و آدرس
خانه زینت الملک با معماری قجری | ساعت بازدید + قیمت و آدرس
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
15 اردیبهشت روز شیراز؛ بزرگداشت شهر بهار نارنج با جشن‌های شاد
15 اردیبهشت روز شیراز؛ بزرگداشت شهر بهار نارنج با جشن‌های شاد
بیشتر بخوانید
باغ وحش تورنتو | قیمت بلیط + ساعت بازدید و ادرس + عکس
باغ وحش تورنتو | قیمت بلیط + ساعت بازدید و ادرس + عکس
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.8 از 5 | از 100 کاربر