بندر لافت

زمان مطالعه: 3 دقیقه
بروزرسانی: 1402/12/23
بازدید: 4707
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

ایران یکی از کشورهای بسیار زیبا و جذاب در غرب قاره آسیا است. این کشور در دل خود مناطق دیدنی و جالب بسیار زیادی را جای داد. شما می‌توانید مناطق بسیار متفاوت و زیبایی را در کشور ایران از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب آن ببینید. بندر لافت یکی از این جاذبه‌های تفریحی، گردشگری و تاریخی بوده که در جنوب ایران واقع شده است. اگر شما به دنبال آشنایی کامل با یکی از شهرهای جذاب و خاص برای تماشای غروب آفتاب هستید، مطالعه این مقاله را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند

  1. معرفی بندر لافت | در روستای تاریخی لافت
  2. بررسی مسیر دسترسی به بندر لافت
    1. مسیرهای دسترسی به بندر لافت با وسایل نقلیه عمومی
  3. تاریخچه بندر لافت در جنوب ایران
  4. معماری شگفت‌انگیز روستای لافت
    1. بافت باستانی روستا
    2. معماری جدید جنوب شرقی روستای لافت
    3. بافت شمالی روستای لافت
  5. آب روستا چگونه تامین می‌شود؟
  6. آشنایی با مردمان روستای لافت قشم
  7. پوشش مردم روستای لافت چگونه است؟
  8. مشاغل رایج مردم روستای لافت چیست؟
  9. آداب و رسوم روستای لافت
  10. سوغات بندر لافت چیست؟
  11. نگاهی به غذاهای سنتی بندر لافت
  12. جاهای دیدنی روستای لافت
    1. بادگیر های بندر لافت
    2. بام لافت
    3. جنگل حرا از مناطق سرسبز روستای لافت
    4. قلعه نادری لافت
    5. قلعه پرتغالی ها روستای لافت
    6. چاه های تلا یا تلاو لافت
    7. زیارتگاه ها
    8. مساجد روستا لافت قشم
    9. آب انبار روستای لافت
    10. گورستان های تاریخی از جاذبه های گردشگری روستای لافت
    11. اسکله باستانی
    12. ساحل نخلستان در لافت
    13. اکو موزه لافت قشم
  13. تفریحات بندر لافت کدامند؟
  14. امکانات در روستا و بندر لافت
  15. اقامت در روستای لافت
  16. بهترین زمان برای بازدید از بندر لافت چه موقعی است؟
  17. نکات مهم درباره روستای لافت که باید بدانید
  18. معرفی دیدنی های اطراف روستا لافت
    1. درخت انجیر معابد قشم
    2. بام قشم
    3. چاکاویر از دیدنی های اطراف لافت

بندر لافت قشم

معرفی بندر لافت | در روستای تاریخی لافت

بندر لافت یا روستای تاریخی و دیدنی لافت یکی از مناطق بسیار مهم، حساس و در عین حال جذاب در شهر هرمزگان است. بندر لافت را با نام‌های دیگری مانند روستای لافت یا روستای بادگیرها نیز می‌شناسند. این بندر یکی از بندرهای نزدیک به جزیره قشم بوده که شما می‌توانید با پیمودن مسافتی حدود ۲۲ کیلومتر از قشم به این بندر زیبا بروید. روستای لافت به دلیل داشتن جاذبه‌های تاریخی و گردشگری بسیار زیاد به یکی از مهم‌ترین مراکز گردشگری در جنوب ایران تبدیل شده است. چرا که این بندر در دل خود جاذبه‌های متعدد تاریخی از جمله اکو موزه، اسکله باستانی، چاه‌های تلا، ساحل و نخلستان‌های بسیار بزرگی را جای داده؛ که می‌تواند سفری به یاد ماندنی برای شما رقم بزند. روستای لافت یا بندر لافت یکی از بنادر بسیار مهم و حساس در جزیره قشم است. این روستا به دلیل نزدیکی به خلیج همیشه فارس مقصدی مهم و خاص برای گردشگران به شمار می‌آید. همچنین بندر لافت از لحاظ تاریخی و طبیعی دارای معماری بسیار جالبی بوده که می‌تواند شما را حیرت‌زده کند. این بندر به علت نزدیکی به خیلج فارس و با توجه به موقعیت جغرافیایی که دارد یکی از مهم‌ترین مناطق جنوبی ایران محسوب می‌شود.

تور قشم - سفر به بکرترین و بزرگترین جزیره ایران با قیمت های باورنکردنی!

بندر لافت  در جزیره خلیج فارس

بررسی مسیر دسترسی به بندر لافت

اگر شما قصد سفر به روستای بادگیرها در جنوب ایران را دارید ابتدا باید سفری به جزیره قشم داشته باشید. جزیره قشم دارای فرودگاه بین‌المللی بوده، پس شما می‌توانید کمتر از ۲ ساعت خود را به جزیره قشم برسانید. در جزیره قشم می‌توانید از طریق ماشین شخصی، اجاره‌ای یا با تاکسی از جاده شمالی جزیره پس از پیمودن حدوداً ۲۴ دقیقه به روستای لافت بروید. اگر شما ساکن تهران هستید و می‌خواهید از راه زمینی به این روستای دیدنی بروید خود را آماده یک سفر طولانی مدت با تور قشم از تهران کنید. چرا که این بندر در 1276 کیلومتری شهر تهران واقع شده است. شما با استفاده از آزاد راه تهران - قم به قم رفته و از آن‌جا باید به شهر کاشان بروید. سپس از طریق اتوبان کاشان به یزد رفته و از آن‌جا به سمت سیرجان راه خود را تغییر دهید و از سیرجان به سمت بندرعباس مسیر را بپیمایید. اگر شما قصد دارید با ماشین شخصی خود به بندر لافت بروید، خود را به بندر پل از طریق جاده بندرعباس به بندر لنگه برسانید. سپس شما می‌توانید با ماشین وارد شناورهای خودروبر شوید. این شناورهای خودروبر شما را تا اسکله‌ی بندر لافت خواهند برد. از دیگر راه‌هایی که شما می‌توانید از تهران به بندر لافت بروید این است که شما از تهران به ترتیب به شهرهای قم، کاشان، اصفهان، شیراز، جهرم و لار بروید. سپس از لار به بندر پل رفته و از طریق شناورهای خودروبر یا لندینگ‌کرافت خودرو شخصی خود را به اسکله بزرگ و معروف لافت ببرید. اما اگر می‌خواهید این مسیر را با ماشین خود طی کنید؛ راه خود را تا بندرعباس ادامه داده و سپس ماشین را پارک کرده و از طریق اسکله شهید حقانی به جزیره قشم راهی شوید. این مسیر دارای فاصله‌ای به اندازه 1349 کیلومتر بوده که نزدیک به 15 ساعت به طول خواهد انجامید.

جاهای دیدنی قشم - شما میتوانید برای دیدن جاهای دیدنی و معروف جزیره زیبای قشم بر روی لینک کلیک کنید.

مسیرهای دسترسی به بندر لافت با وسایل نقلیه عمومی

همچنین راه‌های دیگری برای رسیدن به بندر لافت وجود دارد که شما می‌توانید از طریق آن‌ها خود را به مقصد برسانید. همچنین شما می‌توانید از طریق اتوبوس یا قطار به بندرعباس رفته و از آن‌جا از طریق تاکسی یا ماشین شخصی به بندر لافت بروید.

زیبایی بندر لافت

تاریخچه بندر لافت در جنوب ایران

بندر لافت یکی از روستاهای بسیار دیدنی و جذاب در جنوب ایران بوده که دارای قدمتی طولانی است. این بندر یکی از مناطقی به شمار می‌رود که برای اولین بار مردم در منطقه بندرعباس، در آن سکونت یافتند. از طرفی بر اساس یافته‌های تاریخی روستای لافت به مدتی بسیار طولانی مرکز جزیره قشم نام داشت. برخی از تاریخ‌دانان اعتقاد دارند که این منطقه مخصوصا خلیج فارس یکی از مناطقی است که برای اولین بار در آن کشتیرانی انجام گرفت. به همین خاطر این منطقه یکی از مهم‌ترین مناطق از نظر تاریخی در جنوب ایران به حساب می‌آید. از دیگر مسایل تاریخی این بندر می‌توان به تجارت بین ایران و دولت‌های مختلف اشاره کرد. افرادی که در این مناطق زندگی می‌کردند با لنج‌های بادبانی اقیانوس را طی کرده؛ و به مناطق و کشورهای مختلف از جمله کشورهای آفریقایی و هند سفر کرده و به تجارت مشغول می‌شدند. علاوه‌بر آن امروزه نیز این منطقه یکی از مهم‌ترین مناطق تجارت در جهان به شمار می‌آید. افراد بسیاری به این منطقه سفر کرده و از این نقطه با کشور ایران وارد مسیرتجارت می‌شوند.

معرفی جزیره قشم - با جزیره زیبای قشم آشنا شوید

معماری شگفت‌انگیز روستای لافت

روستای لافت به دلیل قرار گرفتن در منطقه‌ای کویری دارای بافتی بسیار قدیمی و بادگیرهای فراوان است. دمای این روستا در اکثر اوقات و اکثراً در فصل تابستان به بیش از ۵۰ درجه سانتی‌گراد می‌رسد. همین امر موجب می‌شود تا شرایط زندگی در این شهر شرایط بسیار سخت و دشواری باشد. اما امروزه استفاده از کولر گازی و هوای سرد تولید شده توسط آن توانسته مشکلات مربوط به گرمای شدید و رطوبت آن را کاهش دهد. اما در زمان‌های قدیم خبری از کولر گازی و هوای سرد خارج شده آن نبوده و مردم برای زندگی در این روستا اقدام به کارهای دیگر می‌کردند. برای مثال افراد ساکن در روستای لافت سیستم مناطق کویری را در ساخت خانه‌های خود به کار می‌برند؛ به همین خاطر در داخل خانه‌های خود از بادگیر استفاده می‌نمودند. بادگیر ارتفاع بسیار بلندی دارد. ارتفاع بادگیرها به این دلیل بوده که قدرت باد در ارتفاع بیش از حد بستگی است و هوا و محیط خانه را خنک می‌کند. همچنین دیوارهای خانه‌ها از خشت و گل بوده و در ساختار سقف و بام‌ این خانه‌ها از چوب استفاده شده است. امروزه نیز خانه‌های این منطقه مانند دیگر مناطق ایران از مصالح جدید مانند اجر، بتن، سیمان و آهن ساخته شده‌اند. خانه‌های بندر لافت در طول سال‌های بسیار زیاد به صورت مرتب و منظم مرمت شده‌ و این موضوع موجب گشته تا نتوان سن دقیق آن‌ها تخمین زد. از عناصر اصلی و مهم این بندر می‌توان به میدان مرکزی، گذرگاه ساحلی، بادگیر، گنبد، کناره، برکه، آب انبار، کوچه‌های باریک و جمع و جور و سایه ساز اشاره نمود. اما در طول سالیان سال بافت بندر لافت را می‌توان به چند بخش تقسیم کرد. به‌طور کلی این روستا دارای ۳ بافت بوده که شامل بافت باستانی روستا، معماری جدید جنوب شرقی روستای لافت و بافت شمالی روستای لافت می‌شود.

جاهای دیدنی قشم در شب - جاهای دیدنی که میتونید در شب های قشم ببینید

معماری بندر لافت

بافت باستانی روستا

بافت باستانی روستا یا همان بافت قدیمی روستای لافت قسمتی خاص از این بندر به حساب می‌آید. فاصله بین دریا تا تپه‌های اطراف چاه‌های آب، مربوط به این بافت روستایی می‌شود. این منطقه به عنوان هسته اولیه در بخش مرکزی ساخت و سازها نیز به شمار می‌رود. اگر بخواهیم این منطقه را به شما معرفی کنیم باید به کوچه‌های کم عرض، بافت فشرده ساختمان‌ها و بادگیرهای آن اشاره کرد. شما با دیدن این سه ویژگی می‌توانید به راحتی این بافت را از دیگر بافت‌های این روستا تشخیص دهید. این قسمت از روستای لافت دارای ۴ مسجد بوده که می‌توان به مناره‌های بلند آن اشاره کرد. مساجد موجود در این روستا نقاط عطف روستا بوده که مسیرهای اصلی این بافت را به یکدیگر متصل می‌کنند. همچنین این بخش دارای محله‌های قدیمی متعدد و یکپارچه‌ای نیز است.

معماری جدید جنوب شرقی روستای لافت

این قسمت از روستای لافت دارای جمعیتی بسیار کم، ساخت و سازهایی به صورت پراکنده همراه با ساختمان‌هایی با تراکم بالا است. این منطقه درست در دامنه تپه‌ها و زمین‌های مسطح اطراف روستا و با فاصله‌ای معین از دریا قرار دارد. از دیگر ویژگی‌های این معماری می‌توان به عدم تمرکز خانه‌ها در اطراف مساجد آن اشاره کرد. این موضوع به این معنا بوده که این بافت مفهوم اصلی مرکز محله را از دست داد.

بافت شمالی روستای لافت

بافت شمالی روستای لافت به عنوان ورودی بندر لافت به حساب می‌آید. امروزه نیز در این منطقه سازه‌هایی با پراکندگی بیشتر نسبت به بافت جنوب شرقی دیده می‌شوند. بافت شمالی این روستا در شیب تندتر ماهورها و به صورت بسیار محدود شکل گرفته است. این بخش با توجه به جنبه‌های مختلفی از جمله اقتصادی پیشرفت‌های بسیار بالایی داشته؛ به گونه‌ای که تبدیل به یکی از مهم‌ترین مناطق در جزیره قشم گردید.

معماری جدید جنوب شرقی روستای لافت

آب روستا چگونه تامین می‌شود؟

روستای لافت، یکی از مهم‌ترین مناطق گردشگری و تفریحی در جنوب ایران است. این روستا به دلیل موقعیت جغرافیایی که دارد دارای آب‌های سطحی، چاه‌ها و آب انبار بوده؛ که هر کدام از آن‌ها به شکل‌های مختلف آب این روستا را تامین می‌کنند. اما بخش عمده آب این روستا توسط شهر قشم و توسط مخزن‌های سیار آب تامین می‌شود. همچنین در برخی اوقات به دلیل باریدن باران‌های شدید و سیل‌ آسا، آب در مجراهای طبیعی و مصنوعی تپه‌ها جاری شده؛ و به سمت چاه‌های تلا و آب انبار می‌رود. این روستا دارای یک آب انبار اصلی است که در زمان‌هایی که باران‌های بسیار شدید می‌بارد، پر شده و آب اصلی شهر از آن تامین می‌گردد. اگر این آب سرریز شود از محوطه اطراف مسجد جامع عبور کرده و سپس به دریا می‌ریزد.

روستاهای قشم - معرفی 11 روستای توریستی در قشم

آب های بندر لافت

آشنایی با مردمان روستای لافت قشم

بندر لافت یا روستای لافت یکی از مهم‌ترین مناطق در جزیره قشم به حساب می‌آید. این منطقه در سال ۱۳۹۵ جمعیتی در حدود 4668 نفر را در خود جای داده است. مردمان بومی که در این منطقه زندگی می‌کنند گویشی نزدیک به مردمان قشم دارند. همچنین نوع زبانی که مردم از آن استفاده می‌نمایند را فارسی بندری گویند. نکته بسیار مهمی که باید در این قسمت به آن اشاره کرد وجود کلمات انگلیسی در بین گفت‌وگوهای روزمره است. علت آن نیز به زمان‌های قدیم برمی‌گردد؛ در زمانی‌که این منطقه در حدود ۱۱۲ سال زیر سلطه و استعمار کشورهای خارجی بود. از دیگر دلایلی که می‌توان به آن‌ها اشاره کنیم این است که این منطقه در کنار بندرگاه قرار دارد. استفاده از ابزار و وسایل برقی و کالاهای خانگی خارجی و همچنین ارتباط با توریست‌ها و گردشگران خارجی نیز؛ از دیگر دلایل مهم و اساسی برای استفاده از کلمات خارجی به شمار می‌آیند.

پوشش مردم روستای لافت چگونه است؟

اگر بخواهیم با فرهنگ مردم این روستا بیشتر آشنا شویم باید به سراغ لباس‌ها و ظاهر مردم آن‌ها برویم. زنان این منطقه در بین اجتماع از لباس‌های سنتی استفاده می‌کنند. آن‌ها از روسری‌های لیو یا به اصطلاح عری استفاده کرده و روی آن برقع یا روبند قرار می‌دهند. البته باید بدانید که دخترانی که ازدواج نکرده‌اند اجباری برای بستن و گذاشتن برقع نخواهند داشت. این نوع پوشش در بین دختران ربطی به حجاب ندارد؛ بلکه برای محافظت پوست و چشم از نور شدید آفتاب استفاده می‌شود. نکته جالب در خصوص برقع یا همان روبند این است که یک پوشش کاملا ایرانی به حساب می‌آید. به این معنا که این پوشش از ایران به کشورهای عربی منتقل شد. همچنین این پوشش در بین مردم این روستا کاملا عادی بوده اما در برخی موقعیت‌ها و زمان‌ها از پوششی خاص استفاده می‌کنند. این پوشش شامل دشداشه و عمامه سفید است. مردمانی که در این منطقه زندگی می‌کنند مسلمان و سنی هستند و تعداد کمی از آن‌ها را می‌توان شیعه اعلام کرد. مردم در هنگام اذان کار خود را تعطیل کرده و به مساجد شهر می‌روند. زنان در هنگام نماز کیسه‌هایی به پا می‌کنند که سنتی بسیار قدیم را نشان می‌دهد. همچنین زنان فقط در شب‌های جمعه و در اعیاد به مسجد رفته و نماز را به پا می‌دارند. اما شغل مردم این اهالی چیست و به چه کارهایی مشغول هستند؟ در ادامه برای پاسخ به این سوالات و آگاهی بیشتر با ما همراه باشید.

مردمان بندر لافت

مشاغل رایج مردم روستای لافت چیست؟

روستای لافت به دلیل نزدیکی به آب‌های آزاد دارای شغل‌های متنوعی است. در ادامه با برخی از آن‌ها آشنا می‌شویم.

  • لنج سازی: در بندر لافت دو کارگاه لنج‌سازی وجود دارد. این دو کارگاه در شمال غرب و جنوب غرب روستا و در کنار ساحل دریا قرار گرفته است.
  • لنج‌داری: لنج‌دارها کالاهایی را از بندرعباس به دبی یا دیگر بندرهای پاکستانی می‌برند. هر سفر آن‌ها به‌طور تقریبی۱۰ روز به طول می‌انجامد. از طرفی دیگر درآمدی که لنج‌دارها به دست می‌آورند به صورت نصف نصف بین صاحب لنج و ملوانان تقسیم می‌شود.
  • صیادی: صیادی در این بندر به دلیل نزدیکی به آب‌های آزاد یکی از شغل‌های رایج در بین عموم مردم است. این شغل علاوه‌بر درآمدزایی، مایحتاج غذایی افراد را نیز تامین می‌کند.

صیادی بندر لافت

  • تولید صنایع دستی: برخی از زنان بندر لافت مشغول به تولید صنایع دستی از جمله زری‌دوزی، سوزن‌دوزی، گلابتون‌دوزی و حصیربافی هستند.
  • باغداری و کشاورزی: بسیاری از اهالی روستا در نخلستان‌ها به تولید و فروش خرما مشغول هستند. همچنین در این منطقه انواع و اقسام رطب، سیب زمینی، پیاز، انواع سبزیجات، انواع مرکبات و کدو نیز کاشته شده و برداشت می‌گردد.
  • دامداری: نگهداری از دام و تولید لبنیات و گوشت از دیگر مشاغل رایج مردم در روستای لافت است.
  • علف چینی یا سرشاخه‌ چینی: برگ درختچه‌های جنگل‌های حفاظت شده حرا بیش از نیمی از علف‌های مورد نیاز دام‌های روستا یا بندر لافت را تامین می‌کند. مردم بومی با توجه به زمان جزر و مد، همراه با قایق‌های موتوری (هوری) یا چوبی به درون دریا رفته و سرشاخه‌های درختان حرا را می‌چینند. افرادی که معمولا این کار را انجام می‌دهند مردم بومی بوده که این برگ‌ها را برای مصرف شخصی خود نمی‌برند. بلکه در کنار ساحل آن را به دامداران به فروش می‌رسانند.

آداب و رسوم مردمان لافت

آداب و رسوم روستای لافت

روستای لافت نیز مانند دیگر شهر‌های ایران دارای فرهنگ و آداب و رسوم خاص و جالبی است. این آداب و رسوم نیز مانند دیگر مناطق برگزار می‌شوند و برای مردم بومی از اهمیت بسیار بالایی نیز برخوردار هستند. برخی از آداب و رسوم بندر لافت شامل مولودی خوانی، مراسم عید فطر و عید قربان، رقص ازوا و باسک گویی نام دارند.

  • رقص ازوا: در روزهای عید قربان و عید فطر و در برخی از مراسم‌های عروسی؛ جمعی از ناخدایان و ماهیگیران با ساز، دهل و طبل‌های بزرگ در روستا لافت جمع شده سپس به شادی و رقص می‌پردازند. این جشن با نام‌های رقص ازوا، رزیف خوانی یا عضوا نیز شناخته می‌شود.
  • باسک گویی: نوعی آوازخوانی به صورت محلی بوده که شعرهای مربوط به اهالی در آن خوانده می‌شود.

سوغات بندر لافت چیست؟

بی‌شک سفر به مناطق جنوبی آن هم بندر لافت بدون خرید سوغاتی بی‌فایده خواهد بود. اگر شما می‌خواهید به این روستای جذاب و دیدنی سفر کنید می‌توانید از انواع صنایع دستی آن دیدن کرده و آن‌ها را به عنوان سوغاتی خریداری نمایید. صنایع دستی بندر لافت شامل موارد مختلفی است که در ادامه به برخی از آن‌ها را بازگو خواهیم کرد:

  • حصیرهای تزئینی
  • سینی‌های گرد و بزرگ
  • گلدان
  • دم کنیی
  • ظروف میوه
  • کیم سنتی هلر
  • انواع محصولات دریایی شامل میگو، انواع ماهی‌های مخصوص جنوب
  • نان تموشی
  • ادویه‌های تند و خوشمزه جنوبی
  • رطب و خرما

شما می‌توانید با سفر به این بندر و با توجه به سوغاتی دلخواه و سلیقه خود بهترین و مناسب‌ترین سوغاتی را خریداری کنید.

نگاهی به غذاهای سنتی بندر لافت

بندر لافت یکی از خاص‌ترین مناطق جنوبی ایران بوده که انواع غذاها با طعم و مزه‌‌ای فوق‌العاده را دارا است. این روستا به علت نزدیکی به خلیج فارس و آب‌های آزاد دارای انواع و اقسام غذاهای دریایی بوده که هر کدام طعم‌های خاص خود را دارند. اما اگر بخواهیم در بین غذاهای بسیار لذیذ و خوش‌طعم این بندر به تعدادی از آن‌ها اشاره کنیم می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • گلمبا
  • بریانی
  • کاتغیا قاتق (یکی از غذاهای چاشت بندری)
  • ماهی برشته و سور
  • قلیه ماهی
  • هواری (نوعی خورشت جنوبی است)
  • زی‌بن (خوراک مخصوص لافتی)
  • پیراشکی‌های محلی

بادگیرهای بندر لافت

جاهای دیدنی روستای لافت

روستای لافت یا روستای بادگیرها یکی از مناطق بسیار مهم و زیبا در کشور ایران است که در جنوب ایران واقع گردید. این روستا در ۳۳ کیلومتری بندر قشم قرار دارد. بندر لافت علاوه‌بر آن‌که یکی از شهرهای ساحلی بوده، مراکز گردشگری و تفریحی بسیار زیادی را نیز در خود جای داد. وجود جاذبه‌های گردشگری در این شهر توانسته همه ساله گردشگران بسیار زیادی را از کشورهای دیگر به خود جذب کند. همچنین این شهر علاوه‌بر جاذبه‌های گردشگری دارای ویژگی‌های منحصربه‌ فردی است. به عنوان مثال یکی از این ویژگی‌ها طراحی فوق‌العاده عالی کوچه‌ها در این شهر نام دارد. کوچه‌های موجود در این شهر به گونه‌ای طراحی شده که شما در هیچ کدام از آن‌ها به بن‌بست نمی‌رسید. ما در این قسمت قصد داریم تا برخی از جاذبه‌های گردشگری و تاریخی بندر لافت را به شما معرفی کنیم :

بادگیر های بندر لافت

اگر شما به بندر لافت سفر کرده باشید بدون‌ شک این روستا را با نام روستای بادگیرها می‌شناسید. در هر خانه از این بندر حداقل یک بادگیر وجود دارد تا هوای داخل خانه را خنک و تعویض نماید. همین موضوع باعث شده تا خانه‌های این منطقه از دیگر نقاط کشور متفاوت باشند. این روستا دارای بافتی متراکم و فشرده است؛ چرا که خانه‌ها در این مناطق بسیار نزدیک به یکدیگر ساخته شده‌اند. گذرگاه‌های تنگ و باریک بندر لافت یکی از بهترین نقاط برای تماشای بادگیرهای کوچک و بزرگ است. نگریستن به این نوع بادگیرها از آن دسته تفریحاتی است که هر انسان در طول زندگی خود باید یک بار آن را تجربه کند.

بام لافت

این شهر نیز مانند بسیاری دیگر از شهرهای ایران دارای بامی است که شما می‌توانید شهر را از آن‌جا، در زیر پای خود ببینید. بام لافت در میان دو بافت قدیمی و جدید روستا قرار دارد. این منطقه تفریحی یکی از مناطقی به شمار می‌رود که افراد زیادی برای بازدید به آن مراجعه می‌کنند. اگر می‌خواهید تفاوت بین بافت جدید و قدیم این بندر را از نزدیک حس کرده و درک نمایید، بام لافت مکانی مناسب برای این امر محسوب می‌شود. همچنین شما می‌توانید در فاصله بسیار کم ژرفای آب‌های خلیج فارس و البته بادگیرهای مربوط به خانه‌ها را نیز ببینید.

جنگل حرا از مناطق سرسبز روستای لافت

بندر لافت در جنوبی‌ترین نقطه‌ کشور ایران قرار دارد. برخلاف تفکر مردم، این بندر دارای جنگل‌ها و سرسبزی‌های بسیار زیادی است که بیشتر مربوط به نخلستان‌ها می‌شود. یکی از این مناطق سرسبز در این بندر را، جنگل حرا گویند. این جنگل یکی از جنگل‌های خاص ایران و یکی از بهترین و زیباترین جلوه‌های طبیعت در قشم و بندر لافت به حساب می‌آید. اگر می‌خواهید به جنگل حرا بروید ابتدا به بندر لافت رفته بعد از گشت ‌و گذار در این شهر از طریق قایق‌های مختلف به میان آب‌های شور خلیج همیشه فارس بروید. جاذبه جنگل حرا یکی از جاذبه‌های دیدنی و البته جهانی بوده که در فهرست میراث طبیعی کشور به ثبت جهانی رسیده است. اما این جنگل زمانی دیدنی و جذاب می‌شود که درختان مانگرو در آب‌های خلیج فارس فرو رفته و درون آب قرار داشته باشند. این جنگل وسعتی برابر با 82360 کیلومتر را دارد.

جنگل حرا

قلعه نادری لافت

یکی دیگر از مناطق گردشگری و البته تاریخی بندر لافت قلعه نادری لافت است. این قلعه یکی از قلعه‌های مخروب شده بوده که در جنوب روستای لافت قرار دارد. مردم بومی این قلعه را به نام قلعه‌ی نادرشاه نیز می‌شناسند. این بنای تاریخی در خود بناهای مختلفی از جمله ۳۰ حلقه آب شیرین، ۳ برکه آب، دو آب‌انبار قدیمی و باقی مانده چهار برج را در خود جای داده است. البته باید خاطر نشان کنیم بنای اصلی به دلیل قدمتی طولانی تخریب شده و بناهایی که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم تنها مواردی هستند که باقی مانده‌اند. این قلعه یکی از مهم‌ترین و البته تنهاترین قلعه‌ای بوده که توسط لطیف خان امیرالبحر نادرشاه ساخته شده است. این بنا قدمتی در حدود ۲۵۰ ساله دارد.

قلعه پرتغالی ها روستای لافت

یکی دیگر از قلعه‌های تاریخی در بندر لافت قلعه پرتغالی‌ها نام دارد. این قلعه یکی از قدیمی‌ترین قلعه‌هایی است که در ایران توسط کشورهای استعمارگر ساخته شد. ساخت این قلعه به سال 1507 میلادی برمی‌گردد. زمانی‌که آلفونسو آلبرکرک دریانورد پرتغالی جزایر دهانه خلیج فارس را به تصرف خود در آورد دستور ساخت این بنا را نیز صادر کرد. این کار باعث شد تا پرتغالی به مدت ۱۱۰ سال بر راه‌های بازرگانی دریایی بین هند و اروپا تسلط کامل داشته باشند. البته در همین سال‌ها بناهای مختلف دیگری نیز در جنوب ایران و در خلیج فارس ساخته شد. این بنا در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

قلعه پرتغالی ها

چاه های تلا یا تلاو لافت

یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری بندر لافت چاه‌های تلا یا تلاو است. این چاه‌ها در دامنه بام لافت دارای عمقی برابر با ۳ تا ۶ متر هستند. این چاه‌ها در فاصله مسجد جامع روستای لافت و قلعه تاریخی نادری و در سمت ارتفاعات شرق روستا قرار گرفته‌اند. این چاه‌ها برای ذخیره کردن آب باران گزینه‌ای مناسب محسوب می‌شود. در این روستا ۳۳۶ حلقه چاه وجود داشته که شامل آب‌های شور، شیرین، گرم یا سرد می‌شوند. این چاه‌ها توسط فردی به نام خواجه کریم یا خواجه کرم ساخته شده‌اند که در فصل‌های پربارش پر از آب خواهند شد؛ و آب مورد نیاز مردم روستا لافت را در طول سال تامین می‌کنند. اما متاسفانه امروزه تنها تعداد ۳۳ چاه از این چاه‌ها در روستای لارف باقی مانده است که هر کدام از آن‌ها با توجه به ویژگی‌هایی که دارند دارای نام‌های مختلفی هستند.

چاه های تلا

زیارتگاه ها

روستای لافت علاوه‌بر مراکز تفریحی و گردشگری دارای مراکز مذهبی بسیاری نیز است. در خود روستا و همچنین در اطراف آن زیارتگاه‌های متعددی وجود دارند. می‌توان به زیارتگاه‌های مختلفی از جمله شیخ موسی، زیارتگاه شیخ شمس‌الدین و زیارتگاه سید حسن منصور اشاره کرد که در کنار قبرستان‌های روستا قرار گرفته‌اند. همچنین در نزدیکی از این روستا و در فاصله بسیار کم جزیره کوچکی به نام شیخ اندرآبی وجود دارد. در این جزیره کسی زندگی نمی‌کند؛ چرا که در زمان مد دریا قسمت‌هایی از آن زیر آب دریا می‌رود. همچنین یک زیارتگاه به نام زیارتگاه شیخ اندرآبی در شمال این جزیره قرار گرفته است. این مکان یکی از مکان‌های مقدس در میان ماهیگیران و دریانوردان به حساب می‌آید.

مساجد روستا لافت قشم

یکی از مراکز بسیار مهم در روستای لافت مساجد روستا هستند. این مراکز یکی از مراکز بسیار مهم و البته خاص بوده که محلی مناسب برای زندگی اجتماعی افراد به حساب می‌آید. این روستا دارای هفت مسجد اصلی و مهم بوده که در مرکز اجتماع خانه‌ها واقع شده است. این مساجد دارای ظاهری بسیار جالب بوده و مانند شیوه معماری کشورهای عربی ساخته شده‌اند. مهم‌ترین مسجد این روستا، مسجد جامع لافت یا همان مسجد حضرت رسول اکرم (ص) نام دارد که در کنار چاه‌های تلا آب‌انبار‌ها قرار گرفته است. این نقطه از بندر را به عنوان مرکز اصلی می‌دانند. مسجد ابوبکر صدیق (ره)، مسجد عمر ابن الخطاب (ره)، مسجد عثمان ذی‌النورین (ره)، مسجد امیرالمومنین علی (ع) ، مسجد حسین (ع) و مسجد امام شافعی (ره) از دیگر مساجدی هستند که در این بندر قرار گرفته‌اند.

مساجد روستای لافت

آب انبار روستای لافت

آب‌انبارهای موجود در روستای لافت یکی دیگر از بناهای بسیار دیدنی و جذاب این روستا به حساب می‌آیند. این بناها وظیفه تامین آب شیرین مورد نیاز مردم را به عهده دارند. ظاهر این آب‌انبارهای زیبا، بسیار خیره‌کننده است. این آب‌انبارها دارای سقف‌های گنبدی شکل و به رنگ سفید هستند که همین موضوع باعث شده تا چشم هر فردی را به خود جذب کند. به این منطقه در جنوب ایران برکه سنگی نیز می‌گویند. برکه سنگی لافت را به ذخیره آب باران معنا کرده‌اند. در این ناحیه حدود ۳۴ آب‌انبار وجود دارند که با شکل‌های مختلف ساخته شده‌اند. ظاهر هر کدام از این آب‌انبارها به گونه‌ای بوده که در برابر گرمای جنوب بسیار مقاوم باشند و مانع تبخیر آب ‌شوند. این منطقه یکی از مناطق بسیار دیدنی و البته خاص است که همین موضوع باعث شده تا گردشگران بسیار زیادی را جذب خود نماید. ساخت این آب‌انبارها به ۴۰۰ سال پیش بازمیگردد. همچنین عمق برکه سنگی لافت در حدود ۱۰ متر است.

گورستان های تاریخی از جاذبه های گردشگری روستای لافت

اگر بخواهیم لیستی کامل از جاذبه‌های گردشگری و تفریحی بندر لافت را ارائه دهیم، گورستان‌های تاریخی نیز جزئی از آن‌ها خواهند بود. گورستان‌های تاریخی از دیگر دیدنی‌های روستای لافت بوده که در جنوب ایران و در منطقه قشم قرار گرفته‌اند. برخی از قبرهای گورستان‌های تاریخی مربوط به هزاران سال قبل هستند. قدمت آن‌ها به بیش از ۱۳۰۰ سال پیش برمی‌گردد. این گورستان یکی از گورستان‌های نزدیک به زیارتگاه سید شمس‌الدین یا همان منطقه تابه‌تا است. یکی از قبرستان‌های موجود در این گورستان‌ها، قبرستان دارالمغفره در نزدیکی زیارتگاه سید حسن پسر سید منصور بوده که به شما بازدید از آن را پیشنهاد می‌کنیم.

گورستان های لافت

اسکله باستانی

همان‌طور که می‌دانید بندر لافت یکی از بنادر بسیار مهم و استراتژی در میان آب‌های خلیج فارس است. شما در این منطقه می‌توانید اسکله‌های مختلف و متفاوتی را ببینید که در طول زمان‌های مختلف ساخته شده‌اند. این اسکله‌ها نقش بسیار مهمی در تردد مردم و ارسال و دریافت کالاها دارند. یکی از اسکله‌های بسیار معروف در بندر لافت، اسکله باستانی روستای لافت نام دارد. این اسکله دارای ساختار منحصربه‌فردی بوده که می‌تواند شما را مجذوب خود کند. برخی از این اسکله‌ها قدمتی در حدود چند هزار ساله دارند که برخی از آن‌ها ۱۳۰ متر طول دارند. ضخامت اصلی کف این اسکله‌ها به ۷ متر و دیوارهای روی اسکله به ۳ متر می‌رسند. اگر می‌خواهید به سراغ این اسکله جذاب بروید حتما از مردم بومی این منطقه کمک بگیرید.

ساحل نخلستان در لافت

نخلستان‌های موجود در روستا لافت یکی از جاذبه‌های تفریحی در این روستا هستند. شما علاوه‌بر دیدن بادگیرهای این روستا می‌توانید به سراغ ساحل‌های نخلستان آن بروید. می‌توانید در زیر سایه این نخل‌ها کمی استراحت کرده و از هوای خنکی که توسط این درختان تولید می‌شود لذت ببرید.

نخلستان

اکو موزه لافت قشم

اکو موزه لافت اولین و بهترین اکو موزه در ایران بوده که در قسمت قدیمی روستای لافت، درست روبه‌روی بندرگاه قرار دارد. شما می‌توانید در این موزه به تماشای زندگی مردم لافت و همچنین معماری سنتی خانه‌های آن‌ها بنشینید. شما در اکو موزه لافت قادر خواهید بود با جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی، مردم‌شناسی و طبیعی این منطقه مخصوصا با جنگل‌های حرا آشنا شوید. اگر شما می‌خواهید از بندر لافت به این موزه بروید، می‌توانید از طریق جاده طبل سلخ به ان موزه مراجعه کنید.

تفریحات بندر لافت کدامند؟

بندر لافت یکی از مناطق بسیار زیبا، مهم و جذاب در جنوب ایران است؛ که به علت داشتن جاذبه‌های مختلف توانسته خود را تبدیل به یکی از مراکز توریستی در جنوب ایران کند. به همین منظور این منطقه مانند دیگر نقاط کشور دارای مراکز گردشگری از جمله مراکز تفریحی بوده تا بتواند گردشگران بیشتری را به خود جذب نماید؛ و از این طریق کسب درآمد داشته باشد. اگر شما از روستای لافت و از گذرگاه‌ها و خانه‌های این منطقه دیدن کرده‌اید به سراغ مساجد و مناره‌های آن بروید. بدون شک معماری مناره‌های این مساجد و گفت‌وگو با مردم مهمان‌ نواز، آن هم مردم بومی قشم می‌تواند مناسب‌ترین تفریح در مرحله اول باشد. از دیگر تفریحات موجود در این روستا می‌توان به قایق سواری همراه با قایق موتوری در آب‌های خلیج فارس اشاره کرد. همچنین شما می‌توانید به سراغ جزایر اطراف آن و جنگل‌های حرا در این بندر مراجعه کنید و از دیدنی‌های این مناطق نهایت استفاده را ببرید.

تفریحات بندر لافت

امکانات در روستا و بندر لافت

روستای لافت یکی از نقاط پررفت‌ و آمد و گردشگری در جزیره قشم بوده که هر ساله گردشگران بسیار زیادی را جذب خود می‌کند. از برنامه‌های اصلی این روستا را جهت جذب گردشگر می‌توان، به ایجاد امکانات رفاهی در این روستا اشاره کرد. این روستا دارای مراکز رفاهی مختلف از جمله سوپرمارکت‌ها، رستوران، انواع کافه، محلی مناسب جهت اقامت گردشگران، وجود برق شهری و آب شرب، خودپردازهای بانک‌، نیمکت‌های موجود در اسکله و آلاچیق برای تماشای غروب آفتاب است.

اقامت در روستای لافت

اگر شما می‌خواهید در این روستا شب را سپری کرده و بیشتر در این بندر اقامت کنید، نگران نباشید. این روستا دارای هتلی به اسم هتل ارسلان لافت است. همچنین در نزدیکی این روستا اقامتگاه بوم‌گردی سفار جهت اقامت گردشگران وجود دارد؛ گردشگران با خیالی راحت می‌توانند در این هتل اقامت داشته باشند. قدمت اقامتگاه بوم‌گردی سفار نزدیک به 400 سال پیش می‌رسد. همچنین شما می‌توانید در دیگر هتل‌ها یا با اجاره کردن خانه‌ها و ویلا در جزیره قشم اقامت نمایید. همچنین هتل‌ها و اقامتگاه‌های نزدیک دیگری به بندر لافت وجود دارند که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • اقامتگاه بوم‌گردی کلودنگ قشم: 29 کیلومتر
  • اقامتگاه بوم‌گردی ساحلی فردیس قشم: 35 کیلومتر
  • اقامتگاه بوم‌گردی المو منصور در جزیره قشم: 37 کیلومتر
  • اقامتگاه بوم‌گردی ناخدا امینی طبل قشم: 38 کیلومتر

رزرو هتل در قشم - رزرو آنلاین هتل های قشم بصورت شبانه روزی در 7 روز هفته

بهترین زمان بندر لافت

بهترین زمان برای بازدید از بندر لافت چه موقعی است؟

بندر لافت یکی از مناطق جنوبی ایران بوده که دمای هوا در آن بسیار بالا می‌رود. از طرفی به دلیل نزدیک بودن به آب‌های آزاد و در ناحیه خلیج فارس دارای آب ‌و هوای بسیار مرطوبی نیز است. از طرفی دیگر این بندر سرمای خاصی ندشته و تنها دو فصل معتدل و گرم دارد. به علاوه شما می‌توانید شاهد باران‌های بسیار شدید نیز باشید. عامل اصلی بارش باران در این مناطق را جریان هوای مرطوب غرب و شمال گویند. اگر بخواهیم در مورد آب‌ و هوای این منطقه و زمان مناسب جهت سفر به این جزیره بیشتر بدانیم؛ لازم است تا با کمینه و بیشینه دما در این روستا آشنا شویم. بیشینه دمای مطلق در روستای لافت 46 سانتی‌گراد و کمینه آن در حدود 0 درجه سانتی‌گراد است. همچنین این روستا با توجه به موقعیت جغرافیایی که دارد؛ در طول سال تحت تاثیر وزش باد‌های منظم و نامنظم مانند باد ایرانی، فارسی یا همان تند باد، سحری، نعشی، سهیلی و شرجی قرار می‌گیرد. همین موضوع باعث می‌شود تا در برخی از زمان‌ها باران‌های بسیار شدیدی در آن‌جا ببارد. اما اگر شما می‌خواهید به این روستا سفر کنید فصل سرما که حدودا چهار ماه از سال است (از اوایل آذر تا اواخر اسفند)؛ بهترین زمان برای سفر به این منطقه خواهد بود. در این زمان گردشگران می‌توانند به راحتی با لباس‌های خنک در روستا قدم زده و از هوای آن لذت ببرند.

جاهای دیدنی قشم در پاییز - معرفی 26 تا از جاهای دیدنی قشم در پاییز و زمستان!

نکات مهم درباره روستای لافت که باید بدانید

روستای لافت یا بندر لافت یکی از مناطق گردشگری ایران است. با توجه به این‌که این روستا دارای محیطی بسیار بومی و سنتی بوده؛ پس باید برخی نکات را در این روستا رعایت کنیم. به عنوان مثال به ارزش‌های مردم بومی این منطقه احترام بگذاریم. توجه‌ ویژه‌ای به محیط زیست این منطقه داشته باشیم و زباله‌های خود را در آن نریزیم. همچنین شما می‌توانید با خرید صنایع دستی این منطقه به اقتصاد این روستا کمک به‌سزایی نمایید.

معرفی دیدنی های اطراف روستا لافت

اگر شما قصد دارید به تازگی به روستای لافت سفر کنید و از نزدیک بیشتر با این روستا آشنا شوید؛ مناطق دیگری نیز در نزدیکی این روستا وجود دارند که شما می‌توانید علاوه‌بر بازدید از روستای لافت به دیگر نقاط تفریحی نزدیک به این روستا نیز بروید. ما در این قسمت از مقاله قصد داریم تا برخی از این جاذبه‌های گردشگری را به شما معرفی کنیم.

درخت انجیر معابد قشم

درخت انجیر معابد قشم یکی از جاذبه‌های دیدنی در نزدیکی بندر لافت است؛ که افراد و گردشگران می‌توانند در مدت زمان کوتاهی خود را به این جاذبه برسانند. نام دیگر این درخت، درخت همیشه سبز لور بوده که در چند شهر جنوبی ایران از جمله کیش، قشم، چابهار و بندرعباس وجود دارد. عمر این درخت‌ها معمولا در حدود ۶۰۰ سال تخمین زده می‌شود. به‌طوری که اشاره کرده‌اند این درختان مربوط به زمان ایلخانیان یا تیموریان بوده که وارد ایران شده‌اند. نزدیک‌ترین درخت معابد قشم در استان هرمزگان، جزیره قشم و روستای تم سنتی قرار گرفت. فاصله از روستای لافت ۳۳.۴ کیلومتر بوده که شما در عرض ۳۵ دقیقه به این درخت می‌رسید.

درخت انجیر معابد قشم

بام قشم

ارتفاعات مختلف و گسترده‌ای در ناحیه غربی جزیره قشم واقع شده‌اند. مکانی که بر فراز آن می‌توانید مناظری بی‌نظیر از جنگل‌های حرا، سواحل شمالی خلیج فارس و مناظر مربوط به ژئوپارک قشم را تماشا کرده؛ و از این مناطق لذت ببرید. این منطقه یکی از فلات‌های موجود در جزیره قشم است. این ناحیه از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری در جزیره قشم به حساب می‌آید. بام قشم، یکی از بلندترین بام‌ها در جزیره‌ی قشم است. شما می‌توانید آسمان پرستاره شب، آثار باستانی و مناظر مربوط به آن را از نزدیک و از بالای این بام مشاهده کنید. از دیگر ویژگی‌های این منطقه می‌توان به وجود نشانه‌های مختلف از زندگی انسان‌های اولیه در این مناطق اشاره کرد. باستان‌ شناسان با توجه به قدمت اشیای پیدا شده در بام قشم، قدمت آن را بیش از ۱۵۰ هزار سال تخمین زده‌اند. شما می‌توانید به راحتی و با کمی پیاده‌روی از روستای لافت به بام قشم بروید و از جاذبه‌های موجود در آن نهایت لذت را ببرید.

چاکاویر از دیدنی های اطراف لافت

چاکاویر یا تنگه چاکاویر یکی از جاذبه‌های گردشگری در دل قشم بوده که طی میلیون‌ها سال بر اثر تندبادها و فرسایش آبی به‌وجود آمده است. روی بدنه این تنگه حفره‌ها و فرورفتگی‌های مقعر و روی دیوارهای سفید مایل به خاکستری نقش بسته که می‌تواند چشم هر بیننده‌ای را به خود جذب کند. تنگه چاکاویر در نزدیکی روستای گوران بوده و محلی مناسب برای عکاسی به شمار می‌رود. اگر شما می‌خواهید از این تنگه دیدن کنید بهتر است با تورهای گردشگری رفته و با یک تور لیدر حرفه‌ای همراه باشید. همچنین شما می‌توانید برای رفتن به این منطقه قسمتی از آن را با ماشین شخصی طی کرده؛ و پس از آن با حدوداً نیم ساعت پیاده‌روی به آ‌‌ن‌جا خواهید رسید. این تنگه در فاصله 47 کیلومتری تنگه چاکاویر قرار گرفته که شما می‌توانید در زمانی در حدود 42 دقیقه خود را به این تنگه برسانید. همچنین شما می‌توانید پس از دیدن این تنگه سری به روستای گوران رفته و از جاذبه‌های فوق‌العاده آن دیدن نمایید و از آن‌ها  نهایت لذت را ببرید. این جاذبه‌ها شامل نخلستان‌های سرسبز و زیبا، لنج‌ها و شناورها در ساحل روستا و سد گوران می‌شوند.

چاکاویر بندر لافت

سخن پایانی

بندر لافت یا روستا لافت یکی از بهترین جاذبه‌های دیدنی در جنوب ایران بوده؛ که به علت داشتن مراکز دیدنی و جذاب توانسته گردشگران بسیار زیادی را به سوی خود جذب کند. این روستا با توجه به آب‌ و هوایی که دارد دارای پاییز بسیار شلوغی است. شما می‌توانید با سفر به این منطقه از زیبایی‌های این منطقه، همنشینی و گفت‌وگو با مردم بومی و خون‌گرم آن‌ نهایت لذت را ببرید.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
بیشتر بخوانید
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
10 مورد از قوانین عجیب مهمانداران هواپیما
10 مورد از قوانین عجیب مهمانداران هواپیما
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.7 از 5 | از 100 کاربر